Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Vi bruker vist feil plattform! På tide å skifte til Mac eller.

 

Dette diskuterte vi istad, les lenger opp. :p

 

Jeg har allerede "skiftet til Mac", dvs, jeg dualbooter OSX og Linux. Begge har sine styrker og svakheter, men erfaringsmessig er det bare det grafikkmessige som er merkbart kjappere i OSX.. hvis man ikke har Nvidia. Da er begge omtrent like kjappe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er spent på hvor mye overgangen til nye drivere med Mesa 7.5 får å si for grafikken, samt om SQLite-regresjonen blir fikset i .30-kernelen. Innen den tid har vel også Snow Leopard kommet, og da blir det spennende å se hvordan ting utarter seg. Får nesten requeste at de tester OSX vs. Ubuntu (vs. *BSD?) på en annen Mac som har f.eks. nvidia-kort også :)

Lenke til kommentar

Hold deg unna maskiner med intel-grafikk. Nvidia er vel det sikreste valget der. Ellers så er vel det meste greit, men AR5007eg (trådløst chipset fra atheros) kan være greit å styre unna. Det finnes fungerende drivere man kan kompilere selv, og de skal også være støtet i "ath5k" som er integrert i kjernen, men jeg har mistanke om at sistnevnte gir meg dårlig hastighet, uten at det er undersøkt enda.

 

red: for å svare på spørsmålet ditt: En stund siden jeg så en oppdatert database, men det burde jo finnes.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Ønsker å kunne bruke lirc til å styre lydvolumet på maskinen (ikke bare i enkelte programmer)

Tenkte først å linke til tastaturknapp med irxevent, og fant følgende fra xmodmap

keycode 122 = XF86AudioLowerVolume NoSymbol XF86AudioLowerVolume NoSymbol XF86AudioLowerVolume

keycode 123 = XF86AudioRaiseVolume NoSymbol XF86AudioRaiseVolume NoSymbol XF86AudioRaiseVolume

Å bruke "Key XF86AudioLowerVolume RootWindow" i .lircrc funker ikke.

Noen som har tips? Finnes det bare en kommando som kan kjøres for å øke/senke volumet og mute?

Lenke til kommentar
Finnes det en noenlunde oppdatert side med informasjon om hvilke hw-produsenter som er no-go når en skal bygge en linuxmaskin? Evt. kan dere komme med tips. ;)

Noe nettside vet jeg ikke om, men hold deg unna Dell med egentilpasset grafikkbrikke! På begge skjermkortene jeg har fra Dell får jeg svart skjerm (720x400pixler) når jeg installerer driveren, ellers har alt jeg kan komme på fungert her i huset (utenom hardware fra forrige århundre).

 

Hadde det vært en idé å start en tråd for det, eller finnes det allerede?

Endret av -TuX-
Lenke til kommentar
Finnes det en noenlunde oppdatert side med informasjon om hvilke hw-produsenter som er no-go når en skal bygge en linuxmaskin? Evt. kan dere komme med tips. ;)

 

Ralink.

Amd og ATI er ikke så ille(problemet er bare drivere til radeon skjermkortene ikke er uptodate enda).

Sære hovedkort, anbefales å sjekke bios litt. Så du ikke får noe sært hvor du ikke kan over og underklokke.

Lenke til kommentar

Kanskje det bare er for eldre maskiner, men det funket ikke på min Latitude c840 med Geforce4 440 go. Den andre er en gammel Dimension som går under 71.XX.XX driveren, men fungerer ikke.

 

Vet ikke hvordan det er med nyere maskiner, men tror ikke Dell gir ut linux-drivere til deres egentilpassede skjermkort om de ikke leverer pc-en med linux.

Endret av -TuX-
Lenke til kommentar
Vi bruker vist feil plattform! På tide å skifte til Mac eller.

 

Dette diskuterte vi istad, les lenger opp. :p

 

Jeg har allerede "skiftet til Mac", dvs, jeg dualbooter OSX og Linux. Begge har sine styrker og svakheter, men erfaringsmessig er det bare det grafikkmessige som er merkbart kjappere i OSX.. hvis man ikke har Nvidia. Da er begge omtrent like kjappe.

Ops:-/ Men siden det ikke er nevnt; blir spennende å se når neste Mac OS kommer da, de har jo etter det jeg har lest jobbet mest med ytelse/stabilitet. Maskinen min er såpass ok at ting fungerer veldig bra her med siste Ubuntu, klager ikke:-)

 

Noen som har testet Ubuntu fildelingstjeneste da?

Lenke til kommentar

Dy§no: Ja, jeg har. Er forelöpig ikke noen ekstreme greier, fant selv en ganske kraftig bug, men den er blitt fikset naa. Virkelig synd serveren er lukket kildekode, noe som ikke var uventet siden Shuttleworth har sagt at de kommer til aa holde biter av serverside-koden deres lukket om det gir Canonical en fordel over andre leverandörer (nevnt i sammenheng med Launchpad, der han forklarte hvorfor noen av delene forble lukket, kan luke frem hele samtalen om det er önskelig).

 

Hadde jo vært morsomt aa kjöre noe slik paa en server selv for privat bruk, faar haape noe lager en drop-in replacment for U1-serveren eller lager et lignende, men fritt oppsett.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
Finnes det en noenlunde oppdatert side med informasjon om hvilke hw-produsenter som er no-go når en skal bygge en linuxmaskin? Evt. kan dere komme med tips. ;)

 

Alle laptoper jeg har installert Ubuntu på siste tiden har vært fullt ut støttet, bortsett fra at Ubuntu 9.04 ikke har den offisielle ATI-driveren for enkelte (om ikke alle?) ATI-kort pga ny X-server. Uansett, gå for NVIDIA! Ikke Intel, ikke ATI. Dersom man kjøpet laptop i butikk, er det kanskje mulig å ta med en Ubuntu Live-CD og se om alt funker?

Lenke til kommentar

Shuttleworth har forøvrig holdt sine løfter hva gjelder Launchpad og open source. Fra release 3.0 i slutten av Juli vil det aller meste være lisensiert under AGPL.

 

EDIT: nVidia er ikke interessert i å lage åpne drivere, ergo kjøp noe annet.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
EDIT: nVidia er ikke interessert i å lage åpne drivere, ergo kjøp noe annet.

 

Kommer jo litt an på om man tenker pragmatisk eller ideologisk. Akkurat nå angrer jeg sterkt på at jeg gikk for Intel fremfor Nvidia, siden resultatet er en maskin jeg ikke har noe særlig glede av. Åpent eller ikke driter jeg en lang marsj i når forskjellen er fungerer vs ikke fungerer.

Lenke til kommentar
EDIT: nVidia er ikke interessert i å lage åpne drivere, ergo kjøp noe annet.

 

Kommer jo litt an på om man tenker pragmatisk eller ideologisk. Akkurat nå angrer jeg sterkt på at jeg gikk for Intel fremfor Nvidia, siden resultatet er en maskin jeg ikke har noe særlig glede av. Åpent eller ikke driter jeg en lang marsj i når forskjellen er fungerer vs ikke fungerer.

 

Enig. Når forskjellene er så store som de er i dag, så velger man NVIDIA om man vil ha noe som fungerer på alle fronter.

Lenke til kommentar
Dersom man kjøpet laptop i butikk, er det kanskje mulig å ta med en Ubuntu Live-CD og se om alt funker?

Ubuntu kommer bare med åpne drivere, hva med Mandriva, Nvidia-drivere og Compiz klar til å teste grafikk-kortet rett fra live-CDen. Ellers kan man jo se om det finnes drivere fra Ubuntu live-CDen, men ikke teste. Om det er til spilling PC-en skal være, så finnes det også live-CDer med en del spill og selvfølgelig driverne som trengs.

Lenke til kommentar
EDIT: nVidia er ikke interessert i å lage åpne drivere, ergo kjøp noe annet.

Kommer jo litt an på om man tenker pragmatisk eller ideologisk. Akkurat nå angrer jeg sterkt på at jeg gikk for Intel fremfor Nvidia, siden resultatet er en maskin jeg ikke har noe særlig glede av. Åpent eller ikke driter jeg en lang marsj i når forskjellen er fungerer vs ikke fungerer.

Joda, klart. Men nå kommer jeg fra en litt annen vinkel, iom at jeg faktisk har hatt 3 intel-baserte maskiner og ikke erfart noen problemer*. Men den erfaringen er sannsynligvis ikke overførbar til de fleste, ettersom hva jeg har forstått.

 

*Annet enn noe skit med dualscreen på P5Q-VM, men det er 99% sikkert å være et BIOS problem. Selv om det muligens kan jobbes rundt i skjermkortdriveren.

 

-Tux-: Ubuntu kommer ikke bare med frie drivere.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...