cmyrland Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Til flimzes fra tråden om Linux og skrivebordseffekter i kwin: Kickoffmenyen - system settings - under look & feel finner du Desktop. Det første du ser der innstillingene for kwin. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 (endret) Til flimzes fra tråden om Linux og skrivebordseffekter i kwin: Kickoffmenyen - system settings - under look & feel finner du Desktop. Det første du ser der innstillingene for kwin. Dukket ikke opp der på min oppstart, hvem vet hvorfor. Uansett, poenget var ikke at jeg skulle få kubuntu til å fungere (skal jeg over på kde skjer det nok gjennom mandriva) Men at linux fortsatt er alt for komplisert på de små tingene EDIT: Hvorfor funker ikke ctrl+alt+backspace for å restarte x Endret 18. mai 2009 av Flimzes Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Til flimzes fra tråden om Linux og skrivebordseffekter i kwin: Kickoffmenyen - system settings - under look & feel finner du Desktop. Det første du ser der innstillingene for kwin. Dukket ikke opp der på min oppstart, hvem vet hvorfor. Uansett, poenget var ikke at jeg skulle få kubuntu til å fungere (skal jeg over på kde skjer det nok gjennom mandriva) Men at linux fortsatt er alt for komplisert på de små tingene EDIT: Hvorfor funker ikke ctrl+alt+backspace for å restarte x er deaktivert i ubuntu 9.04 av en eller annen grunn. Går an å reaktivere det, men har ikke brydd meg om det. Har ikke hatt bruk for det ellers vil jeg si meg uenig i at f.eks. Windows er enklere på de små tingene - Selv har jeg en del problemer med å finne frem i Vista. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Til flimzes fra tråden om Linux og skrivebordseffekter i kwin: Kickoffmenyen - system settings - under look & feel finner du Desktop. Det første du ser der innstillingene for kwin. Dukket ikke opp der på min oppstart, hvem vet hvorfor. Uansett, poenget var ikke at jeg skulle få kubuntu til å fungere (skal jeg over på kde skjer det nok gjennom mandriva) Men at linux fortsatt er alt for komplisert på de små tingene EDIT: Hvorfor funker ikke ctrl+alt+backspace for å restarte x er deaktivert i ubuntu 9.04 av en eller annen grunn. Går an å reaktivere det, men har ikke brydd meg om det. Har ikke hatt bruk for det ellers vil jeg si meg uenig i at f.eks. Windows er enklere på de små tingene - Selv har jeg en del problemer med å finne frem i Vista. Er enig i at vista er unødvendig slitsom, men alt blir mye enklere om man aktiverer classic kontrollpanel eller vis alle kontrollpanelikoner. Evt om man bare søker. Måtte restarte x når jeg installerte ati driveren på en livecd. At det skulle være deaktivert syns jeg er teit. Må man restarte hver gang et fullskjermsprogram henger seg da? Eller trykke ctrl+alt+f1 og skrive killall "programmet" sett at man vet hva det heter... Hørtes slitsomt ut. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 (endret) er deaktivert i ubuntu 9.04 av en eller annen grunn. Går an å reaktivere det, men har ikke brydd meg om det. Har ikke hatt bruk for det ellers vil jeg si meg uenig i at f.eks. Windows er enklere på de små tingene - Selv har jeg en del problemer med å finne frem i Vista. Er enig i at vista er unødvendig slitsom, men alt blir mye enklere om man aktiverer classic kontrollpanel eller vis alle kontrollpanelikoner. Evt om man bare søker. Måtte restarte x når jeg installerte ati driveren på en livecd. At det skulle være deaktivert syns jeg er teit. Må man restarte hver gang et fullskjermsprogram henger seg da? Eller trykke ctrl+alt+f1 og skrive killall "programmet" sett at man vet hva det heter... Hørtes slitsomt ut. Jeg synes du forveksler "brukervennlig" med "det jeg/man er vant til". Mac OS er kanskje verdens mest brukervennlige OS praktisk sett, men en som ikke er vant til det vil fort ha problemer med å finne frem. F.eks. Hvordan et program installeres i MacOS kontra Windows og Linux er helt forskjellig. (Å installere en *.deb-fil manuelt i Ubuntu er tilnærmet likt å dobbeltrykke på en *.exe i Windows) Du kunne vel også gått inn og lagt til ctrl+alt+del selv under system settings. De deaktiverte funksjonen for å unngå å forvirre nye brukere eller noe, mener å huske at det var en ganske teit begrunnelse. Edit: Var visst xorg som har deaktivert: Ctrl-Alt-Backspace is now disabled, to reduce issues experienced by users who accidentally trigger the key combo. Users who do want this function can enable it in their xorg.conf, or via the command dontzap --disable. It's disabled in xorg 1.6, not by Ubuntu. This is something that is going to affect each and every distro. The latest Fedora betas have this, Arch Linux has this, Debian (one day) will likely have this too. klikke Endret 18. mai 2009 av Filthpig Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Jeg er bare vant til at ctrl+alt+backspace er nødløsningen når et fullskjermsprogram låser x, og man ikke vet hva prosessen til programmet heter. Så ser ikke helt hvorfor det skulle deaktiveres uten videre. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Vet ikke om noen andre har merket det, men på de nyeste releasene til bl.a. Ubuntu er multitouch-scrolling aktivert som default på laptoper, akkurat som i MacOS. Det er helt genialt. Har "store" problemer med å bruke laptoper om ikke har multitouch-scrolling etter at jeg ble vant til multitouchen. Multitouch-tapping fungerer ikke, vet ikke om det er hardware eller software som begrenser det. Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Vet ikke om noen andre har merket det, men på de nyeste releasene til bl.a. Ubuntu er multitouch-scrolling aktivert som default på laptoper, akkurat som i MacOS. Det er helt genialt. Har "store" problemer med å bruke laptoper om ikke har multitouch-scrolling etter at jeg ble vant til multitouchen. Multitouch-tapping fungerer ikke, vet ikke om det er hardware eller software som begrenser det. Multitouch fungerte på min eee 900 før jeg la inn 9.04. Savner det.. Noen som har noen tips for å få det tilbake? Museknappen min er av, uhm, dårlig kvalitet og virker ikke som den skal. Multitouch virker litt mer, slitesterkt, eller hva man kan kalle det? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Jeg er bare vant til at ctrl+alt+backspace er nødløsningen når et fullskjermsprogram låser x, og man ikke vet hva prosessen til programmet heter. Så ser ikke helt hvorfor det skulle deaktiveres uten videre. Dog, bruker ctrl+alt+F2 og htop selv da for å fikse crash i grafikken eller prosesser låser den Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Vet ikke om noen andre har merket det, men på de nyeste releasene til bl.a. Ubuntu er multitouch-scrolling aktivert som default på laptoper, akkurat som i MacOS. Det er helt genialt. Har "store" problemer med å bruke laptoper om ikke har multitouch-scrolling etter at jeg ble vant til multitouchen. Multitouch-tapping fungerer ikke, vet ikke om det er hardware eller software som begrenser det. Multitouch fungerte på min eee 900 før jeg la inn 9.04. Savner det.. Noen som har noen tips for å få det tilbake? Museknappen min er av, uhm, dårlig kvalitet og virker ikke som den skal. Multitouch virker litt mer, slitesterkt, eller hva man kan kalle det? Brukervennlig? du finner vel noen en synaptics manager i pakkebrønnen.. Hvorfor den ikke fungerer hos deg vet jeg ærlig talt ikke. mulig #ubuntu @ irc.ubuntu.net kan hjelpe litt mer Lenke til kommentar
Frederick_ Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Hei, jeg spiller ganske mye spill. Men har alltid hatt lyst til å prøve linux. Hvilken (distro?) burde jeg bruke og hvilke programmer?(Leik wine etc) burde jeg ha for å ha mest mulig spill opplevelse? tenker med fps osv. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Hvis du spiller mye er det beste å kjøre dualboot og heller starte xp/vista eller hva enn det skal være når du føler for det. Lenke til kommentar
Frederick_ Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 (endret) hmm, blir litt stress. Med tanke på at jeg gamer ganske ofte Men er som regel css det går i tho. Endret 18. mai 2009 av Silo Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Steam/Source er rimelig godt støttet i Wine. Ellers vrimler det også av åpne, gratis FPS-spill for Linux, blant annet OpenArena, AlienArena, Nexuiz etc. De fleste av disse bygger på Quake 3-motoren, men med ganske heftige modifikasjoner etterhvert. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Holder på å fikse en gammel maskin til en kompis, en laptop Compaq Evo n160. Skal installere Xubuntu på den, men jeg får ikke opprettet ext3 eller ext4 filsystem, det feiler bare. Ga nesten opp før jeg tenkte jeg skulle prøve Fat32 og ext2, Fat var der fra før, og det funket! Normalt for gamle maskiner? Er ext2 "godt nok"? Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Holder på å fikse en gammel maskin til en kompis, en laptop Compaq Evo n160. Skal installere Xubuntu på den, men jeg får ikke opprettet ext3 eller ext4 filsystem, det feiler bare. Ga nesten opp før jeg tenkte jeg skulle prøve Fat32 og ext2, Fat var der fra før, og det funket! Normalt for gamle maskiner? Er ext2 "godt nok"? Forskjellen på Ext2 og 3 er vel journaling, så hvis en maskin med ext2 dør er alt du drev på med borte. Prøvde du XFS? Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Funket merkelig nok nå. Mulig at formateringen til Fat og så videre til Ext4 ser ut til å være en løsning. Skal prøve å installere nå. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Spørs om ikke harddisken burde vært byttet ut okke som? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Apropo filer som plutselig blir borte: Styr unna ext4, ihvertfall på *buntuene. Dør maskinen da, mister du ikke bare ulagrede ting, men en haug med andre filer er gjerne plutselig på 0b. Ikke å anbefale. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå