Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Jeg mener den sjekker etter om oppdateringer finnes dersom man har nett-tilgang og bruker det i tilfelle. Og så mener jeg at enkelte av de lukkede firmwarene som skal inn på trådløst-kort kun ligger på nettet grunnet lisensieringsproblematikk. Derfor får man enkelte ganger slike morsomme ting som at man må på nett for å få driveren som lar deg komme på nett.

 

Men jeg er ikke Ubuntu-bruker, så skal ikke si ting helt sikkert!

Vel, untatt akkurat nå da. Sitter på en helt ny laptop med Ubuntu Jaunty live-cd og tester litt. Fungerer egentlig utrolig bra, til og med funky ting som touch-baserte kontrollere for wifi og lyd. (vel, mute knappen funker ikke, men man kan lett skru ned lyden helt med slideren). Det nye notifikasjonsystemet er igrunnen ganske smooth også.

 

Ganske utrolig at mute ikke funker :p Siden du snakker om slider regner jeg med at du har investert i en HP-laptop? (forresten tror jeg ikke at du bør sitte på laptopen alt for mye - HP har grei byggekvalitet, men jeg tror en vanlig stol eller sofa har bedre komfort ;))

 

Ubuntu 9.04 gjør veldig mye riktig, bare synd at de ikke rakk å få med .29-kernelen.

 

Forresten, Rabbid, du som er sånn Docky-kjenner. Er det egentlig mulig å få krympet størrelsen på docky? På denne skjermen har jeg 1280x800 og når jeg holder pekeren over et ikon tar det jo nesten halve skjermen min. I tillegg har jeg problemer med å få skifta bakgrunnsfarge på dockypanelet. Ideer og tips til modding?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Filthpig: Taa aa slaa paa klokke eller söppelkurv-appleten, det skal da dukke opp en vertikal linje mellom söppelkurven/klokka og resten av ikonene, dra litt i den linja for aa endre störrelse paa docken.

 

Kan ogsaa gjöres i gconf-editor.

 

Forelöpig er Docky desverre veldig lite modbar, men syns stabiliteten og funksjonaliteten (Do) veier godt opp for det.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
Filthpig: Taa aa slaa paa klokke eller söppelkurv-appleten, det skal da dukke opp en vertikal linje mellom söppelkurven/klokka og resten av ikonene, dra litt i den linja for aa endre störrelse paa docken.

 

Kan ogsaa gjöres i gconf-editor.

 

Forelöpig er Docky desverre veldig lite modbar, men syns stabiliteten og funksjonaliteten (Do) veier godt opp for det.

 

HAHA! Så konge. fett :) Det var alt jeg trengte i denne omgang. Det var faktisk -for- lett :p

 

Men ja, jeg er docky-frelst :)

Lenke til kommentar

Hmmm, for noen dager siden ble meny-ikonet i KDEmod (KDE 4.2) byttet ut med det standarde KDE-ikonet etter en oppdatering. Etter at jeg oppdaterte i går har KDE-ikonet blitt byttet ut med et spørsmålstegn. Hva skjer med det? :p

 

Hvordan får jeg alt tilbake til normalt?

Endret av qweac
Lenke til kommentar
I følge Phoronix er SQLite-regresjonen fikset allerede. Altså i 2.6.29.x

handy link

Finnes det noe mer info om dette, f.eks en patch for eldre versjoner osv?

 

EDIT: nVidia er ikke interessert i å lage åpne drivere, ergo kjøp noe annet.

nVidia er nok mer opptatt av å levere gode drivere, slik at produktene til kundene faktisk fungerer. Hverken Intel eller AMD greier dette.

Lenke til kommentar
I følge Phoronix er SQLite-regresjonen fikset allerede. Altså i 2.6.29.x

handy link

Finnes det noe mer info om dette, f.eks en patch for eldre versjoner osv?

Ser ut til å være mer info om denne feilen på lwn.net:

That particular regression was caused by commit 18ce3751ccd488c78d3827e9f6bf54e6322676fb and then later fixed by 78f707bfc723552e8309b7c38a8d0cc51012e813.

 

(...)

 

Caused by: http://git.kernel.org/?p=linux/kernel/git/torvalds/linux-...

 

Fixed by: http://git.kernel.org/?p=linux/kernel/git/torvalds/linux-...

 

 

EDIT:

Fant også en bug meldt på debian sine lister: bug#521420

The above commit added WRITE_SYNC and switched various places to using

that for committing writes that will be waited upon immediately after

submission. However, this causes a performance regression with AS and CFQ

for ext3 at least, since sync_dirty_buffer() will submit some writes with

WRITE_SYNC while ext3 has sumitted others dependent writes without the sync

flag set. This causes excessive anticipation/idling in the IO scheduler

because sync and async writes get interleaved, causing a big performance

regression for the below test case (which is meant to simulate sqlite

like behaviour).

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
EDIT: nVidia er ikke interessert i å lage åpne drivere, ergo kjøp noe annet.

Det er en idiotisk uttalelse. nVIDIA gir kanskje ikke ut åpne drivere, men driverne deres fungerer ganske bra, og har gjort det lenge. De støtter også fullt ut både GNU/Linux, FreeBSD og Solaris i tillegg til OS X og Windows. Hvorvidt driveren er åpen eller ikke interesserer kanskje spesielt interesserte, som oss. Men for en tilfeldig person som ikke har så mye peiling spiller det liten rolle om kildekoden til driveren er fri eller ikke så lenge man får brukt skjermkortet på den måten man forventer, uansett. Det er bedre med en ufri driver som fungerer slik den skal enn en driver med åpen kildekode som ikke fungerer. Åpne drivere hadde selvfølgelig vært det beste, men jeg synes nå nVIDIA har gjort en kjempemessig jobb for å sikre gode drivere og bred plattformstøtte. Mens AMD/ATI overlater alle eldre kort enn HD2000 serien til seg selv (åpen kildekode miljøet) opprettholder nVIDIA full driverstøtte for sine skjermkort helt tilbake til Riva TNT i sine originaldrivere. De har 3 legacy brancher av drivere (71.xx.xx, 96.xx.xx, 143.xx.xx). Det viser veldig godt at nVIDIA virkelig tar ansvar for sine produkter. Og det er hovedgrunnen til at jeg har holdt meg til nVIDIA de siste 5 årene. Mitt neste dedikerte skjermkort vil garantert komme fra nVIDIA. Da vet jeg nøyaktig hva jeg får.

Lenke til kommentar
EDIT: nVidia er ikke interessert i å lage åpne drivere, ergo kjøp noe annet.

Det er en idiotisk uttalelse. nVIDIA gir kanskje ikke ut åpne drivere, men driverne deres fungerer ganske bra, og har gjort det lenge. De støtter også fullt ut både GNU/Linux, FreeBSD og Solaris i tillegg til OS X og Windows. Hvorvidt driveren er åpen eller ikke interesserer kanskje spesielt interesserte, som oss. Men for en tilfeldig person som ikke har så mye peiling spiller det liten rolle om kildekoden til driveren er fri eller ikke så lenge man får brukt skjermkortet på den måten man forventer, uansett. Det er bedre med en ufri driver som fungerer slik den skal enn en driver med åpen kildekode som ikke fungerer. Åpne drivere hadde selvfølgelig vært det beste, men jeg synes nå nVIDIA har gjort en kjempemessig jobb for å sikre gode drivere og bred plattformstøtte. Mens AMD/ATI overlater alle eldre kort enn HD2000 serien til seg selv (åpen kildekode miljøet) opprettholder nVIDIA full driverstøtte for sine skjermkort helt tilbake til Riva TNT i sine originaldrivere. De har 3 legacy brancher av drivere (71.xx.xx, 96.xx.xx, 143.xx.xx). Det viser veldig godt at nVIDIA virkelig tar ansvar for sine produkter. Og det er hovedgrunnen til at jeg har holdt meg til nVIDIA de siste 5 årene. Mitt neste dedikerte skjermkort vil garantert komme fra nVIDIA. Da vet jeg nøyaktig hva jeg får.

Hva slaks fordeler er deg egentlig med åpne drivere? Ok, de er åpne på et åpent system, men hva så? Det er nok for mer spesielt interiserte som Stigfjell sier, og får oss normale brukere så har det ikke så mye og si.

 

Det er jo selfølgelig litt kult om de hadde vært åpne, eller i allefall lisensert sånn at de kunne følge med distroene. Så vidt jeg vet gjør de ikke det, i allefall ikke med Mint og Ubuntu.

Lenke til kommentar

Dog jeg skjønner ikke selv poenget med lukkede drivere, det de selger er jo hardwaren.

Hadde driverne vært åpne fra dag 1, tror jeg de frie til ATI skjermkort har vært milevis lengre fremme. Dermed når støtten var kuttet ville de frie allerede ha hatt 3D accelerasjon, eller noen kunne ha hacket de gamle til å støtte den nye xorg.

Lenke til kommentar
EDIT: nVidia er ikke interessert i å lage åpne drivere, ergo kjøp noe annet.

Det er en idiotisk uttalelse. nVIDIA gir kanskje ikke ut åpne drivere, men driverne deres fungerer ganske bra, og har gjort det lenge. De støtter også fullt ut både GNU/Linux, FreeBSD og Solaris i tillegg til OS X og Windows. Hvorvidt driveren er åpen eller ikke interesserer kanskje spesielt interesserte, som oss. Men for en tilfeldig person som ikke har så mye peiling spiller det liten rolle om kildekoden til driveren er fri eller ikke så lenge man får brukt skjermkortet på den måten man forventer, uansett. Det er bedre med en ufri driver som fungerer slik den skal enn en driver med åpen kildekode som ikke fungerer. Åpne drivere hadde selvfølgelig vært det beste, men jeg synes nå nVIDIA har gjort en kjempemessig jobb for å sikre gode drivere og bred plattformstøtte. Mens AMD/ATI overlater alle eldre kort enn HD2000 serien til seg selv (åpen kildekode miljøet) opprettholder nVIDIA full driverstøtte for sine skjermkort helt tilbake til Riva TNT i sine originaldrivere. De har 3 legacy brancher av drivere (71.xx.xx, 96.xx.xx, 143.xx.xx). Det viser veldig godt at nVIDIA virkelig tar ansvar for sine produkter. Og det er hovedgrunnen til at jeg har holdt meg til nVIDIA de siste 5 årene. Mitt neste dedikerte skjermkort vil garantert komme fra nVIDIA. Da vet jeg nøyaktig hva jeg får.

Hva slaks fordeler er deg egentlig med åpne drivere? Ok, de er åpne på et åpent system, men hva så? Det er nok for mer spesielt interiserte som Stigfjell sier, og får oss normale brukere så har det ikke så mye og si.

 

Det er jo selfølgelig litt kult om de hadde vært åpne, eller i allefall lisensert sånn at de kunne følge med distroene. Så vidt jeg vet gjør de ikke det, i allefall ikke med Mint og Ubuntu.

 

Tja, hele verden kunne vært med på å forbedre driverne, og f.eks som del_diablo sier så kunne støtten vært bedre, og mange er ikke flinke nok til å fikse bugs (bugs som eksisterer i åreviss), noe som kunne vært gjort mye fortere med åpne drivere. Driverne kunne vært inkludert i distroene, som du sier. Hvis du selv bruker GNU/Linux blir det litt dumt å spørre hva som er vitsen med at noe er åpent. Jeg regner med du nyter godt av alt det åpne med GNU/Linux allerede. Et at mine største grunner for å bruke GNU/Linux er den friheten jeg får, og at jeg kan bestemme over systemet, ikke omvendt, og gjøre så og si alt med det.

Lenke til kommentar
I følge Phoronix er SQLite-regresjonen fikset allerede. Altså i 2.6.29.x

handy link

Finnes det noe mer info om dette, f.eks en patch for eldre versjoner osv?

Ser ut til å være mer info om denne feilen på lwn.net:

That particular regression was caused by commit 18ce3751ccd488c78d3827e9f6bf54e6322676fb and then later fixed by 78f707bfc723552e8309b7c38a8d0cc51012e813.

 

(...)

 

Caused by: http://git.kernel.org/?p=linux/kernel/git/torvalds/linux-...

 

Fixed by: http://git.kernel.org/?p=linux/kernel/git/torvalds/linux-...

 

 

EDIT:

Fant også en bug meldt på debian sine lister: bug#521420

The above commit added WRITE_SYNC and switched various places to using

that for committing writes that will be waited upon immediately after

submission. However, this causes a performance regression with AS and CFQ

for ext3 at least, since sync_dirty_buffer() will submit some writes with

WRITE_SYNC while ext3 has sumitted others dependent writes without the sync

flag set. This causes excessive anticipation/idling in the IO scheduler

because sync and async writes get interleaved, causing a big performance

regression for the below test case (which is meant to simulate sqlite

like behaviour).

Takker, ser ut som en enkel fiks :)

Lenke til kommentar
Mener du at de frie driverene er bedre? Det gjelder i så fall ikke Nvidea sine, der måtte jeg ty til med lukkede drivere for 3D akselerasjon.

 

Nei, jeg sier at jeg ikke ser poenget over at de lukkede driverne fra produsenten er lukket. De tjener penger på å selge grafikk kortene og prossesorene og sånt, de er ikke som Opera og Adobe som tjener penger på koden.

Og på sitt vis hadde de tjent på det:

*Fixing av bugs

*Noen kommer inn og påpeker innlysende feil i koden

*Når de ikke lengre støtter er det allered masse informasjon til de som føler for å fortsette arbeidet eller bare opdatere inn støtten til nest xorg

*Brukerne får dermed en garanti at det ikke er noen lumske bakdører

Lenke til kommentar
Nei, jeg sier at jeg ikke ser poenget over at de lukkede driverne fra produsenten er lukket. De tjener penger på å selge grafikk kortene og prossesorene og sånt, de er ikke som Opera og Adobe som tjener penger på koden.

Ikke helt. Det viktigste for ytelsen er god kode i driverne, ikke maskinvaren. Dermed kan man i teorien tjene penger på å beholde hemmeligheter som gjør at man yter det beste av maskinvaren gjennom gode drivere.

Lenke til kommentar

Kjenner jeg blir en smule irritert. Leste om den nye Dell insiron10v med Ubuntu og tenkte på å skaffe meg en. Hva finner jeg på de norske sidene. Ingenting :thumbdown: Går til UK siden og finner maskinen der for å finne ut at man kun får den med 8 GB SSD. Hvorfor har man ingen valgmuligheter for linuxversjonen? Ikke får man bytte ut batteriet med et med flere celler heller, noe man får med windows versjonen. Får nesten føleslen at de prøver å sabotere linux utgaven for at ingen skal kjøpe den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Det har også gått ganske sterke rykter om at nVidia ikke kan åpne driverne pga lisensiert/patentert kode nVidia ikke eier.

Høyrte ein gong på eit intervju med ein Nouveau-utviklar at nvidia har med vilje rota opp nv-drivaren og ein god del av startutviklinga av Nouveau var å ryddje opp i rotet dei laga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...