Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Joda, nå fant jeg ut at jeg kunne endre påloggingsbrukernavn og passord i windows, slik at jeg ikke trenger å kalle brukerkontoene i samba for innloggingsbrukernavnet i windows xp, men kan kalle de noe helt annet.

Men det går ikke! Jeg får kontakt med serveren, men får ikke koble til. Selv om jeg har laget en bruker som heter mp, uten passord, går det ikke an å koble til mp@Mshome uten passord.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror ikke man nødvendigvis trenger så mye kunnskap før man starter på et studium, man trenger interesse og vilje til å lære.
Jeg tror vel du undervurderer tolv-tretten års skolegang. Spesielt når vi går over i realfagene, så er kostnaden ved manglende basiskunnskap stor.
Historie eksempelet er litt spesielt siden man skal ha hatt dette på div grunnskoler, så hvis man ikke kan noe om dette er man litt ute å kjøre. Og historie er et digert tema som oversikt over alt er godt nok hvis man har innsikt i det vesentlige/sitt interessefelt.
I dag er IT også en del av skolegangen, det er bare at kvalitetsikringen er himmel og hav dårligere enn i tradisjonelle fag som historie.
GNU/Linux er et "smalere" tema, du kan fint finne opp/utvikle OLED eller annen teknologi uten å vite hva en OS kjerne er, eller kunne masse om windows/.NET/VB uten å kunne tilsvarende om *nix. Det er fortsatt håp for på slik student.
Jeg sa ikke at det ikke var håp for studenten. Det har vært flere runder med cowboy-tilstander i IT-bransjen, så dessverre er det mange som har fått seg jobb med total mangel på kompetanse på åpen kildekode. Dette er ekstremt skadelig, og koster samfunnet stort hvert år. Jeg kan vanskelig se for meg et mer sentralt område enn GNU/Linux og BSD innen IT. Det andre sentrale området er etter min mening diskret matematikk, men det har man i liten grad før studiet.

Nå mener jeg at skolen har hovedansvaret. I dagens samfunn bør man se verdien av å gi elevene mestring av fri programvare. Jeg mener det også vil heve kvaliteten på IT-studentene, slik at man blant annet slipper pinlige forkurs. Skal gjerne se at de neste tjue år byr på en revolusjon i skoleverket, hvor IT blir et etablert fag på lik linje med de andre.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79
I dag er IT også en del av skolegangen, det er bare at kvalitetsikringen er himmel og hav dårligere enn i tradisjonelle fag som historie.

Word!

Lenke til kommentar
Men det går ikke! Jeg får kontakt med serveren, men får ikke koble til. Selv om jeg har laget en bruker som heter mp, uten passord, går det ikke an å koble til mp@Mshome uten passord.

Går det med passord? Er du sikker på at du har satt opp serveren riktig? Kanskje du må kople direkte til en delt mappe? Og hvis ikke du skal ha passord, så kan du kanskje sette sikkerhetstype til "share" og ikke "user"?

Lenke til kommentar

Jeg mener nok megabyte ja... :hmm:

Forresten, hvis jeg skal koble til med ssh, hvilken port bør jeg bruke da? Jeg får connection refused når jeg prøver port 22. Dette er kanskje noe jeg må spesifisere på linuxboksen jeg skal koble til?

Lenke til kommentar

Når jeg på linuxpcen skriver "sudo ssh localhost", så får jeg opp at connection refused. Det samme gjør jeg på den andre pcen min. Og jeg får ikke til å innstallere det som heter openssh, jeg får nemlig feilmelding når jeg prøver på det:

E: Could not get lock /var/lib/dpkg/lock - open (11 Resource temporarily unavailable)

E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), is another process using it?

Lenke til kommentar
Når jeg på linuxpcen skriver "sudo ssh localhost", så får jeg opp at connection refused. Det samme gjør jeg på den andre pcen min. Og jeg får ikke til å innstallere det som heter openssh, jeg får nemlig feilmelding når jeg prøver på det:

E: Could not get lock /var/lib/dpkg/lock - open (11 Resource temporarily unavailable)

E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), is another process using it?

Har du noen andre pakkebehandlere som kjører? Er du helt sikker på at du ikke har noen oppdateringer, installeringer el. som kjører i bakgrunnen? Prøv å restart PC-en og se om det forsvinner. Hvis ikke kan du prøve å ta en «sudo rm /var/lib/dpkg/lock»...

Lenke til kommentar

Men da har jeg jo lært en ting!

Når man har en stabil versjon av linux som fungerer som den skal, så oppdaterer man den simpelthen ikke! Jeg prøvte på det i kubuntu, og det endte med mange feilmeldinger når jeg oppdaterte. Jeg fikk heller ikke rebootet, men det går jo greit når jeg har wubi, så er det bare å installere på nytt... :p

Lenke til kommentar

Ja - det kommer jeg til å gjøre når jeg kjøper serveren der jeg skal installere ubuntu. Men frem til da bare leker jeg meg med det... :)

I min linuxverden vet man nemlig ikke hvordan man fikser feil der man ikke får skjermbilde... :)

Lenke til kommentar

Synes svarene Arne fikk i første spørsmål med ipconfig (ifconfig) viser litt hvorfor linux ikke har den store utbredelsen. Ikke at de var stygge, de bare svarte ikke på spørsmålet. Men fortsettelsen ble jo glimrende. Med slik hjelp, kan linux få den utbredelsen den fortjener.

Lenke til kommentar

Ja, jeg må si hjelpen her inne og i andre communities/artikler har vært storartet.

Nå fikk jeg til å installere både samba og ssh vellykket! :)

Jeg kommer sikkert innom når jeg skal installere FTP og LAMP også, bare vent! :D Men det må bli på tirsdag. :)

PS: SSH var genialt! Nå slipper jeg å ha dedikert skjerm til serveren! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...