Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til meg er det bare rot. Kobler jeg til line-out, så trykker på mute et par ganger, så krasjer hele lydsystemet + GStreamer. Skifter jeg lydkort "on-the-fly" er 50% sjangse for at PA krasjer. Kobler jeg til Bluetooth (må btw sette opp alt manuellt selv), er det også 50% sjangse for at PA krasjer. Kan også nevne at en restart er det eneste som får lyden til å fungere igjen. Får også hakking i lyden når jeg spiller av flere lydkilder samtidig.

 

Jeg er ikke imponert.

Lenke til kommentar

Tenkte å prøve Debian på hjemmeserveren... Installeringen gikk bra helt til et strømbrudd avbrøt hele installasjonen (under "sluttfasen"). Prøvde å reinstallere, men nå får jeg ikke partisjonert. Henger seg opp på 33% ved "creating ext3 file system for / in partition ......." Forsøker nå å partisjonere med GParted, men ser ikke ut som om det går framover.

 

Noen tanker?

Lenke til kommentar

Noen meninger om mitt "kom i gang"-skript til Ubuntu? Bruker det naar jeg skal hurtig installere Ubuntu hos folk (Har den paa en USB-penn)

 

#!/bin/sh
echo "Starting Ubuntu FirstBoot Script 0.5"
echo "Installing codecs..."
sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/`lsb_release -cs`.list --output-document=/etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list
sudo apt-get update && sudo apt-get install medibuntu-keyring
sudo sed -i -e "s/# deb/deb/g" /etc/apt/sources.list && sudo apt-get update
sudo apt-get install non-free-codecs libdvdcss2

echo "Ensuring unified look..."
sudo rm /root/.themes -r
sudo rm /root/.icons -r
sudo rm /root/.gtkrc-2.0
sudo ln -s /home/`whoami`/.themes /root/.themes
sudo ln -s /home/`whoami`/.icons /root/.icons
sudo ln -s /home/`whoami`/.gtkrc-2.0 /root/.gtkrc-2.0

 

Noe som kan gjöres enklere, noe bör fjernes, noe som bör legges til?

Lenke til kommentar

Holdt ut et par dager med Ubuntu, nå er jeg tilbake på Fedora (11 beta denne gangen). (Var et par småting som jeg ikke fikk til å fungere i det hele tatt i Ubuntu, som jeg har lært meg til å ta som en selvfølge i Fedora, så da var det ingen bønn.)

 

F11 bærer preg av å være en beta, men spennende med kernel modesetting og alle de greiene der.

Lenke til kommentar
Noen meninger om mitt "kom i gang"-skript til Ubuntu? Bruker det naar jeg skal hurtig installere Ubuntu hos folk (Har den paa en USB-penn)

 

#!/bin/sh
echo "Starting Ubuntu FirstBoot Script 0.5"
echo "Installing codecs..."
sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/`lsb_release -cs`.list --output-document=/etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list
sudo apt-get update && sudo apt-get install medibuntu-keyring
sudo sed -i -e "s/# deb/deb/g" /etc/apt/sources.list && sudo apt-get update
sudo apt-get install non-free-codecs libdvdcss2

echo "Ensuring unified look..."
sudo rm /root/.themes -r
sudo rm /root/.icons -r
sudo rm /root/.gtkrc-2.0
sudo ln -s /home/`whoami`/.themes /root/.themes
sudo ln -s /home/`whoami`/.icons /root/.icons
sudo ln -s /home/`whoami`/.gtkrc-2.0 /root/.gtkrc-2.0

 

Noe som kan gjöres enklere, noe bör fjernes, noe som bör legges til?

 

Hva med å bare kline til med ubuntu-restricted-extras fra medibuntu? Da kommer java, flash og alle(?) codecs rekende på ei fjøl..

Lenke til kommentar
Noen meninger om mitt "kom i gang"-skript til Ubuntu? Bruker det naar jeg skal hurtig installere Ubuntu hos folk (Har den paa en USB-penn)

 

#!/bin/sh
echo "Starting Ubuntu FirstBoot Script 0.5"
echo "Installing codecs..."
sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/`lsb_release -cs`.list --output-document=/etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list
sudo apt-get update && sudo apt-get install medibuntu-keyring
sudo sed -i -e "s/# deb/deb/g" /etc/apt/sources.list && sudo apt-get update
sudo apt-get install non-free-codecs libdvdcss2

echo "Ensuring unified look..."
sudo rm /root/.themes -r
sudo rm /root/.icons -r
sudo rm /root/.gtkrc-2.0
sudo ln -s /home/`whoami`/.themes /root/.themes
sudo ln -s /home/`whoami`/.icons /root/.icons
sudo ln -s /home/`whoami`/.gtkrc-2.0 /root/.gtkrc-2.0

 

Noe som kan gjöres enklere, noe bör fjernes, noe som bör legges til?

sudo apt-get install dontzap sudo dontzap --disable

sudo apt-get install w32codecs

 

Lenke til kommentar
Hva er "realtime kernel", og hvilke fordel har det ovenfor det "vanlige"? Leser at Ubuntu studio har det og lurte.

 

Realtime-kernel er laget for situasjoner der du trenger respons fra datamaskinen i "real time". For eksempel i lydproduksjon. En vanlig lydserver har en latency på tja 1024ms og oppover (?), i hvert fall for høyt. Med en realtime-kernel får du latency ned så lite som 0.667ms, og kanskje mindre hvis du er heldig. Poenget er at hvis man tar opp lyd med en vanlig kernel, vil det være lag i lyden, man vil henge etter, mens i en realtime-kernel kommer lyden så fort som mulig og man får ikke lag.

Lenke til kommentar
For alle som lugger dere selv i håret pga intel driverens nåværende status vil nok bli lettet når dere leser "Light at Tunnel’s End" i dette blog innlegget.

 

Jeg håper virkelig at det er sant at det er stabilisering og bugfixing som vil dominere fra nå.

Bruker 2.7.0 med KMS og UXA nå, og vel, det føles raskt og responsivt, men buggy. Har ikke fått det til å kræsje, men video tearing er tilbake, samt at jeg får korrupt grafikk fra tid til annen (med Compiz skrudd på blir merkelig nok akkurat det problemet borte).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...