Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Dersom man kjøpet laptop i butikk, er det kanskje mulig å ta med en Ubuntu Live-CD og se om alt funker?

Ubuntu kommer bare med åpne drivere, hva med Mandriva, Nvidia-drivere og Compiz klar til å teste grafikk-kortet rett fra live-CDen. Ellers kan man jo se om det finnes drivere fra Ubuntu live-CDen, men ikke teste. Om det er til spilling PC-en skal være, så finnes det også live-CDer med en del spill og selvfølgelig driverne som trengs.

 

Da er det vel best å slepe med seg Sabayon på en minnepenn? Handler du på Elkjøp har du 30 dagers returrett :thumbup: Da er det bare å teste, og om det ikke funker kjører du Windows Recovery på den og returnerer den. Men det finnes jo Hardware Compatibility Lists på nettet også, blant annet her

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
-Tux-: Ubuntu kommer ikke bare med frie drivere.

Slik jeg har forstått det kommer det ikke Ubuntu med proprietære drivere (er det noe forskjell på ufrie og proprietære?) , de må lastes ned etterpå. Hvorfor har de da verktøyet Hardware Drivers? Men jeg skjønner ikke hva som er spesielt med Gobuntu da :hmm:

Endret av -TuX-
Lenke til kommentar
-Tux-: Ubuntu kommer ikke bare med frie drivere.

Slik jeg har forstått det kommer det ikke Ubuntu med proprietære drivere (er det noe forskjell på ufrie og proprietære?) , de må lastes ned etterpå. Hvorfor har de da verktøyet Hardware Drivers? Men jeg skjønner ikke hva som er spesielt med Gobuntu da :hmm:

De er inkludert med systemet, men ikke aktivert som standard. "Hardware Drivers" brukes for å aktivere og deaktivere de ufrie/propritære driverene.

Lenke til kommentar
[i965] MASTER: Compiz is disabled on GM965 as of Apr 19, 2009 due to bug 359392

 

Skulle ønske at de kunne skrive slikt i feilmeldingene som kommer opp når man prøver å starte Compiz. Det fungerer forøvrig greit her når jeg setter SKIP_CHECKS=yes.

 

Også håper jeg noen tar fra Intel-gjengen hasjen slik at de kan begynne å lage ordentlige drivere igjen.

 

Tror de gutta der går mer på amf enn noe annet ;) Det er ikke det at de plutselig har gjort driverne veldig dårlige, men de jobber med å fase driverne over i en ny generasjon som støtter en god del nye teknologier. Problemet er at mange av disse teknologiene ikke er på plass enda, og de er nødt å bevare bakoverkompatibiliteten en god stund (mener å huske phoronix hadde en utfyllende artikkel om dette). De har planer om å redusere kodemengden med over 50% til høsten, og i går/natt slapp de en punktrelease som fjerner 10% av gammel kode. Den går dessverre ikke på ytelse, men over sommeren og i tiden frem mot Ubuntu 9.10 skal nok intel være på topp igjen! håper jeg..

Lenke til kommentar

Mest spennende synes jeg det er at en Gallium3D basert OpenCL-støtte for GPGPU programmering kan komme allerede i løpet av sommeren. Så om et års tid bør både de fleste kort støttet av Novaeu, RadeonHD og Intel driverene kunne utnytte OpenCL på Linux!

 

Det vil isåfall la Linux være helt i fronten hva gjelder standardisering av GPGPU implementasjon. Forhåpentligvis vil vi da se noen spennende applikasjoner som utnytter dette.

 

EDIT: vi kan jo ihvertfall håpe på at ikke MS kaprer hele GPGPU greia også.

 

EDTI2: ser ut til at GPGPU implementering går fortere enn jeg trodde.

OSX får openCL støtte med 10.6 som kommer i sommer, og nvidia har lansert et pilotprogram for det jeg antar er Windows implementasjonen (selv om de har sagt at de er dedikerte til Linux også på det området). AMD og Intel er det ikke like greit å finne info om, men de er sikkert ikke milevis unna.

 

W7 vil inkludere DX11 da, og gir GPGPU muligheter, så det er godt mulig at Microsoft klarer å låse dette segmentet inne også. Men det virker ikke helt klart om deres API vil kunne brukes på eksisterende hardware (DX9/10) eller om man må ha DX11 kort. Det vil sannsynligvis være viktig for adopsjonen.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Jeg tror det faktum at selveste Apple startet OpenCL og at Linux-kjernen blir mer og mer aktuell i mobil/ultraportabel-segmentet (android på netbooks osv) gjør at MS skal få hard konkurranse til DX11..

 

Intel driver vel og rydder i driveren sin nå for tiden for å gjøre klart for alle nye teknologier som kommer til høsten, inkludert OpenCL?

Lenke til kommentar

OpenCL er jo en platform for generisk paralellprosessering, og fungerer i hetrogene miljøer. Skal kunne kjøres på alt av hardware: CPU, GPU, DSP og FPGA og på alle områder fra embedded, via mobile til vanlige pcer og helt opp til clustere og supercomputere. Så det er jo visse sannsynligheter for at en slik løsning frister mer enn Microsoft sin relativt begrensede sak. Men det er ikke alltid de store selskapene tenker likt som oss der desverre...

 

Men det kom en passende nyhet inn på RSS lesern min her nå akkurat:

"Phoronix: NVIDIA Readies Its OpenCL Linux Driver"

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news...m&px=NzI2Mg

 

Jeg har muligens en unik mulighet til å få jobbe med denne type ting i min hovedoppgave. I utgangspunktet ikke helt det jeg hadde sett for meg, men det er definitivt spennende så jeg tror nok jeg må vurdere det.

 

EDIT: angående Apple så er de jo en jævel på å skape hype rundt produktene sine, og openCL kan godt bli en stor del av Snow Lepard lanseringen. Det kan potensielt tiltrekke mange applikasjons programmerere og generere bra med presse. Selv om jeg ikke tror det blir særlig utslagsgivende for hva større selskaper og institusjoner velger å satse på akkurat.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
OpenCL er jo en platform for generisk paralellprosessering, og fungerer i hetrogene miljøer. Skal kunne kjøres på alt av hardware: CPU, GPU, DSP og FPGA og på alle områder fra embedded, via mobile til vanlige pcer og helt opp til clustere og supercomputere. Så det er jo visse sannsynligheter for at en slik løsning frister mer enn Microsoft sin relativt begrensede sak. Men det er ikke alltid de store selskapene tenker likt som oss der desverre...

 

Men det kom en passende nyhet inn på RSS lesern min her nå akkurat:

"Phoronix: NVIDIA Readies Its OpenCL Linux Driver"

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news...m&px=NzI2Mg

 

Jeg har muligens en unik mulighet til å få jobbe med denne type ting i min hovedoppgave. I utgangspunktet ikke helt det jeg hadde sett for meg, men det er definitivt spennende så jeg tror nok jeg må vurdere det.

 

EDIT: angående Apple så er de jo en jævel på å skape hype rundt produktene sine, og openCL kan godt bli en stor del av Snow Lepard lanseringen. Det kan potensielt tiltrekke mange applikasjons programmerere og generere bra med presse. Selv om jeg ikke tror det blir særlig utslagsgivende for hva større selskaper og institusjoner velger å satse på.OpenCL er jo en platform for generisk paralellprosessering, og fungerer i hetrogene miljøer. Skal kunne kjøres på alt av hardware: CPU, GPU, DSP og FPGA og på alle områder fra embedded, via mobile til vanlige pcer og helt opp til clustere og supercomputere. Så det er jo visse sannsynligheter for at en slik løsning frister mer enn Microsoft sin relativt begrensede sak. Men det er ikke alltid de store selskapene tenker likt som oss der desverre...

 

På den annen side er jo supercomputer-miljøene og serverclustere også veldig open source-vennlige, og disse sitter vel også med betydelig innflytelse. Med Android og iPhone OS (+openmoko?), og kanskje til og med Symbian i mobilmiljøet, og nvidia, intel og amd som har et stadig voksende OS-landskap å forholde seg til i pcmiljøet og open source-vennlige supercomputermiljøer som alle(?) omfavner OpenCL tror jeg DX11 skal få det tøft med å overleve. Jeg sier som Blodstrupmoen: Time vil sjåvv! Men jeg heier på alt som har "Open" som prefix og to store bokstaver som suffix :)

Lenke til kommentar

ja, men jeg bet meg også merke i denne posten også. Elkjøp er store på open source, det er ganske utrolig ut i fra holdningen i butikk. Da kan man etterhvert begynne å lure på hvor mange bedrifter som faktisk har store Linux-implementasjoner i bakgrunnen.. Hadde vært fint om SSB hadde gravd frem en statistikk over hvilken spesifikk programvare som benyttes også..

Lenke til kommentar

Sliter litt med en FS Amilo maskin og Ubuntu 9.04

Den har atheros trådløs-kort, og både ath5k og madwifi-hal ser tilsynelatende ut til å fungere. Network manager og iwlist scanning finner mange nett, men problemet kommer når jeg skal koble til. Ruteren bruker WPA, og jeg skriver inn passordet. Etter å ha surret lenge spør den på nytt. Trykker jeg da "vis passord" kommer ikke passordet jeg skrev inn, men en lang hex-linje...? dmesg sier ikke noe interessant

Lenke til kommentar
Sliter litt med en FS Amilo maskin og Ubuntu 9.04

Den har atheros trådløs-kort, og både ath5k og madwifi-hal ser tilsynelatende ut til å fungere. Network manager og iwlist scanning finner mange nett, men problemet kommer når jeg skal koble til. Ruteren bruker WPA, og jeg skriver inn passordet. Etter å ha surret lenge spør den på nytt. Trykker jeg da "vis passord" kommer ikke passordet jeg skrev inn, men en lang hex-linje...? dmesg sier ikke noe interessant

 

Har du prøvd å krysse av for "vis passord" før du skriver inn passordet?

Lenke til kommentar
Har du prøvd å krysse av for "vis passord" før du skriver inn passordet?

Jada, når jeg skriver det inn er det riktig, men når den spør på nytt er det bare vas..

 

Jeg har notert meg det samme når jeg har vært inne der for å sjekker hva den f*** nøkkelen var. Tror dette er en måte å skjule (eller lagre?) passordet for å gjøre det umulig for andre å finne passordet ditt. Hadde jo vært en sikkerhetsrisiko hvis du ikke låste maskinen før du gikk inn for å hente mer sodavann mens du sitter i hage og surfer...

 

Tror altså ikke det er her feilen din ligger.

Lenke til kommentar

Manuelt i Network Manager gir samme resultat. Kan jeg koble til med iwconfig uten å styre med conf-filer til wpa_supplicant?

 

/var/log/wpa_supplicant.log er forøvrig full av

Trying to assiciate with [mac-adresse] (SSID='Linksys' freq=2437 MHz)
CTRL-EVENT-SCAN-RESULTS
Authentication with [mac-adresse] timed out.

Endret av cp-nilsen
Lenke til kommentar

Jeg mener den sjekker etter om oppdateringer finnes dersom man har nett-tilgang og bruker det i tilfelle. Og så mener jeg at enkelte av de lukkede firmwarene som skal inn på trådløst-kort kun ligger på nettet grunnet lisensieringsproblematikk. Derfor får man enkelte ganger slike morsomme ting som at man må på nett for å få driveren som lar deg komme på nett.

 

Men jeg er ikke Ubuntu-bruker, så skal ikke si ting helt sikkert!

Vel, untatt akkurat nå da. Sitter på en helt ny laptop med Ubuntu Jaunty live-cd og tester litt. Fungerer egentlig utrolig bra, til og med funky ting som touch-baserte kontrollere for wifi og lyd. (vel, mute knappen funker ikke, men man kan lett skru ned lyden helt med slideren). Det nye notifikasjonsystemet er igrunnen ganske smooth også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...