Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Krasj er ikke bra da. Akkurat det jeg har problemet med.

 

Fri eller ufri open source driver? :ermm: Etter som jeg har skjønt så finnes det ikke ufri drivere til gamle ATI kort som X1400. Eller har jeg missforstått alt?

 

Jeg syns ikke crash av X kan aksepteres rett og slett. Jeg hadde ikke ett eneste krasj på 8.10 med den ufrie ATI driveren.

Lenke til kommentar

Radeonhd til ett gammalt X1400 kort? Flere fri drivere? :ermm:

 

Nå skjønner jeg bare mindre og mindre av dette. :wallbash:

 

 

 

Og som alltid: "LINUXHATERMODE": Legg ned 90 prosent av møkkaprosjekt som ikke fører fram til noe og overfør utviklere/kode ++++ til andre prosjekter! Lag et forum og en hjemmeside til ALLE prosjekt/drivere +++++ SÅ DET ER MULIG OG KOMME I KONTAKT MED UTVIKLERNE OG FORKLARE BUGS OG DINGS, da 90% av bugs og lignende IKKE ENGANG HAR EN FEILMELDING!

 

/LINUXHATERMODE OVER!

 

Edit: leif på leif på leif....+ rant! :)

Endret av t_k
Lenke til kommentar

X1400 er vel R500, så du finner sammenligning av de åpne driverne her:

http://xorg.freedesktop.org/wiki/RadeonFeature

(ati=radeon)

De har mailinglister du kan flame ;)

http://xorg.freedesktop.org/wiki/radeon

http://xorg.freedesktop.org/wiki/radeonhd

 

Gladmelding: Ny oppdatering av nework manager ute:

http://blogs.gnome.org/dcbw/2009/04/16/you...orkmanager-071/

Endret av Del
Lenke til kommentar
Legg ned 90 prosent av møkkaprosjekt som ikke fører fram til noe og overfør utviklere/kode ++++ til andre prosjekter! Lag et forum og en hjemmeside til ALLE prosjekt/drivere +++++ SÅ DET ER MULIG OG KOMME I KONTAKT MED UTVIKLERNE OG FORKLARE BUGS OG DINGS, da 90% av bugs og lignende IKKE ENGANG HAR EN FEILMELDING!

Hva med at du viser litt respekt for folk som velger å jobbe med og/eller bruker store deler av sin fritid på å skape et operativsystem du kan bruke helt fritt? Har det falt deg inn?

 

"et forum og en hjemmeside til ALLE prosjekt/drivere" i Ubuntu, så det du maser om eksisterer allerede. Bugtracker og forum.

 

Feilmelding/relevant informasjon kan du sannsynligvis finne i de aktuelle loggene. Og hvis ikke så finnes det sannsynligvis måter å oppdrive denne informasjonen på. Og dersom problemet ditt er reproduserbart, så er det ikke sikkert at det er problematisk dersom du ikke har en "feilmelding", en god beskrivelse av problemet og hvordan man kan reprodusere det vil kanskje være tilstrekkelig.

 

EDIT: Og hvis denne ranten var representativt for hvordan du tilnærmer deg problemer så foreslår jeg at du ikke tar kontakt med utviklerene direkte. Ikke kast bort tiden deres. No offence, men du bør være betydelig mer løsningsorientert og ha satt deg bedre inn i saken dersom du ønsker å få noe produktiv ut av noe slikt.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Du har vel flere frie å velge i, i hvertfall ati og radeonhd. Prøv begge.

 

Man bør bruke xf86-video-ati til X1400. Har det selv og 3D samt XVideo funker ikke med RadeonHD. Alt funker for meg perfekt med ati-driveren hvis man ikke har krav til litt mer avansert 3D.

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar

Har ubuntu noe tilsvarene makepkg i arch? Mener man hadde et par alternativer dersom man ville lage en pakke i stedet for å installere. Mener å huske at man kan kjøre "checkinstall" i stedet for make install, men mener også at det ikke var helt anbefalt av en eller annen grunn. Liker ikke helt å bare installere uten at det ligger i pakkebehandleren.

Lenke til kommentar

Da var noen av problemene løst med en update i dag. Video funker fint og det er bare random artifakts som er problemet. :)

 

NorthWave. Jeg krever min rett til å kritisere hva som helst, gratis eller ikke. Om folk jobber til de bøter med livet, så kritiserer jeg. Det er eneste måten ting kan bli bedre på.

 

Jeg ser også på meg selv som en utvikler av Linux, da jeg ser på alle brukere som en utvikler av Linux. Ikke bare de som skriver koder +++. Jeg har mange innspill og jeg vil selv være med på utviklingen av det, om det så måtte være bare med kritikk. Ett av de største problemene i Linux verden er faktisk det at utviklerne er for langt unna brukerne, eller de potensielle brukerne. Ingeniører vet ikke alltid best. ;)

 

Jeg har holdt på med Linux i over 10 år. Helt siden jeg brukte en crappy versjon av Red Hat når jeg studerte IT på høgskolen i Bodø. Jeg har drømt om at det skulle bli ett operativsystem for "mor og far" siden den tid, og det er enda lenge lenge igjen til den tid.

 

Uff. Jeg gidder ikke forsvare meg mere rett og slett. Om noen har problemer med hva jeg skriver eller klager på, så sett på ignore.

 

Kritisering av Linux blir gjort med ett godt hjerte og en ;) Og neste år er.....

 

THE YEAR OF THE LINUX DESKTOP!!!! :D (Jeg har håpet i over 10 år nå, one day one day!) ;)

Lenke til kommentar
Du har «apt-get source pakkenavn» som laster ned kildekoden som pakkenavn ble kompilert med
men da må kildekoden finnes i ubunturepoene. Hadde det gjort det, hadde de hatt en binærversjon og, og da hadde jeg bare brukt den. Men hva når man skal installere programmer ubuntu ikke har fra kildekode, eventuelt cvs e.l.?

 

Checkinstall skal ha root-privileiger for å lage en pakke. Det virker jo svært absurd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...