Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Leste her for litt siden et oppsett til minimuskrav for hvilke dokumenter offentlige instanser skal offentliggjøre papirer i, og der var i hvert fall pdf med. Ogg (for lyd) og diverse andre standarder også. Så spørs det vel om universitetene blir bundet av dette.Jeg får vel vurdere å ta kontakt med en eller annen studentorganisasjon og be dem ta det opp. Skal ta og sende en mail til personen som styrer med nettområdet der det legges ut materiale til de forskjellige modulene og.

 

At ikke openoffice har erstattet MS på universiteter som standard,har jeg problemer med å forstå. I hvert fall for tekstdokumenter. At enkelte fag har behov for excel er vel dessverre kanskje tilfelle.

Joda, for offentlige dokumenter skal pdf, odf eller html brukes. Men ser ikke ut som at skolen bryr seg så mye, samt at de ikke er enige i at slikt går under offentlige dokumenter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bruker du textured video? Jeg har ikke opplevd noen tearing som helst etter 2.7.0rc1.

 

Ser vel ut som det er eneste valget.

screen #0

Adaptor #0: "Intel® Textured Video"

 

Har prøvd xv- og gl-output, samme resultat på begge.

 

Edit: Ser ut som det bare er GL som ikke støtter vsync, tearing forsvant i xv når jeg skrudde av Compiz. (Da gjenstår det bare å se om jeg får korrupt grafikk med Compiz avskrudd, som jeg gjorde med 2.7.0.. hadde egentlig Compiz på kun for å løse det problemet)

 

Edit2: Fixed det også. Da gjelder det bare at det holder seg sånn, og så må ytelsen -kraftig- opp.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Fått tak i en ny maskin, er en AMD-maskin med ATI-kort. Nå er ATI langt i fra førstevalget når det gjelder skjermkort, men det er jo faktisk 8år siden jeg sist hadde ATI, det kan da umulig ha blitt verre ....

 

Puttet først inn Ubuntu 9.04 CDen jeg har liggende, hva skjedde? hele greia krasjet og jeg landet i busybox (atamodulene feilet med FATAL). Hadde også en amd64CD liggende, men resultatet ble det samme. Fant fram en eldre versjon av Ubuntu, denne startet, men hverken video eller nettverk var støttet.

 

Ente tilslutt opp med Draco, der fungerte alt (trodde jeg), problemene startet ikke lenge etter jeg startet X, startet jeg en video så fryste hele maskinen, snodig tenkte jeg. Ja, ja. er vel X.org som suger igjen da. Lastet ned siste driver fra ati.com (kortet jeg har er X1250, så jeg måtte nøye meg med catalyst 9.3). Installasjonen var som et flashback tilbake til 2001. Driverinstallasjonen var jo den samme, og like buggy. Etter noe mimmring tilbake til 2001 husket jeg hvordan jeg skulle kompilere driveren, og det fungerte fint. Jeg fikk rett oppløsning og filmer krasjet ikke maskinen lengre, men jeg har video tearing og får ikke skikkelig fullskjerm (bilde er ikke i midten). Nå har det seg at dette er en htpc, så hele poenget med maskinen forsvant.

 

Har virkelig ATI ikke kommet noen vei på 9år? Er Nvidia det eneste stabile og fungerende alternativ på Linux?

 

Maskinen kommer selvsagt til å bli solgt (til en Windowsbruker).

Lenke til kommentar
Har virkelig ATI ikke kommet noen vei på 9år? Er Nvidia det eneste stabile og fungerende alternativ på Linux?

Vet ikke hvordan ATI har blitt de siste 3-4 årene, men jeg sverger i hvert fall til nVIDIA på alle mine maskiner som enten kjører GNU/Linux, Windows, BSD eller Solaris. Grunn: jeg vet at det vil fungere slik det skal.

Lenke til kommentar

For 1-2 år siden ville jeg sagt at Nvidia og Intel var de eneste valgene. Nå ser det ut som det bare er Nvidia igjen.

 

Både Intel og ATI gjør jo ting hele tiden, men det er vel ingen som har noen stabile APIer å jobbe mot lenger. Hvordan Nvidia greier å fortsette å levere fungerende drivere oppi alle disse forandringene er beyond me.

Lenke til kommentar

Jeg benyttet et ATI-kort en stund, under Ubuntu 8.10. La inn driveren via Hardware Drivers. Driveren fungerte ypperlig, det medfølgende verktøyet fra ATI fikset dualscreen på 2 klikk, og jeg var glad og fornøyd. Akkurat der og da var ATI faktisk overlegent alt annet jeg hadde brukt før.

 

På denne bærbare gir Intel meg hodebry, men på den andre laptopen fungerer Intel ypperlig. Nvidia på mediacenteret har alltid vært foretrukket, men nå sliter jeg med overscan som jeg ikke får ryddet av veien (det fungerte fint på det eldre nvidia-kortet).

 

Min erfaring er med andre ord at det kan variere voldsomt fra kort til kort, og driver til driver. Jeg vet egentlig ikke hva jeg foretrekker nå.

Lenke til kommentar
Både Intel og ATI gjør jo ting hele tiden, men det er vel ingen som har noen stabile APIer å jobbe mot lenger. Hvordan Nvidia greier å fortsette å levere fungerende drivere oppi alle disse forandringene er beyond me.

Siden jeg anskaffet meg et GeForce 6800 GT har jeg holdt meg til nVIDIA. Dette fordi driverne som regel har vært stabile, for ikke å snakke om en offisiell plattformstøtte som er i toppklasse. Open source drivere er vel og bra, men når nVIDIA opprettholder en slik plattformstøtte, og driverne er såpass bra som de er så er det ikke så farlig praktisk sett at driverene deres er closed-source.

Lenke til kommentar

Sitter fremdeles ved AMD/ATI-maskinen, fglrx fungerer ikke lengre etter jeg avsluttet X (hele X segfaulter når jeg starter X). Løste tilslutt problemet med video på radeon-driveren, jeg har ikke xv. Eneste mulighet til å se f.eks video er gjennom x11 eller gl, den ene verre en den andre.

 

Så nå sitter jeg på radeon som ikke greier video eller rett oppløsing. Vet ikke om jeg skal grine eller le :dontgetit:

 

En tilsynelatende bra maskin, totalt ødelagt av dårlige drivere.

 

Nvidia har gitt meg problemer, men bare en gang. Dette var en nforce2+g4mx kombo, men ellers har jeg hatt null problemer. Eneste gode erfaring med ATI var Rage og Radeon 9000 med frie drivere, men det var noen år siden. Intel ødela for seg seg en gang i 2008.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Si det, har hatt max uflaks det siste året :)

 

Gir meg ikke, har nå fiklet litt mer med X.org, greier med radeonhd å få rett oppløsning iallefall, ser også ut til å være relativt stabilt. Eneste problemet nå er null xv. Er x11/gl eneste alternativ for video når man bruker radeon/radeonhd?

Lenke til kommentar
Si det, har hatt max uflaks det siste året :)

 

Gir meg ikke, har nå fiklet litt mer med X.org, greier med radeonhd å få rett oppløsning iallefall, ser også ut til å være relativt stabilt. Eneste problemet nå er null xv. Er x11/gl eneste alternativ for video når man bruker radeon/radeonhd?

Ikke bare det, men tearing ble etter sigende bedret i 6.10 versjonen av radeon:

http://lists.freedesktop.org/archives/xorg...ary/042191.html

Lenke til kommentar

Først funka alt bra som bare det med radeon 4970 og arch her. Så knakk alt og jeg måtte ta en måneds pause fra arch fordi det var umulig(for meg ihvertfall) å få ting til å funke. Men nå funker alt bra igjen. Får håpe at ting ikke knekker igjen da bare ved neste driveroppdatering. Men jeg har ihvertfall vært kjempefornøyd i mange år nå med amd hovedkort.

Lenke til kommentar
Si det, har hatt max uflaks det siste året :)

 

Gir meg ikke, har nå fiklet litt mer med X.org, greier med radeonhd å få rett oppløsning iallefall, ser også ut til å være relativt stabilt. Eneste problemet nå er null xv. Er x11/gl eneste alternativ for video når man bruker radeon/radeonhd?

Ikke bare det, men tearing ble etter sigende bedret i 6.10 versjonen av radeon:

http://lists.freedesktop.org/archives/xorg...ary/042191.html

Lover bra. har det ikke vært for at jeg ikke har XV-støtte i det hele tatt i radeon. Får prøve en nyere Xorg når jeg får tid.

EDIT: Jeg bruker 6.11, så det ser ikke ut som de fikset noe som helst.

 

radeonhd gikk ikke så bra, spiller jeg av video i x11 fryser X, spiller jeg av video i gl restarter maskinen. Alt fungerer perfekt helt til jeg prøver video. Da xv mangler er det heller liten vits med video på radeon(hd).

 

Etter litt modifisering av ati-installer greide jeg å få X stabil med fglrx (har ikke prøvd noen form for 3D), jeg greier nå å se video med XV gjennom fglrx, dog med tearing. Dette blir heller ikke løst regner jeg med, da driveren er legacy.

 

Kan ikke akkurat si at status for ATI er noe bra for øyeblikket, iallefall ikke kortet jeg har (X12xx). Litt skuffende egentlig, da dette er mitt første møte med ATI og AMD på noen år..

Endret av olear
Lenke til kommentar
For 1-2 år siden ville jeg sagt at Nvidia og Intel var de eneste valgene. Nå ser det ut som det bare er Nvidia igjen.

 

Både Intel og ATI gjør jo ting hele tiden, men det er vel ingen som har noen stabile APIer å jobbe mot lenger. Hvordan Nvidia greier å fortsette å levere fungerende drivere oppi alle disse forandringene er beyond me.

 

Så vidt jeg vet erstatter nVidia sin driver en svært stor andel av X.org. Så mye som 1/3 tror jeg. Synes nVidia har vært svært gode på Linux-fronten i det siste. Alltid støtte for bleeding edge devel-kerneler og siste Xorg, VDPAU (<- det alene er verd et nVidia-kort), bare bedre og bedre 2D-ytelse for min del. Skal ikke klage :)

 

radeonhd gikk ikke så bra, spiller jeg av video i x11 fryser X, spiller jeg av video i gl restarter maskinen. Alt fungerer perfekt helt til jeg prøver video. Da xv mangler er det heller liten vits med video på radeon(hd).

RadeonHD på X1xxx-kort (X1400) har aldri funka bra hos meg. xf86-video-ati dog funker veldig bra. Ingen tearing i video og god 2D-ytelse, da er jeg fornøyd. Litt 3D funker og, men er et såpass rævva kort at det ikke har noe å si :p

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar
Joda, for offentlige dokumenter skal pdf, odf eller html brukes. Men ser ikke ut som at skolen bryr seg så mye, samt at de ikke er enige i at slikt går under offentlige dokumenter.
Er det sånn allerede? Trodde dette kun var planer som var på trappene, jeg. Har du en fin link til meg, som jeg kan sende videre?
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det er rart at MS har hatt et slikt balletak på det offentlige i så lang tid. Jeg skal ærlig inrømme at jeg ikke så på det slik når jeg gikk på skolen da jeg på den tiden brukte Windows. Men den dagen jeg får meg unge vil jeg ikke være interesert i og bruke penger på Office så håper virkelig at åpne standarder da er i bruk (ting kan jo forandre seg igjen). PDF burde de hvertfall klare og tilby for de som ikke bruker Office, eller Windows. Rart at det skal være så vanskelig. OOo har jo støtte for doc og docx, men det var hvertfall langt fra optimalt da jeg prøvde det (for noen måneder siden).

 

Får håpe dem får opp farten så dem er klare i god tid før 2011.

Endret av Ördög
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...