Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Bare lurer på noen ting angående nettleser til KDE.

 

Konqueror benytter seg av Webkits som Google Chrome, kommer dette til å hjelpe Konqueror i noen større grad med tanke på utviklingen av Konqueror?

 

Og siden KDE har valgt å lage Dolphin for å ha et program som fokuserer utelukkende på filbehandling, er det planer (eller kan det hende at) de lager et program som kun fokuserer på å være en nettleser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så langt jeg har forstått så er Chrome på en måte to-delt.

Den bruker WebKit, og all utvikling Google sender upstream vil jo komme andre prosjekter som bruker WebKit til gode.

Men Google fokuserer også på å lage en browser som er kjapp som *** på javascript (siden mye av googles egne prosjekter bruker javascript), og javascript delen av Chrome er det V8 som står for, ikke WebKit.

 

Så det betyr vel at Konqueror kan bli hjulpet av Chrome, men ikke for Javascript prosessering.

Lenke til kommentar

Nå har jeg endelig fått linux til å fungere 100% tipp topp med EEEen min.

 

MÅ bruke ndiswrapper for å få tålelig nettverksytelse, og det var visst ikke bare å få til å funke i Fedora (default-kernelen panicer når man loader modulen).

 

Så da har jeg kompilert 2.6.28.5, ndiswrapper, laget en "workaround" for lyden (en .asoundrc-fil, sleit med skipping i lyd på både pulseaudio og alsa, nå funker det endelig.)

 

Endelig er maskinen en drøm å bruke.. selv om den kom med linux preinstallert er det den mest vriene maskinen jeg har hatt mtp. linux..

 

Har et kort spørsmål; hvordan kan jeg få Fedora (yum, rpm etc) til å ignorere updates til kernelen? Vil nødig at en update skal ødelegge all moroa for meg. :p

Lenke til kommentar
Bare lurer på noen ting angående nettleser til KDE.

 

Konqueror benytter seg av Webkits som Google Chrome, kommer dette til å hjelpe Konqueror i noen større grad med tanke på utviklingen av Konqueror?

 

Og siden KDE har valgt å lage Dolphin for å ha et program som fokuserer utelukkende på filbehandling, er det planer (eller kan det hende at) de lager et program som kun fokuserer på å være en nettleser?

 

For å være helt ærlig, så virker det som om de har inkludert Konqueror for å være snille med "gamle" brukere av KDE 3. Jeg syns ærlig talt den er rimelig ubrukelig, og jeg kan ikke skjønne hva som skal være vitsen med den. KDE har også denne "alt inkludert" policy'en som jeg også syns de skal gå bort i fra. Opera er uheldigvis kanskje eneste dugende browser for KDE, da Firefox har oppstartstid som er lik "grusom" Skulle ønske Firefox kom ut i QT utgave (om det er det som skal til for å få en dugende oppstartstid)

 

Edit: KOpera hadde vært noe! ;) (Linux fasistene hadde nok gått amok da. lol)

Endret av t_k
Lenke til kommentar
Så langt jeg har forstått så er Chrome på en måte to-delt.

Den bruker WebKit, og all utvikling Google sender upstream vil jo komme andre prosjekter som bruker WebKit til gode.

Men Google fokuserer også på å lage en browser som er kjapp som *** på javascript (siden mye av googles egne prosjekter bruker javascript), og javascript delen av Chrome er det V8 som står for, ikke WebKit.

 

Så det betyr vel at Konqueror kan bli hjulpet av Chrome, men ikke for Javascript prosessering.

Takk for oppklaringen.

 

Slik jeg har forstått det så har ikke Google laget en nettleser kun for å konkurrere med MS og IE, men da de fleste tjenestene deres er basert på nettløsninger vil de også få mer kontroll med tanke på å utvikle teknologi til nettlesere til å støtte nye muligheter, eller forbedre de tjenestene de allerede har. Kan det tenkes at Konqueror velger å benytte Webkits sammen med Googles V8?

 

Kudos til Google for at de gjør kilekoden tilgjengelig for andre og ikke låser den for å kunne benytte seg av lock-in-muligheter :) ... noe som er litt rart at andre har gjort tidligere, da de mest sannsynlig ønsker at brukere av andre operativsystemer og nettlesere også skal få tilgang til deres netttjenester, iallefall essensielle tjenester der brukerne har mange alternativer og enkelt kan bytte leverandør, som f.eks mail (det ment rent strategisk, missliker all slik lock-in-virksomhet) ... se under fra et tidligere innlegg i en annen tråd).

 

For meg er det ganske viktig at det jeg benytter meg av funker fint i både Linux og Windows, men prøver å forsikre meg om at det jeg benytter meg av også kan benyttes i OS X. Det har vist seg at en del av tjenestene i Live-serien ikke funker så bra med Linux, styrer forsovidt unna dette. Du kan jo ta en titt på dette bildet, bruker Firefox 3.0.3 som burde holde, men som regel ender det opp slik:

 

post-143435-1234648947_thumb.jpg

 

Har også lest at noen har hatt problemer med å opprette kontoer med Linux.

 

Lurer på hvor mange som tenker: "Hmmm, dette funker bra nå som jeg bruker Windows, men vil dette funke like bra om jeg f.eks ønsker å benytte meg av Mac i fremtiden?".

Lenke til kommentar
Håper jeg poster riktig og ikke trakker noen på tærne med denne.

 

Mozilla firefox:

 

Jeg skal reformatere pc'en, men vil beholde bokmerker, passord osv. Hvordan går jeg frem da? Går det an å legge hele firefox mappen på en ekstern HDD?

 

Ta kopi/backup av /home/username/.mozzila mappa vil jeg tro vil gjøre susen. Du kan også ta kopi eller lage egen partisjon for hele /home slik at du beholder konfigurasjonene hvis du skal formatere eller bytte rootsystem.

Lenke til kommentar

Argh, har tvunget med selv å bruker Opera i helga, men fler og fler feil dukker opp. Skulle akkurat laste ned Virtualbox pga ny maskin og installasjon, så viser det seg at Opera mener at *.sh er tekst, og vil bare vise innholdet, velger jeg "save as" laster den ned 10kb før den bare stopper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...