Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er litt gira på å slenge inn KDE 4.3 nå som betaen kommer i morgen. Bruker KDEmod, så må dermed legge inn test-repoet der. Hvordan kan jeg gå fra det og tilbake til standardrepoet når jeg måtte ville det? Hvis jeg bare bytter, får jeg da tilbud om å nedgradere ved neste Pacman -Syu? :)

Lenke til kommentar

 

Ingen overraskelser der. Linux er bånn på grafikkrelaterte oppgaver, pga. en Intel-driver som er helt på trynet, mens Linux er best på typiske "CPU-bound" oppgaver.

 

Bruker OSX selv, og mitt inntrykk er at OSX generelt sett yter ganske dårlig. Slår Linux på grafikksiden (med Intel, og sannsynligvis ATI, med Nvidia er det nok mye jevnere), mens andre oppgaver går tregere. OSX blir igjen kraftig slått på grafikksiden av Windows.

 

Databasebenchene er dog litt merkelige. Trodde ikke OSX hadde mye å stille opp med der.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Databasebenchene er dog litt merkelige. Trodde ikke OSX hadde mye å stille opp med der.

Det er ikke OS X, det er kjerna som Ubuntu bruker. EDIT: i hvert fall for SQLite. Phoronix tester også PostgreSQL, men ingen bemerkning der på lik linje som for SQLite. I kjerneversjon gjennomgangen tester de ikke PostgreSQL.

Ubuntu 9.04 really lagged behind Mac OS X 10.5.6 when it came to the SQLite performance. It took Mac OS X 10.5.6 just 25 seconds for 12,500 SQL insertions while 110 seconds (or nearly four and a half times longer) for Ubuntu 9.04. However, as we discovered earlier this year when benchmarking the Linux 2.6.24 through 2.6.29 kernels, there is a serious performance regression that adversely affects SQLite's performance in the Linux 2.6.26 through 2.6.29 kernels. Ubuntu 9.04 is using the Linux 2.6.28 kernel and is impacted by this serious bug. Fortunately, it is corrected in the Linux 2.6.29 kernel and later, but unless manually switching to a newer kernel, users will need to wait for Ubuntu 9.10. It is really a shame that such a regression can get into a released kernel like that -- let alone three kernel releases -- but they should have been using the Phoronix Test Suite :). SQLite is very important for Mozilla Firefox and other desktop applications.
Endret av olefiver
Lenke til kommentar

red: lagde egen tråd her, tror dette er mer enn et enkelt kaféinnlegg. :p

 

Er det noen som kan gi litt hjelp til å compile linuxkjernen fra sources? Leker litt med å fikse noen problemer med å laste kjernen på en mobiltelefon, foreløpig er problemet å laste drivere til sd-kort-leseren i initramfs, slik at man kan starte et system med rootfs på sd-kortet. Alt jeg finner om initramfs er guider som kan benyttes til rekompilering i miljøer som allerede kjører, ingen av dem er relevante når du kompilerer kjernen fra scratch.

 

Kjører ikke QUEMU eller noe liknende, bruker bare denne (advanced-pakken) som en cross-compiler. Sannsynligvis er det "veldig enkelt" hvis man bare vet hvordan, jeg finner bare ikke relevant info.

 

Fant faktisk noe nå. Typisk. :p

> The simplest way to get initramfs working is to stuff your

>root filesystem tree in a directory, and point

> CONFIG_INITRAMFS_SOURCE at it.

> The kernel build process will take care of all the cpio stuff

>for you.

> Personally I think it is the easiest to maintain.

Men hva skal jeg egentlig legge i denne mappen? binærfiler (tipper jeg)? Tenker busybox er kjekt, siden den har en mount-kommando og litt nødvendig slikt innebygd. Shell, trengs det? Og hvordan starte det i tilfelle?

Også er det å laste modulene da. tror jeg har funnet de relevante modulene, men hvordan laster jeg dem? Kan jeg kjøre en "modprobe" i initrd? Må jeg da ha med "modprobe" og, eller er den innebygd i kjernen? Hmm, burde kanskje splitte denne i egen tråd.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Det er en samsung i780. Den kan kjøre kjernen "helt fint" nå (bortsett fra en tilfeldig skjermbug innimellom). Får man android opp å kjøre, kan man se hvordan det står til med wifi, 3g, blåtann, touchskjerm osv. Tastaturet er visst under kontroll.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe problem å få lagt inn linux på en standard ARM-telefon.

Men å få mappet tastatur, lage GUI som passer skjermen og whatnot kan fort ta sin tid.

 

Trenger ikke ta mange megabytene.

Visst er det det, når man ikke vet en skit om linuxkjernen. :p Jeg trenger en forståelig guide til å lage en fungerende initramfs. Prøver å sette sammen litt herifra og derifra, men det har en tendens til å gå dårlig.

Bootloaderen laster nå linuxkjernen (eller, den laster vel egentlig bare initrd/initramfs (tror jeg), og jeg må på et eller annet vis få lastet inn en sd-kort driver (mmc-modulen, tipper jeg).

 

Men hvordan man egentlig lager en initramfs i det hele tatt, se det... :p tror kanskje jeg har gjort det delvis nå, jeg får se senere.

 

@Rockie ARM er en prosessor-type (arkitektur), som sparc, x86 osv. Målet (mitt iallefall) er å få Android på den, og slippe windows mobile.

 

Æsj, jeg får

OBJCOPY arch/arm/boot/Image

Kernel: arch/arm/boot/Image is ready

GZIP arch/arm/boot/compressed/piggy.gz

AS arch/arm/boot/compressed/piggy.o

LD arch/arm/boot/compressed/vmlinux

OBJCOPY arch/arm/boot/zImage

Kernel: arch/arm/boot/zImage is ready

men ingen initrd-fil :/ skjønner ittno

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
@Rockie ARM er en prosessor-type (arkitektur), som sparc, x86 osv. Målet (mitt iallefall) er å få Android på den, og slippe windows mobile.

 

Æsj, jeg får

OBJCOPY arch/arm/boot/Image

Kernel: arch/arm/boot/Image is ready

GZIP arch/arm/boot/compressed/piggy.gz

AS arch/arm/boot/compressed/piggy.o

LD arch/arm/boot/compressed/vmlinux

OBJCOPY arch/arm/boot/zImage

Kernel: arch/arm/boot/zImage is ready

men ingen initrd-fil :/ skjønner ittno

 

Oja, forbandt ikke ARM med mobiler, trodde de kjørte på en eller annen sær arkitektur :p

Endret av Rockie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...