Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tja, du kan jo legge til denne linjen i din .bashrc

 

alias gramps="LANGUAGE=nb_NO gramps"

Takk for svar - men dette betyr jo at jeg fortsatt må bruke terminalen? Målet mitt var å kunne starte Gramps fra Applications > Gramps og få norsk språk.

Kan du ikke bare legge til de nødvendige parametre på menypunktet?

Høyreklikk på "Applications" og velg "Rediger menyer". Så finner du menypunktet og legger til det du trenger.

Klart det - noen forslag:-) Forsøkte mitt nye alias hvor man skriver inn kommando men det fungerte ikke.

Lenke til kommentar
ifconfig er ikke Linux's ipconfig. "dhclient eth*" gjör vel det samme som ipconfig /renew paa Windows, altsaa aa fornye IPen.

Men er jo ennaa ikke besvart hva h*n skulle bruke ipconfig til

Hvis ipconfig /renew fornyer DHCP-kontrakten (kom ikke på noe bedre norsk ord), vil den korrekte kommandoen være dhclient -r ethn eller, for oss dhcpcd-brukere, dhcpcd -n ethn.

 

EDIT:

En utløser den nåværende kontrakten med dhclient -r, og så får en en ny med bare dhclient.

 

EDIT2:

dhclient -r er overflødig; bare jeg som tuller :blush:.

Endret av haalo
Lenke til kommentar
De nyhetsfolka der gjorde mer fryktelig irritert, og "I tried to get on the Internet", ja hva gjorde hun? Trykket paa nettleseren 1 gang eller noe?

Noe saa tafatt har jeg knapt sett för, om du har slike problemer med aa bruke et annet operativsystem maa du gjöre noe med det, ikke bare sutre til media.

Lenke til kommentar

La inn Arch igjen for en liten stund siden etter en periode med Ubuntu. Alt gikk fint under installeringen, men jeg opplevde etterhvert noen rare problemer, som har ført at jeg nå sitter i Ubuntu igjen. Kanskje noen har noen tips?

 

- Programmer er generelt ustabile. Både Transmission og Banshee fryser under bruk. Noe jeg aldri har opplevd i de programmene før. Firefox fryser ofte når jeg lukker det, slik at det fortsatt kjører i bakgrunnen. Noe som er irriterende neste gang jeg skal starte det, for da må jeg lukke det i terminal først. Her om dagen frøs faktisk Gedit også. Noe jeg i hvertfall aldri har opplevd før.

- Internetten er merkelig ustabil. Den fungerer som regel, men den blir plutselig borte. Har aldri hatt det problemet i noen distro før.

 

Noen tips? Greit nok at Arch er bleeding edge osv., men at så mye skal være tullete er da virkelig ikke noe jeg har opplevd før. Kan ikke tro at andre som kjører Arch nå opplever det samme? Har søkt litt rundt uten at jeg har funnet noe lurt. Har dere tro på at en reinstall kanskje kan løse saken?

Endret av qweac
Lenke til kommentar
La inn Arch igjen for en liten stund siden etter en periode med Ubuntu. Alt gikk fint under installeringen, men jeg opplevde etterhvert noen rare problemer, som har ført at jeg nå sitter i Ubuntu igjen. Kanskje noen har noen tips?

 

- Programmer er generelt ustabile. Både Transmission og Banshee fryser under bruk. Noe jeg aldri har opplevd i de programmene før. Firefox fryser ofte når jeg lukker det, slik at det fortsatt kjører i bakgrunnen. Noe som er irriterende neste gang jeg skal starte det, for da må jeg lukke det i terminal først. Her om dagen frøs faktisk Gedit også. Noe jeg i hvertfall aldri har opplevd før.

- Internetten er merkelig ustabil. Den fungerer som regel, men den blir plutselig borte. Har aldri hatt det problemet i noen distro før.

 

Noen tips? Greit nok at Arch er bleeding edge osv., men at så mye skal være tullete er da virkelig ikke noe jeg har opplevd før. Kan ikke tro at andre som kjører Arch nå opplever det samme? Har søkt litt rundt uten at jeg har funnet noe lurt. Har dere tro på at en reinstall kanskje kan løse saken?

 

Har faktisk akkurat de samme problemene. x86_64?

Lenke til kommentar

Jøsses! Ja, det er nok noe galt hos deg. Jeg har aldri opplevd noe lignende, og bruker arch på mange maskiner.

 

Såklart en reinstallasjon kan fikse det, men litt snodig. Du har ikke noe spesiell hardware? Eneste jeg har opplevd trøbbel med er grafikkdrivere,men det går lett å ordne på.

 

Var den ustabil fra første stund? Hvordan installerte du det? FTP eller fra CD? Jeg har opplevd en feilnedlasting av div filer under FTP installasjon uten at dette hindret videre installasjon. Da ble systemet ubrukelig.

 

Edit: Enda en :S jeg bruker også 64bit uten disse problemene. Sikker på at det ikke er grafikkdrivere? Hva med å prøve vesa og provosere fram de samme filene?

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Kjører i686-utgaven. Hehe, da er vi i samme båt da. :p Har aldri opplevd noe lignende selv heller. Tror ikke jeg har noe spesiell hardware. Har i hvertfall kjørt Arch smertefritt over lengre tid før på samme maskin. Ja, det var slik fra første stund. Installerte fra CD, så det skal ikke være problemet. Har forøvrig Nvidia-skjermkort. Skal prøve å slenge inn Arch i grub nå, så forhåpentligvis kommer jeg meg inn og kan teste med nv-driverne.

Lenke til kommentar

Et eksempel:

# (0) Arch Linux
title  Arch Linux
root   (hd0,1)
kernel /boot/vmlinuz26 root=/dev/disk/by-uuid/63a78e55-d1aa-47d9-9d7a-a602d2424114 ro
initrd /boot/kernel26.img

 

Men om dette vil ikke fungere for deg, du må editere den. Partisjonen er sikkert ikke den samme og uuid'en er garantert ikke den samme!

Lenke til kommentar
La inn Arch igjen for en liten stund siden etter en periode med Ubuntu. Alt gikk fint under installeringen, men jeg opplevde etterhvert noen rare problemer, som har ført at jeg nå sitter i Ubuntu igjen. Kanskje noen har noen tips?

 

- Programmer er generelt ustabile. Både Transmission og Banshee fryser under bruk. Noe jeg aldri har opplevd i de programmene før. Firefox fryser ofte når jeg lukker det, slik at det fortsatt kjører i bakgrunnen. Noe som er irriterende neste gang jeg skal starte det, for da må jeg lukke det i terminal først. Her om dagen frøs faktisk Gedit også. Noe jeg i hvertfall aldri har opplevd før.

- Internetten er merkelig ustabil. Den fungerer som regel, men den blir plutselig borte. Har aldri hatt det problemet i noen distro før.

 

Noen tips? Greit nok at Arch er bleeding edge osv., men at så mye skal være tullete er da virkelig ikke noe jeg har opplevd før. Kan ikke tro at andre som kjører Arch nå opplever det samme? Har søkt litt rundt uten at jeg har funnet noe lurt. Har dere tro på at en reinstall kanskje kan løse saken?

 

Jeg kan gjette på at du har glemt å spesifisere hostname i /etc/hosts, som beskrevet her: http://wiki.archlinux.org/index.php/Beginn...#.2Fetc.2Fhosts

 

Note: This format, including the 'localhost' and your actual host name, is required for program compatibility! Errors in this entry may cause poor network performance and/or certain programs to open very slowly, or not work at all. This is a very common error for beginners.
Lenke til kommentar

Dette er vel kun et problem hvis rc.conf ikke stemmer overens med hosts. Ved å kjøre alt standard står myhost begge steder og dette er da ikke et problem. Bortsett fra et tåpelig hostname da ;)

 

Og hvis de ikke er like vil du få en melding om det hver gang du logger på med GDM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...