Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Faen så maskinen min bråker! Åh, jeg blir irritert. Maskinen var ny i fjor sommer, men viftene bråker som faen. Det har de for såvidt alltid gjort. Har nettopp installert cpufreq, og det ble en del bedre. Alle fire kjernene kjører på 1,25GHz (skal man tro Gnome sin monitor), og prosessorvifta datt fra ~4000RPM til ~3200RPM og temperaturen datt fra 60 til 50 grader. Kjører det nå "ondemand".

 

Er det andre ting jeg kan gjøre? Sånn software-messig? Har ikke penger til bytting av vifter og kjøleanlegg. :p

Lenke til kommentar
Amarok til musikk. Film ser jeg ikke helt poenget med å ha bibliotek over.

 

Film/serier :)

XBMC. Suverent til film og serier (men ikke så bra til musikk-bibliotek).Overvåker mapper, laster ned informasjon, imdb-rating og movieposter automatisk. Spiller de fleste filformater.

 

Har kommet en 9.04 alpa, men vil anbefale 8.10.

Lenke til kommentar

Har et lite eksperiment naa jeg. Pröver aa bruke eyeOS som mitt primære OS, skrev et script som jeg kjörer ved innlogging, funker forelöpig fint.

Er jo selvfölgelig en del mangler, som det at jeg ikke kan justere volum, men ved en modifisert WebKit (legge til noe saa man kan endre volum via Javascript) kunne dette blitt en ganske stabil lösning.

 

Treigt er det da selvfölgelig :p

 

EDIT: Postet dette selvfölgelig fra eyeOS Navigator.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
Ingenting som en fridag til å teste forskjellige distroer i virtualbox.
Joda, å teste dem i KVM :)

Hvordan funker egentlig KVM i praksis? Vil jeg for eksempel få tilgang til den fysiske hardwaren, om jeg skulle installere windows oppå kvm? Med andre ord, vil jeg få 3d-akselering, slik at jeg kan spille spill på under windows?

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Ingenting som en fridag til å teste forskjellige distroer i virtualbox.
Joda, å teste dem i KVM :)

Hvordan funker egentlig KVM i praksis? Vil jeg for eksempel få tilgang til den fysiske hardwaren, om jeg skulle installere windows oppå kvm? Med andre ord, vil jeg få 3d-akselering, slik at jeg kan spille spill på under windows?

Ja, det kan du, med vmgl:

http://www.cs.toronto.edu/~andreslc/xen-gl/

hvor godt dette funker i praksis er en annen sak. Jeg tror vi må belage oss på å få åpen 3D gjennom Mesa og Gallium 3D før du får innebygd støtte i kvm, med forbehold om at Red Hat kan akselerere utviklingen (de satser fullt på kvm nå). Det som derimot er morsomt med kvm er at den gir deg full tilgang til CPU, ytelsestap ved virtualisering er knapt målbart (par prosent), og så er den dritenkel å bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...