Erlendz Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 (endret) Takk for innspill. Har fortsatt ikke kommet meg inn i Arch. Uuid stemte ikke overens med mitt system. Orker ikke styre mer med det. Er sikkert like greit at jeg legger inn alt på nytt. Er jo en sjanse for at ting blir fikset da. Får ikke noen feilmelding når jeg logger inn, så problemet er nok ikke relatert til hostname, da. Endret 18. januar 2009 av qweac Lenke til kommentar
Anon25 Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 (endret) Noen som har undret seg litt over hvorfor innleggene fra lekeplassen ikke blir telt? Edit: SKrev innlegg før jeg leste første posten Endret 18. januar 2009 av KenBoy Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Det er saa at du ikke skal fa 10 000 innlegg bare for aa være særdeles aktiv i Nedtellings-leker og lignende. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Takk for innspill. Har fortsatt ikke kommet meg inn i Arch. Uuid stemte ikke overens med mitt system. Orker ikke styre mer med det. Er sikkert like greit at jeg legger inn alt på nytt. Er jo en sjanse for at ting blir fikset da. Får ikke noen feilmelding når jeg logger inn, så problemet er nok ikke relatert til hostname, da. Vet du hvilken partisjon du installerte Grub på når du installerte Arch? Du kan nemlig sette den Grub-en som kjøres i boot til å gå til Grub-en du installerte ved en enkel linje. Jeg har Arch og Grub-en til Arch på /dev/sdb3 (i grub hd(1,2)), da kan du bare sette inn denne i Grub-en som brukes i boot. title Arch Linux Grub menu root (hd1,2) configfile /boot/grub/menu.lst Lenke til kommentar
dabear Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Om jeg har en undermappe i hjemmemappa mi, som jeg ønsker at gruppa "foo" skal bare kunne lese, samtidig som gruppa "bar" skal ha alle rettigheter, hvordan gjør jeg det? Rettighetene i linux, går jo bare på user,grup og others, men det virker ikke som det er mulig å sette forskjellige rettigheter til forskjellige grupper? Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 *Dette google-söket ga litt informasjon paa emnet, men er visst ikke noe man kan gjöre med det grunnleggende filrettighetssystemet til UNIX. Lenke til kommentar
Del Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Og å kreve at noen som skal inn på et teknisk studium skal vite hva GNU/Linux er for noe er absurd, på samme måten som det f. eks. ville være absurd å kreve at man kan noe om perioden 1450-1530 dersom man skal studere historie. Man går på skole for å lære, ikke for å vise frem hva man allerede kan.Rimelig uenig. Jeg har sett altfor mange studenter med svakt grunnlag falle igjennom i studier. Gode forkunnskaper er viktig, med mindre man anser ti års grunnskole og tre års videregående som ren oppbevaring av unge mennesker. IT er informasjonsteknologi, hvilket er meget sterkt koblet til åpen kildekode. Nå mener jeg forsåvidt at hovedansvaret ligger på skolevesenet. Windows har etter min mening ingenting på en grunnskole PC å gjøre. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Men forkunnskaper om GNU/Linux er ikke (og bør ikke være) et krav til et IT-studie. På alle informatikkstudiene jeg har vært borti er det slik at man ikke forventer at studentene skal ha kunnskaper om GNU/Linux, men derimot sørger for at de får dette i løpet av de første par semestrene. Og dette fungerer også utmerket. Går man på en førsteårskursforelesning på ifi, ser man nesten utelukkende windows på skjermene rundt forbi i salen, går man på en masterforelesning ser man nesten utelukkende Mac eller GNU/Linux. Man holder også f. eks. forkurs helt i begynnelsen av første semester på ifi, som man anbefaler sterkt at man tar, dersom man ikke har kunnskaper om GNU/Linux, hvor man får en kort innføring i systemet, som holder til å klare å bruke GNU/Linux maskinene på termstuene. Forøvrig er det et vannvittig frafall av informatikkstudenter på Blindern, og det skyldes ikke manglende GNU/Linux kunnskaper. Det skyldes folk som ikke har den ringeste anelse hva programering er, og ikke har vært forberedt på at man må kunne tenke logisk for å faktisk fullføre et slikt studium. Lenke til kommentar
Del Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Hm, la oss ta et skritt tilbake. Normalt synes jeg analogier er en veldig dårlig ide, men din analogi til historie er kanskje et unntak. Og å kreve at noen som skal inn på et teknisk studium skal vite hva GNU/Linux er for noe er absurd, på samme måten som det f. eks. ville være absurd å kreve at man kan noe om perioden 1450-1530 dersom man skal studere historie. Man går på skole for å lære, ikke for å vise frem hva man allerede kan.Det handler ikke om å vise frem hva man kan, det handler om å ha et fundament å bygge videre på. La oss nå ta denne studenten som ikke kan noe om perioden 1450-1530, men som du likevel mener godt kan begynne på et universitetsstudium i historie. Historie er kanskje et særs godt eksempel all den tid at de typisk har altfor mange studenter i forhold til behovene i jobbmarkedet. Vi snakker altså om personer som ikke har noe kjennskap til Johannes Gutenberg, Inka-riket, Den lille istid, Det Ottomanske riket, og øst-romerikets fall dertil, slutten på hundreårskrigen, Serbernes fall til araberne, Ferdinand Magellan, Hernando Cortes, Dannelsen av Jesuittene, Christopher Columbus, Leonardo da Vinci, starten på slavetransporten fra Afrika til Amerika, Michelangelo, Nicolaus Copernicus, Amerigo Vespucci, Vasco da Gama, starten på kolonialiseringen, Niccolo Machiavelli, Martin Luther og protestantismen, den spanske inkvisisjonen. Du har ingen motforestillinger mot at slike starter et universitetsstudium i historie? Det har jeg. Hvis vi ikke er enige på dette punktet ser jeg mørkt på det andre. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 (endret) Jeg er iallefall delvis enig i begge. Jeg tror ikke man nødvendigvis trenger så mye kunnskap før man starter på et studium, man trenger interesse og vilje til å lære. Historie eksempelet er litt spesielt siden man skal ha hatt dette på div grunnskoler, så hvis man ikke kan noe om dette er man litt ute å kjøre. Og historie er et digert tema som oversikt over alt er godt nok hvis man har innsikt i det vesentlige/sitt interessefelt. GNU/Linux er et "smalere" tema, du kan fint finne opp/utvikle OLED eller annen teknologi uten å vite hva en OS kjerne er, eller kunne masse om windows/.NET/VB uten å kunne tilsvarende om *nix. Det er fortsatt håp for på slik student. Men gjennom studiet må man være villig til se nye muligheter og skaffe seg oversikt, da blir *nix vesentlig. Man trenger ikke nødvendigvis å kunne mye om 1. verdenskrig selv om 2. verdenskrig vekker interesse. Men for å skjønner 2. må man skjønner 1. og dette skal et historiestudium ta høyde for. Er man da kun fokusert på 2. og nekter for 1. sitter man i sin egen lille forkrøplede verden uten oversikt. Jeg tror interesse er mye viktigere enn kunnskap ved starten av et studie. Når det gjelder denne spesifikt ubuntu saken er det interesse og viljen til å lære/utforske som mangler. Endret 18. januar 2009 av Smif Lenke til kommentar
Arne Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Altså, det jeg lurte på ang ifconfig, var hvordan jeg skulle finne ipen min internt i nettverket. Men det er så mange verdier jeg får opp når jeg bruker ifconfig. Hvilken er den ipen jeg kan nå pcen fra fra andre pcer? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 (endret) Altså, det jeg lurte på ang ifconfig, var hvordan jeg skulle finne ipen min internt i nettverket. Men det er så mange verdier jeg får opp når jeg bruker ifconfig. Hvilken er den ipen jeg kan nå pcen fra fra andre pcer? inet addr Du kan også finne denne lettere ved å kjøre: ifconfig | grep "inet addr" ifconfig viser alle interface'ene dine (nettverkskortene) Vanligvis er wlan0 det trådløse, eth0 kabel og lo loopback (treger ikke bry deg om) Du kan også viste kun det interface't du er interessert i med: ifconfig eth0 ifconfig wlan0 (kommer ann på om det er trådløst eller ikke) Så kan du slenge på | grep "inet addr" etter kommandoen for å få kun ip'en, f.eks. gir dette meg ip'en til mitt trådløse kort: ifconfig wlan0 | grep "inet addr" Edit: Oi, det var tåpelig mye informasjon for et lite spørsmål. Håper du skjønte svaret. Endret 18. januar 2009 av Smif Lenke til kommentar
Arne Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 (endret) Jepp, jeg skjønte det hundre prosent! Men det som er rart da, er at jeg ikke får koblet til pcen fra en annen maskin som er i samme nettverket, til og med under samme switshen! :O Jeg får pinget den, men får ikke gå inn på den.. Endret 18. januar 2009 av Arne Lenke til kommentar
Smif Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Altså deling av filer? Hvilket OS har du på den andre pc'en? Det letteste er nok å bruke samba for å dele filer... Samba bruker også windows, sa da kan alle hente filer fra deg. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Ja, det er WinXP. På denne pcen har jeg installert samba, og lagt til i slutten av smb.conf: [hoved] path = /home/arne/Desktop/hoved writable = yes public = yes Dette betyr atman ikke trenger bruker og passord for å få tilgang? Såvidt jeg forstår så må man ikke gjøre noe mer enn det? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Fant raskt en howto til samba her: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=202605 Det letteste er sikkert likevel å bare høyreklikke på den mappa du vil dele og velge Sharing eller noe. Tror Gnome skal ha dette. Da legges alt inn og konfigureres automatisk... Lenke til kommentar
Arne Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Ja, men når jeg driver og konfigurerer, så møter jeg et problem. Jeg må legge til brukerene på windows XP-maskinen som skal kunne nå serveren. Men problemet er at det ikke går an å "sudo useradd -s /bin/true bruker navn", fordi brukernavnet ikke kan være i to ord. Men brukernavnet på xpmaskinen er i to ord... Og såvidt jeg forstår, så må de to være helt like? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Nei, de må ikke være like. Er ikke helt stødig på XP men tror det skal være mulig å koble til en server med gitt brukernavn og passord. Prøv å trykk på Star og så på bildet til brukeren. Der et sted er det noe som heter "Manage network password" eller noe.. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Jaja, jeg får prøve meg frem, takk for hjelpen. Kommer sikkert tilbake hvis det er noe. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 (endret) Men problemet er at det ikke går an å "sudo useradd -s /bin/true bruker navn", fordi brukernavnet ikke kan være i to ord. Hva med "sudo useradd -s /bin/true 'bruker navn'", alternativt "sudo useradd -s /bin/true bruker\ navn"? Ikke spesielt idèelt å ha et brukernavn med mellomrom, men det er mulig det fungerer. Endret 18. januar 2009 av NorthWave Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå