stigfjel Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 I alle fall om du legg til uoffisielle repositories som LinuxPackages.net, og har på deps-sjekking. Jeg ville ikke brukt så mye fra linuxpackages.net, i hvert fall ikke mplayer, k3b og kdetv. Når det kommer til sånne programmer, laster jeg heller ned kildekoden og kompilerer via checkinstall. Det fungerer alltid. Lenke til kommentar
olear Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 K3B følger da med Slackware. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 K3b ligg i /extra ja... Kompilering er klart å foretrekke ja. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 K3B følger da med Slackware. Ikke hvis man vil ha nyeste versjon, som for tiden er 0.12.3. Lenke til kommentar
olear Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 (endret) K3B følger da med Slackware. Ikke hvis man vil ha nyeste versjon, som for tiden er 0.12.3. Som ligger her: ftp://ftp.slackware.no/linux/slackware/sl...rrent/extra/k3b (og der har den vært en god stund) Endret 17. august 2005 av olear Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Ok, da er det jo greit. Det jeg alltid har gjort, har vært å gå inn på www.k3b.org og laste ned kildekoden. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Ang. "De rødgrønnes politikk ang.åpne standarder og åpen kildekode", som ble sendt for en stund siden (som jeg sendte ut en gang i går til i håp om svar...), har vi nå fått ett svar fra SV, og lovnad om svar fra Ap: Hei, og takk for lang og hyggelig epost om et viktig tema. Først må jeg beklage at du ikke har fått svar på den første henvendelsen, det skal normalt ikke skje. Her er svaret som dere kan publisere på forumet (hvis det er for langt må dere bare klippe som dere synes er hensiktsmessig): I SVs arbeidsprogram, som forteller hva forplikter oss til å jobbe for de neste fire årene, står det følgende: "Skjult kildekode og monopolliknende tilstander i programvaremarkedet hindrer videreutvikling av programvare. SV vil arbeide for at offentlig sektor bruker programmer basert på åpen kildekode, og at utvikling av programvare basert på åpen kildekode stimuleres i andre sammenhenger. Programvarepatenter er til hinder for innovasjon i programvaresektoren. SV vil arbeide aktivt nasjonalt og internasjonalt for å hindre at Norge blir omfattet av et lovverk som gir mulighet til å patentere programvare." Det er stortingsrepresentant Jørund Leknes som har jobbet mest med dette temaet hos oss i det siste. Han har bl.a lagt innn en lang rekke forslag om hvordan man kan få emn mer aktiv politikk for åpne løsninger. Dette er forslagene, som også gir en pekepinn på hva vi vil gjøre hvis vi kommer i regjering til høsten: 1) Internett-basert kommunikasjon med det offentlige skal være basert på åpne standarder. 2) Programvare basert på åpne standarder skal favoriseres ved innkjøp av programvare, med mindre det i enkelttilfeller finnes tungtveiende grunner til å ikke gjøre det. 3) Gjøre det lettere for norske kommuner og fylkeskommuner å benytte programvare basert på åpne standarder. 4) Utarbeide retningslinjer for utvikling av programvare på oppdrag av staten. Det foreslås at programvaren skal være basert på åpen kildekode og være lett oversettbar til andre målformer og språk. 5) Etablere et etter- og videreutdanningsprogram for IT-ansvarlige i offentlig sektor, med sikte på å bedre kunnskapen om programvare basert på åpen kildekode. 6) Etablere et bredt sammensatt organ som har som formål å styrke arbeidet for åpne standarder for digital kommunikasjon. - - - - - Les mer på http://www.sv.no/nyheter/dbaFile82551.html. Hele forslaget til SV finner du på http://www.stortinget.no/dok8/2004/dok8-200405-097.html Vennlig hilsen Thor Egil Braadland Næringspolitisk rådgiver SVs stortingsgruppe mob: 911 83 088 kontor: 23 31 34 37 - - - - - Hei! Leste at Morten Meyer i en pressemelding har gått ut med at det offentlige kun skal bruke åpne standarder og mest mulig åpen kildekode i det offentlige innen 2009. Som fremtidig velger for de rødgrønne partiene, lurer vi derfor på om denne udelt positive politikken vil fortsette, og fortsatt bli aktivt drevet frem. Jeg har sett klare indikasjoner på dette, blant annet igjennom SVs uttalelse om at "åpen kildekode er demokratisk", men spør likevel for å få klargjort deres politikk på dette området. Jeg bruker selv nesten utelukkende programvare med åpen kildekode, og er isolert sett svært fornøyd med dette. Likevel rammes jeg av det offentliges bruk av proprietære standarder, som NRKs nett-TV-sendinger, som tar i bruk Microsofts formater, og derfor ikke er tilgjengelige/svært vanskelig tilgjengelig for meg. Å promotere åpen kildekode og åpne standarder innen det offentlige er svært viktig da det både stimulerer til innovasjon og nyskapning - dermed arbeidsplasser blant annet i Norge, åpner for konkurranse, samt sikrer tilgang for alle på likt nivå. I tillegg gjør det bevaring av informasjon lettere, da man ikke låses til enkeltleverandører som kansje ikke eksisterer eller er aktuelle i framtiden. Med vennlig hilsen * Kyrre Ness Sjøbæk * Pål Drange * Stein Erik Svendheim * Christoffer H. Eimhjellen * Christer Jenson ps. Jeg sender denne mailen på nytt, da det ikke kom noe svar når jeg prøvde 1. juli. Har derfor sendt den til en rekke mottagere. Flott om vi kan få minst ett svar/parti. Svarene vil bli publisert på http://forum.hardware.no/index.php?showforum=27 mvh Kyrre Ness Sjøbæk og: Hei! Jeg har videresendt mailen fra dere til vår stortingsgruppe for besvarelse. Beste hilsen Arbeiderpartiet Tone Bråten -----Opprinnelig melding----- Fra: Kyrre Ness Sjobak [mailto:[email protected]] Sendt: 17. august 2005 14:23 Til: [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Valg; [email protected]; [email protected] Emne: De rødgrønnes politikk ang.åpne standarder og åpen kildekode Hei! Leste at Morten Meyer i en pressemelding har gått ut med at det offentlige kun skal bruke åpne standarder og mest mulig åpen kildekode i det offentlige innen 2009. Som fremtidig velger for de rødgrønne partiene, lurer vi derfor på om denne udelt positive politikken vil fortsette, og fortsatt bli aktivt drevet frem. Jeg har sett klare indikasjoner på dette, blant annet igjennom SVs uttalelse om at "åpen kildekode er demokratisk", men spør likevel for å få klargjort deres politikk på dette området. Jeg bruker selv nesten utelukkende programvare med åpen kildekode, og er isolert sett svært fornøyd med dette. Likevel rammes jeg av det offentliges bruk av proprietære standarder, som NRKs nett-TV-sendinger, som tar i bruk Microsofts formater, og derfor ikke er tilgjengelige/svært vanskelig tilgjengelig for meg. Å promotere åpen kildekode og åpne standarder innen det offentlige er svært viktig da det både stimulerer til innovasjon og nyskapning - dermed arbeidsplasser blant annet i Norge, åpner for konkurranse, samt sikrer tilgang for alle på likt nivå. I tillegg gjør det bevaring av informasjon lettere, da man ikke låses til enkeltleverandører som kansje ikke eksisterer eller er aktuelle i framtiden. Med vennlig hilsen * Kyrre Ness Sjøbæk * Pål Drange * Stein Erik Svendheim * Christoffer H. Eimhjellen * Christer Jenson ps. Jeg sender denne mailen på nytt, da det ikke kom noe svar når jeg prøvde 1. juli. Har derfor sendt den til en rekke mottagere. Flott om vi kan få minst ett svar/parti. Svarene vil bli publisert på http://forum.hardware.no/index.php?showforum=27 mvh Kyrre Ness Sjøbæk Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Det virker lovende, om ikke annet. Spennende å se om bøndene skjønner hva det spørres om Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Det er i hvertfall tydelig at de er enige i mange grunnprinsipper. Blir i humør å se at det er vilje til å tenke annerledes. Lukter SV på meg i år. Muligens AP. Lenke til kommentar
olear Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Slik jeg ser det så er det valgår, da sier partiene hva som helst for å få din stemme. Ikke meningen å være negativ, men tror dere virkelig at de kommer til å gjøre noe med det? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Som jeg sier: om ikke annet virker det lovende. Jeg har samme holdning som deg olear; hva politikere lover trur jæ når jæ får se det. Men SV har vel ment at åpne formater er en Bra ting lenge? Har litt mer tru på at de kan gjøre det bra. Forresten, mener at Meier har sagt noe i den duren av: "hvis ikke den borgelige regjeringen blir gjenvalgt vil all arbeid for åpne standarder stoppe" Husker jeg rett? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Var på Ap's valgstand på tirsdag, og de kunne faktisk ganske mye om emnet (spurte dem om masse annet også) - selv om de beklaget seg over at "eksperten" ikke var der. En annen ting er at Knut Yrvin faktisk er lokallagsleder i Ap. Prøvde å spørre SV om det, men traff tydeligvis ikke riktig person. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 RV oppdaterer "internettprogrammet sitt. Siterer fra Torstein Dahles blogg på VG.no: "For RV er det et viktig krav at informasjon skal være tilgjengelig for alle, uansett økonomi. Dette er grunntanken bak RVs internettprogram. Programmet gjennomgår nå en (etterlengtet) oppgradering, og interesserte kan sende e-post til rv(at)rv.no for et foreløpig utkast. " Det er sikkert mulig å komme med tips og forsalg også http://blog.vg.no/blog836.html Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Nok en mail tikket inn fra SV's partikontor: Hei Kyrre, Takk for at du henveder deg til oss om dette. SV har noen svært "oppegående" politikere blandt oss som er spesielt kyndinge på dette feltet, se for eksempel Jørund Leknes' sine sider. IKT er og vil være et viktig grunnlag for mye næringsutvikling i Norge. Avstander får mindre betydning, og kunnskap og informasjon kan lettere bli innsatsfaktorer i nye produkter og tjenester. Lik tilgang til bredbånd over hele landet er viktig for både næringslivet og for offentlig virksomhet for viktig til at bredbåndsutbygging kan overlates til markedet alene. SV definerer høyhastighetstilkobling til internett som infrastruktur. SV vil sikre en minstestandard på båndbredde til alle husstander og næringsvirksomheter. Norge har en av de mest avanserte offentlige sektorer i verden. Dette fortrinnet må utnyttes aktivt til å utvikle elektroniske tjenester som kan gjøre stat og kommune mer tilgjengelig for folk. SV vil ta initiativ til at staten utvikler offentlige løsninger sammen med IT-næringen. Norge må ta steget fra passiv IT-importør til ledende utvikler av IT-løsninger for offentlig sektor. Offentlig sektor kan styrke IT-næringen blant annet ved å tilby felleskunnskap billig slik at offentlig informasjon gir økt verdiskaping. Offentlig IT skal bygge på åpne standarder. Skjult kildekode og monopolliknende tilstander i programvaremarkedet hindrer videreutvikling av programvare. SV vil arbeide for at offentlig sektor bruker programmer basert på åpen kildekode, og at utvikling av programvare basert på åpen kildekode stimuleres i andre sammenhenger. Programvarepatenter er til hinder for innovasjon i programvaresektoren. SV vil arbeide aktivt nasjonalt og internasjonalt for å hindre at Norge blir omfattet av et lovverk som gir mulighet til å patentere programvare. Har klippet ut følgende fra Adresseavise som kan være av interesse for deg: Ny på Tinget Teknologiministeren SVs Jørund Leknes vil endre innholdet i datamaskinen din. Det har han en statsråd fra Høyre med seg på. Tekst: GUNN KARI HEGVIK, journalist Nerdenes hevn. Jørund Leknes skal ta Microsoft-sjef Bill Gates fra Stortingets talerstol. Men mens han venter på valget leser han it-pensum og programmerer på gutterommet hjemme i Trondheim. Fakta Jørund Leknes Alder: 23 Yrke: student i politisk økonomi og data ved NTNU Sivilstand: ikke fast følge Bosted: Bakklandet Om jeg fikk velge stortingskomite: Energi- og miljøkomiteen Om jeg fikk velge statsrådpost: Teknologiminister Skriv din mening Skriv ditt innlegg her - maks 2000 tegn. Innlegg må undertegnes med fullt navn. Innlegg med usaklig innhold eller upassende språkbruk blir ikke publisert. Send meg svar Hele debatten For moderniseringsminister Morten Andreas Meyer (H) og Jørund Leknes har en plan. Og i Stortingets spørretime i slutten av april viste Sør-Trøndelag SVs vararepresentant og statsråden en nærmest rørende enighet om sitt felles mål. Spørretimen - Vil statsråden gjøre noe med problemet, spurte Leknes. - Jeg deler representanten Leknes' syn, svarte Meyer. For Meyer er målet gjennomføring av sin ferske it-plan, «eNorge 2009 - det digitale spranget». For Leknes er målet at ingen skal presse deg til å velge hvilket innhold du skal ha i datamaskinen din. - Vi er enige om at IT er viktig. Og så er vi enige om en del ting rundt bruk av åpne standarder. Men jeg ønsker meg selvfølgelig en mer omfattende og ambisiøs programvarepolitikk enn ham. Meyer har lagt fram eNorge først nå to måneder før valget, etter at Høyre har sittet fire år i regjering, sier Leknes. Svart belte i programmering Jørund har akkurat rukket å flytte hjem til Trondheim etter et halvt år som fast møtende stortingsrepresentant for Ingvild Vaggen Malvik (SV). Bak seg har han femten spørsmål i Stortingets spørretime, hvor fire av dem handler om datamaskiner, Microsoft og åpen kildekode. Derfor kan han nå med rette kalle seg Stortingets første og eneste programvarepolitiker. Da handler det ikke først og fremst om flere pc-er til skolene og det papirløse samfunn. Men om hvem som lager og hvilken tilgang du har til programmene i pc-en din. Det er den amerikanske datagiganten Microsoft som holder kildekoden bak sine programmer lukket, mot tusener av programmerere verden over som sammen utvikler programvare med åpen kildekode. Kildekoden er det en programmerer produserer når han utvikler programvare. Koden er et sett med instruksjoner som kan transformeres, tolkes og kjøres av en datamaskin. Resultatet er det du ser på pc-skjermen. Jørund har tre topp ti-plasseringer i NM i programmering. Det er ingen hemmelighet at Leknes ikke holder med programmererne til Bill Gates. Overbeviste SV - Programvarepolitikk handler om hvordan teknologien skal utvikle seg. Problemet er at store selskap misbruker sin markedsmakt og tilpasser infrastrukturen etter seg, isteden for å jobbe for best mulig funksjonalitet, sier Leknes og framfører bildet han brukte da han skulle overbevise SVs landsmøte om at dette er noe partiet bør satse på: Hva om veiene vi kjørte på bare tillot Volvoer? Eller om servicekontoret i kommunen din krevde at du måtte ta på blå skjorte for å få snakke med mannen bak skranken? Valg på svevebiler - Det at du ikke bruker en spesiell programvareleverandør skal ikke skape problemer for deg. I dag har norske offentlige kontor lagt ut 70000 Word-dokument på sine hjemmesider. Dokumentene er vanskelig å lese for dem som ikke bruker Word, sier Leknes. Men Jørunds store sosialistiske drøm er derimot ikke at alle skal bli programmerere. - Jeg går ikke til valg på svevebiler til folket. Men for 20 år siden hadde folk knapt pc-er hjemme. I dag har de fleste pc, men det er fortsatt mange eldre som ikke bruker en. Om 20 år derimot, vil alt være annerledes på dette området. Da vil flere være opptatt av programvare på en annen måte, sier Leknes. Global dugnad - Hvilke paralleller har dette til sosialismen? - Utviklingen av programmer med åpen kildekode er en global dugnad. I et sosialistisk samfunn ville uten tvil all kildekode vært åpen. For den eneste grunnen til å lukke den er kravet til å tjene penger på produktet. Det kapitalistiske samfunnet krever opphavsrett og patenter. Derfor låser de inn informasjon for å tjene penger på den. Det er ikke nødvendigvis til det beste for innbyggerne, sier Leknes. 12. september satser han på at SV skal få tre kandidater direkte inn på Stortinget fra Sør-Trøndelag. Men mer sannsynlig er det kanskje at enten Øystein Djupedal eller Ingvild Vaggen Malvik blir statsråd om Sp, Ap og SV får danne regjering. Om det ikke blir stortingsplass, går Jørund tilbake til NTNU. Tour de Trøndelag - Men helt til slutt må jeg få si noe, sier Leknes. - Om jeg blir valgt inn på Stortinget til høsten, skal jeg inspirert av Tour de France ta en Tour de Trøndelag. Da skal jeg sykle fra Trondheim til Oslo. Så får jeg møtt noen av de som har valgt meg inn. - Skal du gjøre det uansett hvordan du kommer inn? - Om jeg får plass på Stortinget til høsten skal jeg sykle til Oslo, sier Jørund. En time etter intervjuet tikker det inn en sms: «Hvis det er greit for deg, tror jeg kanskje vi sier at jeg sykler til Oslo hvis jeg kommer inn direkte, så har folk en grunn til å stemme på meg » Jørund Nerdenes hevn. Jørund Leknes skal ta Microsoft-sjef Bill Gates fra Stortingets talerstol. Men mens han venter på valget leser han it-pensum og programmerer på gutterommet hjemme i Trondheim. Med vennlig hilsen Karina Hellum SVs Svartjeneste Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Nesten så man skulle ønske en kunne stemmt i trøndelag Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 (endret) Ooooh, svart belte i programmering. Things are looking brighter by the minute. Det er ikke alle politikere som vet hva de snakker om. Virker som en oppegående fyr, han Leknes. EDIT: leif Endret 18. august 2005 av olefiver Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Det er bra når han tydlegvis veit kva han snakkar om, ja. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Fikk akkurat svar fra arbeiderpartiet: Jeg viser til mail du har sendt Arbeiderpartiet om bruk av åpne standarder og åpen kildekode. Jeg synes forslaget høres fornuftig ut og jeg vil tro at dette er noe en ny regjering vil følge opp. Med helsing Øyvind Slåke Politisk rådgjevar Arbeiderpartiets stortingsgruppe Noe kort kanskje? Finner heller ikke noe i partiprogrammet deres. Menmen. Får se om det kommer flere svar etterhvert. Eventuellt kan man jo begynne å sende mailene vi fikk tilbake (på kryss). Sendte også en til Knut Yrvin, leder i skolelinux og lokallagsleder i DNA. Håper vi får noe svar derfra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå