Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Takk for godt svar Xecuter:-)

 

En annen ting;

Hva er logikken i at installasjon av programmet gourmet via Synaptic samtidig vil avinstallere Exaile(med pakken python-pysqlite2) - og motsatt? Antar det er en konflikt som gjør at man ikke kan ha begge inne samtidig?

 

Bare hyggelig.

 

Merkelig problem, får ikke samme beskjeden i Arch. Kan være en feil i avhengighetssjekk. Er det ikke mulig og tvinge en installasjon?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Realtime-kernel er laget for situasjoner der du trenger respons fra datamaskinen i "real time". For eksempel i lydproduksjon. En vanlig lydserver har en latency på tja 1024ms og oppover (?), i hvert fall for høyt. Med en realtime-kernel får du latency ned så lite som 0.667ms, og kanskje mindre hvis du er heldig. Poenget er at hvis man tar opp lyd med en vanlig kernel, vil det være lag i lyden, man vil henge etter, mens i en realtime-kernel kommer lyden så fort som mulig og man får ikke lag.

Kva er ulempene med å køyre ein sanntidkjerne då? Tenkte det må vere nokre ulemper sidan det ikkje er standard.

Lenke til kommentar
sudo aptitude install msttcorefonts

 

Det er de vanligste fontene slik at nettsteder ser normale ut.

 

Denne får du du hvis du legger inn ubuntu-restriced-extras, som også gir flash og kodeker til film og lyd, men i 9.04 ser det ikke ut til at den legger inn Java, så jeg ville lagt inn det i tillegg.

 

ubuntu-restriced-extras ligger btw i multiverse, trenger ikke noe medibuntu for det. DVD-avspilling fungerer også etter installasjon av denne, nå uten å kjøre et shell-script som man måtte før.

Lenke til kommentar

Tja. Sanntids-OS er jo et godt gammelt fenomen, men ikke noe som er særlig vanlig i "forbrukermarkedet". Det er nok bare unntaksvis at noe slikt som Ubuntu vil være bra nok i en situasjon hvor man trenger et sanntids-OS (tenk kjernekraftverk, rakettutskytinger, styringsenhet for ABS-bremser, etc)

 

Faktisk så er vell det eksemplet med 95% og 5% også egentlig et unntak. Den store bruken for sanntids-OS er vell gjerne helt dedikerte oppgaver, altså 100%.

Lenke til kommentar
Det gjør at kernelen gir mest mulig ressurser (95%) til programmet du kjører, ulempen er at resten av systemet får veldig lite (5%). Greit på maskiner som bare har en jobb å gjøre (f.eks ta opp lyd), men til en generell desktop vil dette fungere veldig dårlig.

Mja, det vil ihvertfall være langt hyppigere task bytter (preempting). Det fører til en del overhead, da context switches er ganske så tunge greier.

 

Forøvrig er "sanntid" og "realtime" meget relative begreper.

 

EDIT: noen som vet i hvilken grad Linux utnytter hardware-assistanse ved context switches på x86?

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Forøvrig er "sanntid" og "realtime" meget relative begreper.

 

Poenget med realtime-kjerne er ikke at ting skal gå med lavere latency, men at en skal kunne garantere repons innen en viss tidsramme. F.eks. er det ikke godt nok for NASDAQ om RHEL kan takle X millioner transaksjoner i minuttet uten garantier, da er det bedre om en kan garantere at alle transaksjoner behandles (inkl. negativ repons) innen X ms uavhengig av load.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Real-time_computing

 

Noen meninger om mitt "kom i gang"-skript til Ubuntu? Bruker det naar jeg skal hurtig installere Ubuntu hos folk (Har den paa en USB-penn)

 

*snip*

 

Noe som kan gjöres enklere, noe bör fjernes, noe som bör legges til?

 

Husk å kjøre en "apt-get update && apt-get upgrade" på slutten, slik at en sikrer at alt er up-to-date. :)

Lenke til kommentar

ASIO-drivere er eneste løsning hvis man skal spille MIDI-instrumenter via PC'n. Uten det får man et halvt sekund eller mer latency fra man trykker tangent på midi-brett til lyden kommer i programmet. Evt ha et mere proft lydkort som fikser latency selv.

 

Tror ikke man får satt winamp til å bruke ASIO-drivere, så det nytter ikke uansett. Men hvorfor skulle man spille MP3 i realtime anyway :p

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Intel hater meg!

 

Som nevt tidligere så har jeg hatt store problemer med Intel 9xx på Linux, men min trofaste workstation (i965/X3500) har fremdeles ikke gitt meg noe problemer.

 

Fikk i dag tak i en ny skjerm, ikke noe spesielt (1680x1050 over DVI), men litt bedre en den jeg har i dag. Hva skjedde? Ingenting, X.org nekter å starte. Sjekker jeg loggen dukker det opp fult av SDVO feilmeldinger, som konkluderer med at jeg ikke har noen skjerm tilgjengelig. Snodig tenker jeg, putter inn Ubuntu 9.04 CD'en og booter, hva skjer? Akkurat det samme.

 

Hovedinstallasjonen bruker xorg-server 1.4 og xf86-intel-video 2.4, Ubuntu bruker vel 1.6 og 2.6 tar jeg ikke feil.

 

Dette blir bare dumt, ikke nok med VGA-feil på i945, men DVI-feil på i965 også? Nok er nok.

 

Fant fram min gamle Nvidia 7100, rebootet og installerte driver, alt fungerer.

 

Intel skjermkort blir aldri mer kjøpt eller bruk av meg.

Lenke til kommentar
ASIO-drivere er eneste løsning hvis man skal spille MIDI-instrumenter via PC'n. Uten det får man et halvt sekund eller mer latency fra man trykker tangent på midi-brett til lyden kommer i programmet. Evt ha et mere proft lydkort som fikser latency selv.

 

Tror ikke man får satt winamp til å bruke ASIO-drivere, så det nytter ikke uansett. Men hvorfor skulle man spille MP3 i realtime anyway :p

 

Noen audiofile vil spille av lyd med ASIO siden det støtter bit-perfect playback (lyden går direkte til lydkortet). Mikserenheten i hvertfall Windows endrer på lydstrømmen til vanlig (skal jeg tro Hydrogen Audios forum). Winamp kan kjøre ASIO med en plugin :) Man må ha ASIO uansett med et midi-keyboard, siden mikserenheten i Windows gir ganske mye latency alene.

 

 

 

Men intel-kort. Er det mulig å kjøre vSync på XVideo med intel-kort? Irriterte meg grønn over tearing i video :\

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar

Har hatt lyst til å kjøre Windows 7 RC i stedet for XP i dual-boot med Ubuntu, men støter på mange problemer.

 

1) Har jeg et NVIDIA GeForce Go 6600 (256 MB RAM, meget god 3D-yteevne). Drivere ligger i Windows Update, men når jeg legger de inn starter ikke Windows lengre (ingen bilde når login-skjermen skal starte). I Windows 7 Beta fungerte driverne, dvs jeg fikk 3D-desktop (Aero), men kunne på ingen måte få høyere oppløsning enn 640x480! :D Etter å ha lagt inn XP-driverne som fulgte med laptopen ("selvbygd laptop", intet merke), får jeg full oppløsning og 3D i spill som sjakk og kabal, men ikke Aero, fordi driverne ikke er "sertifisert" til Aero, og det går ikke å tvinge aktivering. Greit nok, trenger ikke Aero. Driverne som ligger på NVIDIA sin nettside for Windows 7 støtter ikke mitt kort, fordi det er et "laptop-kort" der produsenten er ansvarlig for å gi ut drivere. Hvorfor er det støttet i Linux-driverne da?

 

2) "Seedstep" fungerer ikke, CPU kjører på 2 GHz hele tiden (har en Intel Pentium M Centrino). Vifta går på fullt og det er uholdbart. Hva i alle dager, dette er da helt standard HW. Greit, laptopen har ikke den nyeste HW-en på markedet, men takler fullt ut maskinkravet til Windows 7. Valgte denne laptopen fordi den har veldig standard HW (intel) med NVIDIA-skjermkort, og da god støtte i Linux. Windows 7 er tydeligvis bare for de med nye PC-er.

 

Dette skulle jeg kanskje skrevt i Windows-forumet, men poenget er at i Ubuntu og Linux-generelt fungerer alt uten problemer, uten å fikle, og jeg kan bruke siste utgave av OS-et. Dette er litt sånn typiske problemer man kan lese om at folk for i GNU/Linux, at X ikke starter, driverne ikke funker og strømsparings-greier ikke fungerer, men dette finner man jammen i Windows også. Og med mine 7 år i Linux-verdenen føler jeg meg helt hjelpesløs å sitte i Windows å skulle prøve å finne ut noe. Vanskelig å få ut noe som helst om HW uten å laste ned masse tredjepartsprogrammer, og alle rapporterer forskjellige ting. Full frihet i systemet, min største grunn til å bruke GNU/Linux foran Windows. Å Google på problemene er nesten ikke noe vits, mangel på community, her er også GNU/Linux-verdenen mye bedre, man finner svar på det aller meste, bare man gjør litt research.

Endret av oj88
Lenke til kommentar
Du kan ikke sammenlikne et beta-OS med noe som er "stable".

Begge problemene dine kan fikses raskt bare du gidder, legg til kortet ditt i listen i .inf-fila som følger med nvidia-driverene og bruk legacy-cpu-drivere fra Intel.

 

Har prøvd det første du nevner. Får prøve på nytt. Skjønner bare ikke hvorfor man ikke finner info om dette noen plasser når man søker på mitt kort og Windows 7? Har du en god guide? Kunne du gitt meg en link til disse driverne? Er det snakk om å bruke Vista-drivere eller hva?

 

BTW: Bruker RC, ikke Beta. Ubuntu slår fortsatt Windows 7 ned i støvlene om vi sammenlikner både beta og RC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...