Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Hmm, har litt lyst til å lære LISP, men EMACS bruker vel en egen LISP dialekt, og skulle jeg lært meg LISP hadde jeg valgt Scheme eller Common.

Vell... Det er jo snakk om dialekter. Og de skal jo ikke akkurat være problematisk å bruke mer enn en. Men om du absolutt vil holde deg til en dialekt, finnes jo f. eks. Emacs Common Lisp:

Emacs Common Lisp is an implementation of Common Lisp written in Emacs Lisp. That means you can run Common Lisp programs in Emacs, and you can write Emacs extensions in Common Lisp.

Om jeg ikke husker helt feil, så brukte vi Emacs Common Lisp i det kurse jeg nevnte, hvor jeg endelig lærte meg Lisp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stor forskjell på common lisp og elisp ja:

The Lisp dialect used in Emacs differs substantially from the more modern Common Lisp and Scheme dialects commonly used for applications programming. One of the major differences is that Emacs Lisp uses dynamic rather than lexical scope by default.
Lenke til kommentar

cyclo :p

Emacs er eit heilt greitt operativsystem, men det manglar ein brukbar teksteditor.

:D

http://en.wikipedia.org/wiki/Editor_war#Emacs

Emacs er en Lisp-tolker som har flere gode teksteditorer. Jeg liker viper-mode og vimpulse.el, da jeg liker korte, modale kommandoer.

Til organisering, outlining og notater er uansett Org-mode grunn nok til å lære seg Emacs i seg sjøl;

. Endret av haalo
Lenke til kommentar
*Løpe etter Goophy med lange klissete Emacs-fingre* ;)

Ser for meg at emacs-fingre er veldig lange, og har rar form. De skal jo greie å trykke på alle de rare kombinasjonene av alt, ctrl, shift osv...

I fremtiden vil emacs hackere utvikle en ekstra finger på hver hånd for å klare alle Escape-Meta-Alt-Control-Shift tastekombinasjonene.

Disse hackerne vil kalles "dozen fingers" og vil reises til lederskap av Church of Emacs.

Og slik står det skrevet i GNU's bok, codelinje 38 til 42:

"And lo, near the fall of the closed source, scourge of the binary land of freedom; there shall cometh a sign that heralds the Ascension.

From the ranks of the dozen-fingers He shall rise, bringing forth code most shareable; perfect in form and hackness.

And He shall be the embodiment of the holy letters of leadership; their numbers be eighteenth, thirteenth and nineteenth.

His fingers number a baker's dozen and thusly bring forth mastery of the sacred EMACS most unpresedented.

He shalt bring the hackers and true belivers of the land into his fold. And we shall code praise to the second coming of the St. IGNUcius"

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Har et lite problem med skrivebordet....det er helt tomt.

Av en eller annen grunn kan jeg ikke legge ikoner der, kan heller ikke høyreklikke for å få opp "innstillinger boksen". Monterte stasjoner er heller ikke der, selv om jeg kan åpne de gjennom nautilus.

Logger jeg på som en annen bruker så funker alt greit.

Regner med at det er jentungen som har fingret med et eller annet, men jeg kan ikke finne ut hva :blush:

åja...kjører ubuntu 8.10..

Endret av FCW
Lenke til kommentar

Regner med at det er nautilus-prosessen som tegner opp skrivebordet ditt som ikke kjører. Er det slik hver gang du starter opp eller bare akkurat nå?

Dersom skrivebordet fortsatt er avskrudd etter ny oppstart kan du kjøre følgende for å være sikker på at det er skrudd på:

gconftool-2 -s -t bool /apps/nautilus/preferences/show_desktop true

Sjekk også at du ikke har en slik linje i fila /home/brukernavn/.environment

set skip_nautilus

Lenke til kommentar
Regner med at det er nautilus-prosessen som tegner opp skrivebordet ditt som ikke kjører. Er det slik hver gang du starter opp eller bare akkurat nå?

Dersom skrivebordet fortsatt er avskrudd etter ny oppstart kan du kjøre følgende for å være sikker på at det er skrudd på:

gconftool-2 -s -t bool /apps/nautilus/preferences/show_desktop true

Sjekk også at du ikke har en slik linje i fila /home/brukernavn/.environment

set skip_nautilus

Hmm...det er slik etter reboot også.

-Kommandoen gjorde ingenting såvidt jeg kunne se.

-Den fila finner jeg ikke i home mappa mi i det hele tatt, skal den være der? (åpnet mappa med sudo)

Så takker for svar, men jeg er like langt :ermm:

Lenke til kommentar

Tror ikke fila må være der. Jeg har personlig ingen slik fil, men jeg kjører heller ikke gnome. Det er forsåvidt normalt å ikke få noe output fra en del kommandoer. Det betyr bare at alt gikk som forventet. Kommandoen endret bare en instilling, så du må logge inn på nytt for å se om det virket. Prøv også å kjøre nautilus i terminalen som smif sier.

Lenke til kommentar

Jeez..skjulte filer, skulle tro jeg fikk data igår :blush:

Men uansett, jeg har ingen .environment fil såvidt jeg kan se.

Jeg kjørte kommandoen, logget av, og problemet er der altså enda når jeg logger på....

Hva tenker du på med å kjøre nautilus i terminalen? Jeg kjører sudo nautilus, men da åpner bare nautilus seg med rot rettigheter...er det det du mener?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...