objorkum Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Windows 98 ja, det er jo 8 år gammalt eller noko. Du kan alltids klare å få ein lett WM til å fungere ok, men er ikkje mange gode GUI-applikasjonar som er berekna på så gamal HW. Då kan du like godt bruke program i tekstmodus. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 (endret) Hvilke biblotek/pakker er det egentlig man trenger for at qt-apps skal se fine ut i gnome, har søkt men klarer ikke finne ut av det og gidder ikke instalere hele kde bare for at skype og k3b skal se bra ut? QT har ingenting med KDE å gjere. KDE har noko med QT å gjere. Det du er ute etter er å få tak i eit fint QT-theme (som plastik). Sjå på kde-look.org f.eks. *Sjekk post under* Endret 10. august 2005 av objorkum Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Hm, hadde visst eit kjekt program! Køyr: qtconfig Der kan du setje QT-theme osv. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Ja jeg vet forskjellen på QT og KDE, nå ser k3b(kde-app) helt fin ut, mens Skype(qt-app) ser elendig ut, så det er ikke det at jeg mangler et theme? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Hm, dei få QT-programma eg bruker er ikkje KDE-program (dvs dei lagar ikkje .kde og endrar .qt osv), så dei programma held seg heilt etter kva eg set med qtconfig. Sidan du har K3b må du vel ha mykje av KDE? Har du kcontrol? Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 (endret) Ja jeg har kcontrol, men den mangler alle instillingsmulighetene. Vet at jeg instalerer kubuntu-desktop så fikser dette seg(for det har jeg gjort før). qt3-qtconfig har jeg aldri hatt instalert. Endret 10. august 2005 av LessThanJake Lenke til kommentar
olear Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 (endret) Det er nok for lite for å få noko som helst godt intrykk av GUI i GNU/Linux. Hav er det som mangler da? CPU, RAM eller begge deler? Maskinen kjører jo Win98 knirkefritt de første ukene. Du mangler begge deler. Klart Win98 går knirkefritt, den er jo tross alt fra '97/98. Fungerer WinXP knirkefritt på maskinen? Nei, det vil heller ikke en installasjon med KDE eller GNOME. Maskinen din vil fungere helt fint som en enkel server. Endret 11. august 2005 av olear Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 (endret) Er det helt garantert at Knoppix ikke vil forandre noe som helst på harddisken min hvis jeg brenner den på en CD og booter opp med den på PC'en min? Edit: Og hvordan skal en 712 MB stor ISO-fil få plass på en 700 MB CD? Edit2: Og vil USB minnepinne og floppy fungere under Knoppix? Endret 11. august 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Er det helt garantert at Knoppix ikke vil forandre noe som helst på harddisken min hvis jeg brenner den på en CD og booter opp med den på PC'en min? At ingenting på harddisken røres er en av LiveCDers store forddeler, så ja... Og hvordan skal en 712 MB stor ISO-fil få plass på en 700 MB CD? Er nok slik at de fleste 700MB-disker har plass til mer. I alle fall er det plass... Og vil USB minnepinne og floppy fungere under Knoppix? Du får se. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 (endret) Edit: Og hvordan skal en 712 MB stor ISO-fil få plass på en 700 MB CD? Husk at 1 MB er 1024 KB Størrelse til Knoppix i KB=712592 712592 / 1024 = 695,89 (Megabyte) Endret 11. august 2005 av RattleBattle Lenke til kommentar
bluet Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 (endret) Edit: Og hvordan skal en 712 MB stor ISO-fil få plass på en 700 MB CD? Husk at 1 MB er 1024 KB Størrelse til Knoppix i KB=712592 712592 / 1024 = 695,89 (Megabyte) 1 MB er egentlig 1000kB. 1 MiB, som du kanskje tenker på, er 1024 kB. Endret 11. august 2005 av MS-DOS modus Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 (endret) Knoppix-ISOen er på 695 MiB om du vil. Den passer i hvert fall fint til en CD på maks 700 MB (det står nå i hvert fall 700 MB på CD-pakkene jeg får). Endret 11. august 2005 av RattleBattle Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Det er nok for lite for å få noko som helst godt intrykk av GUI i GNU/Linux. Hav er det som mangler da? CPU, RAM eller begge deler? Maskinen kjører jo Win98 knirkefritt de første ukene. Du mangler begge deler. Klart Win98 går knirkefritt, den er jo tross alt fra '97/98. Fungerer WinXP knirkefritt på maskinen? Nei, det vil heller ikke en installasjon med KDE eller GNOME. Maskinen din vil fungere helt fint som en enkel server. Nå ja. Jeg har selv kjørt fedora 3 på en 200 mhz'er - men den hadde 3*128 MB ram. Det gikk ikke überraskt, men akseptabelt for surfing/kontorbruk etc. En tommelfingerregel er at Linux bruker mer RAM enn Windows, mens Windows trenger mer CPU. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 (endret) Grunnen til at GNU/Linux tilsynelatende bruker mer minne, er at GNU/Linux bruker minnet til caching. Jeg vil si at GNU/Linux har en mer effektiv minneutnyttelse enn Windows. Edit: Dette gjelder selvfølgelig også BSD og versjoner av UNIX System V. Endret 11. august 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
olear Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 (endret) Nå ja. Jeg har selv kjørt fedora 3 på en 200 mhz'er - men den hadde 3*128 MB ram. Det gikk ikke überraskt, men akseptabelt for surfing/kontorbruk etc. En tommelfingerregel er at Linux bruker mer RAM enn Windows, mens Windows trenger mer CPU. Klart det går, men det er grenser for hva som er akseptabelt. Jeg greier fint å kjøre X med diverse programvare på en 486 50mhz med 12mb, men om det er en god opplevelse for en nybegynner er noe annet For at en nybegynner skal få en god intro til Linux så bør nok HW være litt oppdatert. Endret 11. august 2005 av olear Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Grunnen til at GNU/Linux tilsynelatende bruker mer minne, er at GNU/Linux bruker minnet til caching. Jeg vil si at GNU/Linux har en mer effektiv minneutnyttelse enn Windows. Edit: Dette gjelder selvfølgelig også BSD og versjoner av UNIX System V. Joda, men det som kun er cache'a er jo ikke noe problem - er det trangt, så blir det dytta ut. Generellt mer swapping var det jeg mente. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Sitter i Knoppix nå, og alt fungerer strålende. Men jeg er ikke helt fornøyd med lyden. Hvis jeg skrur opp lyden i XMMS, begynner det å skurre. Og hvis jeg ikke skrur opp, må jeg skru evig høyt på forsterkeren. Dessuten er ikke lyde helt god da heller. Så går det an å installere bedre drivere til lydkortet (integrert lydkrets i nForce2-IGP)? Hvordan gjøres dette? Lenke til kommentar
bluet Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Sitter i Knoppix nå, og alt fungerer strålende. Men jeg er ikke helt fornøyd med lyden. Hvis jeg skrur opp lyden i XMMS, begynner det å skurre. Og hvis jeg ikke skrur opp, må jeg skru evig høyt på forsterkeren. Dessuten er ikke lyde helt god da heller. Så går det an å installere bedre drivere til lydkortet (integrert lydkrets i nForce2-IGP)? Hvordan gjøres dette? Åpne en terminal, start alsamixer, og skru ned PCM til maks 80. Lenke til kommentar
olear Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Hvis du bruker KDE så velger du aRts som output plugin i XMMS. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Toaster PC runs BSD and makes toast Skal vi starte en underskriftskampanje for å tvinge Elkjøp/Expert/Komplett til å ta denna inn i stortimentet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå