Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Kjørte gjennom Vista innstalasjonsprosessen på en Fujitsu/Siemens 12,1" (forrige ukestilbud hos Komplett) som er gave til min søster idag, og det var ganske ille saker. Tok forferdelig lang tid å innstalere alt bloatet, og ikke får man noe valg om man vil ha med eller ikke. Alt gjøres selvfølgelig før man får logget inn, så det tar en time før man får koset med pc'en. Ikke så mye glede når jeg først kom inn i Vista heller igrunnen :p

En god ting var dog at jeg fant ut at 12,1" virkelig er noe for meg, så da er EEE'en lagt ut på bruktmarkedet!

Amen, kjører noen klargjøringer av maskiner for kunder i butikken i ny og ne, Vista gir meg mark! Selv på kraftige maskiner i 10000-kroners-klassen tar det en evighet å boote opp systemet, installere oppdateringer, og selv så banale ting som en vanlig oppstart eller avslutning tar minst dobbelt så lang tid som Ubuntu bruker på min fem år gamle laptop. Helt fucka, egentlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spör om dette her siden dere sikkert har peiling om protokollen. Driver aa implementerer en XMPP-chat i Javascript paa et av mine prosjekter, er dette en egnet protokoll for noe slikt? Skal brukes for gruppesamtaler og P2P-meldinger.

Den er ikke for tung for mitt bruk eller noe?

Lenke til kommentar
Spör om dette her siden dere sikkert har peiling om protokollen. Driver aa implementerer en XMPP-chat i Javascript paa et av mine prosjekter, er dette en egnet protokoll for noe slikt? Skal brukes for gruppesamtaler og P2P-meldinger.

Den er ikke for tung for mitt bruk eller noe?

Står jo litt om svakheter på Wikipedia-siden

Ser ut til at det er veldig mye overhead (mye data som ikke er chat, men div annen statusinfo osv).

Kan jo bli litt tungt å kjøre alt det i JavaScript. Hvordan skulle du implementert dette i JavaScript i utgangspunktet? Ville kanksje være bedre å håndtere selve protokollen i noe serverside-logikk, for så å "strippe" dataene og sende mer "ren" data til javascriptet?

Lenke til kommentar
Kan man med putty koble seg til en eksisterende X-session? Har selvfølgelig planer om å komme i gangmed å bruke diverse programmer som ikke krever det (rtorrent for torrent osv.), men tror jeg i starten kommer til å være avhengig av å starte programmer som ikke avsluttes når jeg logger av.

Nomachine som allerede er nevnt kan gjøre dette. Bare koble til "shadow".

Når det gjelder oppetid har hvertfall fem av seks arbeidsstasjoner som kjører linux på kontoret oppetid på mellom 100 og 150 dager. Den sjette har jeg ingen aning, men skulle ikke forundre meg at den heller ikke er omstartet siden en gang i høst.

Lenke til kommentar
Joda, men med 34 innlegg så er jeg ikke særlig aktiv der. :) Jeg bare spyr ut av meg noen linjer når jeg virkelig føler for det og når jeg først styres inn dit av noen. (Jeg er ikke fast leser der)

Heh, man er jo nødt for å ha konto på itavisen til de gangene man blir så provosert at man ganske enkelt ikke klarer å holde kjeft.

Lenke til kommentar

Er på jakt er vmware image med linux for eksprementering. Noen vage 'krav'.

Nettverk, kunne kobles opp med samba.

Trenger ikke X.

Kjøre på lite minne, 64MB.

"Ny" kernel.

Kompilering.

Noen som vet om noen, eventuelt hvor jeg kan finne noe.

Lenke til kommentar
Joda, men med 34 innlegg så er jeg ikke særlig aktiv der. :) Jeg bare spyr ut av meg noen linjer når jeg virkelig føler for det og når jeg først styres inn dit av noen. (Jeg er ikke fast leser der)

Heh, man er jo nødt for å ha konto på itavisen til de gangene man blir så provosert at man ganske enkelt ikke klarer å holde kjeft.

:!: Jeg har trykket på "Svar"-knappen et utall ganger, men trekker meg alltid når jeg finner ut at jeg må registrere meg. :p

Lenke til kommentar
Kan man med putty koble seg til en eksisterende X-session? Har selvfølgelig planer om å komme i gangmed å bruke diverse programmer som ikke krever det (rtorrent for torrent osv.), men tror jeg i starten kommer til å være avhengig av å starte programmer som ikke avsluttes når jeg logger av.

Nomachine som allerede er nevnt kan gjøre dette. Bare koble til "shadow".

Når det gjelder oppetid har hvertfall fem av seks arbeidsstasjoner som kjører linux på kontoret oppetid på mellom 100 og 150 dager. Den sjette har jeg ingen aning, men skulle ikke forundre meg at den heller ikke er omstartet siden en gang i høst.

Men nomachone finnes ikke til x86 solaris, og jeg vil ha zfs. :p nei, tror jeg må holde meg på linux... Noen som vet om det finnes software i linux som beskytter mot silent data corruption i Raid5? Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Jeg kjører debian i en virtualbox-sesjon for tida. Jeg trenger en slags fullskjermsterminal, uten noe annet stæsj. Hvordan kan jeg få til dette? ctrl+alt+f1 bringer opp en terminal, men dette er det ikke mulig å paste inn tekst til.

Alternativ, hvordan får jeg til støtte for pasting i ctrl+alt+f1?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...