Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Sakset fra FrP sitt handlingsprogram 2009-2013:

Sikre høyhastighetsbredbånd, dvs. fiberaksess, i hele landet.

Aktivt bruke IKT for å effektivisere offentlig sektor.

At formell kommunikasjon mellom det offentlige og borgerne i større grad skal skje elektronisk.

At søknadsskjemaer og relevant informasjon skal være elektronisk og tilgjengelig til enhver tid.

Ha en tydeligere samordning og styring av IKT-satsingen i offentlig sektor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hm, i hodet mitt lyder dette som at FrP ønsker eksklusive avtaler med MS. De bør gjøre det klart om de ønsker å vurdere åpne løsninger.

Da FrP hadde landsmøte hadde de en live-chat. Der spurte jeg hva FrP mente om fri programvare i offentlig sektor, og ifølge personen som svarte meg, var FrP helt klart for friprog, nettopp for å redusere konstnadene i offentlig sektor. Det var i hvert fall det jeg fikk til svar. Men helt enig, de bør presisere dette ytterligere, fordi det ikke kommer så klart frem ellers. Skal man tro Netcraft, ser det ut til at Linux er på vei inn i FrP sin nettløsning.

Lenke til kommentar

@rpberth1990: Hva med et parti som ikke består av virkelighetsfjerne utksudd som aldri kommer til å få gjennomført noen ting? :p

@stigfjel, Jeg ville ikke spådd Frp som noen linux-forkjemper nei. De mener det folk flest mener, og folk flest aner ikke hva linux er. Man vinner ikke stemmer på å fronte noe Ola DumMann ikke forstår.

Ellers er jo politikere over hele fjøla sørgelig inkompetente når det gjelder datateknologiske spørsmål - det har jo flere av dem til og med innrømmet langt på vei.

– Ingen i kulturkomiteen visste den gang hva en mp3-spiller var, eller hva en mp3-fil var, og det er klart at man da vil få et lovverk som vil bære preg av det, sier Grande til NRK.

Noen av dem er sikkert i stand til å ta standpunkt på pinsipielt grunnlag, men det blir jo ingen god prosess av det, uten i det minste en grunnleggende forståelse av problemstillingen - som stort sett mangler.

Situasjonen er dermed en drøm for MS-lobbyister. Jo "dummere"/uvitende politikerne er, jo lettere er det jo å overtale dem. Så nettopp her har friprog folk en stor jobb å gjøre, dersom man kan.

Heldigvis har jo flere og flere hørt om linux, men det tar nok noen år før den eldre garde på stortinget skjønner stort. Så får man håpe at de få som kan det, sprer det videre fra talerstolen. (Til de ti tilhørerne som gidder å dukke opp i gjennomsnitt...)

Jeg vil tippe Venstre er et godt valg med tanke på dette, deres liberalistiske tankesyn går neppe godt overrens med lock-in og slike uhumskheter. På den annen side vil de vel neppe fronte friprog utelukkende av idealistise årsaker dersom alternativet er objektivt bedre.

Frp er jo veldig for modernisering i offentlig sektor, men jeg tror som nevnt ikke linux er "deres kamp." Kanskje noen burde tipse dem om hvor mye offentlig-Norge bruker på lisenser. "Ingen VET engang hvor mange titalls millioner som kastes inn i dette pengesluket. Offentlig sektor er .....") Kan se det for meg. :p

Høyre er jo også for en mer effektiv og kostnadsbevisst offentlig sektor. Kunne vært interessant å spurt dem hva de mener.

Egentlig burde vel alle bare ta seg en liten mailingrunde til samtlige politiske partier og spørre hva de mener? Gjerne litt "lokale" stortingsrepresentanter, i tillegg til hovedkontorene. Det skal jeg jammen meg gjøre ihvertfall.

Lenke til kommentar

Men nå er jo FrP også villig til å si hva som helst for å få flest mulig velgere.. Jeg har alltid vært på den borgerlige siden politisk, men når jeg ser hva Grande Røys prøver på og til en viss grad lykkes med får jeg nesten lyst å stemme rødgrønt bare for å la den prosessen fortsette. Frykter at FrP/H vil ha Microsoft på laget..

Lenke til kommentar
Men nå er jo FrP også villig til å si hva som helst for å få flest mulig velgere.. Jeg har alltid vært på den borgerlige siden politisk, men når jeg ser hva Grande Røys prøver på og til en viss grad lykkes med får jeg nesten lyst å stemme rødgrønt bare for å la den prosessen fortsette. Frykter at FrP/H vil ha Microsoft på laget..

Jeg er faktisk mer bekymret for de rødgrønne på dette området. Og forresten, det var den forrige regjeringen som startet den prosessen som Grande Røys driver med nå.

Lenke til kommentar

Dette er en gammerl artikkel jeg mente jeg hadde lest en gang for lenge siden, selv om den ikke indikerer noe som helst egentlig. Fra Linux1.no (fra 2007):

Linux:
Arbeidertpartiet: Linux, Debian, Apache (Driftet av Gan Media AS)
Høyre: Linux, Zope (Driftet av Linpro, tidligere av TDC Song på Linux)
Senterpartiet: Linux, Fedora, Apache 2.0 (Driftet av MyWebhost)
Venstre: Linux, Debian, Apache 2.0 (Driftet av Linpro, tidligere av Powertech på BSD og OS X)

FreeBSD:
Rød Valgallianse: FreeBSD, Apache 1.3

Windows 2003:
Fremskrittspartiet: Windows 2003, Resin (Eget IP subnett)
Kristelig Folkeparti: Windows 2003, Oracle (Eget IP subnett, tidligere Windows 2000)
Sosialistisk Venstre: Windows 2003, IIS (Driftet av I-tility AS)

Vet iallefall at Venstre prøvde å fremme et forslag om å gå for åpen kildekode i Lørenskog, men det ble nedstemt.

http://www.venstre.no/akershus/lorenskog/artikkel/34953

Og Venstre har også bidratt her i Volda:

http://www.venstre.no/moreogromsdal/volda/artikkel/8486

Høyre fant jeg en del mer fra:

Åpen kildekode

Hva mener Høyre om Microsoft sin dominerende posisjon i markedet og bruk av åpen kildekode?

Høyre er for fri konkurranse, og for å fremme bruken av åpen kildekode i offentlig forvaltning besluttet tidligere arbeids- og administrasjonsminister Victor D. Norman å ikke tegne ny Select 5.0-avtale med Microsoft Norge gjennom Forvaltningsnettsamarbeidet. Bruken av åpen kildekode, bl.a. Linux, vil kunne fremme konkurransen og redusere en uønsket segmentering i deler av IKT-markedet. For å bidra til å gjøre programvare basert på åpen kildekode til et reelt alternativ for offentlige etater, vil det derfor ikke bli inngått noen ny Select 5.0-avtale med Microsoft Norge gjennom Forvaltningsnettsamarbeidet, har statsråd Norman sagt. Regjeringen la frem en en offensiv og målrettet IT-politikk i planen eNorge 2009 – det digitale spranget. Det skal gjennomføres tiltak for å utvikle kompetansen i offentlig sektor om bruk av åpen kildekode. Det skal utvikles en anbefaling om bruk av åpen kildekode i offentlig sektor i 2005. Alle virksomheter i offentlig sektor skal innen utgangen av 2006 utarbeide planer for bruk av åpen kildekode. Bruk av åpne formater og protokoller er viktig når informasjon skal utveksles med publikum og næringslivet. Regjeringen vektlegger bruk av åpne løsninger i sin IKT-strategi. Dette kommer bl.a. til uttrykk i Regjeringens arbeid med innrapportering og gjenbruk av informasjon, der det legges vekt på bruk av åpne formater når nye løsninger skal etableres. Regjeringens nettsted, ODIN, bruker åpne protokoller og formater i sin presentasjon av informasjon. Det er anbefalt at offentlige nettsteder følger åpne formater og protokoller for å sikre tilgang til informasjon for flest mulig brukere. Høyres Hovedorganisasjon benytter i stor grad Linux som serverplattform, samt alternativ programvare. Vårt publiseringssystem er også basert på åpen kildekode og driftes på Linux-servere.

http://www.hoyre.no/faq/apen_kildekode

Samt en artikkel fra digi:

http://www.digi.no/86094/hoyre-satser-paa-...ode-og-emnekart

... men denne er noe gammel.

Arbeiderpartiet:

Noe nyere

Har valgt fri programvare

Arbeiderpartiet skal nå gå over til nytt publiseringssystem basert på åpen kildekode. - Det er viktig for oss å kunne fremme bruken av fri programvare, sier informasjonssjef Sindre Fossum Beyer.

Arbeiderpartiet følger dermed IT-ministeren Heidi Grande Røys sin oppfordring om å bruke åpne løsninger. Allerede i Soria Moria-erklæringen lover de rødgrønne å stimulere til offentlig bruk av åpen programvare, og Regjeringen har nå vedtatt at all informasjon på statlige nettsider skal være tilgjengelig i dokumentformatene HTML, PDF eller ODF. Tiden hvor man fant offentlige dokumenter kun tilgjengelig i Microsofts Word-format vil med det gå mot slutten.

- Alle skal ha lik tilgang til offentlig informasjon. Fra 2009 vil innbyggerne kunne velge hvilken programvare de vil bruke for å få tilgang til offentlig informasjon. Regjeringens beslutning vil også bedre konkurransen mellom leverandører av programvare, sier Heidi Grande Røys.

- Fri programvare handler om åpenhet, samarbeid og kunnskapsdeling. Her er det et stort ubenyttet potensial i offentlig sektor, og disse prosjektene skal bidra til å gjøre noe med dette, sier Grande Røys i forbindelse med den støtten som nå gis 15 prosjekter for fri programvare og åpne standarder i offentlig sektor.

Arbeiderpartiet har valgt det Skien-baserte selskapet eZ Systems som leverandør. De har siden starten 1999 fått kunder og partnere fra hele verden, og har i dag kjente kunder som Vogue, Elle, China Times, Nasa, Pentagon, Suez, Orange og FN.

http://arbeiderpartiet.no/Aktuelt/Nyhetsar...fri-programvare

For min del er det ikke viktig at partiene presset Linux eller åpen kildekode inn i markedet, men medvirker til løsninger som er kombatible over alle OS, og benytter løsninger som gjør at elever og private kan velge fritt av OS uten at skole eller etat setter sperre for dette på noen som helst måte. Gjerne også presse andre deler av samfunnet til å benytte seg av slike løsninger som kjøp av musikk eller leie av film på norske nettsider, at TV-sider benytter seg av løsnigner som også er tilgjengelige i flere OS og ikke bare Windows tilstreaming av kanalen, også videre.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Tviler vel på at Høyre og FRP er de store Friprog forkjemperene av 2 grunner.

a) De er for det private næringsliv ie. MS(joda Cannonical osv. er i samme båt, men hvilke av de selskapene vil legge mest penger i lommene på høyre og FRP?)

b) De aner ikke hva de snakker om.

Lenke til kommentar

En annen ting som gjør at jeg har mer tiltro til FrP enn f.eks. de rødgrønne hva fri programvare angår, er hvordan de håndterte "mp3-loven" før den ble vedtatt.

Ap støtter ikke liberal mp3-lov

Deadline for mp3-loven

Mp3-loven er klar

Altså, mye vingling fra Ap, men det endte til slutt med at FrPs linje fikk flertall. FrP var hele tiden krystallklare på at forbrukerne skulle ha mest mulig fleksibilitet.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Liberalistene i Venstre skal vist være veldig friprog-vennlige uten at jeg tar meg tid til å finne kilder i fara. Unge Venste er også for en kraftig oppmykning av opphavsrett-lovene med tanke på musikk, film og litteratur.

Senterpartiet hadde ved sist stortingsvalg 100% bredbåndsdekning i landet som ett av de punktene de frontet i valgkampen.

Lenke til kommentar

Så langt synes jeg AP sin uttalelse passer mitt synspunkt best, deretter Høyre. Har ikke funnet noen konkrete uttalelser om dette fra Venstre, bortsett fra at de viser interesse på dette punktet og har kanskje en mer mer liberal holdning til dette.

Finner lite om dette fra FRP, SP, SV (SV ønsker å ta i bruk åpen kildekode på skolene iallefall).

Lenke til kommentar
En annen ting som gjør at jeg har mer tiltro til FrP enn f.eks. de rødgrønne hva fri programvare angår, er hvordan de håndterte "mp3-loven" før den ble vedtatt.

Ap støtter ikke liberal mp3-lov

Deadline for mp3-loven

Mp3-loven er klar

Altså, mye vingling fra Ap, men det endte til slutt med at FrPs linje fikk flertall. FrP var hele tiden krystallklare på at forbrukerne skulle ha mest mulig fleksibilitet.

Om ikke staten velger å gjøre noe med DRM-saken, hadde jeg støttet FRP her, men mener det bør andre metoder til for å bekjempe dette. AP sin holdning var forsovidt grei, og det å i det heletatt måtte bryte DRM for å ungå idiotiske sperrer burde i bunn og grunn være ulovlig markedsføring, som f.eks iTunes/iPod-saken.

angående:

"FrP ønsker at tredjeperson lovlig skal kunne bryte kopisperrene for digitale åndsverk på nett, det vil si DRM-systemene, dersom disse brukes konkurransehemmende. " fra første artikkel ...

Når man bryter norsk lov må enten produsent bøye seg for vilkårende i landet de skal selge produktet, eller bli nektet å selge produktet. Vi har ledd som skal passe på at selskap holder seg innenfor lovene:

http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/5426016.html

Kundene har også en stor oppgave med å fortelle hva de er villige til å gå med på og ikke for å presse produsenter med å komme med en løsning markedet kan leve med.

Lenke til kommentar

Kan tippe noen party langt på høyresiden vil være for BDS, Linux og OS X og en del mer siden de vil ha konkuranse i markede(idelt sett fra hvor de er i aksen). Mer de vil være for at bedrifer vil ha mye makt.

De langt på venstesiden vil være mot Lockin og sansyneligvis for åpen kildekode. Sjanser for vill liberalisme også. Piratpartiet havner teknisk sett her.

Så har vi den tøvete midten. Hvor ingen er trygge.

Legg på det gjennomsnittelige nivået på kunnskap hos politikere, spørsmålet er hvorfor de i det heletatt kan bli valgt.......

Lenke til kommentar
Jeg tok et kjapt søk på Venstre og Senterpartiets hjemmesider. Søkeordene var friprog, linux, kildekode, programvare og microsoft. Venstre har en rekke artikler på dette, mens Senterpartiet bare har noen få.

Gjorde så og si akkurat de samme søkene selv på de og de andre partienes sine nettsider. Venstre hadde ikke noen konkrete holdninger så det ut til, men heller lokale partier som stod for åpen kildekode, som kan gjenspeile Venstre sin holdning til dette. SP sin side fant jeg litt rotete, samme treff dukket opp flere ganger, og noen av treffene hadde ikke søkeordet i seg.

Kan tippe noen party langt på høyresiden vil være for BDS, Linux og OS X og en del mer siden de vil ha konkuranse i markede(idelt sett fra hvor de er i aksen). Mer de vil være for at bedrifer vil ha mye makt.

De langt på venstesiden vil være mot Lockin og sansyneligvis for åpen kildekode. Sjanser for vill liberalisme også. Piratpartiet havner teknisk sett her.

Så har vi den tøvete midten. Hvor ingen er trygge.

Legg på det gjennomsnittelige nivået på kunnskap hos politikere, spørsmålet er hvorfor de i det heletatt kan bli valgt.......

Om du ser tilbake på en liten liste jeg kopierte fra Linux1.no så ser de at det eneste partiet som benyttet seg av BSD var RV, lengre til venstre enn det skal man lete litt etter. Ellers så så det ikke ut til å være noen merkbare valg av OS fra høyre og venstresiden. Dette gir ingen indikasjon på hva de står for, men synes det var litt intressant med sammenhengen til BSD og RV. Uttalelsen fra både Høyre og AP viser at de legger vekt på åpen kildekode og løsninger som er tilgjengelige for flere OS, så det virker ikke som om det er noen store skiller mellom høyre og venstresiden.

Det midterste partiet henger seg på den siden der de får mest innflytelse, så man vet aldri helt hva man går til :p

Lenke til kommentar

Med fare for å dra opp noe som er besvart før. Er det noen partier som har på programmet å motarbeide IPRED eller tilsvarende direktiver som foreslår å lagre transaksjons data?

For min del synes jeg det er relativt horribelt at data skal kunne linkes til meg som person over lengre tid. Jeg er fullt klar over at facebook og tilsvarende nettverk sitter på betydelig informasjon om meg og mine. Poenget mitt er at dette er noe jeg har godtatt. I motsetning til en slags "overvåkning" fra statens side.

Ønsker å presisere at dette er veldig satt på spissen, men hvis det er noen partier som har satt dette på planen kunne jeg godt ønske å lese mer om dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...