Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sliter med å få til LIRC her.

Har en IRA-3 (IRMAN) som sitter på ttyS0. Kjører jeg "cat ttyS0" lyser boksen, og det kommer litt tekst i terminalen når jeg trykker på knapper.

Jeg finner ikke fjernkontrollen min i databasen på nettet, og prøver å kjøre "irrecord -d /dev/lircd lircd.conf"

Også nå lyser LEDen på boksen, men den reagerer ikke på noen av knappene, og etter en stund avslutter den fordi den ikke får noe input...

Noen med gode råd?

Lenke til kommentar

Vet at dette ikke er et C++-forum, men fyrer løs likevel:

Jeg har en interface, Wavefunction, som er full av abstrakte funksjoner definert alá

/*
  * Returns the value of the wavefunction at position(s) r
  */
 virtual double getWf(double** r) = 0;

Videre har jeg (foreløpig) én klasse "helium1" som arver Wavefunction, og implementerer en del algoritmer, slik som "getWf()". So far so good, jeg får laget helium1-objekter og kallt på koden i dem.

Problemet er at jeg skulle gjerne også kunnet lage generelle Wavefunction-objekter, og brukt f.eks. en beryllium1-klasse på samme måte som jeg nå bruker helium1, uten å måtte skrive om "brukerkoden". Mao. ønsker jeg å skrive en funksjon jeg kan sende enten et helium1- eller en beryllium1-objekt, og forvente at den skal kalle på dette objektets "double local_energy(double** r)" funksjon et uttall ganger, og til slutt gi meg et tall for grunntilstandsenergien for helium eller beryllium med den ønskede bølgefunksjonskonfigurasjonen (dette er lagra delvis som ulike formler i getWf(), local_energy() etc., og delvis som private variable i de implementerende klassene.)

Men når jeg prøver å lage et Wavefunction-objekt vha. følgende kode:

Wavefunction testWf = helium1(1.0,1.0);

så blir gcc sur på meg, og sier:

g++ wavefunc.cpp test.cpp -Wall -o test.x
test.cpp: In function ‘int main(int, char**)’:
test.cpp:7: error: cannot allocate an object of abstract type ‘Wavefunction’
wavefunc.hpp:10: note:   because the following virtual functions are pure within ‘Wavefunction’:
wavefunc.hpp:20: note: 	virtual double Wavefunction::getWf(double**)
wavefunc.hpp:25: note: 	virtual double Wavefunction::local_energy(double**)
wavefunc.hpp:30: note: 	virtual void Wavefunction::print_params()
test.cpp:7: error: cannot declare variable ‘testWf’ to be of abstract type ‘Wavefunction’
wavefunc.hpp:10: note:   since type ‘Wavefunction’ has pure virtual functions

Noen som har noen idé på hvordan jeg kan unngå dette?

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

Ikke det at jeg er særlig god på finurligheter i C++ (er egentlig Java-mann), men glemmer du ikke å bruke new-nøkkelordet når du kaller konstruktøren?

Et kjapt wiki-søk hinter om at syntaks kanskje burde vært

Wavefunction testWf* = helium1(1.0,1.0);

I tillegg må du sjekke at helium1 implementerer alle virtuelle metoder definert i Wavefunction.

Lenke til kommentar
Jeg installerte Windows XP på en harddisk jeg hadde liggende. Hvordan legger jeg det til i GRUB? Partisjonen er sdc1.

$vi /boot/grub/menu.lst

Så legger du inn enn oppføring for Windows:

title Windows
rootnoverify (hd2,0)
makeactive
chainloader +1

EDIT:

Skrev feil sti.

Endret av haalo
Lenke til kommentar
Ikke det at jeg er særlig god på finurligheter i C++ (er egentlig Java-mann), men glemmer du ikke å bruke new-nøkkelordet når du kaller konstruktøren?

Et kjapt wiki-søk hinter om at syntaks kanskje burde vært

Wavefunction testWf* = helium1(1.0,1.0);

I tillegg må du sjekke at helium1 implementerer alle virtuelle metoder definert i Wavefunction.

Den implementerer rubbel og bit, ja.

Hmm, skal teste det. Sitter her med "bjarneboka" i c++, tenkte ikke engang på wiki :p

Men det funka brillefint det. Bytta ut deklarasjonen til

helium1* testWf = new helium1(1.0,1.0);

og funksjonskallene gikk fra å være testWf.funk(x) til å bli testWf->funk(x).

Takker :)

Lenke til kommentar

Noe jeg lurer på. Jeg har flere top level domener. NÅr jeg setter opp linux-server, ønsker jeg å bruke denne også som webserver.

Hva skal jeg søke etter for å få det til? For å være ærlig så vet jeg ikke hva det heter en gang.

Lenke til kommentar
Spørsmål: Jeg har tenkt til å bruke en Ubuntu Live CD til å søke og gjenopprette slettede filer fra en NTFS-partisjon. Hvilket program bruker jeg til det?

Photorec er meget bra til dette formålet. Finnes på f.eks. PartedMagic LiveCD, kun 52mb å laste ned.

atlef.

Siden han allerede har en Ubuntu cd klar så er vel den enklest å bruke. Når livecden er oppe og går kan du installere pakken testdisk(som også gir Photorec). Har lest en del positivt om Photorec. Kanskje Formost og Ddrescue også kan forsøkes hvis Photorec ikke klarer det du ønsker.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg sitter med en 64-bit maskin (intel), og prøver å starte det jeg tror er en 32-bit binær. Problemet er at denne fila skjekker hvaslags maskin jeg sitter på, og nekter å starte med følgende feilmelding:

#################################################################
 No amd64 binaries installed for Synopsys TCAD release current
#################################################################

Jeg mener å huske det var en eller annen kommando som gjøre at maskinen ville "legge seg på ryggen og late som om den var 32-bit", i allefall innen skallet du sitter i. Men hva var denne kommandoen?

Lenke til kommentar
Du trenger 32bits biblioteker... (ia32-libs)

Fungerer også å bruke f.eks. chroot

Les: http://www.debian-administration.org/articles/534

Har nok bibliotekene, og er ikke admin på maskinen. Den kjører RHEL 5.

Men det skal være en kommando som "lurer" et program/script etc. til å tro at den er på en 32-bit maskin. Husker jeg måtte gjøre det for å tvinge matlabs sitt installasjonsscript til å installere 32-bits matlab på min 64-bits maskin (cd'n min hadde ikke 64-bits-versjonen, så den krasja på at den ikke fant disse filene...)..

Meh, jeg styrer for mye med überproprietær programmvare for tiden. Lisensen til synopsis TCAD koster vel ~40 kkr - akademisk...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Din fridomhatar! Korleis kan du leve med deg sjølv?! :p

Høyrer på gamle episodar av Lugradio, og der køddar dei med kvarandre ved å spørje kvifor dei hatar fridom viss dei ikkje er heilt Stallman.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...