Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Liker wTorrent veldig godt. Knall grensesnitt. Har alle funksjoner til rTorrent.

Er ikke så kronglete å sette opp som div guider skal ha det til. Man trenger ikke kompilere noe f.eks på en Ubuntu Server 8.10 eller nyere.

wTorrent har et multi-bruker grensesnitt hvis du trenger det. Jeg vil si at det fortsatt er såpass usikkert at du bør stole på de du evt legger til der (f.eks kan man laste opp alle typer filer, ikke bare torrent-filer via last-opp-funksjonen, så pass på at torrents-mappen ikke er lesbar fra web).

Uansett, er du redd for sikkerheten setter du vel bare opp htaccess med Apache? Har du andre brukere på serveren din med shell-tilgang så er det enkle grep som skal til for at ingen kan knote med noe.

Endret av oj88
Lenke til kommentar
Liker wTorrent veldig godt. Knall grensesnitt. Har alle funksjoner til rTorrent.

Er ikke så kronglete å sette opp som div guider skal ha det til. Man trenger ikke kompilere noe f.eks på en Ubuntu Server 8.10 eller nyere.

wTorrent har et multi-bruker grensesnitt hvis du trenger det. Jeg vil si at det fortsatt er såpass usikkert at du bør stole på de du evt legger til der (f.eks kan man laste opp alle typer filer, ikke bare torrent-filer via last-opp-funksjonen, så pass på at torrents-mappen ikke er lesbar fra web).

Uansett, er du redd for sikkerheten setter du vel bare opp htaccess med Apache? Har du andre brukere på serveren din med shell-tilgang så er det enkle grep som skal til for at ingen kan knote med noe.

Jeg har apache kjørende, og hadde i utgangspunktet tenkt å bruke det, men så at guiden på sidene deres anbefalte light-hvadetnåvar, og autentiserings-biten på begg fikk meg til å tenke "hva gjør egentlig denne skiten for noe". Serveren skal ha to brukere, og de kan godt ha samme brukernavn/passord i wtorrent, uten at det gjør noe. Føler bare at jeg ikke fikk helt oversikten over hva ting gjorde. Får se nærmere på det. Forslag til en grei guide/intro til oppsett?

Jeg kjører FreeBSD forresten, så "just sudo apt-get"-guider fungerer dårlig.

Lenke til kommentar

Jeg "fikset" en nabos laptop et par uker siden, og spurte i dag hvordan det sto til. Eneste problemet hun hadde var at Youtube i fullscreen lagget (omtrent fire år gammel maskin, jeg skal deaktivere 3D-effekter for å fikse det) og eneste spørsmålet var om et RTF-dokument skrevet i OpenOffice vil kunne leses av lærerne med Windows. Hun avsluttet med kommentaren: "Egentlig så syntes jeg alt bare er veldig mye bedre enn Windows".

Lenke til kommentar
Jeg "fikset" en nabos laptop et par uker siden, og spurte i dag hvordan det sto til. Eneste problemet hun hadde var at Youtube i fullscreen lagget (omtrent fire år gammel maskin, jeg skal deaktivere 3D-effekter for å fikse det) og eneste spørsmålet var om et RTF-dokument skrevet i OpenOffice vil kunne leses av lærerne med Windows. Hun avsluttet med kommentaren: "Egentlig så syntes jeg alt bare er veldig mye bedre enn Windows".

Jeg har fått akkurat samme respons på de maskinene jeg har fikset på. Alle synes det er veldig enkelt og greit, at det er mye raskere etc.

Lenke til kommentar

Det er et implisitt premiss for argumentasjonen i artikkelen at kunder/brukere gjør et intelligent valg basert på teknologiens skohet.
Ikke nødvendigvis. Artikkelen tar ikke tak i markedsføringsbiten overhodet. I praksis tror jeg alltid noen vil utnytte de mulighetene GNU/Linux åpner for. Novell har forsøkt, og jeg synes det var ganske elegant:

http://www.youtube.com/results?search_type...ux+ads&aq=f

Når produktet er bedre, og kan selges uten at distributør trenger betale, tror jeg markedskreftene vil ordne den biffen på egen hånd.

Det er mange andre faktorer inne i bilde, som tilgjengelighet (både på programvaren i seg selv, og kompetanse), opplevd verdi, tradisjon og frykt.
Jepp, faktorer Apple har håndtert elegant med å krydre og re-brande BSD.
Det er flere tusen aktører i dag som aktivt pusher propritær programvare, flere hundre millioner i reklamebusjetter. Du får det på hver eneste butikk som selger datamaskiner, og folk har brukt det i alle år "uten problemer". Det skal faktisk ganske mye til for at folk bytter fra noe kjent og vandt, spesielt når det gjelder noe så "komplisert" som OS. Når man som outsider skal inn på et marked har det seg faktisk slik at man må bruke mer tid/energi/penger på markedsføring enn de etablerte aktørene, hvis man skal klare å få en høy markedsandel. Fri programvare oppfyller i dag ikke disse kriteriene, selv om det er aldri så bra. Jeg ikke at adopsjonen og markedsandelen kommer til å bli betydelig bedre med mindre det skjer et paradigmeskift på disse områdene.
Jeg er ikke helt enig. Firefox har klart det, VLC har klart det, OpenOffice er i ferd med å klare det, Gimp vil klare det. GNU/Linux vil klare det.

Skal svare på denne posten på mandag etter eksamen. Men, noe tangentielt relatert som jeg gjerne vil dele med folk er denne videoen: http://www.ted.com/index.php/talks/dan_ari..._decisions.html

Handler om mennesker, "economic decision making" osv. Tror den var linket fra planet GNOME eller KDE angående ansvaret utviklere har for å gi gode "defaults".

Endret av jonnor
Lenke til kommentar
(...) og eneste spørsmålet var om et RTF-dokument skrevet i OpenOffice vil kunne leses av lærerne med Windows. (...)

Det var et bra morsom og ironisk spørsmål; siden RTF ble laget av Microsoft som et filformat til bruk i kryssplatform miljø.

:)

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Får ikke til å bruke OnTV i Arch. Når jeg høyreklikker på panelet og velger å legge til OnTV kommer det opp med en gang "Det oppsto et problem i panelet ved lasting av «OAFIID:GNOME_OnTVApplet».".

Hvordan kan jeg se hva som er galt?

Postet dette i en egen tråd, men fikk ikke svar. Prøver her da. :)

Lenke til kommentar
Det er tonnevis av bøker om linux og fri programvare generelt. Men hva er du ute etter?

Noen bøker om Linux som kanskje ikke er så grusomt tekniske og ikke går altfor mye i dybden, men heller er litt generelle, kanskje.

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Jeg har enda ikke fått fingen ut, men har store planer om å sette opp en multimedia-maskin med Boxee.

Lenke til kommentar
Det er tonnevis av bøker om linux og fri programvare generelt. Men hva er du ute etter?

Noen bøker om Linux som kanskje ikke er så grusomt tekniske og ikke går altfor mye i dybden, men heller er litt generelle, kanskje.

Tekniske bøker spesifikt om linux altså.

Vel, de linux-bøkene jeg har er primært fra da jeg gikk på høyskolen, som er en 4-5 år siden (i hvertfall) og dermed mer eller mindre utdaterte nå, så jeg har litt vanskelig for å anbefalle noen av de.

Mange nye linux-bøker er også ganske distro-spesifike (ubuntu), IMHO

O'Reilly forlaget har rykte på seg for å lage gode bøker...

Lenke til kommentar
jeg holdt på å dette av stolen etter å ha sett denne demonstrasjonen av en linux media center :love:

fikk sykt lyst på alt han demonsterte i videoen :cool:

Å dæven ... Det der er jo ganske sjukt!

Joda, men dette er også koblet opp mot en del sære enheter som ikke er like lett å skaffe her på bjerget, og alt er selvfølgelig testet og klargjort på forhånd.

GUIet deres er snasent, men jeg har vondt for å tro at det fungerer så smertefritt som de vil ha det til om en "vanlig dødelig" setter opp et slikt opplegg..

Og det bygger på Ubuntu 7.10? Halvannet år gammel kjerne? Skeptisk..

Lenke til kommentar

alt kan jo bestille på nettet,om jeg hadde bodd på en hybel og hat en godt lommebok hadde dette vært innkjøpt for lengesiden. men det råder ingen tvil at når den dagen kommer da jeg for min egen leilighet er dette et must!

men at det brukes 7.10 kjernen ser jeg ikke helt problemet i egentlig, man skal jo bare bruke den til å se på film og musikk. og det er vel enda et levende prosjekt slik at man kan se i fremtiden nye kjerner og oppdateringer =)

men det jeg definert likte med linuxmce var friheten, fokuset på det lette og ikke minst alle mulighetene man hadde (om man har det riktige utstyret da)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...