Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom maskinene er relativt kraftige ville jeg ikke gått for tynnklienter, men diskless via PXE. Sentralisert administrasjon som med tynnklienter, men du utnytter klientmaskinene bedre også. Til rene tynnklienter er det jo LTSP5 som gjelder såvidt meg bekjent, hvor både Fedora, openSUse og Ubuntu skal ha god integrasjon. Sist jeg sjekket var Ubuntu best.

Lenke til kommentar

Ser ut som noen endelig har gjort noe fornuftig mtp. Intel-drivere..

 

http://www.archlinux.org/news/443/

Xorg-server 1.6.0 and its related drivers will make their move to extra.

This new release features input device properties, DRI2 and kernel

modesetting (KMS). Note that DRI2 and KMS are only implemented by the

Intel driver at this moment.

This release also comes with a new driver: xf86-video-intel-legacy. This

driver is an old intel driver version, patched to support recent

xorg-server versions. This driver should be used by people having

problems with the newer xf86-video-intel driver.

People still using xorg-server 1.4.2 are advised to upgrade and replace intel or i810 drivers with the legacy driver.

http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=69329

 

Etter å ikke ha kunnet kjøre Google Earth osv på Eee'en siden whatever slags versjon av X som fulgte med Fedora 8, ser jeg frem til å kanskje endelig få noe som virker igjen..

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar
Dersom maskinene er relativt kraftige ville jeg ikke gått for tynnklienter, men diskless via PXE. Sentralisert administrasjon som med tynnklienter, men du utnytter klientmaskinene bedre også. Til rene tynnklienter er det jo LTSP5 som gjelder såvidt meg bekjent, hvor både Fedora, openSUse og Ubuntu skal ha god integrasjon. Sist jeg sjekket var Ubuntu best.

LTSP går vel faktisk over PXE også nå? Så blir jo noe av det samme. Ser på ebay at de selger tynnklienter til under 2 dollar stykket, kan jo kanskje være noe å satse på :p

Lenke til kommentar

Forskjellen er hvilken maskin som utfører "jobben", klienten eller serveren. Ved diskless oppsett er det klienten som kjører OS'et, serveren bare deler ut boot image. Mens ved tradisjonelle tynnklientløsninger kjører klienten bare en megatynnløsning for å kunne kommunisere med terminalserveren som faktisk kjører selve OS'et.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Ser ut som noen endelig har gjort noe fornuftig mtp. Intel-drivere..

 

http://www.archlinux.org/news/443/

Xorg-server 1.6.0 and its related drivers will make their move to extra.

This new release features input device properties, DRI2 and kernel

modesetting (KMS). Note that DRI2 and KMS are only implemented by the

Intel driver at this moment.

This release also comes with a new driver: xf86-video-intel-legacy. This

driver is an old intel driver version, patched to support recent

xorg-server versions. This driver should be used by people having

problems with the newer xf86-video-intel driver.

People still using xorg-server 1.4.2 are advised to upgrade and replace intel or i810 drivers with the legacy driver.

http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=69329

 

Etter å ikke ha kunnet kjøre Google Earth osv på Eee'en siden whatever slags versjon av X som fulgte med Fedora 8, ser jeg frem til å kanskje endelig få noe som virker igjen..

Driveren er ikke gammel nok, 2.1.x er siste driver som fungerer 100% på i945.

Lenke til kommentar

12-13" basert på Intel Montevina ("Centrino 2") er typen pc jeg er ute etter.

 

Ubuntu Server? Bruker vel en maks 50-70MB RAM slik den er når du har innstalert det. Det er hvor mye TrackMania serverenprogramvaren bruker du evt må bekymre deg for, men jeg vil tro at med en maskin som er under 10 år gammel så er det ihvertfall ikke noe problem å kjøre en instans.

Lenke til kommentar

Jeg har liten tro på at noen websjapper vil gå med på det.

Tar tid å pakke opp en maskin, slette OS, fjerne klistremerker osv. i tillegg til at de vil tape penger om de gir deg noen form for avslag.

 

Kontakte Dell, HP eller Lenovo hadde nok vært mer fornuftig. De kan og gjør dette, men stort sett kun om man bestiller store kvanta maskiner.

Endret av Goophy
Lenke til kommentar

Jeg vil komme med mer informasjon om dette etterhvert. Det er på planen å kontakte pc'leverandørene også, og kanskje til og med noen av de store fysiske butikk-kjedene.

Vil finne ut og dokumentere akkurat hvor vanskelig det er å slippe og betale "MS-skatten". I følge en del debatter i diskusjoner rundt Windows/Linux/markedsposisjon og lignende så er det jo "bare å kjøpe en maskin uten Windows". Vurderte å spørre hw.no om de er interessert i en artikkel om emnet, men det er de sikkert ikke.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
12-13" basert på Intel Montevina ("Centrino 2") er typen pc jeg er ute etter.

 

Ubuntu Server? Bruker vel en maks 50-70MB RAM slik den er når du har innstalert det. Det er hvor mye TrackMania serverenprogramvaren bruker du evt må bekymre deg for, men jeg vil tro at med en maskin som er under 10 år gammel så er det ihvertfall ikke noe problem å kjøre en instans.

Ok :D Den er ni år gammel. Den har 768MB RAM og Pentium 4 1.6ghz CPU.

 

Hvordan blir det og instalere GUI på den? Bare å instalere via apt get (Riktig navn? Aldri brukt den før)?

 

Må nesten ha GUI en liten stundt fremover, da jeg nesten er nødt til og bruke den til noen andre ting en stund :(

 

Vet ikke hvordan det er med dne laptopen din, men EEEer før du kjøpt med GNU Linux og du får den vel opp i 10 tommer.

 

Når det gjelder den du tenker på så tviler jeg litt.

Endret av Rockie
Lenke til kommentar

@NorthWave:

Ikke bare det, men om man har en lisens til fullversjon av Windows liggende hjemme betaler man så og si dobbelt, så dette gjelder ikke alltid brukere av andre OS. Har selv betalt for Windowslisens på alle bortsett fra en av maskinene jeg har kjøpt, og har kun Windows på en av dem som er her, det er også en fullversjon av Vista Premium (lovlig vel og merke).

 

Rent kostnadsmessig kan jeg overleve med en OEM-Windowslisens, men av prinsipp så vil jeg gjerne slippe å betale for dette. HW er en side som har vist en noenlunde interesse for Linux, hovedsaklig er det Robin som har hatt en del gode artikler om emnet, men er også flere som tar for seg Linux her ... så tror ikke HW er det værste stedet å tipse om en slik artikell tror jeg.

Lenke til kommentar

Rockie:

En sudo apt-get install ubuntu-desktop gir deg så og si vanlig ubuntu. Men da gir det mer mening å legge inn f.eks. xfce alene.

 

NorthWave:

Meget godt tiltak! Håper du kommer deg noen vei. Og hvis du får napp kan andre bruke samme argumenter og at du brøyta vei. Lurer på om de faktisk tjener/taper noe på å tilby en slik maskin i tillegg(?)

Lenke til kommentar

Ikke basert på Intel Montevina, men en eldre platform. DVI/HDMI er nemlig et must. Utenom det er sikkert Multicom sine maskiner finfine :)

Jeg har kikket rundt og vurdert de aller aller fleste opsjonene meg bekjent, men jeg skal ærlig innrømme at jeg gjør dette delvis for å skape litt "oppstand". Butikkene som selger maskiner til sluttbruker må bli klar over at dette er noe som blir etterspurt, og skal de blir det, så må vi forbrukere fortelle dem det! I så måte hadde en artikkel på HW vært fordelaktig, for å gjøre folk litt mer bevisst på situasjonen... Jeg vil uansett følge opp her på forumet med oppfordring i at folk må si ifra til de som har mulighet til å endre ting når man ønsker endring. Ikke bare lide i stillhet, eller syte på et random forum.

 

Det er sant som du sier Tamarin at dette også påvirker de som faktisk ønsker Windows på sine maskiner. Det er en del som allerede sitter på lisenser, og som dermed ikke har behov for en til. Selv har jeg betalt for 2 Windows-lisenser jeg aldri bruker.

I mine øyne er sammenbindingen mellom operativsystem og maskinvare ganske så kunstig, og på mange områder ikke til fordel for forbrukeren. Derfor akter jeg å gjøre noe. Eller ihvertfall forsøke ;)

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...