Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Her har du nok gjort eindel feil.

For det første ser det ut som om du har installert server-delen av Skolelinux.

For det andre er Skolelinux berekna på maskiner med gamal hardware, sidan mykje av programvare i Skolelinux er mildt sagt utdatert.

Dersom du er ute etter å bruke GNU/Linux som desktop på din maskin heime, så bør du sjå på f.eks Ubuntu.

Maskinen som kjører Linux (jeg har to), holder på å knekke sammen, derfor valgte jeg linux, fordi den var for treg me windows.

Ubuntu har jeg instalert, men var litt for kjedelig. (vil ha noe som ikke ligner slik på windows i utseendet!).

Så hva skal jeg velge, hvis jeg instalerer skolelinux om igjen?

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ubuntu ligner slik på windows.

Jeg vill ha noe mer spennende design!

OOOOOPS: Var for sen igjen :blush:

Utsjånaden i GNOME kan endrast akkurat slik du vil ha det. Det er berre Windows som er slik at første synet av det = synet som alltid kjem til å vere der.

Dessutan har den utsjånaden du tenker på ingenting med distro å gjere, men med desktop-systemet du køyrer (f.eks køyrer Ubuntu som standard GNOME).

Her er min GNOME-desktop:

http://enivest.net/~ingrid.bjorkum/files/S...-19-07-2005.png

Sjekk ellers screenshots-tråden. Dersom du syns KDE er interessant, kan du prøve Kubuntu. Ellers så kan du alltid legge inn Fluxbox eller XFCE i Ubuntu.

Lenke til kommentar

KDE, Gnome, XFce og andre WM er helt uavhengige av distrubisjon (Ubuntu, i ditt tilfelle). Så ja, du kan legge inn KDE i Ubuntu: Kjør sudo apt-get install kubuntu-desktop i et terminalvindu.

EDIT2: Forsto det slik nå, at kubuntu, er det samme som ubuntu, bare me KDE?

Jepp ;)

Endret av AfroDude
Lenke til kommentar

Lykke til med GNU/Linux da. Om du ikke skulle like KDE, er du bare en kommando eller to unna å bytte WM (Window Manager) som du vil, når du først har lagt inn Ubuntu. Skrivebordet er ganske konfigurerbart i de fleste WM, og det finnes mange ferdige temaer rundt på nettet.

Lenke til kommentar

Er pretty fornøyd med Ubuntu!

Neste uke begynner jeg på skolen igjen, og læreren min har spurt meg om jeg kan ta med en Linux live cd, slik at han kan prøve det.

Er det skole linux som egner seg best på skoler el.?

På skolen er det splitter nye pc'er fra DELL, så jeg tror de klarer det meste.

Lenke til kommentar

Skolelinux er beregnet for å brukes på eldre maskiner som tynne klienter.

Det er mange skoler som sitter med gammel hardware som ikke kan kjøres effektivt med nyere Windows. Løsningen er da å sette opp en server med f.eks. Skolelinux og kjøre de gamle maskinene som tynne klienter med skolelinux.

Skolelinux er et totalsystem utviklet for (offentlige) skoler med dårlige ressurser, slik at de kan utnytte de gamle maskinene med et minimum av utgifter (sysadmin osv).

Siden Skolelinux har denne hensikten vil jeg ikke anbefale Skolelinux for private enkelt stående maskiner. Ren GNU/Debian eller Ubuntu er i disse tilfeller bedre.

Lenke til kommentar

Hvordan får man instalert spill?

Fra Windows har jeg det, at jeg dobbelklikker på setup.exe, hvis den er tilgjengelig. Hva må jeg gjøre med Linux? Må jeg bruke ett pakkehandlings program eller? :dontgetit:

Jippi! Reiser til Mallorca i dag! :dribble:

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...