Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Etter din mening finnes det ikke noen bra nettleser! :grin:

Jeg har i 14-15 år tatt til takke med "den nettleseren som er nærmest det man skulle ønske at nettleser skulle være". Har forlengst gitt opp at jeg i løpet av min livstid kommer til å se en "bra" nettleser. Er storfornøyd når jeg finner nettlesere som er tilfredsstillende. :D

 

Ja, Debian er stabilt, men jeg snakket om en stabil release-cycle, slik Ubuntu har :)

Har aldri forstått hvorfor enkelte syns det er viktigere med stabilt utgivelsestisdspunkt enn stabile utgivelser.

 

"01.01.2010 får du programvaren min, om den fungerer, eller om den er noe bra er ikke så viktig, du får den jo tross alt." :D

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ubuntu gjør "noe" som disabler den manuelt installerte driveren når du rebooter. Upraktisk om man har et skjermkort som krever en nyere versjon av driveren enn den som ligger i pakkebrønnen.

 

Edit: Dette gjaldt ihvertfall i 7.04, på senere versjoner har jeg ikke prøvd dette.

Jeg kan love deg at problemet i aller høyeste grad også gjelder 8.04, sannsynligvis også i 8.10, men har ikke forsøkt dette i 8.10.

Lenke til kommentar

Har vært frustrert over trege/dårlige nettlesere en stund jeg også, særlig når jeg bruker Eee'en. Fikk nok istad og bestemte meg for å prøve å utbedre situasjonen så mye som mulig.

Byttet først fra Firefox 3.0 til Firefox 3.1 beta2, som ikke hjalp veldig mye.

 

Så at firefox-prosessen brukte mye tid i iowait, så første steg var å flytte cachen over i /tmp (som er et tmpfs-filsystem, altså RAM). Dette hjalp litt, men ikke mye.. fortsatt ville IOWait-spikes som kunne fryse firefox i sekunder av gangen.

 

Flyttet deretter hele profilen ( ~/.mozilla/firefox/ ) til /tmp også, og lagde et par scripts som kalles i rc.local og rc.shutdown som kopierer ting til/fra /tmp ved oppstart og shutdown. (rc.shutdown eksisterte visst ikke på fedora, så måtte lage den + et initscript som kaller den rett før halt)

 

Resultatet er ihvertfall en browser som går helt vanvittig mye kjappere sammenlignet med tidligere.. helt klart at den trege SSDen i Eee'en er en stor flaskehals. Litt rart at Firefox bruker så mye disk-IO også..

Lenke til kommentar

Jævelen. Wine og/eller spotify tryna nettopp maskina mi. Satt og hørte på musikk fra laptopen, og plutselig ble musikken borte. Etter et minutt eller to skulle jeg se hva som skjedde, og der ventet det meg en ncurses dialogboks hvor det sto "GDM failed to load. This is probably due to an error in your xorg.conf. Do you want to view xorgs log?". Fikk ikke gang på X igjen i det hele tatt før jeg rebootet maskina, da fungerte alt. Lenge siden sist jeg har opplevd noe slikt gitt.

Lenke til kommentar
Sokkalf, har du fått med deg at Debian stable i form av lenny offisielt støttere eee? Du finner mye informasjon om eee på wiki'en til debian, kanskje det mest interessante for din del er i forhold til trådløst:

http://wiki.debian.org/DebianEeePC/HowTo/U...mAtherosModules

 

Det er ikke så interessant, dessverre. Fedora 10 støtter også Eee, offisielt eller ikke vet jeg ikke, men alt virker ut av boksen. Ting som trådløst, ACPI osv. sitter i kernel, så det er likt for alle. Hovedproblemet er at det ikke funker bra. "Funker" holder kanskje for noen, men det holder ikke for meg.

 

Oppsummering av status quo for trådløsdrivere til Eee 900 i linux :

 

ath5k: Overføringshastighet er akseptabel. Jeg får ikke mer enn ca. 11Mbit ut av kortet, men det holder for meg og min bruk. Problemet er dropouts, enormt packetloss i perioder (innimellom går det ikke engang å skrive i en ssh-session uten 10-20 sekunder delay), og ustabilitet.

 

madwifi: Madwifi har aldri vært veldig bra, men det har vært akseptabelt. Litt svak signalstyrke, men god nok hastighet og stabilitet... inntil de nyere versjonene av madwifi. Her har man hatt en alvorlig "regression" mot kortet i Eee'en, overføringshastigheten er nede i under 200KB/sec på lokalnettet, kan ikke bruke dette til å streame film i lav kvalitet engang. De gamle versjonene av madwifi lar seg ikke kompilere mot kernels >= 2.6.26. Jeg har prøvd å "tilpasse" dem selv, og har fått en god del til å kompilere, men fant til slutt ut at dette ble en for vrien oppgave for meg.

 

ndiswrapper: Får default kernel på Fedora til å kræsje pga. en kernel config option (CONFIG_4KSTACKS, ndis-driverne trenger mer stack, og overflower stacken i kjernen). Driveren funker dog glimrende, jeg får 100% stabilt nett, og kortet befinner seg i 54Mbit-mode mesteparten av tiden. Tar glatt bryderiet med å kompilere en ny kernel for å få brukt distroen jeg trives best med.

 

ath5k-driveren kommer jeg til å følge med på, og håper den snart er på nivå med windows-driverne. Den funket ikke i det hele tatt for et par kernelversjoner siden, så her har det vært fremgang å spore. Madwifi er nok på vei "ut" pga. økende fokus på ath5k og ath9k, så er kanskje ikke rart denne har tilbakesteg, men kunne kanskje vært lurt om noen vedlikeholdt noe som faktisk funket..

 

Kjøpte Eee'en i mai, og syns det er lenge å vente på en fullgod løsning - spesielt siden den kom med linux preinstallert i utgangspunktet..

Lenke til kommentar
Jævelen. Wine og/eller spotify tryna nettopp maskina mi. Satt og hørte på musikk fra laptopen, og plutselig ble musikken borte. Etter et minutt eller to skulle jeg se hva som skjedde, og der ventet det meg en ncurses dialogboks hvor det sto "GDM failed to load. This is probably due to an error in your xorg.conf. Do you want to view xorgs log?". Fikk ikke gang på X igjen i det hele tatt før jeg rebootet maskina, da fungerte alt. Lenge siden sist jeg har opplevd noe slikt gitt.

Så du har òg det irriterande problemet at Spotify plutseleg stoppar å spele under Wine? Eg må som regel restarte Spotify manuelt når dette skjer. Det kan skje frå alt mellom 5 min til 1 time =(

Lenke til kommentar
Kjøpte Eee'en i mai, og syns det er lenge å vente på en fullgod løsning - spesielt siden den kom med linux preinstallert i utgangspunktet..

Netbooks har etter min mening ødelagt for seg selv med dårlig maskinvare/drivere, sitter selv med en AAO som ikke fungerer optimalt (jeg har suspend og X.org-problemer, trådløst er faktisk det som har fungert best).

Lenke til kommentar
Problemet er at stabil release-cycle kan gå utover stabiliteten ;)

 

Ja, det er jo sant :) Tenkte akkurat på det etter at jeg skrev det innlegget.

 

Uansett greit om de kan ha et mål å gå etter, dvs å utgi en stabil utgave så og så ofte med f.eks +- 1-2 måneders margin.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Har selv en Asus EEE 900, fikk min i begynnelsen av Juni. Har sett en fremgang siden da, men hadde også håpet på litt "mer". Om det er drivere eller hardware, vet jeg ikke. Men det hadde ikke gjort meg noe med muligheten til å streame filmer, som nevnt over.

 

Ellers har jeg en del andre problemer med min eee. Den har det med å bare skru seg av, når jeg kobler til wd passport 320gb disken min. Også skjedd en eller to ganger når jeg har koblet til strøm. Ellers så unmounter den ikke ssd diskene mine om den går tom for strøm, og det ender opp med at jeg må kjøre fsck manuelt ved neste oppstart. Får ikke startet x uten å gjøre det.

 

Smålig irriterende, men det er en maskin jeg bruker for å leke meg meg linux, så jeg overlever.

 

Ubuntu 8.10 med custom array kernel, btw. :)

Lenke til kommentar
Oppsummering av status quo for trådløsdrivere til Eee 900 i linux :

 

ath5k: Overføringshastighet er akseptabel. Jeg får ikke mer enn ca. 11Mbit ut av kortet, men det holder for meg og min bruk. Problemet er dropouts, enormt packetloss i perioder (innimellom går det ikke engang å skrive i en ssh-session uten 10-20 sekunder delay), og ustabilitet.

Jeg fant elleve åpne bug-rapporter på ath5k, hvor ingen så ut til å stemme med din erfaring. Jeg foreslår at du tar deg en tur hit:

http://bugzilla.kernel.org/

og ser etter om dine problemer er rapportert. Hvis ikke kan du legge den inn.

Lenke til kommentar
Ville personlig ikke gått for Arch på en server (de hyppige oppdateringene kan i verste fall skape trøbbel, i beste fall relativt hyppige reboots), men hver sin smak. Begge distroene er gode, men mener at Arch har sin styrke på desktop, og Debian sin styrke på server.

 

takk for tipset. Har selv tenkt på at de hyppige oppdateringene kan skape problemer. Men gir det en sjanse også får jeg se hvordan det ender.

Lenke til kommentar
Kjøpte Eee'en i mai, og syns det er lenge å vente på en fullgod løsning - spesielt siden den kom med linux preinstallert i utgangspunktet..

Netbooks har etter min mening ødelagt for seg selv med dårlig maskinvare/drivere, sitter selv med en AAO som ikke fungerer optimalt (jeg har suspend og X.org-problemer, trådløst er faktisk det som har fungert best).

 

Jeg har ingen problemer med min AAO. Etter at jeg fikk oppdatert noen av pakkene på Arch installasjonen (imaget var vel alt fra juni eller noe sånt) fungerte absolutt alt "ut av boksen" (blir vel ikke en helt gyldig term med Arch? :p)

Lenke til kommentar
Alt? Eller bare det du bruker? :)

Bingo. Har PolicyKit *ENDELIG* blitt fikset i Arch Linux? En gang før jul klarte noen å lobotomere HAL slik at det ikke var/er mulig å sette maskinen i hvilemodus som vanlig bruker. Dette fordi policyfilen egentlig ikke hørte med i PolicyKit-pakken, men denne ble aldri lagt til i HAL-pakken (noe som riktignok ville ført til en ny utgivelse). [Forøvrig var det denne feilen som fikk begeret til å renne over for min del]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...