meastp Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Det blir jo også på en måte en kompromi, da man får to systemer å vedlikeholde istedet for ett. Men virtualisering kan jo være kjekt til andre ting også.Skal begge OS'ene ha mer eller mindre direkte tilgang til underliggende hardware må man benytte såkalt "bare-metal" virtualisering. En av de bedre her er vel vmware ESXi: http://www.vmware.com/products/esxi/ Finnes sikkert en god del andre også. Selv om du får "direkte tilgang" til maskinvaren, lå det visstnok fortsatt ganske store begrensninger på hvilken hardware du kan bruke, så vidt jeg forsto... de fleste sata-kontrollere, tv-kort, nettverkskort osv. kan man vel ikke bruke - ting må støttes av ESXi. Eller har jeg misforstått? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Det blir jo også på en måte en kompromi, da man får to systemer å vedlikeholde istedet for ett. Men virtualisering kan jo være kjekt til andre ting også.Skal begge OS'ene ha mer eller mindre direkte tilgang til underliggende hardware må man benytte såkalt "bare-metal" virtualisering. En av de bedre her er vel vmware ESXi: http://www.vmware.com/products/esxi/ Finnes sikkert en god del andre også. Ser for meg at vedlikehold blir veldig lite krevende på solaris-biten (mtp antallet oppdateringer. ). Maskinene trenger egentlig ikke allverdens tilgang til hardware. Solaris til diskene, og linux-distroen til dvd-brenner, nettverkskort o.l. Men introduserer ikke virtualisering en del flaskehalser? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Jeg tror at ESX(i) 4.0 skal støtte device passthrough/raw device mapping. Da bør det definitivt være mulighet for å bruke det meste av periferienheter, uten at det trengs å støttes eksplisitt av hypervisoren. Dette har jeg dog ikke sjekket veldig grundig da jeg ikke er i markedet for noe slikt. EDIT: For RDM trenger man utvidelser i chipsettet http://communities.vmware.com/thread/211405 "It's a chipset requirement. For Intel you need vt-d (directed I/O) and on AMD MBs it's AMD IOMMU" Endret 29. mai 2009 av jonnor Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 @meastp&Goophy Bedre kapasitetsutnyttelse er eneste fordelen jeg ser for RAID5 forran RAID1 Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Må ikke glemme bedre lese/skrivehastighet. Ikke at det vil ha noe å si på en hjemme-filserver, men, men. Med dagens store disker forsvinner det fort MYE plass i raid1. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Jeg har en hjemme-filserver, selv om jeg jo er en ganske avansert bruker. Maxer ut gigabitnettet med god margin med RAID5(vel, egentlig RaidZ) RAID1 ville vært veldig upraktisk, da jeg har 5 disker.. og jeg ville fått mindre plass, og lavere hastighet. Nei takk. Paritetsberegning gir en overhead som knapt er målbar. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Jeg tror at ESX(i) 4.0 skal støtte device passthrough/raw device mapping. Da bør det definitivt være mulighet for å bruke det meste av periferienheter, uten at det trengs å støttes eksplisitt av hypervisoren.Dette har jeg dog ikke sjekket veldig grundig da jeg ikke er i markedet for noe slikt. EDIT: For RDM trenger man utvidelser i chipsettet http://communities.vmware.com/thread/211405 "It's a chipset requirement. For Intel you need vt-d (directed I/O) and on AMD MBs it's AMD IOMMU" Ah! Så det betyr at jeg kanskje snart kan ha både linux, og solaris, og bruke tv-kort i linux etc..? Det ville vært kos! Jeg har en hjemme-filserver, selv om jeg jo er en ganske avansert bruker. Maxer ut gigabitnettet med god margin med RAID5(vel, egentlig RaidZ)RAID1 ville vært veldig upraktisk, da jeg har 5 disker.. og jeg ville fått mindre plass, og lavere hastighet. Nei takk. Paritetsberegning gir en overhead som knapt er målbar. Paritetsberegning / scrub er vel ganske fint for å finne feil - men det går kanskje mer på zfs, enn raid-biten... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Paritetsberegning / scrub er vel ganske fint for å finne feil - men det går kanskje mer på zfs, enn raid-biten... RAID er en del av ZFS. ZFS er ikke et tradisjonelt filsystem, man kan heller se på det som et komplett lagringssystem. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Fristet å teste ut ESXi nå, må jeg innrømme... Men ser for meg at det blir myre konfigurasjonsknot i starten, bla. med deling av nettverkskort, tilgang til HD osv. (Selv om det sikkert er løsninger på dette som fungerer godt.) Noen som vet om noen dokumentasjonssider? Hvis jeg kunne få både linux og solaris på serveren min, ahdde jeg vært glad. ^^ Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Siden ESXi er et helt kommersielt produkt finner du informasjon hovedsaklig på vmWare sine nettsider. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Ja, men fant ingen "quick start" guider der. Det er en grunn til at jeg digger dokumentasjon ala archwikien - oppe å kjøre på ti sekunder med nye ting. Det virker som om de helst vil selge supporten sin, men det finnes jo noe doumentasjon der. Får se nærmere på det. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) PC-en fryser fullstendig og caps-lock + scroll-lock blinker i takt, er det da kernel-panic? har hatt det problemet på en PC, men da jeg byttet skjermkort så merket jeg ikke noe mer til det. Men nå kommer det igjen. Edit: Har aldri skjedd i Windows. Endret 29. mai 2009 av -TuX- Lenke til kommentar
dabear Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Fristet å teste ut ESXi nå, må jeg innrømme... Men ser for meg at det blir myre konfigurasjonsknot i starten, bla. med deling av nettverkskort, tilgang til HD osv. (Selv om det sikkert er løsninger på dette som fungerer godt.) Noen som vet om noen dokumentasjonssider? Hvis jeg kunne få både linux og solaris på serveren min, ahdde jeg vært glad. ^^ Hva er egentlig forskjellen på ESX og ESXi? Noen som veit? Jeg har sjøl drevet med å installere en ESX-server på skolen, og må si at alt er svært enkelt å administrere. Under installasjonen av ESX må du naturlig nok være fysisk tilstede, men det er en helt vanlig redhat liknende installasjon. Etter det, er det ingen sak å sette opp nettverkskort ved hjelp av virtual center infrastructure client. Vi brukte ESX til å implementere en virtuell router fra mellom to fysiske nettverkskort(d'oh), som vi lot datamaskiner på lokalnettet koble opp. Vi kjørte debian som virtuelt os, som tok hånd om NAT, DNS, DHCP og LTSP, i tillegg til at vi hadde noen webservere og ssh-servere på innsida. Lærte ganske mye egentlig Faget fikk jeg en A i, forresten . Alt i alt kjempefornøyd med ESX, men savner en virtual center infrastructure client til linux og osx. Endret 29. mai 2009 av dabear Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 PC-en fryser fullstendig og caps-lock + scroll-lock blinker i takt, er det da kernel-panic? har hatt det problemet på en PC, men da jeg byttet skjermkort så merket jeg ikke noe mer til det. Men nå kommer det igjen. Edit: Har aldri skjedd i Windows. hva driver du med når dette skjer? Hvilket skjermkort, hvilken driver? Hvilken distro for den saks skyld? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 dabear: Hvordan fungerte LTPS(5)? Debian images dere delte ut eller? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 LTSP 5 fungerte greit det. Det legger ut en minimalistisk debianversjon på en tftp-server, som blir lasta ned av bios under boot. Denne debianversjonen blir kjørt, og starter opp en ssh-sesjon med x-forwarding mot server. Vi lot ltsp-build-client bygge en standard lenny distro. Må innrømme at det virka *noe* treigt, men dette kan vel skyldes at det var stor trafikk på intranettet. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 PC-en fryser fullstendig og caps-lock + scroll-lock blinker i takt, er det da kernel-panic? har hatt det problemet på en PC, men da jeg byttet skjermkort så merket jeg ikke noe mer til det. Men nå kommer det igjen. Edit: Har aldri skjedd i Windows. hva driver du med når dette skjer? Hvilket skjermkort, hvilken driver? Hvilken distro for den saks skyld? Det jeg lurte på var om det var kernel-panic når PC-en reagerer slik. Om du vil hjelpe med problemet, så kan du lese nedenfor. Men jeg tror det er stort nok til å starte et nytt emne. Det kommer når jeg spiller 3D spill. Det første skjermkortet var et integrert Geforce4 MX med 96.XX.XX driveren fra Nvidia. Det andre skjermkortet er et Geforce 6200A. Har kjørt memory-test med og uten det dedikerte skjermkortet, og det var aldri mer enn en feil på en runde. Første skjermkortet har jeg forsøkt i Mandriva 2007, 2008 og 2009, openSUSE, og Ubuntu 8.10 og 9.04. Det Nye skjermkortet har jeg forsøkt I Ubuntu 8.10 og 9.04. Det rare er at akkurat samme skjermkort (6200A) har jeg på den PC-en jeg skriver på nå, og har ALDRI fått det samme problemet. Derfor Tror jeg kanskje det kan ha noe med Prosessoren som egentlig er en AMD Sempron 3000+ (1,99 Ghz) men som Memory-testen sier at er en AMD Athlon Xp på noe lavere hastighet (1,93 Ghz tror jeg). Det kan også være det er pga. den er for varm, PC-en har restartet mange ganger i Windows når jeg har noe krevende spill, men det har aldri skjedd etter jeg byttet skjermkort. Og om ikke det var nok problem fra før, så er også harddisken noe slitt (har fått feilmelding under installasjon), kjører dualboot med XP, men har forsøkt med en annen harddisk på det første skjermkortet uten at det hjalp. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Skal installere WinXP igjen nå, men jeg møter på problemer. Må Windows ha første partisjon på første disk til MBR? Den lar meg ikke installere fordi det er ikke en partisjon der med FAT/NTFS. Noen måter og komme rundt dette på? Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Jeg leker meg litt med Cairo-dock nå. Begynner å se ganske bra ut. Lagt til egne ikoner osv. Men sliter med at jeg ikke kan bestemme plasseringen mellom egne snarveier og applets. Alle appletene legger seg automatisk til venstre. Er det en innstillig jeg må krysse av for å kunne endre rekkefølgen på slikt selv? Eller må jeg bare infinne meg med at "shut down" appleten min legger seg helt til venstre, i stedet for helt til høyre, der jeg vil ha den? Lenke til kommentar
duckers Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Skal installere WinXP igjen nå, men jeg møter på problemer. Må Windows ha første partisjon på første disk til MBR? Den lar meg ikke installere fordi det er ikke en partisjon der med FAT/NTFS. Noen måter og komme rundt dette på? Finner du disken da? Tror ikke det skal være noe problem å installere XP på "d:", men har selv møtt problemer med nyere HK og AHCI. Må da benytte egne drivere for å "finne" disken under installasjonen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå