Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/press....html?id=494810

 

Vedtaket er i stor grad basert på føringer gitt av "St.meld. nr. 17 - Eit informasjonssamfunn for alle"http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/dok/r....html?id=441497

 

EDIT: merk at førstnevnte gjelder "statlig sektor", primært "statlige nettsider". Men forslag om at det skal gjelde alle offentlige instanser er ute på høring:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/dok/h....html?id=549402

 

Dette også gjelder primært nettsider tilgjengelige for alle. Men det er helt klare føringer, som gjør at jeg vil anbefale alle å følge de også for dokumenter som ikke direkte går under kravene. Har allerede sagt ifra til en del personer og instanser, både i forbindelse med skole og jobb. Anbefaler andre å gjøre det samme.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. Etter en oppdatering fra Ubuntu 8.10 til 9.04 begynte pc-en å gå ganske i sirup. Bruker evigheter på å boote, den laster masse moduler som ikke finnes lenger blant annet. I tilleg virker ikke raidet lenger, og /dev/sda er på merkelig vis blitt borte. Planen er å bare kjøre en reinstall av 9.04, med ext4 på /. På /home ligger det omtrent 600GB med filer som jeg helst ikke vil miste..

 

Hvordan blir det om jeg kjører en ny installasjon nå? Kan jeg, for eksempel slette all data på /dev/sda disken, sette opp partisjonstabellen på nytt på begge diskene, så vil all data automatisk flyttes over? Eller vet noen hvordan dette burde gjøres?

Lenke til kommentar

Jeg har blitt en venn av GNOME:)

 

Jeg har blitt med i programmet Become a Friend of GNOME!, mer spesifikt, "Adopt a hacker".

 

Adopt a hacker fungerer slik at du donerer 10 $ i måneden, altså ca 76 kroner eller noe der til GNOME, og etter de tolv første månedene får du et postkort og en t-skjorte fra en utvalgt hacker, anbefales!

Endret av roberth1990
Lenke til kommentar
Jeg har blitt en venn av GNOME:)

 

Jeg har blitt med i programmet Become a Friend of GNOME!, mer spesifikt, "Adopt a hacker".

 

Adopt a hacker fungerer slik at du donerer 10 $ i måneden, altså ca 76 kroner eller noe der til GNOME, og etter de tolv første månedene får du et postkort og en t-skjorte fra en utvalgt hacker, anbefales!

Kanskje jeg ikke er geek nok, men jeg klarte ikke helt å se den store gleden i det.

Lenke til kommentar

Har ikke KDE4 en "normal" nettverksmanager á la NetworkManager i Gnome? Prøvde ut Kubuntu 9.04 nå, men fant ingen enkel måte å koble på nettet med. Jeg gikk inn på system settings og fant frem noe nettverksinstillinger, men det var langt i fra så enkelt som gnomes alternativ, og ikke klarte den å koble til nettverket her heller.. 

 

Edit: Neeevermind :roll: Jeg fant :p Herregud. Jaja. Ehm, men likevel, jeg får ikke kobla meg på nett. Altså. Ubuntu 9.04 på en HP Compaq NX7010 med Intel PRO/Wireless 2200bg wlankort funker som bare juling, men Kubuntu 9.04 (rett fra minnepenn) funker ikke. Noen ideer om hva som er årsaken?

 

Ed2: Installerte kubuntu-desktop fra pakkebrønnen, og voilá! der fungerte det trådløse. :thumbup:

Endret av Filthpig
Lenke til kommentar
Jeg tenkte mer på biten med å få t-skjorte og postkort av en utvalgt hacker.

 

You get: A set of GNOME stickers, a thank you postcard from your favorite hacker, and a t-shirt after your first year!

 

EDIT: glemte visst å nevne at du får klistremerker også.

Endret av roberth1990
Lenke til kommentar
Adopt a hacker fungerer slik at du donerer 10 $ i måneden, altså ca 76 kroner eller noe der til GNOME, og etter de tolv første månedene får du et postkort og en t-skjorte fra en utvalgt hacker, anbefales!
Nå ser jeg for meg en brukt, utsvetta t-skjorte fra en udusja, skitten hacker. Sikkert bare mine fordommer...
Lenke til kommentar
Skjønner ingenting nå. Driver og installerer Arch. Fikk ikke X til å fungere, det ble bare svart skjerm, men plutselig etter en restart får jeg opp at hostname er "none". Alt av config-filer er tomme plutselig. Noen som har opplevd noe lignende?

 

Måtte reinstallere alt for å få tilbake config-filene. Rart... Sliter uansett fortsatt med xorg. Når jeg skal teste får jeg bare svart skjerm som fryser hele systemet. Absolutt ingenting annet enn restartknappen fungerer. Jeg har prøvd med drivere både fra nvidia og nv. Ingenting fungerer. Har aldri hatt noen lignende problemer de andre gangene jeg har installert Arch på akkurat samme maskin. Er ganske sikker på at jeg har prøvd alt av feilsøking i "Beginners guide". Noen tips? Dette er virkelig frustrerende...

Lenke til kommentar

Kjører du ext4? Ikke ukjent at filer blir tomme da, ved uren avslutning av maskinen.

 

Angående x.org: kjører du med eller uten config fil? Hvis med, prøv uten, Hvis uten: prøv med en restriktiv (vesa, lav oppløsning osv.)

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Kjører EXT4, ja. Har lest litt om at det kunne være litt ustabil ved uren avslutning, men at det skulle være så ille hadde jeg ikke trodd. Eneste grunnen til at jeg ikke valgte Chakra var jo at jeg ville prøve EXT4. Nå som EXT4 har vist seg å være så ustabilt vil jeg ikke bruke det enda, så tenker jeg prøver meg på Chakra. Da vil jeg jo forhåpentligvis slippe det rare xorg problemet også. :)

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Personlig syns jeg sånne ting er teit. Du får noe du egentlig ikke behøver, som du selv betaler for, som takk for at du hjelper til med noe... De gangene jeg føler for å donere penger til noe, så går det til de som ikke sender meg masse piss jeg selv betaler for som takk.

Lenke til kommentar
Noen tips? Dette er virkelig frustrerende...
Ubuntu? :tease:

 

Hehe, liker Arch bedre. Har jo lagt det inn flere ganger før uten problemer, men i dag vil det bare ikke! :p

 

 

X fungerer, men conf-filen din er shait. Kjør uten. ;)

 

Og sjekk tråden min her om mulig bug i shaman når du har fått det til å funke.

 

Kan ikke skjønne hvorfor den skal være dårlig nå. Den har alltid blitt satt opp greit før. Er det ikke noen ulemper med å kjøre uten? :)

 

Edit: Fikk forøvrig svart skjerm uten noen conf-fil også.

 

Fikk forresten ikke Chakra til å fungere. Fikk en ganske grov feilmelding midt under installasjonen. Googlet litt, men fant ikke noe lurt. Er jo tross alt bare Alpha enda...

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...