Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ubuntu gjør "noe" som disabler den manuelt installerte driveren når du rebooter. Upraktisk om man har et skjermkort som krever en nyere versjon av driveren enn den som ligger i pakkebrønnen.

Edit: Dette gjaldt ihvertfall i 7.04, på senere versjoner har jeg ikke prøvd dette.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar
Ubuntu gjør "noe" som disabler den manuelt installerte driveren når du rebooter. Upraktisk om man har et skjermkort som krever en nyere versjon av driveren enn den som ligger i pakkebrønnen.

Edit: Dette gjaldt ihvertfall i 7.04, på senere versjoner har jeg ikke prøvd dette.

"Funscherte" naa flott for meg da. Hmm. (8.10)
Lenke til kommentar

Det er en ting jeg har lurt litt på ang. pakkebrønner. Hvem er det som legger inn nyeste nvidia eller ati eller opera inn i brønnen? Er vel ikke utviklerne av driverne? Men brukere? Hvis nyeste i pakkebrønnen er en 6 mnd gammel Nvidia-driver, hva gjør man da?

Lenke til kommentar
Det er en ting jeg har lurt litt på ang. pakkebrønner. Hvem er det som legger inn nyeste nvidia eller ati eller opera inn i brønnen? Er vel ikke utviklerne av driverne? Men brukere? Hvis nyeste i pakkebrønnen er en 6 mnd gammel Nvidia-driver, hva gjør man da?
Hvilken distro? Ubuntu har f.eks lagt til 180.2* til 8.10 via Proposed eller noe (maa installeres separat, oppdaterer ikke fra den gamle (fordi det er en annen major utgave) Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

Bra at Debian Lenny er kommet i stable. Trodde ikke det skulle skje før 20. februar. Har kjørt lenny på en server i noen uker, fint at den er stable nå.

Skulle ønske Debian hadde en mer stabil og punktlig release-cycle slik som Ubuntu (men ikke like ofte, f.eks samme dato hvert år). At Ubuntu-folkene tar mye fra Debian er nok rett, men mitt inntrykk er at de pakker endel selv også (nyere utgaver av en rekke programvare, som GNOME).

Google Earth 5.0 beta er ute for GNU/Linux btw

Ang Firefox-målingene så stemmer det med mitt inntrykk. FF er raskere og føles mer responsiv i Windows. Kan vel være GTK sin skyld...? F.eks går det mye raskere å laste sidene når jeg trykker på tilbake-knappen i Windows. Rart at Opera kom så dårlig ut.

Endret av oj88
Lenke til kommentar
Skulle ønske Debian hadde en mer stabil og punktlig release-cycle slik som Ubuntu (men ikke like ofte, f.eks samme dato hvert år). At Ubuntu-folkene tar mye fra Debian er nok rett, men mitt inntrykk er at de pakker endel selv også (nyere utgaver av en rekke programvare, som GNOME).

Probleme med Debian er at det er så stabilt at det er nesten latterlig, vistnok skal Sid(unstable) være regnet som klokkestø i forhold til hva jeg har hørt.

Lenke til kommentar
http://www.favbrowser.com/windows-vs-linux...wine-and-opera/

The end result: Firefox from Mozilla or from Fedora has almost nil speed difference, and Firefox running on Wine is faster than native Firefox.

Testen er dårlig. Det blir brukt forskjellige kompilatorinnstillinger på Win/Wine versjonen enn på Linux versjonen. Spesifikt er det snakk om POG (Profile Guided Optimization), som Linux builden ikke får før 3.1

Lenke til kommentar

Det varierer veldig i forhold til distroen, men stort sett er det "trusted users"/"maintainers". I de større distroene kan disse være ansatt av noen for å gjøre jobben, og i enkelte tilfeller sammarbeide med de som lager driveren/programmet.

Lenke til kommentar

Så man kan stort sett regne med å finne siste utgitte driver når man tar pacman -S nvidia f.eks.?

Syns det var litt merkelig at jeg fikk KDE 4.1.2 når jeg installerte det først (pacman -S kde), så KDE 4.2 når jeg kjørte pacman -Syu etter å ha logget inn på KDE. Var såklart koblet mot internet hele tiden, før jeg la inn kde også. Alle ting jeg la inn under install ble hentet fra nettet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

The end result: Firefox from Mozilla or from Fedora has almost nil speed difference, and Firefox running on Wine is faster than native Firefox.

Testen er dårlig. Det blir brukt forskjellige kompilatorinnstillinger på Win/Wine versjonen enn på Linux versjonen. Spesifikt er det snakk om POG (Profile Guided Optimization), som Linux builden ikke får før 3.1

I tillegg bruker vel Windows-versjonen statiske biblioteker.

Lenke til kommentar
Så man kan stort sett regne med å finne siste utgitte driver når man tar pacman -S nvidia f.eks.?

Syns det var litt merkelig at jeg fikk KDE 4.1.2 når jeg installerte det først (pacman -S kde), så KDE 4.2 når jeg kjørte pacman -Syu etter å ha logget inn på KDE. Var såklart koblet mot internet hele tiden, før jeg la inn kde også. Alle ting jeg la inn under install ble hentet fra nettet.

y'en oppdaterer listen over pakkene da. Hadde isåfall fungert hvis du la den inn med pacman -Sy kde første gangen.

Lenke til kommentar

Men Firefox er fremdeles raskere i Windows, Firefox i Linux er etter min mening ikke bra.

Lenke til kommentar

Arch er veldig oppdatert, men det tar alikevel litt tid med testing o.l. før ting kommer inn i offisielle repoene du har tilgjengelig med pacman. Men synes du det er for tregt så kan du legge til testing repoet, og hvis ikke det er bra nok så finner du praktisk talt alltid nyeste versjon i AUR.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Probleme med Debian er at det er så stabilt at det er nesten latterlig, vistnok skal Sid(unstable) være regnet som klokkestø i forhold til hva jeg har hørt.

Ja, Debian er stabilt, men jeg snakket om en stabil release-cycle, slik Ubuntu har :)

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...