Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Ingen av de tre OSene er i veien for meg når det gjelder produktivitet, jeg kan gjøre det samme på alle plattformer, til og med kjøre de samme programmene.

 

Jeg liker Linux, ikke noe med det. Men jeg er lei, lei av å vente på programmer som lover alt, men leverer ingenting. Litt tatt på spissen, men situasjonen er at jeg har brukt Linux/Unix i over ti år nå, og ting som var dårlig da er fremdeles dårlig nå (noen deler faktisk verre).

Endret av olear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke annet enn å støtte meg til olear. Har vært en trofast linux-bruker lenge, og kommer nok til å fortsette å være det, men har vært mye å irritere seg over. Spesielt det siste året har det vært mye tull (har ikke noe helt konkret, men generelle ting under daglig bruk) som har irritert meg.

 

Har også fått mamma over på linux, som erstattet Vista på en bærbar som var sørgelig underspecca for det OSet. Det har gitt meg noen vekkere, og å unnskylde seg med at "du kan ikke gjøre ditt og datt fordi det programmet kun er laget for Windows" når alternativet som fungerer på linux er en blek kopi holder ikke for den jevne bruker. Også en rekke andre småting som gjør at jeg får vanskelig med å svare på spørsmål fra den kanten.

 

Det har gått seg til litt og fungerer greit nå, takket være en rekke med tweaks jeg har gjort (som i og for seg ikke har vært så vrient - for meg), men dette kan ikke forventes av noen som er uerfaren med linux, eller PCer generelt.

 

Den største vekkeren fikk jeg etter å ha prøvd betaen av Windows 7, etter å ha holdt meg unna MS en god stund, og kun vært sporadisk utsatt for marerittet Vista. Windows 7 er (ihvertfall på min PC) et OS som fungerer uten problemer til alt jeg har testet hittil (og det er ikke lite, selv om jeg bare har hatt litt over en uke til rådighet)

 

Når det er sagt, så liker jeg å fikle litt, og det er kanskje noe av det som gjør meg til linuxbruker også, men dette som gjentas flere og flere steder med at "linux har blitt så brukervennlig" kjøper jeg ikke helt, tatt den jevne bruker og hans/hennes forventninger i betraktning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Det må jo være en grunn til at så mange mener at overgangen fra Windows til Mac er så fantastisk, mens fra Windows til Linux det er helt forferdelig, og alt er forandret. Jeg kan ikke helt si at jeg har samme synspunkt på ting. For min del blir Mac helt uaktuelt, ettersom at man ikke kan bytte ut maskinvare uten å betale Apple for det og dessuten synes jeg maskinen blir alt for treg etter kun kort tid.

I linux må jeg si at det faktisk kun er nisje-ting jeg savner, som et skikkelig DAW (Cubase, Sonar, Pro Tools mm) ett skikkelig foto-redigeringsprogram, ja beklager, men GIMP holder bare ikke mål for min del, jeg kunne fint byttet ut photoshop, men da med noe som faktisk er tilsvarende som f.eks Corel Photopaint, el. Nå har jeg ikke letet så mye, men jeg tipper at det heller ikke finnes så veldig mye videoredigeringsprogrammer, som Sony Vegas eller Adobe Premiere.

 

Poenget mitt er at jeg tror at instillingen til mange er negativ allerede før de prøver linux, og jeg tror Windows Vista led mye av det samme.

 

Freebird!.. :)

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar

Min opplevelse av de siste ti år er dramatisk forskjellig, og det går på sentrale apps. Jeg gleder meg til Gimp får tettet fargedybde, så blir det slutt på det gnålet også (som om 99% av brukerne bryr seg). Kos dere med denne i mellomtiden:

http://arstechnica.com/reviews/apps/gimp-2-6-review.ars

Hovedproblemet til GNU/Linux er image og lock-in. Uten lock-in mekanismer hadde all software kjørt på linux, og alle protokoller vært like. Npr det gjelder image, så er det av en eller annen mystisk årsak slik at brukere typisk skylder på seg selv når noe ikke funker i windows, men skylder på linux når ting ikke virker der. Tilbake til ti siste år. Drivere er en annen verden, den som ikke ser det har levd i en meget snever verden hardwaremessig, og dette er major issue. Wine har gått fra totalt ubrukelig, til å kunne kjøre nærmest det meste, forvent perfeksjon de neste par årene. Openoffice har gått fra ubrukelig til fullverdig erstatning, Evolution, Thunderbird og Kontact likeså. Videoredigering er på full vei det også, så klagerne får forte seg mens de ennå har noe å klage over.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Jeg klager ikke, sitter nå på en klientmaskin ved institutt for informatikk ved UiB og her kjøres det Fedora. Det skal vel nevnes at maskiner som ikke er knyttet til it-studier i all hovedsak kjører windows. Min hodepine over linux i det siste har vært relatert til Freerunner telefonen. Gah, hvor mektig imponert jeg er over iPhone 3G. Fysj, nok forum. Må gjøre noe nyttig.

Lenke til kommentar

Tja, som sagt har jeg hatt enkelte problemer som er litt showstoppere for meg. Det største problemet er ting som virket før, som ikke virker lenger, evt. med redusert funksjonalitet sammenlignet med tidligere.

 

De verste eksempelene for min del er nettopp driverrelatert, hvor enkelte distroer (og kanskje xorg sentralt?) kutter ut i810-driveren for intel-skjermkort. Den nye intel-driveren får hele maskinen min til å fryse, og dette har det vært bugreports på siden 2006/7 uten at ting har blitt fikset.

 

Kan også nevne trådløst på Eee'en min, hvor ndiswrapper fullstendig utkonkurrerer de "native" madwifi-driverne. Det skjer en del utvikling her, nye åpne drivere er på vei, men de er enda langt unna der de bør være. Man venter alltid på ettellerannet, og på et tidspunkt blir det kjipt å vente.

 

Dette er selvfølgelig ikke "linux sin skyld" eller noe sånt, jeg kan se årsaker bak svært mange av problemene hvor man kan plassere skyld andre steder. Dog er slike problemer nettopp det, problemer, uansett hvor skylden måtte ligge.

 

Skal forøvrig ikke svartmale, ting ser stadig bedre ut, og ingen andre OS har kunnet konkurrere med desktop-linux på fremgang. Jeg bare håper på et perfekt OS, og der er det langt igjen, både for Linux, OSX og Windows.

 

Hadde jeg bare kunnet tatt det jeg likte best fra linux, solaris, OSX og Windows, og kombinert det til det ultimate OS, så hadde jeg vært happy..

 

Edit: Jeg skal forøvrig prøve å bruke litt av 2009 til, så langt jeg får tid til det, å bruke noe av min smått begrensede programmeringskunnskap til å prøve å gjøre ting bedre der jeg kan bidra. Jeg liker ikke å klage på ting, og foretrekker å fikse ting selv, men hittil har jeg holdt meg unna kildekode så langt det lar seg gjøre.. Blir en fin måte å holde programmeringen ved like på, om ikke annet.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Det var da et forferdelig klagekor her inne for tiden? ;)

 

Min hodepine over linux i det siste har vært relatert til Freerunner telefonen. Gah, hvor mektig imponert jeg er over iPhone 3G.

Vell. Har man kjøpt en Freerunner og forventet at man skulle få en "open source iPhone", "open source Nokia" eller "open source Sony Ericsson", vil jeg vitterlig si at man har gjort dårlig forarbeid. Ingen steder på noe som helst vis er det blitt sagt noe annet enn at Freerunneren er pr i dag en telefon for utviklere som ønsker å bidra til det kommende linux OS på mobilen. Alle steder står det at man ikke må kjøpe Freerunneren om man forventer en fungerende telefon, som kan brukes som, tja en telefon. Det at man er mektig imponert over iPhone, er kanskje et tegn på at man i utgangspunktet ikke burde kjøpt en Freerunner? For er man imponert over iPhone, er man neppe utvikler, og om man ikke er utvikler, burde man ikke kjøpt Freerunner.

 

En helt legitim kritikk av OpenMoko distribusjonen er at de til stadighet skifter mellomvare, slik at telefonen også blir ubrukelig for utviklere. Utvikler man noe i dag, er sannsynligheten stor for at det ikke lenger fungerer om et halvt år meget stor. Og det er en uting.

Lenke til kommentar

Prøvde nettopp extended attributes på ubuntu.

 

Jeg fikk bare operation not supported da jeg prøvde å legge til andre grupper, men etter litt googling, fikk jeg ideen om å sjekke fstab. Det viste seg at jeg måtte legge til "acl" på den partisjonen jeg skulle ha acl på.

 

Hva er da poenget med å ha setfacl-kommandoen tilgjengelig - dvs preinstallert - dersom acl ikke er støtta som standard? Rare greier.

 

Fungerer forøvrig fint nå :)

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Et lite innlegg fra en web-admin som har prøvd Linux:

 

 

Ok...

 

So I think i'm smart.... I've been a network admin for over 14 years now...handling enterprise level windows / cisco networks, routers, firewalls, networking...etc. You name it...I've done it all...

 

And then comes linux...

The final frontier,...when you finally get bored with knowing everything all the time.

 

I download the distro, install it... immediately I have errors... (CENTOS 4.5)..

So what do I do ?..I switch into super tech mode, bust out the google, stay up till 3 am every night reading wiki after wiki, forum after forum......resolving the issues one by one. 1 week later I have a semi-stable system with "less" errors...but.... WITH NO SOUND !... and now I want to break something, because a desktop IS NOT a desktop UNLESS you can play music and video's on it !!!!

 

WTF !!!!!!!

 

so i'm thinking to myself......

 

If this seems a bit complicated, for me..... why in the hell would any non-technical end-user type individual ever be inclined to want to even try a linux distro once they've experienced windows ? How could these distro- developers ever expect a "non-geek", to be able to use this thing ?

 

Case in point....

 

If I want to install ...for example... Google earth... On windows, you download and open the file....click "I agree".. next, next ,next, finish....VIOLA !!!!!...you've got a working program...

 

On LINUX !..... let's see.... which is it... yum.... sudo... apt-get ...xxxxxx.... make , make config, make install, ... blah blah blah...... Oh and don't forget to check your video drivers...then tweak some conf files... read a few rambling wiki's and forums....and if you're lucky you have a working application before the sun comes up !

 

 

 

Lenke til kommentar
Et lite innlegg fra en web-admin som har prøvd Linux:

 

 

Ok...

 

So I think i'm smart.... I've been a network admin for over 14 years now...handling enterprise level windows / cisco networks, routers, firewalls, networking...etc. You name it...I've done it all...

 

And then comes linux...

The final frontier,...when you finally get bored with knowing everything all the time.

 

I download the distro, install it... immediately I have errors... (CENTOS 4.5)..

So what do I do ?..I switch into super tech mode, bust out the google, stay up till 3 am every night reading wiki after wiki, forum after forum......resolving the issues one by one. 1 week later I have a semi-stable system with "less" errors...but.... WITH NO SOUND !... and now I want to break something, because a desktop IS NOT a desktop UNLESS you can play music and video's on it !!!!

 

WTF !!!!!!!

 

so i'm thinking to myself......

 

If this seems a bit complicated, for me..... why in the hell would any non-technical end-user type individual ever be inclined to want to even try a linux distro once they've experienced windows ? How could these distro- developers ever expect a "non-geek", to be able to use this thing ?

 

Case in point....

 

If I want to install ...for example... Google earth... On windows, you download and open the file....click "I agree".. next, next ,next, finish....VIOLA !!!!!...you've got a working program...

 

On LINUX !..... let's see.... which is it... yum.... sudo... apt-get ...xxxxxx.... make , make config, make install, ... blah blah blah...... Oh and don't forget to check your video drivers...then tweak some conf files... read a few rambling wiki's and forums....and if you're lucky you have a working application before the sun comes up !

 

 

 

Ja han har jo et godt poeng. Antar det er viljestyrke som driver oss som får det til.

Lenke til kommentar

2 år gammel enterprise distro er jo representativt for alt av *nix... Finnes jo ikke bedre distroer å velge hvis man ønsker en enkelt og grei desktop-opplevelse. Synes ikke han virket som den skarpeste kniven i skuffen heller, med tanke på hvordan han skrev.

 

EDIT: Forøvrig innstalerte jeg google earth uten problemer med "dobbeltklikk" metoden på min gamle Ubuntu maskin.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Det er selvfølgelig en del overdrivelser han kommer med, men at linux sliter med endel ting er vel åpenbart. Kanskje med mindre man er yber-geek..........men heller ikke da går man nok helt fri vil jeg tro.
Alle sliter med noe, ikke bare GNU/Linux. Det du sakset ut her har jeg sett før, og det er vel et par år gammelt. Det gir et meget godt bilde av hvor fort utviklingen har gått. Se hva han slet med, og så leser du hva Sokkalf sliter med. Det er et univers imellom. Forøvrig burde du sjekke siste RC av 2.6.29, mener de har slengt inn et par nye ralink drivere i mainline, men det er mulig jeg husker feil på nummereringen. Så Ubuntu 9.04 kan vise seg å gi salighet til dere begge, men da vil det seff være noe annet å klage på. Mye vil ha mer osv.
Lenke til kommentar
men at linux sliter med endel ting er vel åpenbart.

Det er helt klart. Men det alle "glemmer" er at Windows også sliter med en del ting. Men "mannen i gata" legger ikke merke til disse tingene, fordi "mannen i gata" er født og oppvokst med Windows, og er dermed vant med at "slik skal det være", og dermed ikke tenker over at det faktisk er en mangel/svakt punkt/dårlig løsning e.l.

 

Det er ikke mer enn knappe 2 år siden jeg forkastet windows helt (med unntak av en virtualisert XP som brukes til stavekontrollen i word når jeg må skrive rett, printing (Linux liker rett og slett ikke min HP2600n colorlaster noe særlig), samt den sjeldne gangen jeg må oppdattere firmware e.l. på en enhet hvor jeg må* gjøre det fra Windows. Allerede nå har jeg kommet til det punktet hvor jeg føler meg håpløst fortapt i Windows, og om jeg skal gjøre noe mer avansert enn å starte opp word blir jeg sint og frustrert. Hver gang jeg må gjøre noe litt mer avansert i Windows sitter jeg der og google uten å finne en fornuftig løsning, prøver ørten forskjellige ting, og om jeg er heldig fungerer det til slutt. Så sitter jeg der og tenker, "hva faen var det MS tenkte med når de lagde et så sinnsykt tafatt og lite brukervennlig OS".

Men så er det en liten engel på skulderen min som sier: "Men hey. Husker du for 5-10 år siden, da du sa det samme hver gang du skulle ordne noe på GNU/Linux maskinen din?" Alt sammen bunner og grunner i erfaring, erfaring og mer erfaring.

 

* Les: Det finnes enten intet fullverdig alternativ i Linux, eller at Linuxalternativet er så knotete at det er enklere å bare boote opp virtualisert windows.

Lenke til kommentar

Jeg var visst litt negativ istad. :p

Er kraftig frustrert over hovedproblemet mitt, nemlig at mitt Intel 855GM integrerte grafikkort ikke fungerer med intel-driveren, men er avhengig av i810-driveren. (Den fryser rock solid når jeg switcher mellom VTer, eller når noe powermanagement-greier kicker inn, f.eks når jeg lukker lokket).

 

Fant etter masse googling fram til https://bugs.launchpad.net/xserver-xorg-vid...tel/+bug/204603 som inneholder en "hack" som muligens kan hjelpe. Skal prøves når jeg kommer hjem fra jobb.

 

Hvis noen andre har noen innspill ang. dette problemet, så er jeg evig takknemlig, for det holder meg tilbake fra å bruke nyere distroer. Bruker Fedora 8 nå, usupportert, også her var intel-driveren default, men fikk nedgradert lett til i810. I Arch f.eks er i810 fjernet, og etter det jeg har forstått kompilerer den heller ikke lenger mot den nye X-serveren.

Lenke til kommentar

*Sukk*, etter å ha plagdes hele dagen med MPD får jeg nå en av de rareste feilen jeg har vært borti. Når jeg starter Arch lager pc-en min flere knitrelyder på rekke og rad. Det skjer akkurat når skrivebordet lastes inn. Det samme skjer ved restart av X. Noen som aner hva det kan være? Har systemlyder deaktivert.

 

Edit: Problemet er løst. Det var noe som ble lagt inn automatisk når jeg skulle prøve mpd-git eller mpd-svn. Fjerning av orphans løste problemet. synes uansett det var merkelig. Hørtes jo ut som alvorlig hw-feil. Noen som vet nøyaktig hvilken pakke det kunne vært og hvorfor dette skjedde?

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Jeg var visst litt negativ istad. :p
Selv vi må lufte ut litt iblant :) Jeg hadde min runde før jul da Fokus sin nettbank ga problemer for en bekjent jeg hadde rullet over. Brukte i grunnen ikke så lang tid på å finne ut at Adblock og BankId ikke ville virke sammen i Ubuntu 8.10 av en eller annen grunn som er beyond me. Når jeg da endelig fikk til å logge inn, var godkjenning av regninger umulig. Brukte en del lengre tid på å finne ut at Fokus sin nettbank knekte en eller annen plass mellom Sun sin Java 6 for 8.04, og den som følger 8.10 (Icedtea var bare å glemme). Opera og Konqueror var bare å glemme. Takke meg til den dagen IE blir utryddet fra jordens overflate, og standarder blir fulgt. Inntil da får jeg spesialpakke Firefox+Java til uheldige.
Er kraftig frustrert over hovedproblemet mitt, nemlig at mitt Intel 855GM integrerte grafikkort ikke fungerer med intel-driveren, men er avhengig av i810-driveren. (Den fryser rock solid når jeg switcher mellom VTer, eller når noe powermanagement-greier kicker inn, f.eks når jeg lukker lokket).
Intel har kodet om det meste i året som gikk, og mye står for tur:
Yet another bit of almost-ready code is the kernel mode-setting (KMS) patches. This work fixes what is now seen as a longstanding design mistake in how video adapters are supported on x86-based systems. Many years ago, the XFree86 developers took the approach of programming video hardware in user space - essentially moving the device drivers out of the kernel. This was done because video hardware was complex and nobody knew how to drive it within the kernel without adding huge amounts of kernel code. The result was working support for the X Window System, but at the cost of reduced system stability, confusion over which part of the system was in charge of the graphics hardware at any given time, and the need to run a huge body of complex code (the X server) with root privileges.

 

Kernel mode setting does away with all of that, moving basic control of the graphics hardware back into the kernel. When this work settles out, we’ll have more solid, better-performing, and more trustworthy 3D graphics support - and it will no longer be necessary to run X as root. This, too, is very new code, though. Potential testers need to approach it with caution, the right hardware (only some Intel adapters are supported, currently), and the right user-space code. Anybody wanting to enable KMS should be sure that they have a version of the X server which is prepared to work with it.

ref. http://linux-foundation.org/weblogs/lwf/20...orward-to-2629/

 

Jeg vil anbefale deg å rulle tilbake til eldre versjon inntil ditt kort er stabilisert. Du kan gå over til CentOS eller Debian hvis du vil ha noe som er supportert. Debian gjør det mulig for deg å kombinere programvare fra nyere releaser, til en viss grad.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...