Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+oiasdf79

Heisann

 

Jeg kjørte nettop glxgears bare for morro skyld for å sjekke hvor dårlig det faktisk sto til med intel-kortet i min bærbare og fikk et nokså skremmende resultat:

 

aleksander@aleksander-laptop:~$ glxgears

694 frames in 5.0 seconds = 137.915 FPS

706 frames in 5.0 seconds = 141.087 FPS

708 frames in 5.0 seconds = 141.439 FPS

701 frames in 5.0 seconds = 140.058 FPS

699 frames in 5.0 seconds = 139.670 FPS

706 frames in 5.0 seconds = 141.014 FPS

702 frames in 5.0 seconds = 140.348 FPS

873 frames in 5.0 seconds = 174.547 FPS

852 frames in 5.0 seconds = 170.257 FPS

 

Er ikke dette utrolig dårlig?

 

Ved kjøring av lspci får jeg følgende info om grafikkort:

VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)

Display controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS/GME, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

olear og Sokkalf, før dere går helt i spinn av frustrasjon må dere lese denne:

http://keithp.com/blogs/Sharpening_the_Intel_Driver_Focus/

 

Personlig synes jeg det er trist at man ikke farer mer varsomt frem og skiller driverne i en stable og en development branch, og dermed tar bedre vare på brukerne. I mellomtiden anbefales eldre distros og tålmodighet. Det er lys i tunnelen skal vi tro Keith.

Endret av Del
Lenke til kommentar
olear og Sokkalf, før dere går helt i spinn av frustrasjon må dere lese denne:

http://keithp.com/blogs/Sharpening_the_Intel_Driver_Focus/

 

Personlig synes jeg det er trist at man ikke farer mer varsomt frem og skiller driverne i en stable og en development branch, og dermed tar bedre vare på brukerne. I mellomtiden anbefales eldre distros og tålmodighet. Det er lys i tunnelen skal vi tro Keith.

 

Jeg er håpefull mtp. den artikkelen, men føler likevel at det er litt berettiget å gå i spinn. Jeg har hardware som er for ny til at eldre distroer er noen god løsning. Jeg kjøpte også denne hardwaren for å bruke den nå og ikke senere.

Jeg klarer meg "greit" nok, siden jeg har kompetanse til å rette opp en del problemer selv, men jeg grøsser ved tanken på at en nybegynner skal oppleve dette, og lure på hvorfor x, y, og z ikke funker, i linux som jo skal være så bra. (Og med Intel-hardware, som lenge har hatt rykte på seg for å være et sikkert valg)

Lenke til kommentar
Du kan ikke sammenlikne et beta-OS med noe som er "stable".

Begge problemene dine kan fikses raskt bare du gidder, legg til kortet ditt i listen i .inf-fila som følger med nvidia-driverene og bruk legacy-cpu-drivere fra Intel.

 

Har prøvd fram og tilbake med å endre på INF-filer, og har bare endt opp med samme problem som med driveren i Windows Update, svart skjerm. Men nå ser det ut til at det har løst seg, la inn en ForceWare-driver for Vista 32-bit, med modda INF inkludert. Fikk samme problem med svart skjerm, men det ser ut til at det ordner seg når jeg lukker og åpnet skjermen på laptopen. Regner med det samme gjelder for driveren i Windows Update. Teit bug. Maskinen går ikke i hvilemodus når jeg lukker lokket, så det er merkelig hvorfor det skal gjøre noe forskjell.

 

Ang. CPU scaling fant jeg ut at jeg kan få "ondemand" som i Linux med programmet RightMark CPU Clock Utility (greit nok, men teit med tredjepartsprogramvare for dette). Andre har nemlig hatt samme problem, at Windows 7 ikke støtter Intel Pentium M Centrino. Har prøvd med Intel-drivere uten hell, så får bare bruke dette programmet

 

</ikke-linux-snakk>

Lenke til kommentar
Heisann

 

Jeg kjørte nettop glxgears bare for morro skyld for å sjekke hvor dårlig det faktisk sto til med intel-kortet i min bærbare og fikk et nokså skremmende resultat:

 

aleksander@aleksander-laptop:~$ glxgears

694 frames in 5.0 seconds = 137.915 FPS

706 frames in 5.0 seconds = 141.087 FPS

708 frames in 5.0 seconds = 141.439 FPS

701 frames in 5.0 seconds = 140.058 FPS

699 frames in 5.0 seconds = 139.670 FPS

706 frames in 5.0 seconds = 141.014 FPS

702 frames in 5.0 seconds = 140.348 FPS

873 frames in 5.0 seconds = 174.547 FPS

852 frames in 5.0 seconds = 170.257 FPS

 

Er ikke dette utrolig dårlig?

 

Ved kjøring av lspci får jeg følgende info om grafikkort:

VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)

Display controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS/GME, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)

 

Tuller du nå eller? Hvilken distro kjører du? Jeg har:

 

00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 945GME Express Integrated Graphics Controller (rev 03)

00:02.1 Display controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS/GME, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)

 

Får dette med glxgears:

marsan@marsan-laptop:~$ glxgears

get fences failed: -1

param: 6, val: 0

2414 frames in 5.0 seconds = 482.746 FPS

2477 frames in 5.0 seconds = 495.335 FPS

2478 frames in 5.0 seconds = 495.597 FPS

2477 frames in 5.0 seconds = 495.367 FPS

2483 frames in 5.0 seconds = 496.536 FPS

2643 frames in 5.0 seconds = 528.512 FPS

2680 frames in 5.0 seconds = 535.866 FPS

2660 frames in 5.0 seconds = 531.828 FPS

2585 frames in 5.0 seconds = 516.936 FPS

2402 frames in 5.0 seconds = 480.334 FPS

 

9.04 på AAO.

Lenke til kommentar
olear og Sokkalf, før dere går helt i spinn av frustrasjon må dere lese denne:

http://keithp.com/blogs/Sharpening_the_Intel_Driver_Focus/

 

Personlig synes jeg det er trist at man ikke farer mer varsomt frem og skiller driverne i en stable og en development branch, og dermed tar bedre vare på brukerne. I mellomtiden anbefales eldre distros og tålmodighet. Det er lys i tunnelen skal vi tro Keith.

Har lest denne, og er fremdeles negativ. Utviklingen i X.org tar tid, veldig lang tid. På min workstation er 2.4, 2.5 og 2.6 ubrukelig, eldre versjoner støtter ikke engang kortet mitt. Min AAO sitter med en installasjon fra 2007, skal jeg sitte på denne i to år til? (jeg begynner allerede å slite med å "backporte" ny programvare)

 

Det som er enda mer skremmende er at Intel-gjengen styrer X.org.

 

Har nå gått over til Nvidia på workstation, kommer nok til å selge/kaste/gi bort AAOen når noe fra Nvidia dukker opp på netbook-fronten.

Lenke til kommentar
Tuller du nå eller? Hvilken distro kjører du? Jeg har:

Det var vel ikke spesielt høyt det heller. Tror jeg fikk høyere med en gammelt Intel-kort, på min gamle laptop, som hadde 8 MB videominne.

 

Hadde det ikke vært for at jeg hadde gjort om /home/ til ext4, hadde jeg tvert gått over til 8.10.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Nå er jeg endelig ferdig med oppdatering fra Kubuntu 8.04 til 9.04 på arbeidsstasjonen på jobb. Det meste gikk fint, og denne versjonen av KDE er voldsomt mye raskere enn den fra 8.10 jeg har hjemme.

 

Forbedringer:

-ATIs skjermkortdriver vil installeres og samtidig gi meg full oppløsning. (Jeg måtte bruke den frie for å få det til tidligere.)

 

Negative ting:

-Ved oppstart greier ikke knetworkmanager å koble til eth0. Jeg må kjøre "sudo ifconfig eth0 down", høyreklikke, velge manage connections, slette tilkoblingen for "wired", velge "add new" og trykke "ok" og så kjøre "sudo ifconfig eth0 up" for å få IP fra DHCP. Jeg hadde nylig 160+ dager oppetid på denne maskinen, så jeg tror ikke jeg gidder stresse med å få det fikset.

-Jeg får ikke span-mode på to skjermer til å fungere. Jeg har greid clone og en span hvor bare musepeker kunne bevege seg over på #2, men hverken er hva jeg ønsker, så etter en time gav jeg opp og koblet ut skjerm #2.

 

Ellers er alt som har med KDE å gjøre veldig snappy i forhold til 4.1 og 3.5.9. Jeg tror jeg skal oppdatere hjemme også, for det meste fungerer flott.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Leker meg litt med KDE 4.2 i Kubuntu 9.04 nå. Har inntrykk av at KDE-brukere flest mener at OpenSuse og Mandriva er mye bedre KDE-alternativer enn Kubuntu er. Hva tenker folket her på forumet om det? Bør jeg prøve f.eks. Mandriva 2009.1 RC2 (?) isteden? Og nøyaktig hva gjør Mandriva og OpenSuse så mye bedre enn Kubuntu? Er det bare at de har et mer unikt utseende?

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt 9.04 på laptopen siden den var i alpha.

Negative ting:

-Ved oppstart greier ikke knetworkmanager å koble til eth0. Jeg må kjøre "sudo ifconfig eth0 down", høyreklikke, velge manage connections, slette tilkoblingen for "wired", velge "add new" og trykke "ok" og så kjøre "sudo ifconfig eth0 up" for å få IP fra DHCP. Jeg hadde nylig 160+ dager oppetid på denne maskinen, så jeg tror ikke jeg gidder stresse med å få det fikset.

Vil tro en re-boot hadde gjort susen. Jeg har ingen problemer med dette.
-Jeg får ikke span-mode på to skjermer til å fungere. Jeg har greid clone og en span hvor bare musepeker kunne bevege seg over på #2, men hverken er hva jeg ønsker, så etter en time gav jeg opp og koblet ut skjerm #2.
Høres ut som ATI driveren. Hvis du bruker den proprietære så har jeg sett at den helst vil ha en re-boot. Re-starting av xserver er gjerne ikke nok.
Ellers er alt som har med KDE å gjøre veldig snappy i forhold til 4.1 og 3.5.9. Jeg tror jeg skal oppdatere hjemme også, for det meste fungerer flott.
Enig. Jeg gleder meg over KDE i 9.04, det er svært lite som mangler der før jeg vil tipse mine bekjentskaper om at tiden er inne for en switch, og det kunne jeg dessverre ikke si om 8.10.

 

qweac, prøv hva du vil, men for en gammel Debian addict er det for sent...

Endret av Del
Lenke til kommentar

Må si det var en liten nedtur å gå tilbake til Ubuntu og Gnome etter litt leking med Kubuntu og KDE 4.2. Er derfor tilbake til Kubuntu igjen nå. Noen tåpelige småfeil, men liker virkelig dette. Tror jeg skal prøve å bruke det fast en liten stund nå.

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Har et merkelig problem. I følge ping har jeg et pakketap på 40-60% når jeg kjører torrent-program, f.eks. Deluge eller Transmission. Kan det være datamaskinen? Mest sannsynlig er det kabelen, men syns det var så merkelig at det skjer akkurat når jeg kjører Deluge.

 

Hjemme hadde jeg tidligere samme problem; etter lengre tids bruk av bittorrent-program ble det enormt pakketap på lokalnettet. Det viste seg at connection cache i ruteren hadde fylt seg opp, og ruteren slet dermed med for lite minne. En reboot av ruteren fikset problemet midlertidig, ny firmware fikset det permanent. Sjekk om en reboot av ruter fikser problemet ditt. :)

 

Btw, hvilken ruter har du. Liten connection-cache (eller, egentlig for lang cache timeout) er et kjent problem på en rekke Linksys-modeller.

Lenke til kommentar
Har et merkelig problem. I følge ping har jeg et pakketap på 40-60% når jeg kjører torrent-program, f.eks. Deluge eller Transmission. Kan det være datamaskinen? Mest sannsynlig er det kabelen, men syns det var så merkelig at det skjer akkurat når jeg kjører Deluge.

 

Hjemme hadde jeg tidligere samme problem; etter lengre tids bruk av bittorrent-program ble det enormt pakketap på lokalnettet. Det viste seg at connection cache i ruteren hadde fylt seg opp, og ruteren slet dermed med for lite minne. En reboot av ruteren fikset problemet midlertidig, ny firmware fikset det permanent. Sjekk om en reboot av ruter fikser problemet ditt. :)

 

Btw, hvilken ruter har du. Liten connection-cache (eller, egentlig for lang cache timeout) er et kjent problem på en rekke Linksys-modeller.

 

Ah det kan godt være, men jeg har en Netgear WPN824v2. Hvordan tømmer jeg connection cache? Evt stiller den opp/ned?

 

Edit: Prøvde å sette MTU-size til 1472, som er det meste ping tollerer uten at pakkene splittes, men uten resultat. Nettet blir like tregt hvis jeg slår på lasting.

Endret av Xecuter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...