Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Jeg har alltid innbilt meg at det er ulemper med å kjøre uten, men jeg gjør det uten problemer på den stasjonære og serveren, så jeg tror jeg har tatt feil. :p

 

Hva med en vanlig arch-install? problemer med det og (bortsett fra X med config-fil?)

 

Eneste jeg ikke liker med arch-installeren er mangelen på gparted. Jeg er virkelig avhengig av gparted før installasjon. Ellers må jeg huske fire ulike enheter i hodet og hva som skal ligge på hvilken, og størrelsen. Blir bare stress.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har alltid innbilt meg at det er ulemper med å kjøre uten, men jeg gjør det uten problemer på den stasjonære og serveren, så jeg tror jeg har tatt feil. :p

 

Hva med en vanlig arch-install? problemer med det og (bortsett fra X med config-fil?)

 

Eneste jeg ikke liker med arch-installeren er mangelen på gparted. Jeg er virkelig avhengig av gparted før installasjon. Ellers må jeg huske fire ulike enheter i hodet og hva som skal ligge på hvilken, og størrelsen. Blir bare stress.

gparted er berre eit gui for parted, og parted er på cd'en.

(og du kan alltids lage deg ein egen cd som har X og gparted.)

Lenke til kommentar
...og parted er på cd'en.

(og du kan alltids lage deg ein egen cd som har X og gparted.)

Man må jo fortsatt huske hvilken partisjon som skal brukes til hva senere i prosessen. :p

Sånn sett er det egentlig ikke (g)parted jeg savner når jeg tenker meg om; Jeg savner å kunne velge monteringspunkt i (g)parted, så jeg slipper å huske hvilken partisjon som er hva, når det må angis senere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg tenkte jeg skulle installere Arch Linux nå, men jeg er litt usikker på om jeg skal gå for i686 eller x86_64. Noen fordeler/ulemper med noen av delene? :)

Lenke til kommentar

i686 lar deg bare utnytte omtrent 3.2GB minne avhengig av hardware, og enkelte programmer vil yte noe dårligere enn på x86_64. På x86_64 kan det hende du får litt knot med enkelte programmer som ikke støtter 64bit (wine f.eks) men dette kan løses med f.eks chroot.

 

Etter at java og flash kom i 64bit er det vel ikke mange gode grunner til å holde seg på 32bit dersom du har 4GB minne eller mer slik jeg ser det i hvertfall. Eneste grunnen til at jeg kjører 32bit selv er at jeg ikke har så mye minne og ikke gidder å reinstallere :p

Endret av anders iver
Lenke til kommentar
Når jeg scroller i Opera på EEE-en min lagger det noe jævlig. Funker fint i friefox og jamn rulling er merka. Forslag?

Skru av smooth scrolling i Opera? Deaktivere plugins og bare aktiverer on demand når du trenger det der du trenger det? (Flash er nemlig en killer på alle mine maskiner)

 

Har prøvd å fjerne alt av plugins, og alt av drivere er på plass, men fortsatt lagger det. Skjønner ikke hvorfor det bare lagger i opera.

Endret av Programvare
Lenke til kommentar
Kanskje noen andre har innspill på det? Er det meningen at # X -config /etc/X11/xorg.conf skal gi meg svart skjerm også når jeg kjører uten?

 

Er vanlig Arch-install jeg har gått over til nå. Ingen andre problemer enn med X.

 

Har prøvd mer på dette nå. Jeg kopierte blant annet Xorg.conf over fra en fungerende Ubuntu-installasjon, men X -config /etc/X11/xorg.conf ville ikke fungere uansett hva. Vanlig startx fungerte derimot fint. Fant forøvrig ikke noen (EE)-feil i logfila heller. Etter mye om og men bestemte jeg meg for å fortsette installasjonen selv om nevnte test ikke ville fungere. Sitter nå i KDE med skrivebordseffekter skrudd på. Alt fungerer perfekt, bortsett fra at skrivebordseffektene forsvant når jeg stilte klokka. Sto noe om at ytelsen var for dårlig, men det er sikkert en bug som ikke har noe med saken å gjøre.

 

Hva tror folket om dette? Kan jeg puste lettet ut og stole på at alt vil fungere som det skal framover, eller kan jeg vente meg noen problemer?

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Har endelig (nesten) fått til lirc, med en fjernkontroll/reciever-pakke fra Biltema til 99,- :p

 

Nå fungerer alt som det skal, har fått til å styre mplayer og andre programmer som har innebygget støtte for lirc.

Men er det ikke mulig å binde signalene til tastetrykk? Slik at hvis jeg trykker "Pil opp" så tolkes det om "pil opp", uansett om jeg er i vlc, mplayer, openoffice etc :p

Endret av cp-nilsen
Lenke til kommentar

Bruk BAS og fjern lirc fra dependency-listen til lirc-x. Nei vent, så enkelt er det bare i Arch. :tease:

Er det noen spesiell grunn til ar du har installert lirc fra kildekode? Om du trenger det av kompabilitetsgrunner ifht. fjernkontrollen e.l., kan du jo lage en pakke av den og installere med apt-get. Da vet pakkesystemet ditt at den er installert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...