Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Google fail..

Prøver å overføre lyden fra min laptop (Ubuntu 9.04) til min HTPC (Vista) via PulseAudio, men finner ingen måte å velge ekstern server i Ubuntu.. noen forslag til hvor jeg kan lete?

Lagt inn PulseAudio Device Chooser fra Synaptic? Starter du den så får du et ikon i tray der du kan velge server så vidt jeg husker og gjøre en rekke andre konfigurasjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah.. padevchooser var pakken jeg ikke fant..

Men sukk, må vel bare innse at avspilling av flac fra serveren via laptoppen og til HTPCn ikke funker.. ser ut som om det er litt for dårlig båndredde på trådløsen min :(

Lenke til kommentar

Da kan du jo alternativt sette opp mpd på htpc-en og spille filene lokalt. Du har et vell av klienter som du kan bruke til å fjernstyre htpc-en, f.eks sonata som er en av mine favoritter.

Edit: Den løsningen trenger ikke mer båndbredde enn du får med et 28k modem, så da slipper du å bekymre deg for den biten ;) I tillegg kan du sette opp fjernstyring med mobilen og slikt dersom du har bluetooth på htpcen eller wifi på mobilen.

Endret av anders iver
Lenke til kommentar
Da kan du jo alternativt sette opp mpd på htpc-en og spille filene lokalt. Du har et vell av klienter som du kan bruke til å fjernstyre htpc-en, f.eks sonata som er en av mine favoritter.

Den skal jeg se nærmere på ja, det løser i alle fall det første problemet mitt :)

Lenke til kommentar

Hvordan er det mye styr? Fiks slik at hun kan logge inn med nøkkel, og lag en snarvei på skrivebordet som gjør alt som trengs. "ssh -X spotify"

EDIT: så ikke at det var XP det var snakk om. Slutt å bruk XP, eller sett opp putty med xming. Kan sikkert lage et script som gjør tilsvarende jobb der også. Bør ikke være megavrient.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Fra xp? Mulig putty har støtte for x-forwarding, men det er uansett ikke en ideell løsning. Store fordelen med mp er jo at begge kan sette skifte spor, legge til musikk o.l. Det samme hadde vært fordelen med xbmc.

Lenke til kommentar
Noen som har peiling på hva ksoftirqd egentlig gjør? Jeg har store problemer med at debian bruker 100% cpu når jeg aktiverer NAT (iptables med MASQUERADE)

Google pleier å hjelpe.

Ikke for å være frekk, men det hjelper faktisk å lete. Disse 4 treffene fikk jeg bare ved å bruke ksoftirqd som søkeord. Debian "Lenny" bruker kjerne 2.6.26, og det gjør treffene jeg ga relevante.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Ja du, takk, jeg har nok vært inne på alle de sidene. Jeg har prøvd å endre mtu-verdier og whatnot, men jeg sitter fast; jeg finner ingenting som løser dette. Mulig jeg skal prøve etch istedet da.

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Ja du, takk, jeg har nok vært inne på alle de sidene. Jeg har prøvd å endre mtu-verdier og whatnot, men jeg sitter fast; jeg finner ingenting som løser dette. Mulig jeg skal prøve etch istedet da.

Snakker vi om en dedikert brannmur-maskin?

Lenke til kommentar
Det er en virtuell debian lenny, kjørende på en VMWare ESX-host. Maskina skal stå som en router mellom internett og lokalnettet. Brannmur, ssh, openvpn og samba/ldap som domenekontroller.

Foreslår at du kaster ut Debian til fordel for OpenBSD. Har selv en router som kjører OpenBSD med nøyaktig de bruksområdene du har.

Edit: routeren har en National Semiconductor 266 MHz Geode CPU med 128 MB RAM. I tillegg til å være en router mellom lokalnett og internet, har jeg skilt ut trådløs-nettet på et eget subnett og dedikert interface, siden routerboksen har 3 interface. Bortsett fra at jeg ikke får makset internet-forbindelsen på 100 Mbps fungerer OpenBSD utmerket. Og PF er mye mer oversiktlig og funksjonsrikt enn iptables, og har ikke det problemet som du har med Debian.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Det er en virtuell debian lenny, kjørende på en VMWare ESX-host. Maskina skal stå som en router mellom internett og lokalnettet. Brannmur, ssh, openvpn og samba/ldap som domenekontroller.

Foreslår at du kaster ut Debian til fordel for OpenBSD. Har selv en router som kjører OpenBSD med nøyaktig de bruksområdene du har.

Jeg har streng instruks om å kjøre debian, dessverre. Dette er forøvrig i skolesammenheng. Skal se hva jeg finner ut, må nok kanskje spørre noen lærere imorra :)

Lenke til kommentar

Jeg har streng instruks om å kjøre debian, dessverre. Dette er forøvrig i skolesammenheng. Skal se hva jeg finner ut, må nok kanskje spørre noen lærere imorra :)

Det er synd. For OpenBSD er et mye mer utpreget router/brannmur-OS enn hva Debian er. Hvis du leser dokumentasjonen om PF vil du se at PF er et komplett pakkefilter med ganske oversiktlig syntaks. Har læreren din gitt deg noen begrunnelse for at du må bruke Debian, eller har læreren bare valgt Debian på måfå? Vil bare understreke at jeg ikke har noe imot Debian, bruker Debian "Lenny" på min multimediaboks med stor suksess, og Debian er et soleklart alternativ når jeg skal legge om mailserveren på jobben. Men OpenBSD er nok mye bedre egnet for bruk for en router/brannmur-maskin enn Debian og de fleste linux-distroer, det er helt sikkert. Var jeg deg ville jeg forsøke å overtale læreren til å tenke annerledes.

Edit: OpenBSD har selvfølgelig ikke de problemene med PF du beskriver med iptables.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...