Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du mener vel at du vil kjøre egen mail-server hjemme, og bruke ISP sin relay? Jeg vil anbefale postfix hvis du kun er ute etter relay, men jeg vil som sagt tro at du er ute etter å sette opp din egen mail-server. Mine forslag til oppsett der finner du i signaturen min (nest siste side på wiki'en).

Uansett, her har du en fin gjennomgang med postfix som relay:

http://www.postfix.org/SMTPD_ACCESS_README.html

Er ikke ute etter å kjøre egen mailserver, kun SMTP-relay. Når jeg flytter meg til et nett med en annen ISP må jeg drive å bytte SMTP-tjener ettersom min ISP's kun fungerer i deres egne IP-nett. Finnes sikkert andre SMTP-servere der ute som fungerer, men kan like gjerne ha det her hjemme :)

Takk for link!

Postfix har jeg alltid brukt som SMTP-server, men aldri med auth, siden det bare har vært lokale klienter som har fått bruke den til å sende.

Uansett, en enklere løsning kan være å lage seg en GMail-konto, deretter skru på IMAP-støtte (som skrur på SMTP med autentiserings-støtte). Så kan du bruke smtp.gmail.com (kryptert) med ditt brukernavn/passord verden rundt.

Endret av oj88
Lenke til kommentar
Nokon som har ei aning om når Spotify kjem ut til linux? Eg har eit irriterande med litt rar "lag" når eg køyrer det i wine.

Sikker på at du har konfigurert wine riktig, evt hvilken versjon bruker du? Fungerer smertefritt på Ubuntu 8.10-en min. Wine versjon husker jeg dog ikke.

Ellers hadde jeg ikke hatt noe i mot Spotify til linux heller. :)

Lenke til kommentar
Nokon som har ei aning om når Spotify kjem ut til linux? Eg har eit irriterande med litt rar "lag" når eg køyrer det i wine.

Sikker på at du har konfigurert wine riktig, evt hvilken versjon bruker du? Fungerer smertefritt på Ubuntu 8.10-en min. Wine versjon husker jeg dog ikke.

Ellers hadde jeg ikke hatt noe i mot Spotify til linux heller. :)

Jeg har akkurat samme problemet, og ikke bare på ubuntu, også på Debian. Har opplevd det samme (i svært varierende grad) på 4 ulike maskiner. Det er ikke spotify (altså musikken) som lagger, hele OS-et blir liksom litt sirupsaktig. Den ene maskinen jeg har problemet på, er rett og slett helt ubrukelig når spotify kjører.

Lenke til kommentar
Det spørs helt hvilken bruk og hvilke krav du har til ytelse det. Jeg hadde neppe merket forskjell på min Ubuntu server, ihvertfall ikke slik den brukes per i dag.

Ikke de høyeste kravene. Jeg tenkte jeg skulle bytte ut den gamle pcen som fungerer som server med nye deler, målet er minst mulig strømforbruk(artig å se hva det havner på totalt). Har funnet alt jeg trenger utenom lagringsmedia for OSet, og leser at 2,5diskene bruker mindre enn 3,5. Disken hvor OSet ligger på brukes jo langt mer så tenkte å finne en som krevde lite. Men det er vel ikke store forskjellen på 5400 og 7200 så kan vel gå for en med 7200rpm.

Lenke til kommentar

De virkelig store problemene vil vi få når folk begynner å lage komplette nettsider i Silverlight/Flash. Da er det ikke lenger bare video og lyd som er under kontroll av propritære formater, men hele webben. Det meste av essensiell informasjon er i dag tilgjengelig i "tekstform" (dvs HTML), la oss håpe at det forblir slik.

Lenke til kommentar

Det jeg frykter. IE er jo fortsatt ledende. Så IE og silverlight vil nok gå hånd i hånd. Hvertfall på de maskiner med Windows ferdig installert og man blir nok tilbudt og installere silverlight om man installerer IE. Om folk er fornøyde vil det nok bli en "webstandard" med tanke på hvor som bruker Windows og IE. Enn så lenge holder jeg meg hvertfall unna og håper på det beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...