Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Robocoop: Hvor har du det fra at hun skulle studere IT? Eneste som er nevnt fra en pålitelig kilde er "online classes at Madison Area Technical College". Å trekke konklusjonen om at hun skal studere IT, blir som å si at, "åh, du studerer ved Ingeniøravdelinga ved Høyskolen i Oslo? Da studerer du IT"...

Lenke til kommentar

Woman blames Dell for missing online classes

Abbie Schubert paid more than $1,100 for a Dell laptop hoping to enroll in online classes at Madison Area Technical College, or MATC.
har ikke sett noe sted at dama var IT-student.

 

OG som jeg var inne på i tråden som ble opprettet kun for denne ... nyheten; kan en virkelig skylde på dama, eller Dell, når hverken Verizon, eller MATC har gjort jobben sin for å tilrettelegge for brukere av andre os enn windows?

se også http://www.osnews.com/story/20780/Plea_to_...tudents_Throats

Lenke til kommentar
OG som jeg var inne på i tråden som ble opprettet kun for denne ... nyheten; kan en virkelig skylde på dama, eller Dell, når hverken Verizon, eller MATC har gjort jobben sin for å tilrettelegge for brukere av andre os enn windows?

se også http://www.osnews.com/story/20780/Plea_to_...tudents_Throats

Men, er ikke det innlegget på feil premisser? Ettersom jeg har forstått var årsaken til at hun ikke klarte å følge onlineforelesningene at hun ikke kom seg på nett. Og da kan man ikke skylde på undervisningsstedet ikke tilrettelegger. For å følge online undervisning, må man nødvendigvis være, online. ;)

Lenke til kommentar

Det er mange som begynner på IT-studier, og ikke vet hva Linux er når de begynner. Sannheten er at det generelt sett har null å si for jobbmuligheter senere. Det er Windows og utvikling rundt Windows-plattformen som brukes mest, sånn er det bare.

 

 

Over til noe annet. Grunnen til at Linux ikke har fått så store markedsandeler ennå, er at de sliter med markedsføring. I motsetning til for eksempel Microsoft:

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Personlig er jeg helt enig i at en person som ikke har hørt om linux har svært lite på et IT-studium å gjøre.

Den eneste forutsetningen for å klare seg bra på et IT-studium er at man enten har noe programeringserfaring eller at man på annet vis har funnet ut at man har ferdigheter innen/interesse for logisk tenking. Jeg har gang på gang på gang på gang på gang, sett at folk uten noen som helst erfaring innen et emne (måtte det være Windows, GNU/Linux, datamaskinarkitektur, eller hva som helst annet) klarer seg langt bedre enn de som allerde er "eksperter".

Lenke til kommentar

Ja, enig. Men man får mye større horisont og forståelse hvis man har erfaring/kjenner til andre plattformer.

 

Jeg har hatt datamaskinarkitektur og bruker f.eks. ikke assembler til noe som helst nå, men jeg tror det har økt min generelle kunnskap og forståelse. Logisk sans om du vil.

Endret av Smif
Lenke til kommentar
Det er mange som begynner på IT-studier, og ikke vet hva Linux er når de begynner. Sannheten er at det generelt sett har null å si for jobbmuligheter senere. Det er Windows og utvikling rundt Windows-plattformen som brukes mest, sånn er det bare.
Jeg ser vel på dette som et argument for min påstand, selv om det heldigvis ikke er riktig. Kunnskap til GNU/Linux generelt er et pluss i jobbintervjuer i de miljøene jeg har kontakt med.
Personlig er jeg helt enig i at en person som ikke har hørt om linux har svært lite på et IT-studium å gjøre.

Den eneste forutsetningen for å klare seg bra på et IT-studium er at man enten har noe programeringserfaring eller at man på annet vis har funnet ut at man har ferdigheter innen/interesse for logisk tenking. Jeg har gang på gang på gang på gang på gang, sett at folk uten noen som helst erfaring innen et emne (måtte det være Windows, GNU/Linux, datamaskinarkitektur, eller hva som helst annet) klarer seg langt bedre enn de som allerde er "eksperter".

Det er greit, men det er et svært langt stykke mellom å være "ekspert" og å ikke engang kjenne til eksistensen. I dag skal en student være rimelig langt unna for ikke å ha noe kjennskap til linux.
Lenke til kommentar
OG som jeg var inne på i tråden som ble opprettet kun for denne ... nyheten; kan en virkelig skylde på dama, eller Dell, når hverken Verizon, eller MATC har gjort jobben sin for å tilrettelegge for brukere av andre os enn windows?

se også http://www.osnews.com/story/20780/Plea_to_...tudents_Throats

Men, er ikke det innlegget på feil premisser? Ettersom jeg har forstått var årsaken til at hun ikke klarte å følge onlineforelesningene at hun ikke kom seg på nett. Og da kan man ikke skylde på undervisningsstedet ikke tilrettelegger. For å følge online undervisning, må man nødvendigvis være, online. ;)

MATC har krav om bruk av Microsoft Word

se posten min i tråden dedikert for denne diskusjonen :)

Lenke til kommentar

Man behøver vel strengt tatt ikke vite hva linux er før man begynner på et teknisk studie. En gang må jo bli den første gangen man hører om det. Men man bør i hvert fall være åpen for ny lærdom på et teknisk studie. Er man ikke det kan man like gjerne finne seg en samlebåndsjobb med en gang.

 

Abbie Schubert klarer i hvert fall å dumme seg ut offentlig for et stort publikum. Gjør man et bomkjøp så holder man vel tett og prøver å gjøre om på det så snart som mulig. Hadde f.eks jeg fått en pakke med turkisblomstrede dametruser størrelse XXXL i posten etter å ha trodd jeg bestilte en pakke med tøffe herreboksere i størrelse L så ville jeg ikke prøvd å skylde på manglende info hos leverandøren og gått til lokal-TV med historien og fortalt at jeg dropper studiene fordi jeg mangler rene boksere.

 

Historien hennes gir likevel noen seriøse og viktige signaler:

- Kritikk av MS for at MS Word ikke kan kjøres på Ubuntu uten videre

- Kritikk av Madison Area Technical College for å kreve MS Word

- Kritikk av ISPen Verizon for å levere CD med drivere som ikke fungerer med Ubuntu. (Evt. kritikk av dem for i det hele tatt ha et system som krever egen driver)

 

Det ser ut som pressedekningen i hvert fall har fått MATC og Verizon til å ta saken seriøst og prøve å skjerpe seg. Dvs. berge skinnet ovenfor pressen, mens de forbedrer brukervennligheten for Linux-brukere.

Lenke til kommentar
Robocoop: Hvor har du det fra at hun skulle studere IT? Eneste som er nevnt fra en pålitelig kilde er "online classes at Madison Area Technical College". Å trekke konklusjonen om at hun skal studere IT, blir som å si at, "åh, du studerer ved Ingeniøravdelinga ved Høyskolen i Oslo? Da studerer du IT"...

 

Greit nok, det var sikkert ikke IT, men uansett bør en tekniker vite hva linux er. Og i hvertfall forstå noe grunnleggende. Hun puttet Word-cd inn og ble overrasket........... Puh!

Lenke til kommentar
- Kritikk av ISPen Verizon for å levere CD med drivere som ikke fungerer med Ubuntu. (Evt. kritikk av dem for i det hele tatt ha et system som krever egen driver)
Det var ikke drivere, det var autokonfigurasjonsgreier (sannsynligvis med fæle Flash-animasjoner) vi nerder hiver i bosset når vi kjøper routere. De tilbydde hjelp til manuell konfigurasjon.
Lenke til kommentar
Greit nok, det var sikkert ikke IT, men uansett bør en tekniker vite hva linux er. Og i hvertfall forstå noe grunnleggende. Hun puttet Word-cd inn og ble overrasket........... Puh!

Igjen er det å dra alle under en kam, og jeg vil nesten våge å påstå at det er fordommer. Første gang jeg studerte informatikk tok jeg en del fag sammen med f. eks. kjemiingeniørstudenter. Der var vell den generelle datamaskinkunnskapen noe sånn som å bruke word til å skrive ting og sjekke sin epost, og ikke stort mer enn det. De hadde ingen problemer med det.

 

Og å kreve at noen som skal inn på et teknisk studium skal vite hva GNU/Linux er for noe er absurd, på samme måten som det f. eks. ville være absurd å kreve at man kan noe om perioden 1450-1530 dersom man skal studere historie. Man går på skole for å lære, ikke for å vise frem hva man allerede kan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...