Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Klientene kjører Windows, og Evolution viste seg å være ganske så ustabilt i Windows etter at jeg hadde testkjørt det i samme miljø som brukerne benytter.
Det var leit å høre, jeg hadde håpet Evolution hadde stabil windows port. Testet du den uten å koble den opp mot Exchange server? (MAPI protokollen er ikke spesielt snill med Evolution)
Evolution er heller ikke på høyde med Outlook hva angår synkronisering mot mobile enheter, faktisk ligger Outlook langt foran.
Nå surrer du. Evolution er primært en klient. Synking gjørs typisk mot server, og der er SyncML standard (selv om MS tviholder på sin proprietære activesync).
Outlook 2007 viste seg rett og slett som et bedre alternativ enn Evolution i bruk i bedriften, kombinert med at Outlook har vært brukt som mailklient i bedriften i flere år. Jeg kunne også kjøpe volumlisenser av Outlook til en betydelig lavere pris enn OEM-versjon av Office 2007 SBE (volumlisenser kan gjenbrukes så mange ganger som man ønsker). Evolution er kanskje en god del bedre på å takle f.eks. IMAP, men totalt sett holder Outlook et høyere nivå, og kan i mine øyne ikke erstattes av friprog.
Forklar hva som gjør at du holder Outloook høyere. Har dere fått byttet ut Exchange?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aha, det er windows på maskinene ja, da blir jo saken litt annerledes. Ellers er det vel backenden som skal synke mot mobile enheter? Det høres rart ut for meg om det er outlook-klienten på hver maskin som skal styre med det. I og med at du sier at mailløsningen er fri, regner jeg med at du kjører en ikke-MS backend? Men nå vet ikke jeg så mye om hvordan mailsystemer er bygget opp. :p

Jeg personlig synkroniserer kontakter, notater osv mellom mobil og laptop over bluetooth. Epost på mobiltelefonen har jeg ikke lagt til rette for i bedriften, ser ikke det behovet. De som trenger å lese epost kan bruke webmail eller logge inn på systemet utenfra. Jada, mobile enheter synkroniserer epost mot imap-serveren, mens PIM synkronisering (kontakter, notater, avtaler, oppgaver osv) gjøres mot programmer som f.eks. Outlook. Evolution er ment å ta opp konkurransen med Outlook, men ligger altså et stykke bak Outlook på synkronisering.

Lenke til kommentar
Velvel, skuffende. Men altså, det er -vanvittig- mye data som må tilpasses til et nytt system, og selv om OpenOffice leser MS-formater temmelig knirkefritt til daglig er ikke det godt nok for systemkritiske operasjoner. De -må- vite at samtlige dokumenter etc kan konverteres eller leses 110% riktig.
Hm, da kan de ikke bruke MS Office, støtten er langt fra perfekt , og korrupte dokumenter har jeg selv vært borti flere ganger. Støtten for gamle .doc filer er nå så god i OO 3.1 at poenget er syltynt der. For regneark er derimot situasjonen noe verre, men komplekse regneark har uansett en levetid på omtrent ett år innen de dør, så det er et minimalt problem.

Dersom et MS-produkt åpner et MS-format feil kan de vel henvende seg til MS for hjelp? Selv har jeg aldri hatt noe bruk for Excel/Calc, men de som bruker sånt sier at Excel er langt kraftigere enn Calc? Kanskje ikke så rart siden MS har fulgt kravene fra verdens største bedrifter og organisasjoner i over et tiår, i så fall..

Moroklumpen, jeg brukte tre hele arbeidsdager med supportsenter for å reparert et slikt dokument uten hell. Det er vanskelig å debugge et binært format. Normalt går det likevel å åpne dem i OpenOffice, og da kan du ihvertfall berge innholdet over i et nytt dokument.
Lenke til kommentar
Aha, det er windows på maskinene ja, da blir jo saken litt annerledes. Ellers er det vel backenden som skal synke mot mobile enheter? Det høres rart ut for meg om det er outlook-klienten på hver maskin som skal styre med det. I og med at du sier at mailløsningen er fri, regner jeg med at du kjører en ikke-MS backend? Men nå vet ikke jeg så mye om hvordan mailsystemer er bygget opp. :p

Jeg personlig synkroniserer kontakter, notater osv mellom mobil og laptop over bluetooth. Epost på mobiltelefonen har jeg ikke lagt til rette for i bedriften, ser ikke det behovet. De som trenger å lese epost kan bruke webmail eller logge inn på systemet utenfra. Jada, mobile enheter synkroniserer epost mot imap-serveren, mens PIM synkronisering (kontakter, notater, avtaler, oppgaver osv) gjøres mot programmer som f.eks. Outlook. Evolution er ment å ta opp konkurransen med Outlook, men ligger altså et stykke bak Outlook på synkronisering.

Du gjør det altså manuelt med bluetooth. SyncML er protokollen, og den kjøres over nett, og synker alt automatisk, uansett hvor du er. Selv telefoner som kun støtter proprietære protokoller (Windows, iPhone og Blackberry) jobbes det med plug-in for (funambol). De store merkene (Nokia, SonyEricsson osv) er de som har gått sammen og laget protokollen, så de støtter den ut-av-esken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Syncml

http://en.wikipedia.org/wiki/Funambol

Både Egroupware og Kolab har innebygget støtte for SyncML.

Lenke til kommentar

Jeg har ihvertfall gode erfaringer med å bruke funambol til å synce kontakter, kalender osv på WM-telefonen min med hjelp av funambol. Syncing lokalt mot laptopen min har jeg gitt ut, da sync-engine og diverse pluginer jeg trenger er ute i hyst forsjellige versjoner som ikke er kompatible med hverandre. Men streng tatt ser jeg ikke det store problemet - en mobil skal jo ikke være avhengig av en telefon for å synce mot noe, IMO.

Lenke til kommentar
Velvel, skuffende. Men altså, det er -vanvittig- mye data som må tilpasses til et nytt system, og selv om OpenOffice leser MS-formater temmelig knirkefritt til daglig er ikke det godt nok for systemkritiske operasjoner. De -må- vite at samtlige dokumenter etc kan konverteres eller leses 110% riktig.
Hm, da kan de ikke bruke MS Office, støtten er langt fra perfekt , og korrupte dokumenter har jeg selv vært borti flere ganger. Støtten for gamle .doc filer er nå så god i OO 3.1 at poenget er syltynt der. For regneark er derimot situasjonen noe verre, men komplekse regneark har uansett en levetid på omtrent ett år innen de dør, så det er et minimalt problem.

Dersom et MS-produkt åpner et MS-format feil kan de vel henvende seg til MS for hjelp? Selv har jeg aldri hatt noe bruk for Excel/Calc, men de som bruker sånt sier at Excel er langt kraftigere enn Calc? Kanskje ikke så rart siden MS har fulgt kravene fra verdens største bedrifter og organisasjoner i over et tiår, i så fall..

Moroklumpen, jeg brukte tre hele arbeidsdager med supportsenter for å reparert et slikt dokument uten hell. Det er vanskelig å debugge et binært format. Normalt går det likevel å åpne dem i OpenOffice, og da kan du ihvertfall berge innholdet over i et nytt dokument.

Sant nok. Selv har jeg brukt OpenOffice i høgskolesammenheng de siste fire åra, og er meget godt fornøyd med OpenOffice sin jobb. Har kun hatt problemer med enkelte veiledere som ikke fikk åpnet dokumentene mine i et semester, og de godtok ikke pdf oO Selv har jeg åpnet, redigert og lagret formler, tekster og regneark i både odf og microsoft-formatene uten problemer. Jeg kunne tenkt meg å se noen pilotprogrammer i norske kommuner med utbredt bruk av -KUN- OpenOffice, der opplæring og finansiering av prosjektet dekkes av Grande Røys

Lenke til kommentar
Det var leit å høre, jeg hadde håpet Evolution hadde stabil windows port. Testet du den uten å koble den opp mot Exchange server? (MAPI protokollen er ikke spesielt snill med Evolution)

Vi bruker ikke Exchange, men standard IMAP (postfix og cyrus-imapd). Og som jeg nevnte, Evolution håndterer IMAP bedre enn Outlook. Men når Evolution ikke er stabil nok i Windows, holder det bare ikke.

Nå surrer du. Evolution er primært en klient. Synking gjørs typisk mot server, og der er SyncML standard (selv om MS tviholder på sin proprietære activesync).

Man kan lagre kontakter, notater, avtaler, oppgaver lokalt på maskinen. Og man bruker selvfølgelig "klienten" for å aksessere disse dataene. Og når man kobler til en mobiltelefon over f.eks. bluetooth er det praktisk at "klienten" er god på synkronisering av slike data. Outlook er det, Evolution har en vei å gå.

Forklar hva som gjør at du holder Outloook høyere. Har dere fått byttet ut Exchange?

Igjen, vi bruker standard IMAP mail-server, og slik kommer det til å være. Tidligere versjoner av Outlook har vært i bruk i lang tid, og datafilene Outlook lagrer data og innstillinger i kan ikke importeres inn i Evolution direkte, men det vil kreve en del timer. Dessuten, i et sentralisert nettverk er det betydelig lettere og mindre tidkrevende å vedlikeholde Outlook (sikkerhetsoppdateringer) enn hva tilfellet er med Evolution.

Lenke til kommentar
Du gjør det altså manuelt med bluetooth. SyncML er protokollen, og den kjøres over nett, og synker alt automatisk, uansett hvor du er. Selv telefoner som kun støtter proprietære protokoller (Windows, iPhone og Blackberry) jobbes det med plug-in for (funambol). De store merkene (Nokia, SonyEricsson osv) er de som har gått sammen og laget protokollen, så de støtter den ut-av-esken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Syncml

http://en.wikipedia.org/wiki/Funambol

Både Egroupware og Kolab har innebygget støtte for SyncML.

Men da må man koble seg mot internet for å kunne synkronisere, hvilket betyr kostnader i datatrafikk i de fleste tilfeller der man ikke har WLAN-dekning eller spesialavtaler på GPRS/3G datatrafikk. Synkronisering av kontakter, notater osv over bluetooth mot Outlook er ganske så problemfritt.

Lenke til kommentar
Men da må man koble seg mot internet for å kunne synkronisere, hvilket betyr kostnader i datatrafikk i de fleste tilfeller der man ikke har WLAN-dekning eller spesialavtaler på GPRS/3G datatrafikk. Synkronisering av kontakter, notater osv over bluetooth mot Outlook er ganske så problemfritt.
Når man har mulighet til syncing mot Outlook med bluetooth, har man sannsynligvis mulighet til å koble på med WLAN også. Uansett har man vel da muligheten til å koble seg på nett via avtivesync.

Ellers er det synd norske operatører er så utrolig gniene på datatrafikk.

Lenke til kommentar
Når man har mulighet til syncing mot Outlook med bluetooth, har man sannsynligvis mulighet til å koble på med WLAN også. Uansett har man vel da muligheten til å koble seg på nett via avtivesync.

Ellers er det synd norske operatører er så utrolig gniene på datatrafikk.

Det er ingen direkte sammenheng mellom bluetooth og WLAN. Det er mange telefoner som har støtte for bluetooth som ikke har støtte for WLAN. Den ene telefonen min, en K610 har bluetooth, men ikke WLAN. Og jeg kan f.eks. sitte på et tog med laptop og telefon. Synking kan gjøres mellom telefon og laptop, men enn så lenge er det ikke WLAN i norske tog, så er WLAN uaktuelt. Regelen er at det bare er profftelefonene som har WLAN. Bluetooth er mye mer utbredt blant mobiltelefoner.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Hyggelig nyhet til alle slackere:

Slackware64 -current made public!

[tap tap tap]... Is this thing on? ;-)

Ready or not, Slackware has now gone 64-bit with an official x86_64 port being maintained in-sync with the regular x86 -current branch. DVDs will be available for purchase from the Slackware store when Slackware 13.0 is released. Many thanks go out to the Slackware team for their help with this branch and a special thank you to Eric Hameleers who did the real heavy lifting re-compiling everything for this architecture, testing, re-testing, and staying in-sync with -current.

We've been developing and testing Slackware64 for quite a while. Most of the team is already using Slackware64 on their personal machines, and things are working well enough that it is time to let the community check our work.

We'd like to thank the unofficial 64 bit projects for taking up the slack for us for so long so that we could take our time getting everything just right. Without those alternatives, we would have been pressured to get things out before they were really ready.

As always -- have fun!

Pat and the Slackware crew

Lenke til kommentar
Det er ingen direkte sammenheng mellom bluetooth og WLAN. Det er mange telefoner som har støtte for bluetooth som ikke har støtte for WLAN. Den ene telefonen min, en K610 har bluetooth, men ikke WLAN. Og jeg kan f.eks. sitte på et tog med laptop og telefon. Synking kan gjøres mellom telefon og laptop, men enn så lenge er det ikke WLAN i norske tog, så er WLAN uaktuelt. Regelen er at det bare er profftelefonene som har WLAN. Bluetooth er mye mer utbredt blant mobiltelefoner.

Nå ville ikke jeg brukt en "amatørtekefon" som jobbtelefon der bla. syncing mot mail er et bruksområde, og det tror jeg gjelder de fleste. Men så er jeg godt vant på teleonfronten hva gjelder funksjonalitet på "proffunksjoner".

Lenke til kommentar
Vi bruker ikke Exchange, men standard IMAP (postfix og cyrus-imapd). Og som jeg nevnte, Evolution håndterer IMAP bedre enn Outlook. Men når Evolution ikke er stabil nok i Windows, holder det bare ikke.
Skjønner, da er thunderbird eneste frie alternativet til mailklient på windows enn så lenge. Krysser fingrene for at Kontact stabiliseres i løpet av året.

Jeg anbefaler deg å seriøst vurdere et bytte over til Kolab. Den bruker Postfix til mta og Cyrus til IMAP server, så du har samme oppsett på de bitene som i dag. I tillegg får du web-interface for administrasjon som er meget gjennomført med OpenLDAP integrert for brukerautentisering og innebygd Apache. I tillegg får du full gruppevare funksjonalitet (kalender, møteinnkalling med scheduling, kontakter, tasks) fra server. Den har SyncML, du kan bruke Outlook som før med Toltec plug-in:

http://www.toltec.co.za/

for myk overgang. Kontact har full støtte for alt, Thunderbird støtter det meste, snart alt, Evolution har Kolabstøtte en plass i kikkerten, men hvor lang tid det tar er uvisst. Du får en meget god web-interface med siste versjon av Horde:

http://www.horde.org/

SpamAssassin og ClamAV er innebygget, for en virus og spamfri opplevelse.

Det beste av alt: Den er ferdigpakket for Debian og installeres på kun kort tid.

Kolab konsortiet tilbyr svært rimelig support, og de er meget greie å forholde seg til:

http://www.kolab-konsortium.de/en/index.html

gi dem en ssh inn så setter de opp alt for deg på timebasis.

Ulempe: Ingen fullmoden klient for Mac ennå, men det jobbes med saken.

Lenke til kommentar
Nå ville ikke jeg brukt en "amatørtekefon" som jobbtelefon der bla. syncing mot mail er et bruksområde, og det tror jeg gjelder de fleste. Men så er jeg godt vant på teleonfronten hva gjelder funksjonalitet på "proffunksjoner".

Har en P1i også, men uansett savner jeg muligheten til å synkronisere kontakter osv mellom telefon og Evolution på samme sømløse måte som er mulig med Outlook. Men hovedgrunnen til at jeg valgte Outlook og ikke Evolution i bedriften jeg jobber for er stabilitet og vedlikehold.

Lenke til kommentar

@Del: Mange gode forslag der. Har tenkt å revidere mailserveren grunnet visse aspekter. Squirrelmail blir per dags dato brukt som webmail-løsning, men jeg kommer selvfølgelig til å erstatte Squirrelmail med horde-imp. Outlook kommer nok til å leve en god stund til, lisensene er kjøpt inn, og Outlook fungerer tilfredsstillende. Jeg er som sagt tilhenger av fri programvare og benytter friprog der det er mulig. Siden mailserveren skal revideres er Kolab verdt en titt. Og hva support angår, klarer jeg å sette det opp skal jeg nok klare å vedlikeholde det også. Men det beste hadde vært om det hadde blitt en kobling mellom Kolab og Active Directory, som jeg benytter som brukerautentisering, siden det brukes Windows på klientsiden, og vi derfor har et NT-domene (Windows Server 2003 R2 domenekontroller).

Edit: oppsettet skal jeg nok klare på egen hånd.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Hyggelig nyhet til alle slackere:
Slackware64 -current made public!

[tap tap tap]... Is this thing on? ;-)

Ready or not, Slackware has now gone 64-bit with an official x86_64 port being maintained in-sync with the regular x86 -current branch. DVDs will be available for purchase from the Slackware store when Slackware 13.0 is released. Many thanks go out to the Slackware team for their help with this branch and a special thank you to Eric Hameleers who did the real heavy lifting re-compiling everything for this architecture, testing, re-testing, and staying in-sync with -current.

We've been developing and testing Slackware64 for quite a while. Most of the team is already using Slackware64 on their personal machines, and things are working well enough that it is time to let the community check our work.

We'd like to thank the unofficial 64 bit projects for taking up the slack for us for so long so that we could take our time getting everything just right. Without those alternatives, we would have been pressured to get things out before they were really ready.

As always -- have fun!

Pat and the Slackware crew

HU-HEI-FADERITTANTEI

Bra det er fri dag i morra, for jeg lukter en oppgradering på maskina mi :grin:

Lenke til kommentar

stable er for stabile folk. :fun:

Ellers angrer jeg litt på at jeg gikk for 64-bit freebsd på serveren. Jeg vil ha nxserver. :cry:

Noen som vet om noen som har god oversikt over 32 og 64-bit versjonene for linux jeg kan rådspørre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...