Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Synes svarene Arne fikk i første spørsmål med ipconfig (ifconfig) viser litt hvorfor linux ikke har den store utbredelsen. Ikke at de var stygge, de bare svarte ikke på spørsmålet. Men fortsettelsen ble jo glimrende. Med slik hjelp, kan linux få den utbredelsen den fortjener.

Hvis du tenker på mitt svar(?) svarte jeg så klart jeg kunne, bare med en hel masse unødvendig tilleggs info. Svaret var "inet addr"...

Lenke til kommentar

Men så kan man jo også diskutere opp, ned og i mente om det virkelig er "mangler". Dette er et subjektivt tema.

En god del nye bruker sammenlikner jo med Windows og skjønner ikke helt at Linux ikke er laget for å konkurrere med Windows, men at det er OS som kjører sitt eget løp.

For min del er det Windows som har mangler.

Lenke til kommentar

Jeg prioriterer kontroll over min egen dataaktivitet framfor praktisk anvendelighet (edit2: for det aller meste; jeg er som de fleste en hykler).

EDIT:

Vil forøvrig si at på mange områder har skrivebordsorienterte distroer gått forbi Windows på brukervennlighet og at svært mange problemer er på grunn av liten markedsetablering. Tror GNU/Linux kommer til å nå en anselig markedsandel, men den gjennomsnittlige bruker vil nok likevel bruke godseid programvare.

Endret av haalo
Lenke til kommentar
Om jeg har en undermappe i hjemmemappa mi, som jeg ønsker at gruppa "foo" skal bare kunne lese, samtidig som gruppa "bar" skal ha alle rettigheter, hvordan gjør jeg det?

Rettighetene i linux, går jo bare på user,grup og others, men det virker ikke som det er mulig å sette forskjellige rettigheter til forskjellige grupper?

Linux støtter ACL (Access Control Lists), og litt avhengig av distro skal det gå fint å sette dette opp (Ubuntu har preinstallert). Da har du en mye mer nøyaktig kontroll over hvilke brukere/grupper som skal gjøre hva. Sjekk ut man setfacl for å finne ut hvordan du setter ACL på filer/mapper. :)

Du kan evt. myse litt på SELinux, selv om det trolig er voldsomt overkill for ditt bruk.

EDIT: Enda mer info om bruk av ACL finnes i man acl. :)

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Ja, det er for mange en del ulemper. Laptopen min har store problemer med suspend og WLAN-driveren er svært ustabil. Det er en del fordeler også; for meg er de viktigste pakkebehandlere, gode vindusbehandlere og en god kommandolinje. Windows med bare proprietær programvare er forøvrig omtrent ubrukelig for meg.

Lenke til kommentar

Har en MX1000 mus og brukte før knapp nr. 10 som midterste museknapp. Er dette noe jeg kan enkelt fikse i xorg.conf, uten installasjon og konfigurering av noen programmer. Har Arch, og alle knapper virker, det gjorde de ikke i Ubuntu/OpenSuSE - noe som jeg egentlig ble ganske vant til. :wee:

Lenke til kommentar
Om jeg har en undermappe i hjemmemappa mi, som jeg ønsker at gruppa "foo" skal bare kunne lese, samtidig som gruppa "bar" skal ha alle rettigheter, hvordan gjør jeg det?

Rettighetene i linux, går jo bare på user,grup og others, men det virker ikke som det er mulig å sette forskjellige rettigheter til forskjellige grupper?

Linux støtter ACL (Access Control Lists), og litt avhengig av distro skal det gå fint å sette dette opp (Ubuntu har preinstallert). Da har du en mye mer nøyaktig kontroll over hvilke brukere/grupper som skal gjøre hva. Sjekk ut man setfacl for å finne ut hvordan du setter ACL på filer/mapper. :)

Du kan evt. myse litt på SELinux, selv om det trolig er voldsomt overkill for ditt bruk.

EDIT: Enda mer info om bruk av ACL finnes i man acl. :)

Takker, bruker ubuntu for tida ja, skal få tatt en titt på det imorra :)

Rart at guiet - dvs nautilus eller dolphin - ikke støtter dette direkte da, det er ikke alle som gidder bruke kommandolinja (for meg spiller det ingen rolle da)

Lenke til kommentar

For meg var linux bare et alternativt operativsystem i starten. "Hvorfor ikke prøve?". Svaret på det var jo haugene av ulemper det medførte. Plug'n'play? Glem det. Det måtte tweakes og redigeres og styres, og når det ene begynte å funke, så hadde fiksen for problemet skapt et nytt...

Men sånn som det fungerer nå, må jeg si meg rimelig fornøyd. Arch og Openbox(/lxde) lar meg gjøre ting slik jeg vil gjøre det, wlandriverne fungerer ypperlig, tilgjengelig gratis programvare, og måten det ordnes på. (gjennom en pakkebehandler som bla. ikke gir dll-marerittet windows alltid gav meg). Jeg kan bruke GUI der jeg vil (stort sett), og styre det jeg vil av andre ting gjennom terminalen. Så fort jeg finner et hurtigtastoppsett som virkelig er effektivt, og får cpufrequtils til å fungere, pluss får skjermen til å slutte å "blafre" innimellom, må jeg si meg en smule mer fornøyd med linux på laptopen, enn jeg var med xp. For ikke å snakke om Vista-djevelen selv, som kom forhåndsinstallert.

Det eneste jeg egentlig mangler, kan ikke linux lastes for. Derimot Nokia, som burde laget en PC Suite for linux, mengder av hardwareprodusenter som ikke åpner spesifikasjonene, spillindustrien som lager spill windows-only, og generelt alle andre jævler der ute som forventer at alle har windows, og at alt er greit så lenge ting funker der. Forhåpentligvis kommer netbooksene (ihvertfall de av dem som kommer med linux) til å bidra til å endre dette.

Lenke til kommentar

Haha, jeg kjenner meg igjen... Forbannelsen over openbox. Blir aldri fornøyd, kan alltid bli enda bedre, lettere og raskere. Er egentlig et generelt "problem" jeg har, skal alltid ha systemet litt raskere og simplere. Sitter med en q6600 og arch+openbox og ting fungerer bra, fort og enkelt/raskt å bruke.

Men det kan da bli enda litt bedre, iallefall to sekunder raskere oppstart, eller en hurtigtast til :grin:

Tvangstanker(?) :hmm:

Endret av Smif
Lenke til kommentar
Heh. Akkurat det har jeg jobbet med så lenge jeg kan huske, og jeg er enda ikke i mål. Jeg kommer til stadighet på nye smarte forbedrelser. ;)
Så kommer man på en genial en - en som er så bra at man ikke kan ikke skjønne hvorfor man ikke har kommet på det for lenge siden - også er det nettopp det man har. Den er stilt inn, og fungerer, men kan ikke ha vært så genial allikevel, siden den gikk i glemmeboken. :p

Skal i første omgang nøye med meg snarveier til programmer og funksjoner jeg virkelig bruker. Mer fancy ting får heller vente. Utseendet må jo tweakes i hjel en femten-tyve ganger også.

smif: helt sikkert. :tease:

Men jeg tror ikke du er den eneste...

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...