Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvilken MPD-klient foretrekker folket?

Er MPD det beste alternativet når jeg skal ha en server som skal spille av musikk på et stereoanlegg og jeg ønsker å styre alt fra min maskin?

Sonata på min maskin, og ncmpc når jeg er på andre maskiner (MPD streamer ut på nettet via icecast, så jeg alltid har tilgang til musikken min).

Lenke til kommentar

Forsikre deg først om at du virkelig ikke har lyd. Ubuntu har helt sikkert egen side med info om din laptop. Sjekk om riktig driver er lastet inn:

sudo lshw -C sound

Bruk gjerne alsamixer til å forsikre deg om ingen kanaler er Mute, og vreng alle opp.

Hvis du er rammet av pulseaudio bug, så avinstaller pulseaudio.

Lenke til kommentar

Hvordan hopper man til en tag i Vim, når man bruker norsk tastaturlayout?

Tasten for å gjøre dette skal være Ctrl-], noe som skulle tilsvare den fysiske plasseringen til knappene Ctrl-å på norsk tastatur. Desverre så fungerer ingen av delene.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvorfor nye filer i mapper ikke blir chmoddet til samme rettigheter som foreldremappen er?

Jeg må liksom drive og chmodde filene hver gang jeg skal slette eller endre noe nytt jeg har lagt til... :(

Lenke til kommentar

Ca 1000.

På trådet nettverk med switcher bør det være særdeles uvanlig. På trådet nett med hubber vil du få en del kollisjoner når trafikken er høy. Det samme kan skje på trådløst, og det er selvfølgelig mer utsatt fordi det er trådløst også.

Lenke til kommentar
Hvor vanlig er det med pakketap fra PC til router?

Det burde egentlig ikke forekomme. Ethernet benytter seg ikke av retransmittering av frames, men vil retransmittere hvis flere noder sender samtidig(kollisjon) inn i "eteren" (kabelen) CSMA/CD.

Pakketap kan selvsagt forekomme flere steder enn i linklaget. Hvis routeren er utsatt for stor trafikk, det vil si at bufferet på inn- eller utportene blir overfylt, så må nødvendigvis datagram forkastes.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Ikke utelukk ruteren selv som mulig synder. Med original firmware hadde jeg opp mot 80% pakketap etter et par døgn med høy last (bittorrent). Reboot gav midlertidig fix, ny firmware gav permanent fix. Sjekk om ting blir bedre når du rebooter router og switch før du bytter kabel. :)

Lenke til kommentar

Ah, livet har blitt enklere etter disse to:

Google:

pgd@pgd-desktop:~$ cat /usr/bin/google 
#!/usr/bin/env bash

x-www-browser "http://google.com/search?q=$*" &

Todo (denne kan jeg ikke ta creds for selv, mesteparten ble pastet inn i en reddit-tråd):

pgd@pgd-desktop:~$ cat /usr/bin/todo
#!/usr/bin/env bash
# Best To-Do List. Ever.
#
# Usage:
# 1. Add a new item to list:		`todo This needs to be fixed`
# 2. Edit the to-do list:	   	`todo -e`
# 3. Show the current to-do's:	  `todo`

if [[ $1 ]]; then
if [ $1 = "-e" ]; then
	vim ./TODO
else
	echo "`date +"%F %R"` - $*" >> ./TODO
fi
else
if [ -r ./TODO ]; then
	cat ./TODO
else
	echo "No TODOs!"
fi
fi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...