Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Jeg håper faktisk at Microsoft begynner å gå etter piratkopister på samme måte som RIAA går etter musikkopister i USA. Det vil skremme folk vekk fra Windows, og øke oppslutningen om GNU/Linux, *BSD og UNIX System V (Solaris).

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som vet hvordan man kan spille av en dvd.iso uten å måtte brenne den ut?

regner med det finnes et program ala "DeamonTools" til windows, som simulerer en CD/DVD-stasjon ved hjelp av et bilde..

Denne funksjonen er innebygget i Linux/UNIX. Sånn gjør du:

mount -o loop image.iso /mappe/destinasjon

Så setter du dvd-stasjon i det aktuelle DVD-avspillingsprogrammet til samme bane, og du er i gang. Husk å sette tilbake til /dev/dvd etterpå, hvis dette er den fysiske DVD-avspilleren.

Lenke til kommentar
Jeg håper faktisk at Microsoft begynner å gå etter piratkopister på samme måte som RIAA går etter musikkopister i USA. Det vil skremme folk vekk fra Windows, og øke oppslutningen om GNU/Linux, *BSD og UNIX System V (Solaris).

Tror nok ikke det kommer til å skje. De kan ikke legitimere piratkopiering, men tror ikke de ville gjort det umulig å piratkopiere Windows hvis de kunne gjort det med et knips. Når folk finner seg i DRM ol. ville de nok funnet seg i et litt mere omfattende og obligatorisk validering. Store deler av den datakyndige delen av unge mensker betaler ikke for windows, samme med asia. Tenk om alle de gikk over til fri programvare. De ville aldri kommet tilbake. Verdens største programavareselskap med ubegrensete økonomiske og menneskelige resurser, "klarer" ikke å hindre produktet sitt i fra å bli stjålet på under ett døgn, jeg kjøper ikke den. Er kun markedsstartegi, de gjør det bare passe vanskelig ;)

Lenke til kommentar

Det var en som spurte om skolelinux her for noen dager siden, og jeg snublet nettop over en link til Edubuntu - en skoleversjon av Ubuntu.

Edubuntu aims to be an Ubuntu version suitable for classroom use. The aim is to deliver a turnkey solution that enables time-poor educators with mid-range technical skills to set up a computer lab and/or establish an online learning environment with as few clicks as humanly possible, then administer that environment without having to significantly expand their technical skills.
Lenke til kommentar

fra Edobuntu web:

Coordinate and collaborate with related projects such as:

K12OS ( http://k12os.org/)

Debian-Edu/Skolelinux ( http://www.skolelinux.org/)

Mille ( http://www.mille.ca)

Ofset ( http://www.ofset.org)

Jeg syns Debian-Edu/Skolelinux er et supert prosjekt, og det er jo til det beste at alle snakker sammen og utveksler idéer og erfaringer, men jeg kan ikke hjelpe å bli litt skeptisk siden jeg har hørt en del negativt om Ubuntus forhold til moder Debian; den økende inkompabiliteten mellom Ubuntu pakker og Debian blant annet.

Har ikke tilogmed o'store Ian gått ut å sagt noe i linjen av at Ubuntu ødelegger for Debian?

Lenke til kommentar

Kom over en urovekkende nyhet, nemlig at OpenGL visstnok skal kjøre som et annenrangs API over DirectX API for 3D i nye Windows Vista. Leste det her. Stemmer dette, kan det fort bety slutten for OpenGL, og dermed gjøre Windows til det eneste alternativet for 3D (spill, 3D-modellering osv).

Lenke til kommentar
Kom over en urovekkende nyhet, nemlig at OpenGL visstnok skal kjøre som et annenrangs API over DirectX API for 3D i nye Windows Vista. Leste det her. Stemmer dette, kan det fort bety slutten for OpenGL, og dermed gjøre Windows til det eneste alternativet for 3D (spill, 3D-modellering osv).

Er vel en gammel nyhet.

Det høres skummel ut, men tror ikke det blir så ille som det høres ut som. OpenGL er så utbredt innen film/3D at hvis støtten blir dårligere/fjernet så kommer de til å gå over til Mac/Linux, og det taper Microsoft veldig mye på.

Lenke til kommentar
Har ikke tilogmed o'store Ian gått ut å sagt noe i linjen av at Ubuntu ødelegger for Debian?

Joda. Men det er vel delvis Debians egen skyld - ved å være ekstremt konservative til og med i testing og unstable-versjonene har de ikke gitt derivativ-distribusjonene noe annet valg enn å enten bruke inkompatible pakker eller å bruke mange ressurser på å lage kompitabilitetsprosedyrer og -pakker (slik for eksempel MEPIS har gjort). Personlig mener jeg at Debian bør gå fra å være en hel distribusjon til å kun bli et prosjekt som lager pakker for derivativ-distribusjonene og bidrar med andre ressurser.

Lenke til kommentar

Überold

Det er skummelt ja. Ein ser kor lett det er for MS å gjere ting som kan forandre framtida for fri programvare.

Men som sagt er det mange som er avhengige av OpenGL, og eg trur at denne saken ikkje er endeleg.

Lenke til kommentar

Får da endelig ikke håpe det. M$ hadde en duell med IBM om open-source VS kommersiell programvare. Jeg tok faktisk opp denne problematikken da det var åpent for kommentarer, og fikk faktisk folkene fra M$ til å svare at det var penger (og da også makt) som var motivet for at de kjører så hardt på DirectX på bekostning av OpenGL. Får håpe at OpenGL forblir et populært alternativ til DirectX, siden OpenGL er det eneste tilgjengelige 3D-API'et på Linux/UNIX.

Lenke til kommentar

Ang. GL/DX:

Nå er det vel snakk om å levere et API for GL som kjører oppå DX, slik at du kunne bruke GL selv om ikke kortet ditt støttet det (etc.). Langt bedre enn i XP - så vidt jeg husker, hadde de ikke GL der til å begynne med i det hele tatt (ok, crappy software sheit).

De fleste leverandører kommer vel uansett til å legge ved sine egne GL-drivere.

Lenke til kommentar
Kjører selv Slackware 10.1 på en Dell Latitude D600. Men det er ikke alt som er støttet. Sliter med IR og Bluetooth, mens trådløst virker som en drøm, både VPN, vanlig trådløst og trådløst med WPA-kryptering.

Hvordan er maskinen, kan du anbefale den. Jeg har tenkt å bruke den som skolePC og frakte den fram og tilbake til skolen hver dag.

Endret av sindreij
Lenke til kommentar
Kjører selv Slackware 10.1 på en Dell Latitude D600. Men det er ikke alt som er støttet. Sliter med IR og Bluetooth, mens trådløst virker som en drøm, både VPN, vanlig trådløst og trådløst med WPA-kryptering.

Hvordan er maskinen, kan du anbefale den. Jeg har tenkt å bruke den som skolePC og frakte den fram og tilbake til skolen hver dag.

Latitude D600/D610 er en maskin jeg absolutt vil anbefale. Bruker den hver dag. Skjermen er gnistrende god, det samme er tastaturet. Vekten er passe, og den har nok av maskinkraft. Min spec er listet opp i min profil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...