Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Nei, ikke BARE. Men det burde være et minstemål. :p

Med tanke på hvordan ting krasjer, låser seg, eller på andre måter går lukt til helvete med pulseaudio (eller ihvertfall gjorde det når jeg prøvde sist for et drøyt år siden (veeeldig relevant, right?)): Gi meg heller ordentlig lyd-per-program-kontroll i alsamixer og gnome-volume-control.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pulseaudio fungerer greit nå, hvis du bare har ett lydkort.

 

Kommer an på hva man definerer som "greit". For meg funker det forstatt ikke tilfredsstillende, mens jeg overhodet ikke har noen problemer med ALSA.

 

Det jeg sliter med er at lyden begynner å skippe voldsomt med en gang jeg får en viss belastning på maskinen. Bare spille musikk og surfe går fint, men starter jeg f.eks et spill, en HD-film, eller noen som maxer ut CPUen (trenger bare å maxe én av to kjerner), så skipper lyden så mye at det er helt uholdbart.

 

Egentlig samme problem jeg har slitt med siden starten, med varierende grad (testet på 4-5 forskjellige maskiner, på Ubuntu 8.04, Fedora (8,9,10), Arch Linux og openSUSE 11).

 

Det funker kanskje for noen, men jeg kan ikke fatte hvordan de får det til.

Lenke til kommentar
Jeg klarte å overtale læreren min til å bruke Linux på de maskinene vi har på skolen til å leke med. :love:

 

Noen som har en distro som kjører greit på eldre maskiner (P3)? Klarer de Mint?

 

Fyll dem opp med RAM (512MB+), så går det meste. Mint, Ubuntu, osv funker rimelig dårlig med mindre RAM enn det, men gitt nok RAM trenger de ikke så voldsomt med CPU for å funke greit.

Lenke til kommentar
Jeg klarte å overtale læreren min til å bruke Linux på de maskinene vi har på skolen til å leke med. :love:

 

Noen som har en distro som kjører greit på eldre maskiner (P3)? Klarer de Mint?

 

Fyll dem opp med RAM (512MB+), så går det meste. Mint, Ubuntu, osv funker rimelig dårlig med mindre RAM enn det, men gitt nok RAM trenger de ikke så voldsomt med CPU for å funke greit.

 

Xubuntu bruker jo bare ca 60 mb minne etter boot, men Firefox er jo relativt ressurshungrig. Hvor mye ram sitter det i dem? Selv har jeg kjørt Ubuntu på en maskin med 256 mb minne, men det er ikke noe særlig å anbefale. 512 derimot er helt knall og jeg brukte det lenge på min egen laptop uten nevneverdige problemer så lenge jeg ikke besøkte for mange nettsider etc på én gang ;)

Lenke til kommentar
Filthpig: Hadde lignende problemer, saa satte bare input mot ALSA jeg :p

Men bruker ikke mikrofonen saa mye at det gjör noe, bedrer seg nok etterhvert.

 

Jeg har også klura en del med det der, men det ble mye tull. Uansett synes jeg alt fungerer veldig bra nå, uten PA. Flash, Wine og mediespillere kolliderer ikke med hverandre og jeg får alltid lyd uansett hva og hvilke applikasjoner jeg åpner uansett rekkefølge etc.. Så har det ikke alltid vært :p

 

Hmmm.. Skulle ikke sagt det, for nå får jeg ikke lyd på youtube :hrm:

Lenke til kommentar

X.org med Fluxbox, xterm og xmms(e.l.) kjører lett på 128 MiB. Bare ikke ha så mye dritt som kjører i bakgrunnen. Kanskje man tilogmed kan ta seg råd til firefox med et sånt oppsett også:)

 

Nå vil jeg også si at det jo er helt dust å bruke noe annet enn fluxbox e.l. til vanlig bruk; mye mer effektivt og stilrent enn det dritet de tyngre DE-ene dytter på deg.

Lenke til kommentar
Har tenkt til å gå over til linux nå, men hvilken distrubisjon (eller noe sånnt, skjønner egentlig ikke.. :p ) er "best" ?

Ubuntu, debian, Gentoo, Slackware osv.osv. - hvis jeg har fortsått det riktig..

 

Hva er hoverforskjellene?

Linux, eller GNU/Linux som det egentlig heter, er et system som deler mange biter/pakker/programmer/osv. men er til forskjellig bruk. Noen er laget for å være brukervennlige (ubuntu, mandriva, fedora, opensuse osv) mens andre er for den mer tekniske(arch, gentoo, slackware osv). Mens andre er for servere (debian, ubuntu server osv) og noen er for netbooks, mobiler, routere, brannmurer, osv osv, du tar poenget.

 

Derfor er det meget vanskelig å si hvem som er bedre enn andre, og umulig å si hvem som er best. Men vi kan si litt om noen som er å anbefale over andre. Jeg vil anbefale Ubuntu til alle nye, og de som vil ha det brukervennlig og at alt skal fungere ut-av-boksen (høres ut som deg). Selv bruker jeg mye arch, derfor vil jeg anbefale det hvis du er litt mer erfaren og villig til å lære mye.

 

Men som sikkert skjønner burde du se nærmere på Ubuntu, en meget god distro! (nermeste jeg vil si en komplett distro, eller "perfekt")

 

Husk at når du laster ned iso fila og brenner den kan du boote opp fra cd'en og teste det før du installerer det på harddisken. (bare husk at hastigheten vil være mye tregere fra cd'en)

 

Kan også anbefale denne guiden for å ha både GNU/Linux og windows på samme maskin, dualboot: http://www.hardware.no/artikler/dualboot/43696

Lenke til kommentar

I hovedsak er det vel hvordan de behandler configfilene. Openbox bruker XML (noen store), mens fluxbox bruker rene text filer (mange flere).

 

Blackbox begynner å bli gammel, og open- og flux- henholdsvis bygget og bygger på blackbox kode.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_window_managers

 

Valget er mye smak og behag. Fluxbox var størst, men nå virker det som openbox har tatt det igjen. Blackbox bruker vel "ingen" lenger(?)

Lenke til kommentar

Blackbox er den originale box. Fluxbox er en fork av Blackbox 0.60, med flere nyttige funksjoner. Openbox startet også som en fork av Blackbox, men har senere gått bort fra dette. Openbox har litt mindre funksjoner i forhold til de andre Boxene, og er da avhengig av tredjepartsprogramvare.

 

Jeg vil anbefale Fluxbox (men er veldig partisk :p )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...