Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Jeg kom akkurat borti Print Scrn-knappen en stund og maskinen spawnet et par hundre instanser av ksnapshot. Jeg droppet til TTY1 og brukte killall, men omtrent ti nye instanser dukket opp hvert sekund. Jeg måtte så sudo chmod a-x /usr/bin/ksnapshot for å få maskinen tilbake. Jeg tror jeg skal inn i Keyboard Shortcuts og deaktivere den snarveien.

data_jepp, det kan være at µTorrent støtter auto-port-forward-systemet som jeg ikke husker navnet på akkurat nå og at Transmission ikke støtter det. Men andre ord greide nok µTorrent å få tilkoblinger inn mens Transmission ikke gjør det. Sørg for at korrekt porter er forwardet i din router til Transmission.

Det kan også nevnes at jeg likte Deluge bedre enn Transmission når jeg kjørte XFCE. Så gikk jeg over til KDE og KTorrent som er enda bedre enn det igjen, men rtorrent som jeg bruker nå er bare best. :)

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager stigfjel men du avsporer. Ingen her som har hevdet at drifting av windowsklienter, hvor brukerne antagelig er admins, er noen dans på roser. Det var heller ikke vårt tema. Jeg ble bare litt kvalm når alle buzz-words fra MS sine reklamer begynte å oversvømme postingen din.

Vi snakket om ditt behov for integrasjon mellom AD og OpenLDAP, evt. bytte ut OpenLDAP med AD i Kolab. Begge deler er mulig, men det krever en innsats. Innsatsen må veies opp mot gevinsten. Gevinsten avhenger av hvor omfattende det er å legge inn brukere manuelt, hvilket er helt avhengig av antall brukere. I Kolab kan brukerne selv gå inn i admin-interfacen for å endre sitt passord og personlig informasjon.

Så du vil ha min CV? Jeg er vant til at det kommer fra litt annen kant av forumet. Jeg vil hevde at min erfaring og kunnskap innen IT-drfiting er tilstrekkelig for vår diskusjon. Hva var ditt poeng med det egentlig?

Lenke til kommentar
Beklager stigfjel men du avsporer. Ingen her som har hevdet at drifting av windowsklienter, hvor brukerne antagelig er admins, er noen dans på roser. Det var heller ikke vårt tema. Jeg ble bare litt kvalm når alle buzz-words fra MS sine reklamer begynte å oversvømme postingen din.

Deler bare mine erfaringer som jeg har fått gjennom jobben. Har ikke sett noen Microsoft-reklamer i det siste, så jeg repeterer ikke reklamefraser.

Windows på klientsiden fungerer faktisk bra, det sier min erfaring. Men det betinger bruk av fri programvare på viktige områder der fri programvare er et bedre alternativ enn hva Microsoft har å tilby (GNU/Linux som virtualiseringsplattform, plattform for mailserver, FreeBSD/OpenBSD som router/brannmur/VPN-konsentrator, Solaris 10 på lagring/backup). Og de verste lock-in tilfellene ligger i CRM/ERP systemer. Det har jeg erfart etter å ha hentet inn et par tilbud på slike systemer. Pengene som er brukt på Microsoft produkter etter at jeg tok over som IT-ansvarlig blir lommerusk i forhold til de summer som CRM/ERP leverandører krever for sine produkter.

Vi snakket om ditt behov for integrasjon mellom AD og OpenLDAP, evt. bytte ut OpenLDAP med AD i Kolab. Begge deler er mulig, men det krever en innsats. Innsatsen må veies opp mot gevinsten. Gevinsten avhenger av hvor omfattende det er å legge inn brukere manuelt, hvilket er helt avhengig av antall brukere. I Kolab kan brukerne selv gå inn i admin-interfacen for å endre sitt passord og personlig informasjon.

Brukerne har ikke kompentanse nok til å gjøre det du sier, og jeg vil heller ikke at de skal forholde seg til et eventuelt nytt admin-panel. Jeg vil ha det sånn at når de f.eks. endrer windows-passordet sitt når de er logget inn i Windows, så blir også mail-passordet endret samtidig. De underliggende systemene skal ta seg av synkronisering. Det gjør det mulig at jeg kan innføre en langt strengere passord-policy enn hva som eksisterer i dag, uten at passord må endres en rekke steder. De ansatte skal gjøre minst mulig administrering. Dette for å gjøre deres hverdag lettere, og for å begrense deres muligheter til å påvirke systemet mest mulig.

Før ble alt gjort manuelt, og systemet var sårbart for feil. Med sentralisering av administrasjonen er systemet blitt mye mer robust enn tidligere, feil oppstår svært sjelden og feil kan fikses mye fortere enn tidligere. Dermed har ikke antallet brukere så mye å si.

Så du vil ha min CV? Jeg er vant til at det kommer fra litt annen kant av forumet. Jeg vil hevde at min erfaring og kunnskap innen IT-drfiting er tilstrekkelig for vår diskusjon. Hva var ditt poeng med det egentlig?

Bare lurte.

Lenke til kommentar
Windows på klientsiden fungerer faktisk bra, det sier min erfaring.
Da er vår erfaring forskjellig, men jeg er neppe objektiv i dette tilfellet.
Brukerne har ikke kompentanse nok til å gjøre det du sier, og jeg vil heller ikke at de skal forholde seg til et eventuelt nytt admin-panel.
Da får du legge inn endringer for dem.
Jeg vil ha det sånn at når de f.eks. endrer windows-passordet sitt når de er logget inn i Windows, så blir også mail-passordet endret samtidig.
Hvorfor det? Du flytter fort problemet til at de må oppdatere passord i e-post klienten. Den eneste skaden de kan gjøre er svakt passord.
De underliggende systemene skal ta seg av synkronisering.
Det finnes en rekke kommersielle verktøy for synkronisering mellom AD og OpenLDAP, og siden de er så erfaren finner du de fort. Jeg ville ikke gjort det, min erfaring er at windows og linux systemer helst ikke bør integreres på dette nivået.

Å erstatte OpenLDAP med AD vil jeg sterkt fraråde, siden du da gjør dyptgripende endringer i serveren, og sitter med et drifteansvar der som ikke rettferdiggjør gevinsten.

Det gjør det mulig at jeg kan innføre en langt strengere passord-policy enn hva som eksisterer i dag,
Vurder om dette er nødvendig for e-post konto.
Før ble alt gjort manuelt, og systemet var sårbart for feil. Med sentralisering av administrasjonen er systemet blitt mye mer robust enn tidligere, feil oppstår svært sjelden og feil kan fikses mye fortere enn tidligere. Dermed har ikke antallet brukere så mye å si.
For all del, men dette angår antagelig ikke e-post.
Lenke til kommentar
Da er vår erfaring forskjellig, men jeg er neppe objektiv i dette tilfellet.

Det har jeg fått med meg.

Da får du legge inn endringer for dem.

Det er dette jeg vil effektivisere slik at jeg bruker minst mulig tid på trivielle oppgaver.

Hvorfor det? Du flytter fort problemet til at de må oppdatere passord i e-post klienten. Den eneste skaden de kan gjøre er svakt passord.

Det kan løses. I AD kan man definere passord-kompleksitet slik at svake passord ikke er tillatt. Og det er virkelig ikke noe problem at brukeren skriver inn det nye passordet i epost-klienten (outlook) om det trengs. Alle brukerne er fortrolige med Outlook, som brukes som standard epost-klient i bedriften.

Det finnes en rekke kommersielle verktøy for synkronisering mellom AD og OpenLDAP, og siden de er så erfaren finner du de fort. Jeg ville ikke gjort det, min erfaring er at windows og linux systemer helst ikke bør integreres på dette nivået.

Det finnes sikkert frie alternativer også. Når en Solaris-server kan integreres i AD kan man sikkert få OpenLDAP til å synke mot AD også.

Å erstatte OpenLDAP med AD vil jeg sterkt fraråde, siden du da gjør dyptgripende endringer i serveren, og sitter med et drifteansvar der som ikke rettferdiggjør gevinsten.

Det er ikke snakk om å erstatte OpenLDAP med AD hvis visse komponenter krever OpenLDAP. Se under, så ser du hvordan jeg vil ha det.

Vurder om dette er nødvendig for e-post konto.

Hvis epost-systemet bruker OpenLDAP som backend for brukerautentisering vil jeg bruke OpenLDAP. Men OpenLDAP skal igjen bruke AD som backend. Og jeg er overbevist om at dette lar seg gjøre.

For all del, men dette angår antagelig ikke e-post.

Epost skal være en komponent i et integrert system.

Det er viktig at forskjellige komponenter fungerer sammen. Det går ut på å tenke helhetlig, og se det store bildet. Derfor må jeg som IT-ansvarlig sørge for at integrasjonen mellom de forskjellige systemene er god, noe som fremmer stabilitet og driftssikkerhet. Å ha mange systemer som fungerer uavhengig av hverandre betyr en ineffektiv driftssituasjon, noe jeg ikke synes er optimalt.

Lenke til kommentar

@Del: Vi kan være uenige om bruk av Microsoft-produkter på klientsiden, og en del andre faktorer. Men Kolab, som du foreslo, er et godt forslag som jeg kommer til å undersøke nærmere. Fungerer det tilfredsstillende etter grundig testing blir det en del av systemet. Postfix og cyrus-imapd er hva jeg uansett har tenkt å benytte som epost-løsning.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Det kan løses. I AD kan man definere passord-kompleksitet slik at svake passord ikke er tillatt. Og det er virkelig ikke noe problem at brukeren skriver inn det nye passordet i epost-klienten (outlook) om det trengs. Alle brukerne er fortrolige med Outlook, som brukes som standard epost-klient i bedriften.
Outlook funker i utgangspunktet kun med Exchange. Ikke sikkert eksempelvis Toltec gir deg den automatikken du etterspør her uansett hvor mye du syncer, du får nesten sjekke det ut. Eneste åpne prosjektet jeg har sett på syncingen er denne:

http://acctsync.sourceforge.net/

hadde MS spilt på lag hadde det nok vært lettere.

Lenke til kommentar
Outlook funker i utgangspunktet kun med Exchange. Ikke sikkert eksempelvis Toltec gir deg den automatikken du etterspør her uansett hvor mye du syncer, du får nesten sjekke det ut. Eneste åpne prosjektet jeg har sett på syncingen er denne:

http://acctsync.sourceforge.net/

hadde MS spilt på lag hadde det nok vært lettere.

Outlook henter brukeropplysninger fra IMAP-serveren. Hvis IMAP-serveren igjen henter brukeropplysninger fra en LDAP-server kan det gå. Men det er derfor jeg vil prøve og se om dette går.

Lenke til kommentar
*snipparoo*

Ja, jeg må vel snart over på 7 RC, kjører 7 Beta på denne nå (bruker den nuH)

Kan prøve Fedora 11 Beta, funker ikke det heller får det bli 7 RC...

(Har store forventinger til 7)

Rapporter tilbake, både om Mirage og denne nvidia-saken du snakket om, da. :) Husk at Fedora ikke har støtte for noe som helst proprietær programvare ut av eska, så jeg ville satt mine riksdaler på Ubuntu eller Linux Mint.

SiS Mirage 2 + Ubuntu 9.04 = samme møkka som tidligere modeller....

nvidia-saken kommer til å få stå med vista, gidder ikke prøve igjen på den...

Lenke til kommentar

Joda, fine tanker, men det betyr ikke at han har rett.

Selv om GNU/Linux og fri programvare ikke kan dø og er i god vekst, tror jeg ikke at det er selvsagt at friprog vil "vinne over" Microsoft og propritær programvare slik det sies i artikkelen.

Det er et implisitt premiss for argumentasjonen i artikkelen at kunder/brukere gjør et intelligent valg basert på teknologiens skohet. Beklager, men det er ikke realiteten i noe marked. Det er mer sant i server markedet og innen embedded, hvor det er fagfolk som gjør vurderingene, men veldig lite sant i forbruker desktop segmentet. Det er mange andre faktorer inne i bilde, som tilgjengelighet (både på programvaren i seg selv, og kompetanse), opplevd verdi, tradisjon og frykt.

Det er flere tusen aktører i dag som aktivt pusher propritær programvare, flere hundre millioner i reklamebusjetter. Du får det på hver eneste butikk som selger datamaskiner, og folk har brukt det i alle år "uten problemer".* Det skal faktisk ganske mye til for at folk bytter fra noe kjent og vandt, spesielt når det gjelder noe så "komplisert" som OS. Når man som outsider skal inn på et marked har det seg faktisk slik at man må bruke mer tid/energi/penger på markedsføring enn de etablerte aktørene, hvis man skal klare å få en høy markedsandel. Fri programvare oppfyller i dag ikke disse kriteriene, selv om det er aldri så bra. Jeg ikke at adopsjonen og markedsandelen kommer til å bli betydelig bedre med mindre det skjer et paradigmeskift på disse områdene.

Fri programvare sliter på flere områder, men den tekniske biten som de fleste later å legge all vekt på er sannsynligvis der det står best til. Å tro at teknisk kvalitet og "brukervennlighet" er det eneste som bestemmer markedsadopsjon er i beste fall naivt mener jeg.

* det er også andre industrier som kjemper mot friprog og hva det står for med nebb og klør, spesielt musikk og film bransjen. Man bør ikke undervurdere makten alle disse selskapene tilsammen sitter med.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Det er et implisitt premiss for argumentasjonen i artikkelen at kunder/brukere gjør et intelligent valg basert på teknologiens skohet.
Ikke nødvendigvis. Artikkelen tar ikke tak i markedsføringsbiten overhodet. I praksis tror jeg alltid noen vil utnytte de mulighetene GNU/Linux åpner for. Novell har forsøkt, og jeg synes det var ganske elegant:

http://www.youtube.com/results?search_type...ux+ads&aq=f

Når produktet er bedre, og kan selges uten at distributør trenger betale, tror jeg markedskreftene vil ordne den biffen på egen hånd.

Det er mange andre faktorer inne i bilde, som tilgjengelighet (både på programvaren i seg selv, og kompetanse), opplevd verdi, tradisjon og frykt.
Jepp, faktorer Apple har håndtert elegant med å krydre og re-brande BSD.
Det er flere tusen aktører i dag som aktivt pusher propritær programvare, flere hundre millioner i reklamebusjetter. Du får det på hver eneste butikk som selger datamaskiner, og folk har brukt det i alle år "uten problemer". Det skal faktisk ganske mye til for at folk bytter fra noe kjent og vandt, spesielt når det gjelder noe så "komplisert" som OS. Når man som outsider skal inn på et marked har det seg faktisk slik at man må bruke mer tid/energi/penger på markedsføring enn de etablerte aktørene, hvis man skal klare å få en høy markedsandel. Fri programvare oppfyller i dag ikke disse kriteriene, selv om det er aldri så bra. Jeg ikke at adopsjonen og markedsandelen kommer til å bli betydelig bedre med mindre det skjer et paradigmeskift på disse områdene.
Jeg er ikke helt enig. Firefox har klart det, VLC har klart det, OpenOffice er i ferd med å klare det, Gimp vil klare det. GNU/Linux vil klare det.
Lenke til kommentar
* det er også andre industrier som kjemper mot friprog og hva det står for med nebb og klør, spesielt musikk og film bransjen. Man bør ikke undervurdere makten alle disse selskapene tilsammen sitter med.
Viktig poeng. Men da må vi ikke glemme hvor sterke støttespillere GNU/Linux har. Her er noen nevneverdige (vilkårlig rekkefølge):

Red Hat, IBM, Intel, Oracle, Google, Novell, Nokia, AMD, EU, Kina, India, Russland

Lenke til kommentar

De er på plass allerede, og i stort utvalg. To naturlige stoppested er rhn og zenworks. Legg spesielt merke til dette sitatet fra wikipedia sin side om zenworks:

Desktop Management also supports MSI packages and Group Policies, despite the common misconception that systems administrators need Microsoft Active Directory and a Windows server to gain the full benefit of these technologies.
Lenke til kommentar

Hva bruker dere som web-basert torrentklient? Jeg er ikke fornøyd med transmission sitt, og ønkser meg noe som er mer laget for å bli brukt i nettleseren. Torrentflux, er det en god løsning, eller bør jeg gå for et webgui til rtorrent?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...