Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg anbefaler Kolab. Den har alt, verken mer eller mindre, og har en åpen modell. Vurder Egroupware hvis du har en greie med Evolution og ikke liker Kontact. De andre har relativt store hull.

 

Kolab ser fin ut, ja. Er kontact jeg skal bruke på klienten. Får se hvor langt jeg kommer i dette lille prosjektet mitt. Virker som det er en del som skal settes opp; ldap, postfix osv. Men det er vel sånt man må regne med når man skal ha enterprise-system på gutterommet. :p

Lenke til kommentar

 

Minimalt, på godt og vondt.

 

 

Hardwarekompatibilitet og programutvalget er vel kanskje litt større/bedre på desktop-GNU/Linux kontra *BSD?

 

 

I de fleste tilfeller er nok forskjellen liten, men enkelte ganger kan det for eksempel hende at ikke programvare og/eller drivere er tilgjengelig. Samt at det sannsynligvis er lettere å fikse opp i noe du har ødelagt i Linux, med tanke på at det er flere folk tilgjengelig som har peil på det.

 

 

Takk

Lenke til kommentar

Urk, Windows suger når det gjelder oppstartstid på prosesser.

 

Har Cygwin på jobb-PCen, og har mekket et script som har et par nested loops og som kaller grep, cut, sort osv sikkert noen tusen ganger.

 

Kjørte det samme scriptet på en (tregere hardwaremessig) linuxboks, og en annen (enda tregere) solarisboks for å sammenligne :

 

Windows:

real	6m35.418s
user	9m9.431s
sys	 3m10.634s

 

Linux:

real	0m13.002s
user	0m3.941s
sys	 0m8.972s

 

Solaris:

real	0m55.108s
user	0m14.684s
sys	 0m43.251s

Lenke til kommentar

Eric S. Raymond gjør noe av det han gjør best igjen: slenger med kjeften :)

 

ESR: GPL No Longer Needed

 

ESR mener at åpen kildekode er en bedre utviklingsmodell enn lukket kildekode og at det er en dårlig idé å ta åpen kildekode, lukke den og lage et produkt.

Consequently, ESR states, the market will punish you for taking open source code and close it up. It's simply never a successful strategy, he argues, and as such, how much sense does it make to have reciprocal licenses like the GPL? "That is why I don't think you really need GPL or a reciprocal licenses anymore," he said, "It is attempting to prevent the behavior that the market punishes anyway." He added that the BSD license is a good alternative to the GPL.

 

 

EDIT:

en annen interessan nyhet er at Khronos Group har sluppet spec for OpenGL 3.1

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
ESR mener at åpen kildekode er en bedre utviklingsmodell enn lukket kildekode og at det er en dårlig idé å ta åpen kildekode, lukke den og lage et produkt.
Cedega gjorde dette mot Wine for en stund siden, som er grunnen til at de gikk over til LGPL.

 

The Wine project was originally released Wine under the same MIT License as the X Window System, but owing to concern about proprietary versions of Wine not contributing their changes back to the core project, work as of March 2002 has used the LGPL for its licensing.
Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

Jupp. Cedega var "slemme gutter"

 

ESR mener at markedet vil regulere seg selv, og han har snakket om dette tidligere (2005).

 

Jeg ser noen av poengene hans, men er absolutt ikke udelt enig.

Syns ESR har et altfor optimistisk syn på "markedet"

 

 

EDIT:

Apple OS X er vel til dels også et eksempler på at firma, i hvert fall tidligere, ikke led/lider av å ta åpen kildekode (BSD/Darwin) og lage et lukket produkt.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Eric S. Raymond gjør noe av det han gjør best igjen: slenger med kjeften :)

 

ESR: GPL No Longer Needed

Ja fordi det finnes jo ingen eksempler på firmaer som har gjort nettopp det liksom? :whistle:

 

Er nok redd for at han kanskje har tatt på seg skylappene her ja. Det er jo nærmest normen at firmaer generelt tar seg til rette der hvor de kan, så lenge ingen stanser dem.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Jeg har innimellom titta innom webloggen til ESR, og han har strengt tatt nesten alltid på seg skylapper ;)

 

Min mening er at åpen kildekode som utviklingsform har fått større innflytelse nå enn noen gang tidligere, men sett at f.eks. høyesterett i USA bestemmer at GPL ikke holder i rettem, så vil nok mange lukke koden igjen...

Lenke til kommentar
Nå er det ikke mange timene til Ubuntu 9.04 Beta kommer. Noen som kjører siste alpha og vet ca hvor stabilt det er?

Blir spennende å se ja.

Sitter på siste alpha nå og er ganske stabil :p. X har tryna noen ganger, spesielt med firefox. Har opplevd noen voldsomme grafikkbug når firefox henger seg (gjerne pga flash eller java) og da fungerer ingen taster (C+A+Backspace eller C+A+F1), må bli svenskeknappen. Men usikker hva dette kommer av foreløpig, har aldri sett noe lignende før 9.04 alpha.

Endret av Smif
Lenke til kommentar
Smif: Ctrl-Alt-Backspace er deaktivert i Jaunty. Skjönner ikke hvorfor selv da, men slik er det naa.

Ja, men er bare å aktivere den igjen.. Noe av det første jeg gjorde.

Var rykter om at de skrudde den av så man ikke skulle komme-borti-den-ved-et-uhell....yeah right....!

 

Edit: er ikke bare et rykte, står på ubuntu.com under beskrivelsen av alpha5.

Endret av Smif
Lenke til kommentar
Jeg anbefaler Kolab. Den har alt, verken mer eller mindre, og har en åpen modell. Vurder Egroupware hvis du har en greie med Evolution og ikke liker Kontact. De andre har relativt store hull.

 

Kolab ser fin ut, ja. Er kontact jeg skal bruke på klienten. Får se hvor langt jeg kommer i dette lille prosjektet mitt. Virker som det er en del som skal settes opp; ldap, postfix osv. Men det er vel sånt man må regne med når man skal ha enterprise-system på gutterommet. :p

Hvis du vil ha full støtte for alle funksjoner på klient må du bruke Kontact eller web-interface. Riktignok har Thunderbird en plugin som gir det meste, og Evolution har Kolab støtte i kikkerten

 

Kolab kommer i ferdige rpms for Debian med install skript. Alt du trenger å gjøre er å kjøre install skriptet, så blir openldap, postfix, clamantivirus, spamassassin, horde web-interface og kolabadmin interface satt opp for deg. Alt du trenger å gjøre etter å ha kjørt install skript og bootstrap er å åpne nettleseren på adminsidene og legge inn nye brukere. Du har da en løsning som overgår Exchange på alt. Jeg satte opp det hjemme på et par timer fra blank harddisk. Det som tok mest tid var å få alt proprietært inn på debian (ATI driver osv.), kolabserveren kjører også desktop.

Lenke til kommentar
Nå er det ikke mange timene til Ubuntu 9.04 Beta kommer. Noen som kjører siste alpha og vet ca hvor stabilt det er?

 

Har kjørt jaunty siden alpha 4 sånn ca, og opplever med alpha 6 at det er meget stabilt til min bruk, med tanke på at det er nettopp en alpha. Har hatt et par episoder med firefox, men aldri noe spes alvorlig. Opplevde noen tilfeller av at X gikk bananas i helga, men jeg var full (lørdagskveld, vors hos meg) i gjerningsøyeblikket så jeg husker ikke hva problemet var :ph34r: Var noe med at X kræsja når jeg klappa igjen og åpna lokket på laptopen, selv om jeg har bedt gnome om å "do nothing" når jeg lukker lokket. For øyeblikket sier jeg på videosnutter i youtube, skriver her, spiller FM08 gjennom Wine og har flere faner oppe i Firefox, har snakka i skype med webcam tidligere i kveld og... tjah, helt vanlig desktop-bruk. Du trenger ikke å være redd for stygge bugs når betaen rulles ut, bare husk å sette programmene du bruker i skolesammenheng til å lagre automatisk med relativt korte mellomrom :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...