Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

"Styr" er subjectivt. Hva folk syns er vanskelig varierer fra person til person.

Selvom f.eks. Bytex skulle syns linux er 10 ganger med styr enn windows, er det ikke sikkert f.eks. Sado-Jon vil syns det samme.

 

For meg:

jeg vil heller editere config-filer "for hånd" med vim og lage script for å installere programvare som ikke ligger i pakkesystem, enn å sørge for at anti-virus/spyware/trojaner programvare alltid holdes oppdatert og betale for et operativsystem som ikke gir meg friheten til å gjøre det jeg vil med min datamaskin.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv mistenker jeg at mange oppsøker styr, og da finner de det. Jeg er selv skyldig, er altfor rask med å installere ny programvare, og prøver gjerne å få til ting som er umodne/vanskelige. Vanlig bruk på grei hardware er plankekjøring hvis man velger eksempelvis k/ubuntu 8.04, og er i stand til å installere ubuntu-restricted-extras.

Lenke til kommentar

Jeg lager også en del styr for meg selv, tildels fordi jeg liker det, men ikke minst fordi jeg er en smule utålmodig. Hadde nettopp én uke uten kone og barn, og brukte tiden flittig til å lære meg mye nytt. Ikke noe kjempeavanserte greier, men fikk satt opp NFS, noe jeg synes fungerer mye bedre enn samba og blitt flinkere til å bruke ssh.

 

Skifta også fra XP til Ubuntu 9.04 på HTPC'en og da dukka denne her SRST errno-16 opp. Har styra en del rundt dette her, og den letteste utveien hadde vært å bare skifta tilbake til XP. Sånn er det bare. Ubuntu forblir, og det føles herlig å være en MS-fri husholdning :)

Lenke til kommentar

Jeg tenkte jeg skulle legge inn Ubuntu Netbook Remix 9.04 Beta på AA1. Men dette skulle vise seg å bli et mareritt.

 

Jeg lastet ned Betaen herfra: http://www.ubuntu.com/testing/jaunty/beta

Herfra så startet jeg opp Unetbootin som jeg alltid har gjort for å gjøre minnestikka bootable med Linux. Men her så byttes "ISO"-biten til Diskett av en eller annen grunn, jeg bytter dette tilbake til "ISO" og så er den ferdig på 2-3 sekund. Noe som ikke skal gå så fort, og det ligger bare fire filer på minnestikka. Jeg tenkte at det var pga at fila fra nettsiden var .img, så jeg lastet ned to forskjellige andre program og prøvde å konvertere fila til .iso. Men dette gikk ikke. Fikk forskjellige errors.

 

Iblant så lurer jeg på om ting ikke er ment å skje. :( Noen forslag til hjelp? Andre som har fått installert Ubuntu NR 9.04 Beta på en AA1?

Lenke til kommentar
"ubuntu-9.04-beta-netbook-remix-i386.img"

 

Og ja, det var det jeg mistenkte etterhvert og. Og derfor så prøvde jeg å konvertere den til .iso uten hell. Har googlet litt etter en .iso-versjon uten hell også :/

 

Fra: https://wiki.ubuntu.com/UNR

 

"Downloading the Image

 

The UNR Jaunty image (.img) and release notes are now available at http://cdimage.ubuntu.com/ubuntu-netbook-r...y-live/current/. To install, do the following:

 

For .img, save image to disk from http://cdimage.ubuntu.com/ubuntu-netbook-r...y-live/current/

make bootable USB key using Usb Imagewriter or dd command line

boot the device with USB key and install UNR"

 

Ser ikke ut til at man trenger å bruke Unetbootin.

Lenke til kommentar

Prøvde meg på Gnome Do og Docky i dag. Har prøvd det en gang før, men da var det hele veldig ustabilt. Nå fungerer derimot det hele glimrende. Utvilsomt mye mer gjennomført enn AWN. Eneste problemet jeg har opplevde i løpet av dagen var at Docky ble veldig tregt etter flere timers bruk. Satser på at det var et engangstilfelle. Noen andre som har prøvd seg på dette?

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...