Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Apropo filer som plutselig blir borte: Styr unna ext4, ihvertfall på *buntuene. Dør maskinen da, mister du ikke bare ulagrede ting, men en haug med andre filer er gjerne plutselig på 0b. Ikke å anbefale.

difor skal ein alltid ta backup! :p Maskina mi har dødd noen ganger på batteristrøm fordi jeg glemte å sette i ladekabelen :p Ikke merka noe enda..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hentes inn fra en annen forumtråd.

Hvilke skjermkort er det i de to bærbare? Er lenge siden jeg så en maskin som ikke klarte å boote en GNU/Linux-distro av nyere dato relativt problemfritt..

Edit: Og hva er det som hindrer deg i å installere Ubuntu med f.eks. Wubi -i- Windows, eller side-om-side med Windows på den stasjonære?

SiS Mirage 2 i den ene Bærbare (du har forresten selv kommentert dette i tråden jeg startet)

Å den andre laptoppen går det ikke engang an å bruke XP på, låst til Vista, med 9600GT, for asus har laget sine egne snåle drivere. (ja alt er prøvd av vanlige og uvanlige drivere og "tweeks")

Men dette blir OT... :)

På den stasjonære så fungerer linux greit, hadde dual med mandriva en stund, men det blir aldrig bootet i linux, jeg spiller mye spill og har brukt noen 1000lapper på photoshop, premier osv... Så linux er ikke aktuelt på min "power"-pc...

Men jeg skulle gjerne brukt linux på de bærbare, men der har jeg så klart kjøpt noe som linux ikke funker på...

Auda. SiS, ja. Jaggu. Prøv Ubuntu 9.04 eller fedora 11 beta bare for å se om det har skjedd noen forbedringer der, da? Kunne vært kjekt å vite for andre også. At du ikke kan bruke XP på laptopen betyr vel ikke at du ikke kan bruke GNU/Linux? Asus har ikke mulighet til å endre på selve kortet utover firmware og klokkehastigheter, så en standard nvidia-driver under Linux skulle fungere greit. Men nok om dette ja. Den frie kafeen for videre pjatting :)

Ja, jeg må vel snart over på 7 RC, kjører 7 Beta på denne nå (bruker den nuH)

Kan prøve Fedora 11 Beta, funker ikke det heller får det bli 7 RC...

(Har store forventinger til 7)

Lenke til kommentar
*snipparoo*

Ja, jeg må vel snart over på 7 RC, kjører 7 Beta på denne nå (bruker den nuH)

Kan prøve Fedora 11 Beta, funker ikke det heller får det bli 7 RC...

(Har store forventinger til 7)

Rapporter tilbake, både om Mirage og denne nvidia-saken du snakket om, da. :) Husk at Fedora ikke har støtte for noe som helst proprietær programvare ut av eska, så jeg ville satt mine riksdaler på Ubuntu eller Linux Mint.

Og som vanlig tipser jeg om Unetbootin i stedet for den klassiske brenningen av CD-plater - Flash er overlegent på lese og skrive-hastigheter :)

Lenke til kommentar

Noen som har god peil på hvordan mplayer påvirker xscreensaver?

mplayer har et flagg som skal slå av xscreensaver når mplayer kjører, så en slipper å få skjermbeskytteren i fjeset midt under en spennende film e.l.

Hos meg fungerer ikke dette lenger.

Jeg har hatt litt problemer med å finne noe fornuftig ang dette problemer via google...

Kjører Slackware current på maskina det gjelder og bruker AlienBOB sin mplayer pakke.

Det er selvfølgelig mulig det er mplayer pakka det er noe gale med, men jeg tenkte jeg skulle spørre her i tilfelle noen hadde mad mplayer skillz.

Hvis ikke må jeg starte å teste andre mplayer versjoner/pakker.

Lenke til kommentar

Velvel, skuffende. Men altså, det er -vanvittig- mye data som må tilpasses til et nytt system, og selv om OpenOffice leser MS-formater temmelig knirkefritt til daglig er ikke det godt nok for systemkritiske operasjoner. De -må- vite at samtlige dokumenter etc kan konverteres eller leses 110% riktig.

Men jeg synes det er rart at det ikke stimuleres mer til å bytte over til frie løsninger når regjeringa tilsynelatende jobber så hardt for det.

Lenke til kommentar
Tenkte denne kanksje kunne være litt interesannt..:)http://www.tu.no/it/article209047.ece

Det viser en ineffektiv og trangsynt stat. I den tiden jeg har vært IT-ansvarlig i bedriften jeg jobber for nå, har jeg fremmet fri programvare. Photoshop Elements er byttet ut til fordel for Gimp, OpenOffice har tatt over for MS Office (Outlook kunne riktignok ikke erstattes av friprog), mailløsningen er fri, samme med brannmur/VPN løsningen, lagring/backup går på Solaris.

Edit: til artikkelen, man kan få epost på mobilen uten bruk av push-mail. Man trenger en imap-server og en mobil som støtter epost, GPRS/EDGE/3G/WLAN. Departementet er kunnskapsløse og noen folk der burde få seg en strekk. Computerworld avslørte at offentlige utgifter på IKT ligger et sted mellom 5-75 mrd. Ingen vet hva det reelle tallet er, men jeg vil nok si at tallet ligger nærmere 75 mrd enn 5, særlig med tanke på hvor slappe folk kan være i staten, siden staten ikke akkurat trenger å tjene pengene, de bare forvalter og bruker. I bedriften jeg jobber i må pengene tjenes før de brukes, derfor har jeg innført innkjøpsstopp på all proprietær programvare som kan erstattes av friprog.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Går det an å få Gimp til å oppføre seg "ordentlig" og holde seg i ett vindu. Jeg simpelthen avskyr mer enn det meste annet å ha programmer med x anntall ruter, som er egne "fullverdige" programvinduer. Det er mildt sagt jævlig. Det er sikkert en vanesak, men jeg liker det virkelig ikke. Fant ingen innstillinger som virket umiddelbart riktig.

Ellers er vel Gimp en god del større overgang fra Photoshop enn OOo er fra MS Office? De fleste brukere av MS office bruker jo ikke snarveistatser uansett, og kommer vel knapt til å merke forskjellen, bortsett fra det rent utseendemessige. Inntrykket mitt er at flere som bruker Photoshop bruker hurtugtaster, i tillegg har du jo funksjoner som ikke finnes/er annerledes i Gimp enn i photoshop. Krever ikke den povergangen en del kursing?

Ellers lurer jeg på hva som er i veien med Evolution? Jeg bruker den ikke selv, men mener flere har frontet at den tilfredstiller de aller fleste behov i forhold til kalender, møter, mail o.l. Synd hvis det ikke er tilfelle. Ellers er jo ikke IMAP det samme som push, telefonen må AFAIK selv spørre serveren om det er nye mail.

Lenke til kommentar
Går det an å få Gimp til å oppføre seg "ordentlig" og holde seg i ett vindu. Jeg simpelthen avskyr mer enn det meste annet å ha programmer med x anntall ruter, som er egne "fullverdige" programvinduer. Det er mildt sagt jævlig. Det er sikkert en vanesak, men jeg liker det virkelig ikke. Fant ingen innstillinger som virket umiddelbart riktig.

Ellers er vel Gimp en god del større overgang fra Photoshop enn OOo er fra MS Office? De fleste brukere av MS office bruker jo ikke snarveistatser uansett, og kommer vel knapt til å merke forskjellen, bortsett fra det rent utseendemessige. Inntrykket mitt er at flere som bruker Photoshop bruker hurtugtaster, i tillegg har du jo funksjoner som ikke finnes/er annerledes i Gimp enn i photoshop. Krever ikke den povergangen en del kursing?

Ellers lurer jeg på hva som er i veien med Evolution? Jeg bruker den ikke selv, men mener flere har frontet at den tilfredstiller de aller fleste behov i forhold til kalender, møter, mail o.l. Synd hvis det ikke er tilfelle. Ellers er jo ikke IMAP det samme som push, telefonen må AFAIK selv spørre serveren om det er nye mail.

Når jeg skal fikle med noe i Gimp foretrekker jeg å legge det på en egen desktop. Ellers har vel Gimpshop snekret alt sammen i det samme vinduet?

Evolution har jeg ikke testet på det området, siden jeg ikke bruker mail noe særlig, men Gnome og Ubuntu-miljøet fronter det jo som en veldig god klient, og den funker helt fint for meg

Lenke til kommentar

Jeg legger det og på en egen desktop, og overlever egentlig med det. Men det beste hadde, ivhertfall for meg, vært å ha valget.

Evolutiuon-spørsmålet var egentlig rettet til stigfjel, sidne de ikke kunne bytte ut Outlook.

Lenke til kommentar
Jeg legger det og på en egen desktop, og overlever egentlig med det. Men det beste hadde, ivhertfall for meg, vært å ha valget.

Evolutiuon-spørsmålet var egentlig rettet til stigfjel, sidne de ikke kunne bytte ut Outlook.

Ja, er ikke det flotte med fri programvare at man kan gjøre hva man vil med det? :p

Lenke til kommentar

Jeg holdt litt kursing for de få brukerne som skulle benytte Gimp, men de tok det rimelig kjapt i de gjøremålene de har i bildeprogrammet.

Klientene kjører Windows, og Evolution viste seg å være ganske så ustabilt i Windows etter at jeg hadde testkjørt det i samme miljø som brukerne benytter. Evolution er heller ikke på høyde med Outlook hva angår synkronisering mot mobile enheter, faktisk ligger Outlook langt foran. Outlook 2007 viste seg rett og slett som et bedre alternativ enn Evolution i bruk i bedriften, kombinert med at Outlook har vært brukt som mailklient i bedriften i flere år. Jeg kunne også kjøpe volumlisenser av Outlook til en betydelig lavere pris enn OEM-versjon av Office 2007 SBE (volumlisenser kan gjenbrukes så mange ganger som man ønsker). Evolution er kanskje en god del bedre på å takle f.eks. IMAP, men totalt sett holder Outlook et høyere nivå, og kan i mine øyne ikke erstattes av friprog.

Edit: outlook installert på en maskin som er medlem av et Windows 2003 domene kan også oppdateres automatisk ved bruk av WSUS (Windows Server Update Services).

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Aha, det er windows på maskinene ja, da blir jo saken litt annerledes. Ellers er det vel backenden som skal synke mot mobile enheter? Det høres rart ut for meg om det er outlook-klienten på hver maskin som skal styre med det. I og med at du sier at mailløsningen er fri, regner jeg med at du kjører en ikke-MS backend? Men nå vet ikke jeg så mye om hvordan mailsystemer er bygget opp. :p

Lenke til kommentar
Velvel, skuffende. Men altså, det er -vanvittig- mye data som må tilpasses til et nytt system, og selv om OpenOffice leser MS-formater temmelig knirkefritt til daglig er ikke det godt nok for systemkritiske operasjoner. De -må- vite at samtlige dokumenter etc kan konverteres eller leses 110% riktig.
Hm, da kan de ikke bruke MS Office, støtten er langt fra perfekt , og korrupte dokumenter har jeg selv vært borti flere ganger. Støtten for gamle .doc filer er nå så god i OO 3.1 at poenget er syltynt der. For regneark er derimot situasjonen noe verre, men komplekse regneark har uansett en levetid på omtrent ett år innen de dør, så det er et minimalt problem.
Lenke til kommentar

At OO og .doc fungerer greit i sammen hjelper ikke mye i stat/kommune.

Man har økonomi-, arkiv-, lønnsystemer og mye mer, alt tett knyttet opp mot MS Office.

Staten skulle gått sammen med de store systemleverandørene og fått til fullverdige platformuavhengige systemer. Kommunene har ikke råd til å betale for slikt alene.

Det er ikke mye vits å mase om å bruke åpen programvare når alternativene ikke finnes.

Lenke til kommentar
Hm, da kan de ikke bruke MS Office, støtten er langt fra perfekt , og korrupte dokumenter har jeg selv vært borti flere ganger. Støtten for gamle .doc filer er nå så god i OO 3.1 at poenget er syltynt der. For regneark er derimot situasjonen noe verre, men komplekse regneark har uansett en levetid på omtrent ett år innen de dør, så det er et minimalt problem.

Dersom et MS-produkt åpner et MS-format feil kan de vel henvende seg til MS for hjelp? Selv har jeg aldri hatt noe bruk for Excel/Calc, men de som bruker sånt sier at Excel er langt kraftigere enn Calc? Kanskje ikke så rart siden MS har fulgt kravene fra verdens største bedrifter og organisasjoner i over et tiår, i så fall..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...