Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det synes jeg burde gjelde alle moderne desktop OS fra nå av og videre! Vi er fryktelig trege med 64bit... Rart, siden de aller fleste har 64bit cpu. (sier self. ikke at 32bit skal bli borte, men det vil aldri skje med linux uansett)

Lenke til kommentar

De "aller fleste" har 64bit CPU ...

32 bit er fortsatt den dominerende bit arkitekturen for x86 i verden. Greit at det nesten ikke produseres 32 bit prosessorer for det vestlige markedet lenger, men tror du virkelig at alle 32 bit cpu som allerede er produsert plutselig forsvant når 64 bit startet å bli vanlig.

Derimot kan det sikkert være greit å fokusere mer på 64 bit, men i min erfaring er det lite som skiller 32 bit x86 os fra 64 bit x86 os.

Hvor mye er det som absolutt ikke fungerer på 64 bit, og hvor mye av det er pga det er et propriært produkt?

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
En svært, svært gjennomført aprilspøk XD

Ja, jeg måtte sjekke grundig mange steder. F.eks. er mange poster om dette postet den 31.!

Ja, trodde først det var en aprilspøk, så ble jeg overbevist om at det var ikke var det, så skjønte jeg i dag at det var en spøk. Haha.

Lenke til kommentar

Tok nettopp jomfruhinna på min første kompilering. Fikk installert madwifi. Har hatt litt problemer med det trådløse nettet på netbook'en. Hvis jeg installerte proprietære drivere utav boksen fungerte det ikke i det hele tatt, og etter litt roting og tukling måtte jeg kjøre "sudo modprobe ath5k" etter hver oppstart. Men, nå lastet jeg ned de nyeste madwifi-driverne, kompilerte og installerte. Alt virker som en drøm, og fikk mye bedre hastighet på det trådløse nettet.

Dere drevne karer kan bare le av meg, men for meg som begynte med Linux for et lite år siden i en alder av 28 år er dette en stor ting. Av en eller annen grunn har jeg unngått kompilering siden jeg begynte, men skal prøve meg litt mer fram nå. Det er jo dette som gjør at jeg liker Linux så godt, følelsen av å lære og å mestre noe.

Siden jeg først poster i denne tråden, så vil jeg også si at det er veldig mye interessant lesestoff i denne forumkategorien. Fortsett slik :)

Edit: Nå ønsker jeg å oppdatere driverne til det integrerte skjermkortet. Det virker som om disse er dårlig eller ikke i bruk. Kan noen gi meg en pekepinn på hvordan jeg skal gå frem? Er ikke kjent med hvilke kommandoer jeg skal bruke for å finne korrekt info, men her er ihvertfall output av lspci:

stian@Netbook:~$ lspci

00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile 945GME Express Memory Controller Hub (rev 03)

00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 945GME Express Integrated Graphics Controller (rev 03)

00:02.1 Display controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS/GME, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)

00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) High Definition Audio Controller (rev 02)

00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 1 (rev 02)

00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 2 (rev 02)

00:1c.2 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 3 (rev 02)

00:1c.3 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 4 (rev 02)

00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #1 (rev 02)

00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #2 (rev 02)

00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #3 (rev 02)

00:1d.3 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #4 (rev 02)

00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB2 EHCI Controller (rev 02)

00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev e2)

00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801GBM (ICH7-M) LPC Interface Bridge (rev 02)

00:1f.2 IDE interface: Intel Corporation 82801GBM/GHM (ICH7 Family) SATA IDE Controller (rev 02)

00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) SMBus Controller (rev 02)

02:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8101E/RTL8102E PCI Express Fast Ethernet controller (rev 02)

03:00.0 Ethernet controller: Atheros Communications Inc. AR242x 802.11abg Wireless PCI Express Adapter (rev 01)

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Gratulerer! :D

Selv om noen her (ink. meg) har kompilert en del oppigjennom betyr ikke det at vi gjøre det gladelig hele tiden. Er lenge siden jeg har kompilert noe jeg bruker daglig som f.eks. drivere.

Med så mye gode pakkesystemer og åpne drivere blir dette mindre og mindre aktuelt.

Og du har valgt helt riktig OS (og del av forumet) for å lære ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...