Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvilke biblotek/pakker er det egentlig man trenger for at qt-apps skal se fine ut i gnome, har søkt men klarer ikke finne ut av det og gidder ikke instalere hele kde bare for at skype og k3b skal se bra ut?

QT har ingenting med KDE å gjere. KDE har noko med QT å gjere.

Det du er ute etter er å få tak i eit fint QT-theme (som plastik). Sjå på kde-look.org f.eks.

*Sjekk post under*

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
Det er nok for lite for å få noko som helst godt intrykk av GUI i GNU/Linux.

Hav er det som mangler da? CPU, RAM eller begge deler?

Maskinen kjører jo Win98 knirkefritt de første ukene. :dontgetit:

Du mangler begge deler.

Klart Win98 går knirkefritt, den er jo tross alt fra '97/98. Fungerer WinXP knirkefritt på maskinen? Nei, det vil heller ikke en installasjon med KDE eller GNOME.

Maskinen din vil fungere helt fint som en enkel server.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Er det helt garantert at Knoppix ikke vil forandre noe som helst på harddisken min hvis jeg brenner den på en CD og booter opp med den på PC'en min?

Edit: Og hvordan skal en 712 MB stor ISO-fil få plass på en 700 MB CD?

Edit2: Og vil USB minnepinne og floppy fungere under Knoppix?

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Er det helt garantert at Knoppix ikke vil forandre noe som helst på harddisken min hvis jeg brenner den på en CD og booter opp med den på PC'en min?

At ingenting på harddisken røres er en av LiveCDers store forddeler, så ja...

Og hvordan skal en 712 MB stor ISO-fil få plass på en 700 MB CD?

Er nok slik at de fleste 700MB-disker har plass til mer. I alle fall er det plass...

Og vil USB minnepinne og floppy fungere under Knoppix?

Du får se.

Lenke til kommentar
Edit: Og hvordan skal en 712 MB stor ISO-fil få plass på en 700 MB CD?

Husk at 1 MB er 1024 KB

Størrelse til Knoppix i KB=712592

712592 / 1024 = 695,89 (Megabyte)

1 MB er egentlig 1000kB.

1 MiB, som du kanskje tenker på, er 1024 kB.

Endret av MS-DOS modus
Lenke til kommentar
Det er nok for lite for å få noko som helst godt intrykk av GUI i GNU/Linux.

Hav er det som mangler da? CPU, RAM eller begge deler?

Maskinen kjører jo Win98 knirkefritt de første ukene. :dontgetit:

Du mangler begge deler.

Klart Win98 går knirkefritt, den er jo tross alt fra '97/98. Fungerer WinXP knirkefritt på maskinen? Nei, det vil heller ikke en installasjon med KDE eller GNOME.

Maskinen din vil fungere helt fint som en enkel server.

Nå ja. Jeg har selv kjørt fedora 3 på en 200 mhz'er - men den hadde 3*128 MB ram. Det gikk ikke überraskt, men akseptabelt for surfing/kontorbruk etc.

En tommelfingerregel er at Linux bruker mer RAM enn Windows, mens Windows trenger mer CPU.

Lenke til kommentar

Grunnen til at GNU/Linux tilsynelatende bruker mer minne, er at GNU/Linux bruker minnet til caching. Jeg vil si at GNU/Linux har en mer effektiv minneutnyttelse enn Windows.

Edit: Dette gjelder selvfølgelig også BSD og versjoner av UNIX System V.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Nå ja. Jeg har selv kjørt fedora 3 på en 200 mhz'er - men den hadde 3*128 MB ram. Det gikk ikke überraskt, men akseptabelt for surfing/kontorbruk etc.

En tommelfingerregel er at Linux bruker mer RAM enn Windows, mens Windows trenger mer CPU.

Klart det går, men det er grenser for hva som er akseptabelt. Jeg greier fint å kjøre X med diverse programvare på en 486 50mhz med 12mb, men om det er en god opplevelse for en nybegynner er noe annet ;)

For at en nybegynner skal få en god intro til Linux så bør nok HW være litt oppdatert.

Endret av olear
Lenke til kommentar
Grunnen til at GNU/Linux tilsynelatende bruker mer minne, er at GNU/Linux bruker minnet til caching. Jeg vil si at GNU/Linux har en mer effektiv minneutnyttelse enn Windows.

Edit: Dette gjelder selvfølgelig også BSD og versjoner av UNIX System V.

Joda, men det som kun er cache'a er jo ikke noe problem - er det trangt, så blir det dytta ut. Generellt mer swapping var det jeg mente.

Lenke til kommentar

Sitter i Knoppix nå, og alt fungerer strålende. Men jeg er ikke helt fornøyd med lyden. Hvis jeg skrur opp lyden i XMMS, begynner det å skurre. Og hvis jeg ikke skrur opp, må jeg skru evig høyt på forsterkeren. Dessuten er ikke lyde helt god da heller.

Så går det an å installere bedre drivere til lydkortet (integrert lydkrets i nForce2-IGP)? Hvordan gjøres dette?

Lenke til kommentar
Sitter i Knoppix nå, og alt fungerer strålende. Men jeg er ikke helt fornøyd med lyden. Hvis jeg skrur opp lyden i XMMS, begynner det å skurre. Og hvis jeg ikke skrur opp, må jeg skru evig høyt på forsterkeren. Dessuten er ikke lyde helt god da heller.

Så går det an å installere bedre drivere til lydkortet (integrert lydkrets i nForce2-IGP)? Hvordan gjøres dette?

Åpne en terminal, start alsamixer, og skru ned PCM til maks 80.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...