Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det aller enkleste og definitivt beste er å ikke tillate elevene å bruke datamaskiner (evt. kun dem med spesielt behov, som dyslektikere).
Men naa er det tillatt aa hente informasjon paa nettet (var naa slik i fjor) Oppgavene ligger ofte der ogsaa. Det eneste som ikke er tillatt er kommunikasjon mellom personer.

Oppgavene skal være skrevet slik at man ikke kan copypaste fra nett, men har ikke mye tro paa det.

Internettopplegget ble startet aaret etter jeg hadde eksamen saa vet ikke hvordan det fungerer, men fikk höre av IT-ansvarlig (som mente dette var idioti) at man skulle faa surfe fritt paa nettet. Kun kjente sosiale nettsteder (myspace, facebook, nettby (-_-) ) og MSN var blokkert.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg få tilgang til en mappe med vanlig bruker som er montert via sshfs?
Tja, det enkleste er jo å montere den som den brukeren som skal bruke den. Eller så må du bruke chmod for å endre rettighetene til mappen.
Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg få tilgang til en mappe med vanlig bruker som er montert via sshfs?

Du vil altså ha tilgang til en sshfs montert mappe fra en annen bruker enn den som monterte mappa?

se FUSE FAQ

Why don't other users have access to the mounted filesystem?

FUSE imposes this restriction in order to protect other users' processes from wandering into a FUSE filesystem that does nasty things to them such as stalling their system calls forever. (See this comment.)

To lift this restriction for all users or for just root, mount the filesystem with the "-o allow_other" or "-o allow_root" mount option, respectively. Non-root users can only use these mount options if "user_allow_other" is specified in /etc/fuse.conf.

Så hvis du endrer i /ect/fuse.conf som over og bruker "-o allow_other" når du monterer sshfs, vil andre brukere enn den som monterte sshfs mappen ha tilgang på mappen.

EDIT:

Eller så må du bruke chmod for å endre rettighetene til mappen.

Så vidt jeg vet fungerer ikke det. Se FUSE FAQ over

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Æsj, hvorfor er Linux så dårlig på å senke effektforbruket? Jeg vil selvsagt ha Linux på både skrivebords-PCen og laptopen, men laptopen blir vesentlig varmere, mer støyende og dårligere batterilevetid med Linux enn med Windows. Forskjellen er enorm, faktisk. Finnes det noen røvertips her? Foreløpig har jeg kun installert Arch Linux og en minimal vindusbehandler, er det noe mer som kan senke prosessorfrekvensen og lignende når den ikke brukes i stor grad?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...