Robocoop Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Jeg er i Ubuntu på live-CD-en nå, kan jeg installere GRUB herfra? Hvis ikke, hvordan gjør jeg det? Kan ikke huske å ha sett "installer GRUB" noen plass. Her er det du må gjøre: <Ctrl><Alt><F1> Switch to the first text terminal. Under Linux you can have several (6 in standard setup) terminals opened at the same time. <Ctrl><Alt><Fn> (n=1..6) Switch to the nth text terminal. tty Print the name of the terminal in which you are typing this command. <Ctrl><Alt><F7> Switch to the first GUI terminal (if X-windows is running on this terminal). <Ctrl><Alt><Fn> (n=7..12) Switch to the nth GUI terminal (if a GUI terminal is running on screen n-1). On default, nothing is running on terminals 8 to 12, but you can run another server there. <Tab> (In a text terminal) Autocomplete the command if there is only one option, or else show all the available options. THIS SHORTCUT IS GREAT! It even works at LILO prompt! <ArrowUp> Scroll and edit the command history. Press <Enter> to execute. <Shift><PgUp> Scroll terminal output up. Work also at the login prompt, so you can scroll through your bootup messages. <Shift><PgDown> Scroll terminal output down. <Ctrl><Alt><+> (in X-windows) Change to the next X-server resolution (if you set up the X-server to more than one resolution). For multiple resolutions on my standard SVGA card/monitor, I have the following line in the file /etc/X11/XF86Config (the first resolution starts on default, the largest determines the size of the "virtual screen"): Modes "1024x768" "800x600" "640x480" "512x384" "480x300" "400x300" "1152x864" <Ctrl><Alt><-> (in X-windows) Change to the previous X-server resolution. <Ctrl><Alt><BkSpc> (in X-windows) Kill the current X-windows server. Use if the X-windows server crushes and cannot be exited normally. <Ctrl><Alt><Del> Shut down the system and reboot. This is the normal shutdown command for a user at the text-mode console. Don't just press the "reset" button for shutdown! <Ctrl>c Kill the current process (mostly in the text mode for small applications). <Ctrl>d Log out from the current terminal. See also the next command. <Ctrl>d Send [End-of-File] to the current process. Don't press it twice else you also log out (see the previous command). <Ctrl>s Stop the transfer to the terminal. <Ctrl>q Resume the transfer to the terminal. Try if your terminal mysteriously stops responding. <Ctrl>z Send the current process to the background. exit Logout. I can also use logout for the same effect. (If you have started a second shell, e.g., using bash the second shell will be exited and you will be back in the first shell, not logged out.) reset Restore a screwed-up terminal (a terminal showing funny characters) to default setting. Use if you tried to "cat" a binary file. You may not be able to see the command as you type it. <MiddleMouseButton> Paste the text which is currently highlighted somewhere else. This is the normal "copy-paste" operation in Linux. (It doesn't work with Netscape and WordPerfect which use the MS Windows-style "copy-paste". It does work in the text terminal if you enabled "gpm" service using "setup".) Best used with a Linux-ready 3-button mouse (Logitech or similar) or else set "3-mouse button emulation"). ~ (tilde) My home directory (normally the directory /home/my_login_name). For example, the command cd ~/my_dir will change my working directory to the subdirectory "my_dir" under my home directory. Typing just "cd" alone is an equivalent of the command "cd ~". . (dot) Current directory. For example, ./my_program will attempt to execute the file "my_program" located in your current working directory. .. (two dots) Directory parent to the current one. For example, the command cd .. will change my current working directory one one level up. ..............Nei, det var en spøk. Men dette er vel en metode: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=224351 Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Måtte faktisk drepe Firefox for å fikse problemet. Må være en bug et sted. Google hjalp je ENORMT mye da. Alle mener det er virus. Stod faktisk der at man skulle drepe Firefox for aa "fikse" det Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 ?sgnelkab gej revirks rofrovH !hææU Ser ut som om du har aktivert ett eller annet rigth-to-left-språk støtte. Du har ikke tilfeldigvis copy-pasta hebraisk tekst eller noe slikt? Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 tar+bzip2 er finfint, men om han pakket sakene på en Windowsmaskin er vel zip det enkleste å forholde seg til. 7zip støtter det meste Bedre enn å bruke winrar som støtter så og si ingenting i forhold. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 hmm, spørs hva du mener med støtte... jeg bruker WinRAR for å pakke ut .tar.bzip2 og .tar.gz arkiver i Windows. Og jeg tror den tar 7z også. Men Winrar kan ikke lage .tar.bzip2 og .tar.gz Lenke til kommentar
dabear Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Må bare få tipse dere om denne perlen: http://quassel-irc.org En irc-klient skrevet i QT, med integrasjon mot KDE om ønskelig. Den kan enten brukes som en vanlig klient, eller du kan starte den opp i screen og la den gå, for så å koble opp mot en klient på ei anna maskin. I all hovedsak kan den altså brukes som irssi+screen eller en bnc, men at du kobler til med en grafisk klient Lenke til kommentar
atlef Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Jeg er i Ubuntu på live-CD-en nå, kan jeg installere GRUB herfra? Hvis ikke, hvordan gjør jeg det? Kan ikke huske å ha sett "installer GRUB" noen plass. Følg denne oppskriften. atlef. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Flere her som opplever problemer med Facebooks opplastingstjeneste? Firefox kræsjer når jeg bruker det. Arch x86_64, openjdk6. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Flere her som opplever problemer med Facebooks opplastingstjeneste? Firefox kræsjer når jeg bruker det.Arch x86_64, openjdk6. Opplasting av bilder, ja? Som kjent bruker den Java, og hos meg funker applet-en, men det tar god tid før den kommer opp, og frem til da kjører CPU 100% og går helt "crazy" Virker ikke som "det skal" føler jeg. Ellers kan du bruke simple upload (deaktiver java i Firefox først, Tools > Add-ons > Plugins > Disable din java) Jeg har riktignok 32-bit. IcedTea funker ikke, dvs den loader men kommer en feilmelding jeg ikke har funnet noen løsning på, så jeg må bruke Sun Java. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Jeg er i Ubuntu på live-CD-en nå, kan jeg installere GRUB herfra? Hvis ikke, hvordan gjør jeg det? Kan ikke huske å ha sett "installer GRUB" noen plass. Her er det du må gjøre: <Ctrl><Alt><F1> Switch to the first text terminal. Under Linux you can have several (6 in standard setup) terminals opened at the same time. <Ctrl><Alt><Fn> (n=1..6) Switch to the nth text terminal. tty Print the name of the terminal in which you are typing this command. <Ctrl><Alt><F7> Switch to the first GUI terminal (if X-windows is running on this terminal). <Ctrl><Alt><Fn> (n=7..12) Switch to the nth GUI terminal (if a GUI terminal is running on screen n-1). On default, nothing is running on terminals 8 to 12, but you can run another server there. <Tab> (In a text terminal) Autocomplete the command if there is only one option, or else show all the available options. THIS SHORTCUT IS GREAT! It even works at LILO prompt! <ArrowUp> Scroll and edit the command history. Press <Enter> to execute. <Shift><PgUp> Scroll terminal output up. Work also at the login prompt, so you can scroll through your bootup messages. <Shift><PgDown> Scroll terminal output down. <Ctrl><Alt><+> (in X-windows) Change to the next X-server resolution (if you set up the X-server to more than one resolution). For multiple resolutions on my standard SVGA card/monitor, I have the following line in the file /etc/X11/XF86Config (the first resolution starts on default, the largest determines the size of the "virtual screen"): Modes "1024x768" "800x600" "640x480" "512x384" "480x300" "400x300" "1152x864" <Ctrl><Alt><-> (in X-windows) Change to the previous X-server resolution. <Ctrl><Alt><BkSpc> (in X-windows) Kill the current X-windows server. Use if the X-windows server crushes and cannot be exited normally. <Ctrl><Alt><Del> Shut down the system and reboot. This is the normal shutdown command for a user at the text-mode console. Don't just press the "reset" button for shutdown! <Ctrl>c Kill the current process (mostly in the text mode for small applications). <Ctrl>d Log out from the current terminal. See also the next command. <Ctrl>d Send [End-of-File] to the current process. Don't press it twice else you also log out (see the previous command). <Ctrl>s Stop the transfer to the terminal. <Ctrl>q Resume the transfer to the terminal. Try if your terminal mysteriously stops responding. <Ctrl>z Send the current process to the background. exit Logout. I can also use logout for the same effect. (If you have started a second shell, e.g., using bash the second shell will be exited and you will be back in the first shell, not logged out.) reset Restore a screwed-up terminal (a terminal showing funny characters) to default setting. Use if you tried to "cat" a binary file. You may not be able to see the command as you type it. <MiddleMouseButton> Paste the text which is currently highlighted somewhere else. This is the normal "copy-paste" operation in Linux. (It doesn't work with Netscape and WordPerfect which use the MS Windows-style "copy-paste". It does work in the text terminal if you enabled "gpm" service using "setup".) Best used with a Linux-ready 3-button mouse (Logitech or similar) or else set "3-mouse button emulation"). ~ (tilde) My home directory (normally the directory /home/my_login_name). For example, the command cd ~/my_dir will change my working directory to the subdirectory "my_dir" under my home directory. Typing just "cd" alone is an equivalent of the command "cd ~". . (dot) Current directory. For example, ./my_program will attempt to execute the file "my_program" located in your current working directory. .. (two dots) Directory parent to the current one. For example, the command cd .. will change my current working directory one one level up. ..............Nei, det var en spøk. Men dette er vel en metode: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=224351 Takk, gjorde det i dag. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Finnes det noen måte å få 64-bit Opera til å virke med 64-bit Java? Det ser tilsynelatende ut til å virke her (opera kjenner igjen jvm etc), men det skjer ingenting når jeg går inn på en side med Java. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Det er et problem med 64bit Opera og Java sammen. Jeg hadde det problemet selv når jeg testa Slamd64, husker jeg fant en artikkel på nett som i praksis sa at 64bit Opera og Java: no worky. Har ikke link til den artikkelen her på sittende ... fot, men burde ikke være mer enn en kort googling unna. Mulig det har blitt bedre med senere Java oppdateringer og muligens Alpha/Beta versjon av Opera 10, men for 9.serien av Opera så mener jeg at du ikke får det til å fungere. basta Endret 24. januar 2009 av olefiver Lenke til kommentar
haalo Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Noen som vet hvordan en får Konqueror til å ta seg av ikonene i vindusbehandleren min? Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Linus bytter fra KDE til GNOME Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Linus bytter fra KDE til GNOME Jeg gjorde det samme igår.. Fått meg ny laptop (en MacBook, faktisk.. alt funker svært bra, så en knallgod linux-laptop) og dermed gått fra Fedora 8 med KDE3.5 som jeg hadde på gamlePCen til Fedora 10 med Gnome 2.24. Gnome er helt greit, KDE3.5 var hakket bedre, KDE4 er verre. (Helt subjektivt sett, selvfølgelig) Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Linus bytter fra KDE til GNOME Jeg gjorde det samme igår.. Fått meg ny laptop (en MacBook, faktisk.. alt funker svært bra, så en knallgod linux-laptop) og dermed gått fra Fedora 8 med KDE3.5 som jeg hadde på gamlePCen til Fedora 10 med Gnome 2.24. Gnome er helt greit, KDE3.5 var hakket bedre, KDE4 er verre. (Helt subjektivt sett, selvfølgelig) Så du foretrekker Fedora over OS X på en Mac-en? Er all HW støtta? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Så du foretrekker Fedora over OS X på en Mac-en? Er all HW støtta? Ja, visstnok, men skal være noe problemer med at det blir for varm. Og batteritiden er mye dårligere enn med OS X. Regner med det er Macbook5.1 alu. (?) Hvilken distro? Og GNU/Linux er å foretrekke over OSX for noe av oss ja Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Foretrekker og foretrekker, føler meg vel mer "hjemme" i linux, men har dual boot med OSX, så bruker det til en del ting jeg ikke kan gjøre like lett i linux. Når det gjelder HW, så har jeg ikke funnet noe som ikke er støtta enda, nei. Trådløst funket ikke ut av boksen, men det lå drivere i rpmfusion-repoet som funker veldig bra. Batterilevetiden ser ut til å være meget god i linux, som indikerer at strømstyring osv funker fint.. bluetooth, webcam.. det ser ut til at alt funker, og det er ikkenoe som er bare "halvveis". Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Så du foretrekker Fedora over OS X på en Mac-en? Er all HW støtta? Ja, visstnok, men skal være noe problemer med at det blir for varm. Og batteritiden er mye dårligere enn med OS X. Regner med det er Macbook5.1 alu. (?) Hvilken distro? Og GNU/Linux er å foretrekke over OSX for noe av oss ja Fedora 10, og det er en MacBook4,1, så det er den hvite, eldre modellen. Batteritiden er en smule dårligere, men mye dårligere syns jeg ikke. 4 timer mot 4.5 kanskje. Den blir litt varm, men viftene virker som de skal. Problemet er at minimum viftehastighet er for lav som default, så den er varm som idle, men blir aldri for varm siden viftene uansett kicker inn når den passerer 75 grader eller deromkring. Jeg løste det ved å manuelt stille minimumshastigheten fra 1800 til 3000 rpm (veldig lett, da det ligger funksjonalitet for det i driveren). Dette gjør at den holder behagelig temperatur hele tiden, uten at den avgir noe hørbart bråk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå