Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ganske imponert over Frets On Fire som fritt alterntiv til Guitar Hero. Fungerer på Windows, Mac og Linux. Kjekt å ha på HTPC-en kobla til TV-en. Å bruke trådløst tastatur som gitar fungerer fint det :)

Å få sangene fra Guitar Hero innpå er 0 problem. Enten via den ulovlige metoden (ligger ferdige encoda pakker for FoF ute) evt å bruke en Guitar Hero CD (kan ta noen timer å encode alt om til OGG).

Lenke til kommentar
Mener at det må innstaleres først på disken ja. Hvis ikke jeg husker helt feil så var det også grunnen til at jeg droppa hele Windows greiene for 1 år tilbake eller så.

Heh, var det deg jeg prata med på irc? Hadde problemer med partisjoner o.l.

Men nå har jeg et enda mer merkelig problem. Fikk installert Windows samt nettverksdrivere, men nå kræsjer bare Windows akkurat når jeg kommer inn (typisk), og jeg antar at nettverksdriverne var ansvarlig. Det merkelige er at nettverkskortet nå slutte å fungere _både_ i Live-CD og på Arch-installasjonen min. Først fikk jeg "network: UNCLAIMED" i lshw, nå fikk jeg "network: DISABLED" så jeg kjørte bare "/etc/rc.d/network restart" og fikk nettet tilbake.

Kan virkelig et problem i Windows føre seg videre til andre distroer?

Lenke til kommentar

Lurer på en ting, jeg har nå 2 harddisker i min PC, en 500 og en 160 bg. På 500 har jeg instalert windows 7RC og instalerte ubuntu 8.10 (tror jeg) på 160gb som jeg oppdaterte til 9.0.(et eller annet).

Men i windows så ser jeg ikke min andre harddisk, og når jeg starter PCen hvis jeg bare lar den gå (kommer opp valg) så velger den Linux.

Så hva jeg vill er at den skal la meg velge om jeg skal starte windows eller ubuntu (dette gjør den, men her kommer greia:), og hvis jeg ikke trykker på noe skal den gå til windows.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Sjå i System - Administrasjon etter noko med bootloader eller bootlaster eller liknande i namnet. Bruker Fedora så veit ikkje kva det heiter i Ubuntu, men skal vere noko der.

Lenke til kommentar
Lurer på en ting, jeg har nå 2 harddisker i min PC, en 500 og en 160 bg. På 500 har jeg instalert windows 7RC og instalerte ubuntu 8.10 (tror jeg) på 160gb som jeg oppdaterte til 9.0.(et eller annet).

Men i windows så ser jeg ikke min andre harddisk, og når jeg starter PCen hvis jeg bare lar den gå (kommer opp valg) så velger den Linux.

Så hva jeg vill er at den skal la meg velge om jeg skal starte windows eller ubuntu (dette gjør den, men her kommer greia:), og hvis jeg ikke trykker på noe skal den gå til windows.

I Ubuntu:

1. Åpne terminal (evt bruk Synaptic) og skriv: sudo apt-get install startupmanager

2. Gå i menyen: System > Administration > StartUp-Manager

3. Forandre "Default Operating System"

Lenke til kommentar

Evt gksudo gedit /boot/grub/menu.lst

Under

# general configuration:

har du linjen:

default 0

Hvis windows er det tredje alternativet i listen når du starter opp, endrer du dette til

default 2

altså "nummeret" til windows -1.

Lenke til kommentar

Argh, tenkte jeg skulle bytte ut Ubuntu 8.04 med siste Ubuntu Netbook Remix på EEE-en, men får det aldri til å fungere. Har klargjort USB-penna på en rekke ulike måter, lastet ned image-fila tre ganger, men nei. Nærmeste jeg kommer er at jeg får opp Ubuntu-logoen, så kan jeg velge hvilke oppstartsalternativer jeg skal ha. "Try Ubuntu... without any change to your computer" osv. Når jeg velger noe i den menyen fryser alt. Ingenting skjer...

:\

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Argh, tenkte jeg skulle bytte ut Ubuntu 8.04 med siste Ubuntu Netbook Remix på EEE-en, men får det aldri til å fungere. Har klargjort USB-penna på en rekke ulike måter, lastet ned image-fila tre ganger, men nei. Nærmeste jeg kommer er at jeg får opp Ubuntu-logoen, så kan jeg velge hvilke oppstartsalternativer jeg skal ha. "Try Ubuntu... without any change to your computer" osv. Når jeg velger noe i den menyen fryser alt. Ingenting skjer...

bruker du unetbootin? Jeg husker ikke, men har 8.04 den USB Startup Disk Creator-saken? Min erfaring med unetbootin er at det av en eller annen grunn fungerer mye bedre under Windows, mens jeg aldri har hatt noen problemer med USBSDC i Ubuntu. Har hatt lignende problemer som deg tidligere, løste det da med å bruke unetbootin på en windowsmaskin..

Lenke til kommentar

bruker du unetbootin? Jeg husker ikke, men har 8.04 den USB Startup Disk Creator-saken? Min erfaring med unetbootin er at det av en eller annen grunn fungerer mye bedre under Windows, mens jeg aldri har hatt noen problemer med USBSDC i Ubuntu. Har hatt lignende problemer som deg tidligere, løste det da med å bruke unetbootin på en windowsmaskin..

Har prøvd Unetbootin, men det resulterte bare i feilmelding når jeg skulle starte fra USB. dd if=/path/to/your/downloaded.img of=/dev/device/you/saw/in/dmesg bs=1M er det som har fått meg lengst. Har ikke prøvd noe Ubuntu-greier siden jeg bruker Arch på min stasjonære.

Skal prøve USBSDC i Ubuntu på EEE-en nå. Satser på at det fungerer bedre, men tviler. Skal rapportere tilbake. Takk for tipsene. :)

Edit: Ingen forskjell. Stopper på akkurat samme sted. :(

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Hmm.. jeg loker litt med ene ubuntu boksen her nå. Saken er at jeg har alle sangene mine på denne, her er også alt av høytalere osv koblet på. Gjorde nettop en del endringer med pulseaudio blant annet for å få lyden til å fungere optimalt. (for å i det hele tatt få lyd, egentlig). Bruker 9.04.

Men det jeg nå vil, er å få spilt av sangene gjennom en annen pc. Har en eee 900 som også kjører Ubuntu 9.04. Nøyaktig hvordan det gjøres er egentlig det samme. Men jeg vil slippe å gå bort til pc-en for å bytte sanger. Fjernstyrer Spotify nå over ssh, og det fungerer fint. Om jeg gjør det samme med rhythmbox får jeg ikke lyd.

Er som sagt åpen for det meste. Bare jeg har muligheten til å søke og bla gjennom hele biblioteket. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...