Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Hva med å lese feilmeldingene, og handle deretter?

De sier at filene mangler, så tydeligvis gjør de det. Årsak? Står du i feil directory kanskje? Kanskje har du ikke pakket ut filene? Kanskje bruker ikke skiten make? (emesene er vel et python prosjekt)

 

Det var et særdeles hjelpsomt svar må jeg si. Jeg er i riktig directory, jeg har pakket ut filene og om emesene bruker make eller ikke er ikke så lett å vite for en som er ny til denne verden. Jeg har googlet basic om hvordan å installere tar.gz-fil, og klarte det med truecrypt. Men denne går ikke, og derfor spør jeg her siden jeg ikke har klart å fundere ut av det selv eller google.

 

EDIT: Programmet kunne kjøres ved å dobbelklikke "emesene" i mappa som ble lagd av å "unzippe" tar.gz'en. Skal det ikke installeres på en annen måte eller er det ment at det skal kjøres slik?

Det kommer an på. Vær klar over at tar.gz ikke er en installasjonsfil, men en komprimert fil i likhet med .zip og .rar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det følger vanligvis med en 'README' og en 'INSTALL', se om det står noe der.

 

Det lå i en annen mappe visst. Står bare at man skal "./emesene", så ser ut som det er "installert" bare ved å unzippe. Trodde Ubuntu/Linux måtte installere det via OS'et. Men, men. Lærte jeg det også :)

 

Nå merket jeg noe uønsket. Ser ut som terminalen må gå for at programmet skal gå, det er veldig lite uønsket. Noen idé for å unngå dette?

Hva er vitsen med å holde på med tar-gz når du finer emesne i pakkebrønnen?

Lenke til kommentar
Hva er vitsen med å holde på med tar-gz når du finer emesne i pakkebrønnen?

 

http://d0od.blogspot.com/2009/04/webcam-msn-linux.html - Synes denne versjonen av Emesene er verdt å prøve.

 

EDIT: Står faktisk nederst på siden at man må runne fra mappa. :roll: Men er det mulig å kjøre det uten at terminalen må være oppe for at programmet kan kjøres?

Endret av BåGan
Lenke til kommentar
Hva er vitsen med å holde på med tar-gz når du finer emesne i pakkebrønnen?

 

http://d0od.blogspot.com/2009/04/webcam-msn-linux.html - Synes denne versjonen av Emesene er verdt å prøve.

 

EDIT: Står faktisk nederst på siden at man må runne fra mappa. :roll: Men er det mulig å kjøre det uten at terminalen må være oppe for at programmet kan kjøres?

Siden linker jo til pakker for Ubuntu (32bit).

Lenke til kommentar
Forundrer meg at smaa prosjekter som emesene faar videostötte för Pidgin og Empathy (Empathy har kun stötte for lyd/bilde over XMPP).

 

Pidgin FAQ:

 

We plan to implement these features eventually, but it is a daunting task. Not all of our developers care about these features, and because of that don't want to work on them. The time available to those developers who do want to work on these features is limited, and so any work on these features proceeds slowly.

 

We aim to have an abstracted, protocol-agnostic API for voice and video, which makes the task harder. Also adding to the difficulty is that now that we have a completely split core (libpurple) and UI (Pidgin and Finch), we refuse to take a step backward and violate this split. The protocol plugins can NOT have any code in them that is UI-dependent, or we break the libpurple/UI split. This imposes additional restrictions that make it a very painstaking process to implement voice and video correctly.

 

In short, we have no idea when this will happen. It could be tomorrow, or it could be in 2099. That's really the best answer we can give right now.

 

Men at Emesene og aMSN-programmererne ser ut til å begynne å jobbe sammen, lover bra. Og det lover bra at aMSN 2 går vekk fra tcl/tk. Vi trenger ikke så mange MSN-klienter (både aMSN og Emesene er kun for MSN-protokollen). Håper de kan slå seg sammen og lage en GTK/QT-klient med støtte for så mange features som mulig som man finner i Windows Live Messenger, så får Pidgin heller være for de som ønsker en klient med kun basis-funksjoner men støtte for mange protokoller.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Var hjemme i påsken. Fikk kommentarer fra særlig en lillesøster om at msn-en min var "feil" og at den "manglet " winks (*grøsse*) Bable på msn og henge på stygge, ekle, altfor-rosa nett"samfunn" er visst det den "yngre generasjonen" holder på med. Og da er blinkende forstyrrende ting tyeligvis veldig viktig.

Lenke til kommentar

Jeg har to søstre på 12 og 11, skulle gjerne ha konvertert dem og, men de har jo ikke egne pc-er enda. Får jobbe litt med stefaren min og få ham til å legge inn linux på datarommet. Men så blir det jo problemer med å spille harry potter-spillene da.. Noen burde donere masse penger til å lage en openGL-motor som overgår alt verden tidligere har sett, så det lønner seg for utviklere å droppe DirectX. *drømme*

Lenke til kommentar

Amsn2 er ikke inne i aktiv utvikling for øyeblikket, men det blir forhåpentligvis tatt opp igjen om ikke så lenge. Den vil få brukergrensesnitt i ncurses, web, QT4, GTK2 og ELF. Kanskje mer også, dersom noen er interessert i å lage det. Og det vil bli gjenbrukt mye kode fra bibliotekene som emesene prosjektet utvikler, så funksjonaliten vil nok komme raskt. Et spennende prosjekt, spesielt med tanke på at det er multi-UI.

 

Tipper jeg migrerer min søster på 18 til GNU/Linux dersom Vista tuller seg til. Og samme med min mor. De har kjøpt pc'er med det ferdig innstalert, og så lenge jeg ikke må supportere det så orker jeg ikke bry meg så mye med hva de kjører. Men jeg er ferdig med å fikse opp i Windows søl.

 

Forøvrig har jeg syndet; den nye bærbare jeg har kjøpt meg inkluderer Windows. Det var knallbra tilbud hos Netshop, så jeg bare måtte slå til. Så blir det spennende å se om det er mulig å få refundert lisensprisen.

Har forøvrig satt Robin/Skinney på saken å skrive om tilgjengelighet på ikke-Windows maskiner. Artikkelen kommer forhåpentligvis snart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...