Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Takk for tips! Nå har jeg avinstallert pulseaudio og installert asoundconf-gtk. Så valgte jeg default card i asoundconf ved hjelp av "asoundconf set-default card USB", men jeg har fortsatt ingen lyd på hverken flash eller video. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Har du restartet maskinen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Nå har jeg restartet både maskinen og lydkort, ingen forandring. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 (endret) Jeg vil lese litt om clusters i påsken. Hva heter egentlig programvaren som gjør det mulig å abstrahere bort "datamaskinen" slik at kraften samkjøres? Edit: Og ikke minst, hvordan må dataene formateres før de er klar for å bli kjørt gjennom noe slikt? Jeg tenker ikke nødvendigvis på en superdatamaskin, bare at man får f.eks 5 hjemmemaskiner til å jobbe sammen. Endret 9. april 2009 av data_jepp Lenke til kommentar
Faxfinn Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Føler ikke det var vits å lage en egen tråd for mitt kjappe spørsmål. Lurer på om noen vet om ett bra program som kan spille av blueray filmer i Fedora 10? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Smif Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 (endret) @data_jepp: Ingen dum målsetning for påsken det. Jeg anbefaler wikipedia som en start for å få oversikt og inspirasjon til videre studier. http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_cluster http://en.wikipedia.org/wiki/Beowulf_cluster Du kan evt også ta en titt på virtualisering og KVM. http://en.wikipedia.org/wiki/Kernel-based_Virtual_Machine Husk at du lærer mye mer av å leke med det i praksis, hvis du har muligheten til det. Lykke til Endret 9. april 2009 av Smif Lenke til kommentar
Smif Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Føler ikke det var vits å lage en egen tråd for mitt kjappe spørsmål. Lurer på om noen vet om ett bra program som kan spille av blueray filmer i Fedora 10? På forhånd takk! Nei, det finnes egentlig ikke. (ikke sånn som du kanskje ser for det iallefall). Blueray er stappa full av satans verk (DRM) og kan dermed ikke spilles av med fri programvare. PowerDVD klarer det, men er proprietær og koster penger. Du kan imidlertid vaske den gjennom DumpHD og dermed spille den som en vanlig fil. Les mer her: https://help.ubuntu.com/community/Restricte.../BluRayAndHDDVD Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Nå har jeg restartet både maskinen og lydkort, ingen forandring. Det var litt rart. Har du mulighet til å opprette en ny bruker, logge inn med den og teste det ut i tilfelle det er noen innstillinger som gjør det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Da har jeg testet med ny bruker, det utgjorde ingen forskjell. Lenke til kommentar
Faxfinn Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Føler ikke det var vits å lage en egen tråd for mitt kjappe spørsmål. Lurer på om noen vet om ett bra program som kan spille av blueray filmer i Fedora 10? På forhånd takk! Nei, det finnes egentlig ikke. (ikke sånn som du kanskje ser for det iallefall). Blueray er stappa full av satans verk (DRM) og kan dermed ikke spilles av med fri programvare. PowerDVD klarer det, men er proprietær og koster penger. Du kan imidlertid vaske den gjennom DumpHD og dermed spille den som en vanlig fil. Les mer her: https://help.ubuntu.com/community/Restricte.../BluRayAndHDDVD Mange takk! Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Da har jeg testet med ny bruker, det utgjorde ingen forskjell. Som jeg ser det på det da enten være: 1. At kortet ikke er fullt støttet i Linux. 2. Beta bug. 3. Lydkortet er defekt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 1. Utifra hva jeg forstår i denne tråden: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=441946 så skal kortet være godt støttet (i allefall i 'Alsa 1.0.16') Så vidt jeg vet bruker vel 9.04 Beta 'Alsa 1.0.18' 2. Det er desverre dette jeg er redd for, men i såfall får man bare vente og se om det blir fikset. 3. Kortet virker i windows, og jeg får jo spilt av vanlige mp3-filer og jeg får brukt spotify gjennom wine, det er bare video og flash som ikke virker. Takk for hjelpen i allefall!.. Lenke til kommentar
Del Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Jeg vil lese litt om clusters i påsken. Hva heter egentlig programvaren som gjør det mulig å abstrahere bort "datamaskinen" slik at kraften samkjøres?Edit: Og ikke minst, hvordan må dataene formateres før de er klar for å bli kjørt gjennom noe slikt? Jeg tenker ikke nødvendigvis på en superdatamaskin, bare at man får f.eks 5 hjemmemaskiner til å jobbe sammen. Hadde nettopp en slik tråd her:http://forumet.no/index.php?showtopic=70053 ellers var det en tråd her som jeg var med i for en fire-fem år siden, du klarer sikkert å spore den opp. Jeg foreslår en egen tråd, det har vist seg å være et omfattende tema som tiltrekker seg betydelig interesse når det diskuteres. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 3. Kortet virker i windows, og jeg får jo spilt av vanlige mp3-filer og jeg får brukt spotify gjennom wine, det er bare video og flash som ikke virker. Takk for hjelpen i allefall!.. Så du får spilt av lyd i wine? Kjører du wine når du prøver å spille av fra andre lydkilder? Bruker du PulseAudio? Minner om et mixing-problem dette. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Jeg kjører ikke wine når jeg prøver å få lyd fra andre lydkilder, som sagt tidligere har jeg avinstallert PulseAudio, og jeg får vekselvis lyd på video i Totem men, det er med artfifikater (Forvrengning og metallisk stemme). Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Akkurat ja. Mixing-problem er muligens synderen. Kan også være lydmotoren du bruker. Prøvd med totem-xine? Kan du poste asound.conf. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 (endret) Slik jeg har forstått det så befinner asound.conf seg enten i '/etc/asound.conf' eller i homefolderen '.asoundrc', men begge disse filene er tomme dersom jeg åpner de fra terminalen.. Men, 'alsa.conf' derimot (/usr/share/alsa/alsa.conf) kan jeg poste. # # ALSA library configuration file # # pre-load the configuration files @hooks [ { func load files [ "/usr/share/alsa/pulse.conf" "/usr/share/alsa/bluetooth.conf" "/etc/asound.conf" "~/.asoundrc" ] errors false } ] # load card-specific configuration files (on request) cards.@hooks [ { func load files [ { @func concat strings [ { @func datadir } "/cards/aliases.conf" ] } ] } { func load_for_all_cards files [ { @func concat strings [ { @func datadir } "/cards/" { @func private_string } ".conf" ] } ] errors false } ] # # defaults # # show all name hints also for definitions without hint {} section defaults.namehint.showall off # show just basic name hints defaults.namehint.basic on # show extended name hints defaults.namehint.extended off # defaults.ctl.card 0 defaults.pcm.card 0 defaults.pcm.device 0 defaults.pcm.subdevice -1 defaults.pcm.nonblock 1 defaults.pcm.ipc_key 5678293 defaults.pcm.ipc_gid audio defaults.pcm.ipc_perm 0660 defaults.pcm.dmix.max_periods 0 defaults.pcm.dmix.rate 48000 defaults.pcm.dmix.format "unchanged" defaults.pcm.dmix.card defaults.pcm.card defaults.pcm.dmix.device defaults.pcm.device defaults.pcm.dsnoop.card defaults.pcm.card defaults.pcm.dsnoop.device defaults.pcm.device defaults.pcm.front.card defaults.pcm.card defaults.pcm.front.device defaults.pcm.device defaults.pcm.rear.card defaults.pcm.card defaults.pcm.rear.device defaults.pcm.device defaults.pcm.center_lfe.card defaults.pcm.card defaults.pcm.center_lfe.device defaults.pcm.device defaults.pcm.side.card defaults.pcm.card defaults.pcm.side.device defaults.pcm.device defaults.pcm.surround40.card defaults.pcm.card defaults.pcm.surround40.device defaults.pcm.device defaults.pcm.surround41.card defaults.pcm.card defaults.pcm.surround41.device defaults.pcm.device defaults.pcm.surround50.card defaults.pcm.card defaults.pcm.surround50.device defaults.pcm.device defaults.pcm.surround51.card defaults.pcm.card defaults.pcm.surround51.device defaults.pcm.device defaults.pcm.surround71.card defaults.pcm.card defaults.pcm.surround71.device defaults.pcm.device defaults.pcm.iec958.card defaults.pcm.card defaults.pcm.iec958.device defaults.pcm.device defaults.pcm.modem.card defaults.pcm.card defaults.pcm.modem.device defaults.pcm.device # truncate files via file or tee PCM defaults.pcm.file_format "raw" defaults.pcm.file_truncate true defaults.rawmidi.card 0 defaults.rawmidi.device 0 defaults.rawmidi.subdevice -1 defaults.hwdep.card 0 defaults.hwdep.device 0 defaults.timer.class 2 defaults.timer.sclass 0 defaults.timer.card 0 defaults.timer.device 0 defaults.timer.subdevice 0 # # PCM interface # # redirect to load-on-demand extended pcm definitions pcm.cards cards.pcm pcm.default cards.pcm.default pcm.front cards.pcm.front pcm.rear cards.pcm.rear pcm.center_lfe cards.pcm.center_lfe pcm.side cards.pcm.side pcm.surround40 cards.pcm.surround40 pcm.surround41 cards.pcm.surround41 pcm.surround50 cards.pcm.surround50 pcm.surround51 cards.pcm.surround51 pcm.surround71 cards.pcm.surround71 pcm.iec958 cards.pcm.iec958 pcm.spdif iec958 pcm.hdmi cards.pcm.hdmi pcm.dmix cards.pcm.dmix pcm.dsnoop cards.pcm.dsnoop pcm.modem cards.pcm.modem pcm.phoneline cards.pcm.phoneline pcm.hw { @args [ CARD DEV SUBDEV ] @args.CARD { type string default { @func getenv vars [ ALSA_PCM_CARD ALSA_CARD ] default { @func refer name defaults.pcm.card } } } @args.DEV { type integer default { @func igetenv vars [ ALSA_PCM_DEVICE ] default { @func refer name defaults.pcm.device } } } @args.SUBDEV { type integer default { @func refer name defaults.pcm.subdevice } } type hw card $CARD device $DEV subdevice $SUBDEV hint { show { @func refer name defaults.namehint.extended } description "Direct hardware device without any conversions" } } pcm.plughw { @args [ CARD DEV SUBDEV ] @args.CARD { type string default { @func getenv vars [ ALSA_PCM_CARD ALSA_CARD ] default { @func refer name defaults.pcm.card } } } @args.DEV { type integer default { @func igetenv vars [ ALSA_PCM_DEVICE ] default { @func refer name defaults.pcm.device } } } @args.SUBDEV { type integer default { @func refer name defaults.pcm.subdevice } } type plug slave.pcm { type hw card $CARD device $DEV subdevice $SUBDEV } hint { show { @func refer name defaults.namehint.extended } description "Hardware device with all software conversions" } } pcm.plug { @args [ SLAVE ] @args.SLAVE { type string } type plug slave.pcm $SLAVE } pcm.shm { @args [ SOCKET PCM ] @args.SOCKET { type string } @args.PCM { type string } type shm server $SOCKET pcm $PCM } pcm.tee { @args [ SLAVE FILE FORMAT ] @args.SLAVE { type string } @args.FILE { type string } @args.FORMAT { type string default { @func refer name defaults.pcm.file_format } } type file slave.pcm $SLAVE file $FILE format $FORMAT truncate { @func refer name defaults.pcm.file_truncate } } pcm.file { @args [ FILE FORMAT ] @args.FILE { type string } @args.FORMAT { type string default { @func refer name defaults.pcm.file_format } } type file slave.pcm null file $FILE format $FORMAT truncate { @func refer name defaults.pcm.file_truncate } } pcm.null { type null hint { show { @func refer name defaults.namehint.basic } description "Discard all samples (playback) or generate zero samples (capture)" } } # # Control interface # ctl.default { type hw card { @func getenv vars [ ALSA_CTL_CARD ALSA_CARD ] default { @func refer name defaults.ctl.card } } } ctl.hw { @args [ CARD ] @args.CARD { type string default { @func getenv vars [ ALSA_CTL_CARD ALSA_CARD ] default { @func refer name defaults.ctl.card } } } type hw card $CARD } ctl.shm { @args [ SOCKET CTL ] @args.SOCKET { type string } @args.CTL { type string } type shm server $SOCKET ctl $CTL } # # RawMidi interface # rawmidi.default { type hw card { @func getenv vars [ ALSA_RAWMIDI_CARD ALSA_CARD ] default { @func refer name defaults.rawmidi.card } } device { @func igetenv vars [ ALSA_RAWMIDI_DEVICE ] default { @func refer name defaults.rawmidi.device } } } rawmidi.hw { @args [ CARD DEV SUBDEV ] @args.CARD { type string default { @func getenv vars [ ALSA_RAWMIDI_CARD ALSA_CARD ] default { @func refer name defaults.rawmidi.card } } } @args.DEV { type integer default { @func igetenv vars [ ALSA_RAWMIDI_DEVICE ] default { @func refer name defaults.rawmidi.device } } } @args.SUBDEV { type integer default -1 } type hw card $CARD device $DEV subdevice $SUBDEV hint { description "Direct rawmidi driver device" device $DEV } } rawmidi.virtual { @args [ MERGE ] @args.MERGE { type string default 1 } type virtual merge $MERGE } # # Sequencer interface # seq.default { type hw } seq.hw { type hw } # # HwDep interface # hwdep.default { type hw card { @func getenv vars [ ALSA_HWDEP_CARD ALSA_CARD ] default { @func refer name defaults.hwdep.card } } device { @func igetenv vars [ ALSA_HWDEP_DEVICE ] default { @func refer name defaults.hwdep.device } } } hwdep.hw { @args [ CARD DEV ] @args.CARD { type string default { @func getenv vars [ ALSA_HWDEP_CARD ALSA_CARD ] default { @func refer name defaults.hwdep.card } } } @args.DEV { type integer default { @func igetenv vars [ ALSA_HWDEP_DEVICE ] default { @func refer name defaults.hwdep.device } } } type hw card $CARD device $DEV } # # Timer interface # timer_query.default { type hw } timer_query.hw { type hw } timer.default { type hw class { @func refer name defaults.timer.class } sclass { @func refer name defaults.timer.sclass } card { @func refer name defaults.timer.card } device { @func refer name defaults.timer.device } subdevice { @func refer name defaults.timer.subdevice } hint.description "Default direct hardware timer device" } timer.hw { @args [ CLASS SCLASS CARD DEV SUBDEV ] @args.CLASS { type integer default { @func refer name defaults.timer.class } } @args.SCLASS { type integer default { @func refer name defaults.timer.sclass } } @args.CARD { type string default { @func refer name defaults.timer.card } } @args.DEV { type integer default { @func refer name defaults.timer.device } } @args.SUBDEV { type integer default { @func refer name defaults.timer.subdevice } } type hw class $CLASS sclass $SCLASS card $CARD device $DEV subdevice $SUBDEV } Endret 9. april 2009 av Slettet+oiasdf79 Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 (endret) Jeg prøvde å aktivere fildeling på vistamaskinen til samboeren min, det viste seg å være komplett umulig. Pga det, har hun nå gått med på å få linux! Yey. Så kjekt. Forslag vil distro? Er litt redd for Arch siden har en tendens til å dø hvis det går lang tid mellom hver "pacman -Suy". Jeg tror Fedora kan være et greit alternativ. Endret 9. april 2009 av data_jepp Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Jeg prøvde å aktivere fildeling på vistamaskinen til samboeren min, det viste seg å være komplett umulig. Pga det, har hun nå gått med på å få linux! Yey. Så kjekt. Forslag vil distro? Er litt redd for Arch siden har en tendens til å dø hvis det går lang tid mellom hver "pacman -Suy". Jeg tror Fedora kan være et greit alternativ. Ubuntu funker jo. Min samboer kjører det. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Tror Ubuntu har den høyeste WAFen ja, evt. kubuntu. (kommen ann på designsmak, uansett husk å skinne den pent) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå