Smif Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 (endret) ...Nå ønsker jeg å oppdatere driverne til det integrerte skjermkortet. Det virker som om disse er dårlig eller ikke i bruk. Kan noen gi meg en pekepinn på hvordan jeg skal gå frem? Er ikke kjent med hvilke kommandoer jeg skal bruke for å finne korrekt info, men her er ihvertfall output av lspci: ... intel... Intel har fine frie drivere. Hvilken distro bruker du? Endret 2. april 2009 av Smif Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 (endret) Bruker Ubuntu 9.04 Netbook Remix. Har rotet rundt på Intel sine sider til jeg fant www.intellinuxgraphics.org. Ser det har kommet en versjon 2.6.0 til Intels integrerte skjermkort. Kan noen gi meg tips for å finne ut hvilke drivere jeg bruker per i dag? Og hvis jeg ønsker å kompilere/installere nye, blir det da på denne måten?: wget ... (evt. last ned direkte) make sudo make install ... sudo modprobe -r "gamle drivere" sudo modprobe "nye drivere" editere /etc/modules og legge til "nye drivere" Edit: Utifra det jeg leser hos intellinuxgraphics, så er det par-tre hakk mer avansert å legge inn drivere til skjermkort enn trådløse kort. Dropper den for nå og kompilerer nyeste versjon av XBMC istedet Endret 2. april 2009 av WonderStivi Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Joa, var derfor jeg skrev "nesten" Ah, jeg trodde du mente Transmeta-/VIA-nesten og ikke hottest-Intel-processor-nesten. Lenke til kommentar
olear Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 ...Nå ønsker jeg å oppdatere driverne til det integrerte skjermkortet. Det virker som om disse er dårlig eller ikke i bruk. Kan noen gi meg en pekepinn på hvordan jeg skal gå frem? Er ikke kjent med hvilke kommandoer jeg skal bruke for å finne korrekt info, men her er ihvertfall output av lspci: ... intel... Intel har fine frie drivere. Hvilken distro bruker du? Det kan diskuteres Å skifte/oppgradere driver er vanskelig, spesielt da de er låst opp mot spesifike versjoner av xorg-server. Mitt tips er la det ligge. Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Har det noen hensikt å skifte til wicd kontra NM? Lenke til kommentar
olear Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Mindre avhengigheter, ellers er de veldig like. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 (endret) Det kan diskuteres Å skifte/oppgradere driver er vanskelig, spesielt da de er låst opp mot spesifike versjoner av xorg-server. Mitt tips er la det ligge. Hehe, ja, har fulgt med på problemene dine.. Merkelig politikk de kjører. Men for de fleste fungerer fortsatt Intel bra. Du er ikke alene om å hate xorg forresten.. Edit: Jeg foretrekker wicd av samme grunner olear navner. I tillegg synes jeg den av og til er litt raskere til å koble opp, og aldri opplevd noe tull ved bruk av suspend el. Endret 2. april 2009 av Smif Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Wicd har også bedre støtte for ulike krypteringsmetoder enn networkmanager har. Ihvertfall via GUI-et. Det gjør f.eks. at wicd kan koble til eduroam uten et sertifikat, mens networkmanager ikke klarer det. Noen som har satt opp eduroam med sertifikat, forresten? Var ikke lett å få noe svar på hvilket sertifikat som skal brukes. Ikke at jeg har prøvd veldig. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Du går vel ikke tilfeldigvis på HiO? (mtp. eduroam) Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Nei. Uib har begynt å skjønne at krypterte nett kan være en idé... De har i det minste fått opp eduroam som et alternativ med nesten like god dekning. Også fungerer det når proxy- og vpn-serverene deres er nede. Og det skjer ofte. Stort sett fungerer jo en av dem, men slett ikke alltid. Det er noen andre rariteter ute og går og. Enten er IT-avdelingen underfinansiert, eller så er de bare passe udugelige. Om de er ansvarlige for omleggingen av UiBs nettsider som nettopp er gjennomført, er det definitivt det siste, dersom du stryker "passe". Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Apropos kompilering hjemme. Prøver å kompilere lcdmod http://lcd-mod.sourceforge.net/index.php nas:/home/stale/lcdmod-1.0.2# makemake -C /lib/modules/2.6.4/build SUBDIRS=/home/stale/lcdmod-1.0.2 modules make: *** /lib/modules/2.6.4/build: No such file or directory. Stop. make: *** [lcd2.6] Error 2 Har installert make og build-essentials på en helt ren Debian 5 installasjon. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Joa, var derfor jeg skrev "nesten" Ah, jeg trodde du mente Transmeta-/VIA-nesten og ikke hottest-Intel-processor-nesten. Strengt tatt mente jeg absolutt alle former, typer og produsenter av x86 kompatible prosessorer. Men hvilken bit "arkitektur" (altså 16, 32, 64 etc) er mest utbredt hvis vi ikke begrenser til x86? Hmm... MiPS, SPARC, Alpha etc har jo vært 64bit nesten siden Bill gikk i bleier, og så har en alle stormaskinene... Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Mindre avhengigheter, ellers er de veldig like. Har wicd den samme støtten for mobil "bredbånd" som networkmanager? Hadde en god opplevelse med mobilt "bredbånd" i Litauen, hvor jeg fikk høre at man trengte ekstra software for modemet. Da var det ekstra gøy å bare plugge det i maskina og det funka med en gang etter valg av leverandør Lenke til kommentar
olear Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Nei, WICD er for nettverk, ikke ppp. Mulig det er i roadmap. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 (endret) Enighet mellom MS og TomTom angående patenter. Den korte historien: TomTom må betale penger for MS sine patenter, mens MS får bruke TomTom sine patenter gratis fordi TomTom ikke har økonomien til et søksmål. Et søksmål de hadde hatt gode muligheter for å vinne. Hurra for programvarepatenter, rettferdigheten seirer igjen! Mer: http://linuxdevices.com/news/NS7131549217.html Endret 3. april 2009 av NorthWave Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Sukk.............. Pokkers patent lover da. Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 For over en måned siden mistet jeg Compiz i Ubuntu 9.04. Har et Intel GM965-kort, men når jeg prøver å starte Compiz får jeg bare beskjeden "xgl not present" sånn ca. Ekstremt irriterende, har ventet og ventet på en oppdatering, og det har så langt kun kommet èn oppdatering av xorg-intel-driveren, men null hell. Andre som har hatt problemer med XGL/Compiz og Intel? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Andre som har hatt problemer med XGL/Compiz og Intel? Olear? jeg vente "spent" på svar fra deg Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Med de problemene olear har hatt med bare intel, tror jeg han har holdt seg langt unna XGL/Compiz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå