Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Hurra. Fylket har visst bestemt at alle PC-ar som skal kunne brukast på eksamen må ha eit program kalla «BrowseControl» installert. Min maskin har berre Linux installert og sjølvsagt støttar ikkje BrowseControl Linux (kanskje like greitt), så når eksamen kjem så slit eg :( Har lite lyst å måtte kjøpe Vista berre til eksamen

Hvis du har en maskin som eies av skolen kan vel de legge inn nødvendig programvare. Hvis det er din private maskin mener jeg at de bør låne ut en maskin til deg den dagen eksamen foregår.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spurte om jeg kunne få lov til å kjøre dvorak-oppsett på tentamenene(og eksamenene) vi har på pc-ene på skolen forrige uke. De drøftet og kom frem til at det ikke gikk.

Grunnen er at de har fjernet muligheten på alle pc-er for å bruke annet tastaturoppsett enn norsk QWERTY, da elever innimellom klarer å bytte til US-keyboard og blir forvirret ...

Lenke til kommentar

Haha, det er da bare å fortelle eksamensvakten hvordan man bytter mellom dem. Uff, jeg vet hvor viktig fastlagte universale regler er, men neon ganger hadde det vært enklere og bedre å gjøre noe annet enn det som er fastlagt, men når det "først er sånn" så skal alt være skrevet i stein. Det blir litt slitsomt det og. Skal høre med UiB snart om det er mulig å sette opp public key tilgang til hjemmeområdet mitt. (Mounter mappen på pc-en med sshfs, og vil gjerne ha det gjort automatisk.)

Lenke til kommentar

Har sittet i noen timer og fiklet med vim nå, og er egentlig sur og forbanna over at jeg ikke har tatt meg tid til det før. :p

Har alltid kunnet bruke vi sånn tålelig til å redigere en config-fil her og der (har vært pent nødt pga. unixbokser som ikke har annet på jobben), men har aldri satt meg skikkelig inn i det (mest fordi vi suger, har aldri gitt vim en sjanse).

Merker at ting kan bli vanvittig mye mer effektivt bare man får det til å sitte i fingrene..

Lenke til kommentar
Ikke gi etter! Emacs, eller nano for den del - er totalt overlegen vim og vi kan aldri tillate oss å bruke tid på å lære oss å bruke det tullet!

Haha. Emacs er en tapt kamp. Jeg har prøvd noen få ganger, og blir egentlig mest sint. vim er bare uvant, og får meg ikke til å ville kaste PCen ut av vinduet.

nano (som egentlig er en klon av pico) er en fin editor, utrolig nybegynnervennlig til å være en "text-mode" editor.. hadde det ikke vært for den hadde jeg enten lært meg å bruke vi/vim/emacs lenge før.. eller sluttet å bruke linux. :p

Men, nå har jeg på bare noen timer kommet opp på samme effektivitetsnivået i vim som jeg hadde i nano, så regner med at jeg kommer til å fortsette i vim..

Edit: haha @ bilder

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar
Nøkkelen skal kopieres over til maskinen du kobler til. Sjekk ssh oppsett under Hjemmesserver i signaturen min.
Gjort det som står i wikien om login med ssh-nøkler, det hadde ingen effekt. Litt sært riktignok, at den wikien sier at du skal genere nøkkelen på serveren, og kopiere public keyen til din lokale maskin. I mitt hode blir det helt feil (logge inn med en public key?), og det strider mot de andre guidene jeg har lest også.

Hvis det er noe annet som var ment, så hadde den delen av wikien sårt trengt at man skiller mellom maskinene ved å kalle dem f.eks. henholdsvis "server" og "klient" eller noe.

Har også prøvd denne guiden (bortsett fra passord på nøkkelen, ofc, men det fungerte heller ikke.

NVM. Det funket nå. Gjorde det som virket mest fornuftig, og laget et nøkkelpar på den bærbare, og kopierte pub keyen inn i "authorized_keys"-filen. Det sære er at jeg var sikker på at det var akkuret det samme jeg gjorde sist gang jeg forsøkte, og konkluderte med at det var håpløst. :p

Men enten kan ikke jeg lese nå, eller så er faktisk wikien svært misvisende.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Nå er det tredje gang jeg har nesten trykket på confirm for å kjøpe et Kinesis Advantage med dvorak-switch. Tør liksom ikke å betale 2 200 kr for et tastatur jeg ikke har prøvd. :p

Kan du ikke bare bruke et vanlig Qwerty-tastatur, også bare bruke blanko og tusj for å forandre bokstavene? :p

Lenke til kommentar
Haha. Emacs er en tapt kamp. Jeg har prøvd noen få ganger, og blir egentlig mest sint. vim er bare uvant, og får meg ikke til å ville kaste PCen ut av vinduet.

Haha, lo meg ihjel.

Det pluss de bildene, minner meg så j... om meg selv! :!:

Er ikke mye software som provosere til selvmord, men nærmere enn dette kommer vi ikke.

Jeg får heller leve med djevelens verk. (jf RMS)

Lenke til kommentar
Hurra. Fylket har visst bestemt at alle PC-ar som skal kunne brukast på eksamen må ha eit program kalla «BrowseControl» installert. Min maskin har berre Linux installert og sjølvsagt støttar ikkje BrowseControl Linux (kanskje like greitt), så når eksamen kjem så slit eg :( Har lite lyst å måtte kjøpe Vista berre til eksamen

What the? På min skole plugget de ut hele nettet bortsett fra Lærer netverket, den eneste måten som er sikkert.

Lenke til kommentar

Bruk wine?

Lenke til kommentar

What the? På min skole plugget de ut hele nettet bortsett fra Lærer netverket, den eneste måten som er sikkert.

Ikke godt nok, egentlig. Om min laptop har 3G-kort, har jeg nett uansett. Skal en tillate elevene å bruke sine egne maskiner, så kan en ikke sikre det uansett. Det aller enkleste og definitivt beste er å ikke tillate elevene å bruke datamaskiner (evt. kun dem med spesielt behov, som dyslektikere).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...